00 vaak eigen schuld uriiusm 66 Een systeem dat het gas terugdraait als je te dicht achter voorligger zit, kan fataal zijn ft BINNENLAND 5 e3 J UJBZ JB DINSDAG 17 JUNI 2014 te dicht achter een voorligger zit, kan fataal zijn. Als motorrijder heb je het gas soms nodig om te voorkomen dat je omvalt. Je zou wel een rood lampje kunnen la ten branden als je te dichtbij komt. Je zou ook via gps of satel liet een waarschuwing kunnen af geven als er olie op de weg ligt." De Swov doet nu onderzoek naar de zichtbaarheid van motoren. Bij veel ongevallen heeft de automo bilist de motorrijder namelijk he lemaal niet gezien, stelt De Craen. „Een Smidsy, noemen ze dat. Afkorting voor Sorry Mate I Didn't See You (sorry vriend ik heb je niet gezien, red.)." De motorrijder beseft dat terdege. Het aantal motorrijders dat een fluorescerend hesje draagt, neemt snel toe. Het is echter maar de vraag of dat zinvol is. De Swov be kijkt dat momenteel in het onder zoek. Een eerdere studie maakte echter duidelijk dat het effect mo gelijk beperkt is. In de stad valt zo'n hesje wel op. In het groene buitengebied is een zwart motor- pak opvallender dan een geel hes- De Craen: „Slecht is het niet, zo n kleurig hesje. Maar een verplich ting zoals die in Frankrijk geldt, heeft eigenlijk geen zin." Wat de studie wel duidelijk maak te, is dat een tegemoetkomende motor vaak over het hoofd wordt gezien door een linksafslaande au to. Dat heeft alles te maken met het kleine oppervlak en de ene koplamp van de motor, denkt De Craen. Om snelheid in te schat ten, kijkt een mens vooral hoe snel iets groter wordt. Dat is bij een klein oppervlak moeilijker dan bij een groot, stelt De Craen. Het nu lopende onderzoek moet duidelijk maken hoe het effect precies werkt. Aanpassingen aan de koplamp, of lampen die de con- touren van de motor beter laten zien, zouden voor meer veiligheid kunnen zorgen. Die zichtbaar heid is echter relatief, waar schuwt De Craen: „Automobilis ten zien soms ook complete vrachtwagens of ambulances over het hoofd. Verwacht dus niet als motorrijder dat je altijd gezien wordt." Op dat gegeven hamert ook KNMV'er Everink. „Je moet als motorrijder anders naar het ver keer kijken. Als je merkt dat een automobilist je niet ziet, antici peer daar dan zelf op. Ga geen voorrang nemen. Je bent zelf de kwetsbare partij." Vooral jonge bestuurders op een sportieve motor lopen een groot risico. Toermotoren en choppers zijn volgens het onderzoek aan zienlijk minder vaak bij een onge luk betrokken. In 52 procent van de gevallen is sprake van 'eigen schuld', stellen de Duitse verzeke raars. Meestal gaat het daarbij om ongelukken waarbij helemaal geen andere weggebruikers be trokken zijn. De Nederlandse motorrijdersvere niging KNMV trekt de Duitse cij fers in twijfel. Motorrijders wor den vaak over het hoofd gezien. Als ze bij een uitwijkmanoeuvre vallen, lijkt het ten onrechte een eenzijdig ongeval, stelt Arjan Eve rink, hoofd Verkeer en Opleidin gen. Dat bestuurders van een racemo del vaker een ongeluk hebben dan toerrijders, gelooft Everink meteen. „Dat ligt aan het type per soon dat zulke racemotoren koopt." In Nederland is overigens nooit onderzoek gedaan naar de ver schillen in ongevalsrisico's voor choppers en racemotoren, stelt on derzoekster Saskia de Craen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov). „Er is wel een relatie met de zwaarte van de motor. Hoe zwaarder de motor, hoe ernstiger de verwondingen." De schuldvraag zoals die in Duits land is bestudeerd, is in Neder land ook niet onderzocht. Vol gens De Craen is die voor motor rijders vaak minder belangrijk. „Je kunt lang discussiëren over de schuldvraag, maar als motorrijder ben je kwetsbaar. Je kampt bijna altijd zelf met de gevolgen van een ongeval." -Ti WINNAAR ZOOVER AWARD 201A 12 dagen Rondreis Kroatië/ Dubrovnik 10 dagen Saas Grund Zwitserland 8 dagen Praag en Bohemen 8 dagen Oostenrijk, Kirchberg Tirol 5 dagen Berlijn •1 mn veiliger in geel hesje Arjan Everink, KNMV Motorrijders moeten beseffen dat ze niet altijd goed worden gezien. foto George Verberne/ HH BERLIJN - Motorrijders die een on geluk krijgen, zijn meestal zelf de veroorzaker van het ongeval. Dat stelt het samenwerkingsverband van Duitse verzekeraars na het be studeren van ongevalscijfers uit 2012 en een aanvullend detailon derzoek in de deelstaat Saarland. Vertrekdata: 30 juni 14, 28 juli 4. 25 aug 8, 22 sept 6 okt Vertrekdata: 23 juni7, 21 juli/4,18aug 1,15,29 sept/13 okt Vertrekdata: 14, 28 juli 11, 25 aug 8, 22 sept 6 okt Vertrekdata: 30juni/14,21,28 juli/11,18 25 aug 8,15.22 sept 6 okt Vertrekdata: 30 juni 4 aug 8 sept 6 okt Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.b.v holfpension, comfortcloss touringcar en ofscheidsbuffet Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! Brochure en (0318) 58 09 58 wr boekingen: Www.bolderman.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 5