Justitie: overal 4 prominent I WcuirdexJieqiie, 44 De suggestie dat het risico in het voorjaar groter is dan in de rest van het jaar, klopt niet VERKEERSVEILIGHEID 4 BINNENLAND Automobilisten zien zelfs ambulances over het hoofd. Dus motorrijders zijn zeker niet veilig. korting Ogenschijnlijk is aangifte doen er minder bureaucratisch op gewor den. In de praktijk blijkt het een wassen neus, zo oordeelt de In spectie Veiligheid en Justitie. In- ternetaangiftes worden bijvoor beeld niet goed gecontroleerd, waardoor het risico toeneemt dat ze verloren gaan. Politiewerk is grotendeels men senwerk en mensen kunnen nu eenmaal fouten maken, zo luidt de reactie van de Nationale Poli tie. Die benadrukt dat het kriti sche inspectierapport de situatie in 2013 beschrijft 'en per 1 januari 2014, met name op het vlak van ICT er al veel meer verbeteringen zijn aangebracht'. Er gaat veel goed, aldus een politiewoordvoer der, 'maar ook wij maken fouten'. „Dat heeft te maken met ingewik kelde systemen, maar ook met cul tuur. Die verander je niet van de een op de andere dag." Het ministerie van Veiligheid en Justitie rekent zich vooral rijk. „Wie vroeger in Maastricht zijn portefeuille verloor en daar in Rot terdam pas achter kwam, moest weer helemaal terug om aangifte te doen. Dat hij nu in Rotterdam naar het bureau kan, is toch juist winst? Hoe het aan de achterkant bij de politie is geregeld, is niet van belang voor de burger." Onnodig en dus tijdrovend papier werk blijft niettemin een groot probleem binnen het hele justitie apparaat. Het was de Utrechtse hoofdofficier van justitie Johan Bac die vorig jaar in een inter view met deze krant zijn OM gek scherend het 'Openbaar Maga zijn' noemde vanwege de enorme papierhandel die ook justitie te verwerken heeft. Oorzaak: het nog steeds ontbreken van een slui tend en betrouwbaar computer systeem waarmee niet alleen de parketten onderling, maar ook het OM en de politie gegevens kunnen uitwisselen. De afgelopen vijftien jaar zijn er al tientallen miljoenen in ICT- voorzieningen bij de politie ge pompt. Echter, dat deden alle 26 toen nog bestaande korpsen alle maal voor zich. Het gevolg: ieder 'eiland' creëerde zijn eigen sys teem. „En kom maar eens van die erfenis af', verzucht voorzitter Gerrit van de Kamp van politie- vakbond ACP. „Het is een helse klus om één gebruiksvriendelijk netwerk te bouwen op al die be staande systeempjes, zónder dat de informatie van vroeger verlo ren gaat." De Nationale Politie pretendeert sinds 1 januari 2013 een eenheid te zijn. Maar het is nog vooral een eenheid van de tekentafel. Dat ver antwoordelijk minister Opstelten op dat vlak zijn zevenmijlslaarzen heeft uitgetrokken en inmiddels ook stapje voor stapje zijn vijfja renplan voor de politie doorloopt, is veelzeggend. een reJnxed moment DEN HAAG - Ieder voorjaar op nieuw komen de waarschuwin gen voor motorrijders. Start rus tig, wen weer even aan de motor als die lang in de garage heeft ge staan. Andere weggebruikers zijn niet gewend dat er weer motoren op de weg zijn, dus houd daar re kening mee, roepen organisaties als ANWB en motorbond KNMV in koor. Waarschuwen is natuurlijk nooit verkeerd, redeneert onderzoek ster Saskia de Craen van de Stich ting Wetenschappelijk Onder zoek Verkeersveiligheid (Swov). Wie naar de cijfers kijkt, hoeft zich eigenlijk geen zorgen te ma ken. „De suggestie dat het risico in het voorjaar groter is dan in de rest van het jaar, klopt niet. Ja, er zijn in het voorjaar drie keer meer ongelukken. In die maan den worden ook drie keer meer ki lometers gemaakt. Relatief gezien is er dus geen verschil." Het aantal dodelijke motoronge lukken daalde vorig jaar spectacu lair van 56 naar 29. Hoe dat kan, is een raadsel. Dat betekent niet dat motorrijden ongevaarlijk is. De kans om te overlijden bij