Justitie: overal
4
prominent
I
WcuirdexJieqiie,
44 De suggestie dat
het risico in het
voorjaar groter is
dan in de rest van
het jaar, klopt niet
VERKEERSVEILIGHEID
4 BINNENLAND
Automobilisten
zien zelfs
ambulances over
het hoofd. Dus
motorrijders zijn
zeker niet veilig.
korting
Ogenschijnlijk is aangifte doen er
minder bureaucratisch op gewor
den. In de praktijk blijkt het een
wassen neus, zo oordeelt de In
spectie Veiligheid en Justitie. In-
ternetaangiftes worden bijvoor
beeld niet goed gecontroleerd,
waardoor het risico toeneemt dat
ze verloren gaan.
Politiewerk is grotendeels men
senwerk en mensen kunnen nu
eenmaal fouten maken, zo luidt
de reactie van de Nationale Poli
tie. Die benadrukt dat het kriti
sche inspectierapport de situatie
in 2013 beschrijft 'en per 1 januari
2014, met name op het vlak van
ICT er al veel meer verbeteringen
zijn aangebracht'. Er gaat veel
goed, aldus een politiewoordvoer
der, 'maar ook wij maken fouten'.
„Dat heeft te maken met ingewik
kelde systemen, maar ook met cul
tuur. Die verander je niet van de
een op de andere dag."
Het ministerie van Veiligheid en
Justitie rekent zich vooral rijk.
„Wie vroeger in Maastricht zijn
portefeuille verloor en daar in Rot
terdam pas achter kwam, moest
weer helemaal terug om aangifte
te doen. Dat hij nu in Rotterdam
naar het bureau kan, is toch juist
winst? Hoe het aan de achterkant
bij de politie is geregeld, is niet
van belang voor de burger."
Onnodig en dus tijdrovend papier
werk blijft niettemin een groot
probleem binnen het hele justitie
apparaat. Het was de Utrechtse
hoofdofficier van justitie Johan
Bac die vorig jaar in een inter
view met deze krant zijn OM gek
scherend het 'Openbaar Maga
zijn' noemde vanwege de enorme
papierhandel die ook justitie te
verwerken heeft. Oorzaak: het
nog steeds ontbreken van een slui
tend en betrouwbaar computer
systeem waarmee niet alleen de
parketten onderling, maar ook
het OM en de politie gegevens
kunnen uitwisselen.
De afgelopen vijftien jaar zijn er
al tientallen miljoenen in ICT-
voorzieningen bij de politie ge
pompt. Echter, dat deden alle 26
toen nog bestaande korpsen alle
maal voor zich. Het gevolg: ieder
'eiland' creëerde zijn eigen sys
teem. „En kom maar eens van die
erfenis af', verzucht voorzitter
Gerrit van de Kamp van politie-
vakbond ACP. „Het is een helse
klus om één gebruiksvriendelijk
netwerk te bouwen op al die be
staande systeempjes, zónder dat
de informatie van vroeger verlo
ren gaat."
De Nationale Politie pretendeert
sinds 1 januari 2013 een eenheid
te zijn. Maar het is nog vooral een
eenheid van de tekentafel. Dat ver
antwoordelijk minister Opstelten
op dat vlak zijn zevenmijlslaarzen
heeft uitgetrokken en inmiddels
ook stapje voor stapje zijn vijfja
renplan voor de politie doorloopt,
is veelzeggend.
een reJnxed moment
DEN HAAG - Ieder voorjaar op
nieuw komen de waarschuwin
gen voor motorrijders. Start rus
tig, wen weer even aan de motor
als die lang in de garage heeft ge
staan. Andere weggebruikers zijn
niet gewend dat er weer motoren
op de weg zijn, dus houd daar re
kening mee, roepen organisaties
als ANWB en motorbond KNMV
in koor.
Waarschuwen is natuurlijk nooit
verkeerd, redeneert onderzoek
ster Saskia de Craen van de Stich
ting Wetenschappelijk Onder
zoek Verkeersveiligheid (Swov).
Wie naar de cijfers kijkt, hoeft
zich eigenlijk geen zorgen te ma
ken. „De suggestie dat het risico
in het voorjaar groter is dan in de
rest van het jaar, klopt niet. Ja, er
zijn in het voorjaar drie keer
meer ongelukken. In die maan
den worden ook drie keer meer ki
lometers gemaakt. Relatief gezien
is er dus geen verschil."
