00 vaak eigen
schuld
uriiusm
66 Een systeem dat
het gas terugdraait
als je te dicht
achter voorligger
zit, kan fataal zijn
ft
BINNENLAND 5
e3
J UJBZ JB
DINSDAG 17 JUNI 2014
te dicht achter een voorligger zit,
kan fataal zijn. Als motorrijder
heb je het gas soms nodig om te
voorkomen dat je omvalt. Je zou
wel een rood lampje kunnen la
ten branden als je te dichtbij
komt. Je zou ook via gps of satel
liet een waarschuwing kunnen af
geven als er olie op de weg ligt."
De Swov doet nu onderzoek naar
de zichtbaarheid van motoren. Bij
veel ongevallen heeft de automo
bilist de motorrijder namelijk he
lemaal niet gezien, stelt De
Craen. „Een Smidsy, noemen ze
dat. Afkorting voor Sorry Mate I
Didn't See You (sorry vriend ik
heb je niet gezien, red.)."
De motorrijder beseft dat terdege.
Het aantal motorrijders dat een
fluorescerend hesje draagt, neemt
snel toe. Het is echter maar de
vraag of dat zinvol is. De Swov be
kijkt dat momenteel in het onder
zoek. Een eerdere studie maakte
echter duidelijk dat het effect mo
gelijk beperkt is. In de stad valt
zo'n hesje wel op. In het groene
buitengebied is een zwart motor-
pak opvallender dan een geel hes-
De Craen: „Slecht is het niet, zo n
kleurig hesje. Maar een verplich
ting zoals die in Frankrijk geldt,
heeft eigenlijk geen zin."
Wat de studie wel duidelijk maak
te, is dat een tegemoetkomende
motor vaak over het hoofd wordt
gezien door een linksafslaande au
to. Dat heeft alles te maken met
het kleine oppervlak en de ene
koplamp van de motor, denkt De
Craen. Om snelheid in te schat
ten, kijkt een mens vooral hoe
snel iets groter wordt. Dat is bij
een klein oppervlak moeilijker
dan bij een groot, stelt De Craen.
Het nu lopende onderzoek moet
duidelijk maken hoe het effect
precies werkt. Aanpassingen aan
de koplamp, of lampen die de con-
touren van de motor beter laten
zien, zouden voor meer veiligheid
kunnen zorgen. Die zichtbaar
heid is echter relatief, waar
schuwt De Craen: „Automobilis
ten zien soms ook complete
vrachtwagens of ambulances over
het hoofd. Verwacht dus niet als
motorrijder dat je altijd gezien
wordt."
Op dat gegeven hamert ook
KNMV'er Everink. „Je moet als
motorrijder anders naar het ver
keer kijken. Als je merkt dat een
automobilist je niet ziet, antici
peer daar dan zelf op. Ga geen
voorrang nemen. Je bent zelf de
kwetsbare partij."
Vooral jonge bestuurders op een
sportieve motor lopen een groot
risico. Toermotoren en choppers
zijn volgens het onderzoek aan
zienlijk minder vaak bij een onge
luk betrokken. In 52 procent van
de gevallen is sprake van 'eigen
schuld', stellen de Duitse verzeke
raars. Meestal gaat het daarbij om
ongelukken waarbij helemaal
geen andere weggebruikers be
trokken zijn.
De Nederlandse motorrijdersvere
niging KNMV trekt de Duitse cij
fers in twijfel. Motorrijders wor
den vaak over het hoofd gezien.
Als ze bij een uitwijkmanoeuvre
vallen, lijkt het ten onrechte een
eenzijdig ongeval, stelt Arjan Eve
rink, hoofd Verkeer en Opleidin
gen.
Dat bestuurders van een racemo
del vaker een ongeluk hebben
dan toerrijders, gelooft Everink
meteen. „Dat ligt aan het type per
soon dat zulke racemotoren
koopt."
In Nederland is overigens nooit
onderzoek gedaan naar de ver
schillen in ongevalsrisico's voor
choppers en racemotoren, stelt on
derzoekster Saskia de Craen van
de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid
(Swov). „Er is wel een relatie met
de zwaarte van de motor. Hoe
zwaarder de motor, hoe ernstiger
de verwondingen."
De schuldvraag zoals die in Duits
land is bestudeerd, is in Neder
land ook niet onderzocht. Vol
gens De Craen is die voor motor
rijders vaak minder belangrijk. „Je
kunt lang discussiëren over de
schuldvraag, maar als motorrijder
ben je kwetsbaar. Je kampt bijna
altijd zelf met de gevolgen van
een ongeval."
-Ti
WINNAAR ZOOVER
AWARD 201A
12 dagen
Rondreis Kroatië/
Dubrovnik
10 dagen
Saas Grund Zwitserland
8 dagen
Praag en Bohemen
8 dagen Oostenrijk,
Kirchberg Tirol
5 dagen Berlijn
•1 mn
veiliger in geel hesje
Arjan Everink, KNMV
Motorrijders moeten beseffen dat
ze niet altijd goed worden gezien.
foto George Verberne/ HH
BERLIJN - Motorrijders die een on
geluk krijgen, zijn meestal zelf de
veroorzaker van het ongeval. Dat
stelt het samenwerkingsverband
van Duitse verzekeraars na het be
studeren van ongevalscijfers uit
2012 en een aanvullend detailon
derzoek in de deelstaat Saarland.
Vertrekdata:
30 juni 14, 28 juli
4. 25 aug 8, 22 sept 6 okt
Vertrekdata:
23 juni7, 21 juli/4,18aug
1,15,29 sept/13 okt
Vertrekdata:
14, 28 juli 11, 25 aug
8, 22 sept 6 okt
Vertrekdata:
30juni/14,21,28 juli/11,18
25 aug 8,15.22 sept 6 okt
Vertrekdata:
30 juni 4 aug 8 sept 6 okt
Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.b.v
holfpension, comfortcloss touringcar en ofscheidsbuffet
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
Brochure en (0318) 58 09 58
wr boekingen: Www.bolderman.nl