Communicatie begint met een merknaam bsrco SP Tholen: 'Stop met zwartepieten richting actiegroep Oudeveste' 24 maanden 50% korting TOP aanbieding Samsung Galaxy BEVELANDEN en THOLEN 31 Boom reclame in centrum Goes aantrekkelijk shoppen 1 IlS- 231"': S4 mini twv€3oo(- M p/mnd 1MÉEÉfeMWr/ 120 SMS'jes Bestel snel op: www.vodafone.nl/pzc Q Ondernemersplein van voor fcH +180 Minuten ■BL 300 MB internet „Een naam is het belangrijkste communicatiemiddel van een be drijf of organisatie", redeneert de Goese ondernemer. „Het beden ken van een naam lijkt ftiet zo las tig, maar het wordt moeilijk als je een merknaam strategisch wilt ontwikkelen. Naamcreatie is een specialistisch vak met veel valkui len." Knaap vindt het frustrerend te zien hoe vaak het bedenken van een merknaam fout gaat. „Het gaat vaak mis op het moment dat een directeur een fles wijn pakt en vervolgens een naam voor een product bedenkt. Later krijgen ze spijt van de naam die op zo'n ma nier tot stand is gekomen." De directeur van Naem noemt en kele voorbeelden. „Fiat Croma is in het land waar het bedacht is vast een mooie naam, maar bij ons is Croma gewoon een pakje boter. Verder moet je bij bijvoor beeld een mannenproduct dat je ook in Italië wil gaan verkopen wel opletten dat het niet op een 'a' eindigt. Anders wordt het daar automatisch aan vrouwen ge- linkt." Naast verkeerd bedachte namen komt het volgens Knaap ook regel matig voor dat naamsveranderin gen volledig de mist in gaan. „De transformatie van bijvoorbeeld de Bloedbank naar Sanquin was zo'n misser. Iedereen wist wat de Bloedbank was. Maar Sanquin, niemand die dat snapt. Op zo'n manier kan een naamsverande ring niet alleen heel veel geld, maar zelfs levens kosten." Naamcreatie is een specialistisch vak met veel valkuilen Toen Naem begon, waren Engels talige merknamen erg populair. „Sinds een paar jaar zie je dat juist de Ik-Hou-Van-Holland-fac- tor helemaal hip is. Bij het ont werpen van merken houden we rekening met dit soort trends." Nadat een merknaam is gekozen wordt het design toegevoegd. „Pas als de klant de definitieve naam heeft gekozen en zijn keuze juridisch, linguïstisch en cultu reel niet op problemen stuit, be ginnen we aan de vormgeving van het merk." Na het ontwikkelen van een naam en het ontwerpen van een beeldmerk en huisstijl, is het werk van Naem gedaan. Knaap be nadrukt dat reclame en campagne voering er niet bij horen. „Naem is een strategisch merkontwerp bureau en géén reclamebureau. Wij zorgen er voor dat de baby wordt geboren. Iemand anders mag hem vervolgens aankleden." GOES - De Zeeuwse vestiging van Boom Communicatie in Goes is verhuisd van het Stationspark naar een pand aan de Goese kade, Keizerstraat nummer 1. Boom is een reclame- en commu nicatiebureau in één. Boom onder steunt organisaties met positione ring, branding, communicatiebe leid, online communicatie, gra fisch ontwerp'en campagnes. Van uit meerdere vestigingen (Breda, Eindhoven, Goes, Rotterdam en Utrecht) is Boom actief voor zo wel regionale opdrachtgevers, als nationale organisaties zoals de Rijksdienst voor het Wegverkeer het ministerie voor Binnenlandse Zaken en vervoerder Veolia. Dat zegt Kees Slager van de Socia listische Partij. Vorige week kamp ten bewoners van de Bosstraat en de Venkelstraat met waterover last. Op het moment dat ze zich tot de gemeente wendden, kregen ze volgens Slager te horen dat de overlast niet is te verhelpen om dat Bewonersgroep Oudeveste een oplossing heeft geblokkeerd. Die oplossing was een plan om de vestingwallen rigoureus onder handen te nemen. Behalve dat de gemeente het stadje hiermee toe ristisch meer op de kaart wilde zetten, zou ook de telkens terug kerende wateroverlast in straten in de buurt van de vestingswallen worden opgelost. Veel Tholenaren waren tegen het plan, onder meer vanwege de hoge kosten van ruim één miljoen en het voornemen om veel bomen te kappen. Slager: „Toenmalig wethouder Jan Oude- sluijs heeft de zogenaamde nood zaak om de bomen te kappen als oplossing voor wateroverlast al tijd als drukmiddel gebruikt om het plan door te laten gaan." Eind vorig jaar verdween het pres tigieuze plan in de prullenbak. „De gemeente moet nu voor eens en voor altijd stoppen om de zwarte piet te spelen naar de be wonersgroep", vindt Kees Slager. De partij was van meet af aan te gen het plan en vindt dat de actie voerders nu geen slechte naam mogen krijgen in de buurt. In schriftelijke vragen, ingediend door Slager en raadslid Theo Kore- vaar, vraagt de SP of het college de betrokken ambtenaar duidelijk kan maken dat de Bewonersgroep Oudeveste niet meer opgevoerd mag worden als excuus voor het uitblijven van een oplossing. Ook wil de partij weten wanneer het college van burgemeester en wet houders van plan is om de proble men wél op te lossen. Speciale aanbieding van Vodafone voor de lezers van deze krant WA Bk Kijk op de website voor andere toestellen en goedkopere abonnementen. DINSDAG 17 JUNI 2014 door Janneke Koster GOES - „Zeeland op zich is een van de mooiste merknamen. Het is vrij heid en weidsheid en iets anders dan de Randstad", aldus Christian Knaap, directeur van naamcreatie- en merkontwerpbureau Naem. On langs verhuisde het hoofdkantoor van dit bureau, met locaties in Weesp, Woerden en Bergen op Zoom, naar Goes. Christian Knaap Christian Knaap van het creatie- en merkontwerpbureau Naem in Goes, foto Mechteld Jansen lange vorststraat - goes door Joeri Wisse THOLEN - De gemeente Tholen moet ophouden met het bewoners- groep Oudeveste verantwoordelijk te houden voor de aanhoudende problemen met wateroverlast in de len van Tholen-Stad. De SP vindt dat het college van B en W een eind moet maken aan de wateroverlast in Tholen-stad. SAMSUNG A €20 - Voor vragen en meer informatie bel: 0900-0603 i€o,45Per gesprek) vodafone Kijk ook op de website voor aanbiedingen met andere toestellen en abonnementen. Abonnementen sluit je al af vanaf €15,- per maand en altijd in combinatie met een toestel. Een actieabonnement heeft een contractduur van 2 jaar. De aansluitkosten bedragen €30,-. Actie geldig tot minimaal 20-06-2014, zolang de voorraad strekt en alleen online verkrijgbaar. Typ-, druk- of zetfouten voorbehouden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 67