een on geluk, is voor motorrijders twin tig keer groter dan voor automobi listen, stelt De Craen. Waar de grootste risico's liggen? De gezamenlijke Duitse verzeke raars onderzochten alle motoron gevallen uit 2012 en deden een de tailonderzoek naar de ongelukken in de deelstaat Saarland. Conclu sie: motoren zijn opvallend vaak betrokken bij kop-staartbotsin- gen. Ze rijden te dicht achter een auto. Als ze even niet opletten, gaat het snel mis. De verzekeraars zijn daarom voor stander van hulpsystemen. Een anti-blokkeersysteem voor de remmen, bijvoorbeeld; maar ook een afstandsradar die een seintje geeft als een motorrijder te dicht achter zijn voorligger rijdt. Dergelijke systemen zijn de toe komst voor de veilige motorrij der, denkt ook De Craen. „Bijna elke fabrikant is nu bezig met sys temen die het motorrijden veili ger maken. Die laten bijvoorbeeld de motor draadloos met auto's communiceren. Die systemen worden nog te vaak vanuit het blikveld van de automobilist be dacht. Het is nodig dat ook speci fieke systemen voor motoren wor den ontwikkeld." Systemen zijn prima, vindt Arjan Everink, hoofd Verkeer en Oplei dingen bij motorvereniging KNMV, maar niet alles is met techniek op te lossen. „Een sys teem dat het gas terugdraait als je TVvee Nederlanders komen om bij crash In het noorden van Frankrijk zijn gisteren twee Nederlan ders om het leven gekomen toen hun vliegtuigje neerstort te. De 69-jarige piloot en de 60-jarige passagier waren met een Cessna net opgestegen van het vliegveld Marville-Mont- médy toen het toestel mogelijk een boom raakte en neerstort te. De voormalige Navo-basis Marville-Montmédy ligt onge veer 220 kilometer ten noord oosten van Parijs. Volgens Franse media is de oor zaak van het ongeluk onduide lijk en onderzoekt de gendar merie het. Hoge werkloosheid De werkloosheid daalt pas vol gend jaar licht van 650.000 naar 635.000 mensen. Dat blijkt uit een raming van het Centraal Plan bureau. Volgens de rekenmees ters reageert de werkgelegenheid vertraagd op het voorzichtige her stel van de economie. Marineschip verkocht Defensie verkoopt het bevoorra dingsschip Zr. Ms. Amsterdam aan Peru. Voor hoeveel blijft ge heim. Een bevoorradingsschip voorziet marineschepen op volle zee van brandstof, kleding, voed sel en munitie. Nederland heeft nu geen bevoorraders meer. Elektrische auto bijladen fors duurder Een elektrische auto volledig opladen bij een openbare laad- paal is sinds begin deze maand 60 procent duurder geworden. De stichting E-laad, de groot ste aanbieder van openbare laadpalen, ziet zich door maat regelen van de toenmalige mi nister Maxime Verhagen (Eco nomische Zaken) gedwongen alle kosten door te berekenen. Dat meldde RTL Nieuws giste ren. Door de verhoging kan rij den op benzine goedkoper zijn, afhankelijk van het merk auto. De verhoging geldt niet voor wie thuis of bij de baas de auto oplaadt. 9= SX ;,rs Motorrijder niet ACHTERGROND PROBLEMEN AANGIFTE door Niki van der Naald DEN HAAG - Hoe kan het dat een aangifte anno 2014 nog steeds eerst uitgeprint en per post verzon den moeten worden om hem op de burelen van politiecollega's in een andere regio te laten belan den? Onnodig en tijdrovend papierwerk blijft een groot probleem voor het hele justitiële apparaat De voormalige korpsen hadden ieder een eigen ICT-systeem. Daar heeft de politie nu nog last van DagDeal Knip snel uw waardecheque uit en lever deze voor zaterdag 21 juni in bij een winkel bij u in de buurt. U kunt uw korting ook alvast reserveren. Bel dan deze week: 0341 26 06 76. Op de gehele bijzet collectie Dichtstbijzijnde vestigingen: Goes Spijkenisse Roosendaal Albert Plesmanweg 1c Lucebertstraat 38 Oostplein 17a door Paul Bots Saskia de Craen, Swov PARIJS DEN HAAG DEN HAAG HILVERSUM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4