Het aantal dodelijke motoronge
lukken daalde vorig jaar spectacu
lair van 56 naar 29. Hoe dat kan, is
een raadsel. Dat betekent niet dat
motorrijden ongevaarlijk is. De
kans om te overlijden bij een on
geluk, is voor motorrijders twin
tig keer groter dan voor automobi
listen, stelt De Craen.
Waar de grootste risico's liggen?
De gezamenlijke Duitse verzeke
raars onderzochten alle motoron
gevallen uit 2012 en deden een de
tailonderzoek naar de ongelukken
in de deelstaat Saarland. Conclu
sie: motoren zijn opvallend vaak
betrokken bij kop-staartbotsin-
gen. Ze rijden te dicht achter een
auto. Als ze even niet opletten,
gaat het snel mis.
De verzekeraars zijn daarom voor
stander van hulpsystemen. Een
anti-blokkeersysteem voor de
remmen, bijvoorbeeld; maar ook
een afstandsradar die een seintje
geeft als een motorrijder te dicht
achter zijn voorligger rijdt.
Dergelijke systemen zijn de toe
komst voor de veilige motorrij
der, denkt ook De Craen. „Bijna
elke fabrikant is nu bezig met sys
temen die het motorrijden veili
ger maken. Die laten bijvoorbeeld
de motor draadloos met auto's
communiceren. Die systemen
worden nog te vaak vanuit het
blikveld van de automobilist be
dacht. Het is nodig dat ook speci
fieke systemen voor motoren wor
den ontwikkeld."
Systemen zijn prima, vindt Arjan
Everink, hoofd Verkeer en Oplei
dingen bij motorvereniging
KNMV, maar niet alles is met
techniek op te lossen. „Een sys
teem dat het gas terugdraait als je
TVvee Nederlanders
komen om bij crash
In het noorden van Frankrijk
zijn gisteren twee Nederlan
ders om het leven gekomen
toen hun vliegtuigje neerstort
te. De 69-jarige piloot en de
60-jarige passagier waren met
een Cessna net opgestegen van
het vliegveld Marville-Mont-
médy toen het toestel mogelijk
een boom raakte en neerstort
te. De voormalige Navo-basis
Marville-Montmédy ligt onge
veer 220 kilometer ten noord
oosten van Parijs.
Volgens Franse media is de oor
zaak van het ongeluk onduide
lijk en onderzoekt de gendar
merie het.
Hoge werkloosheid
De werkloosheid daalt pas vol
gend jaar licht van 650.000 naar
635.000 mensen. Dat blijkt uit
een raming van het Centraal Plan
bureau. Volgens de rekenmees
ters reageert de werkgelegenheid
vertraagd op het voorzichtige her
stel van de economie.
Marineschip verkocht
Defensie verkoopt het bevoorra
dingsschip Zr. Ms. Amsterdam
aan Peru. Voor hoeveel blijft ge
heim. Een bevoorradingsschip
voorziet marineschepen op volle
zee van brandstof, kleding, voed
sel en munitie. Nederland heeft
nu geen bevoorraders meer.
Elektrische auto
bijladen fors duurder
Een elektrische auto volledig
opladen bij een openbare laad-
paal is sinds begin deze maand
60 procent duurder geworden.
De stichting E-laad, de groot
ste aanbieder van openbare
laadpalen, ziet zich door maat
regelen van de toenmalige mi
nister Maxime Verhagen (Eco
nomische Zaken) gedwongen
alle kosten door te berekenen.
Dat meldde RTL Nieuws giste
ren. Door de verhoging kan rij
den op benzine goedkoper zijn,
afhankelijk van het merk auto.
De verhoging geldt niet voor
wie thuis of bij de baas de auto
oplaadt.
9=
SX ;,rs Motorrijder niet
ACHTERGROND
PROBLEMEN AANGIFTE
door Niki van der Naald
DEN HAAG - Hoe kan het dat een
aangifte anno 2014 nog steeds
eerst uitgeprint en per post verzon
den moeten worden om hem op
de burelen van politiecollega's in
een andere regio te laten belan
den?
Onnodig en tijdrovend
papierwerk blijft een groot
probleem voor het hele
justitiële apparaat
De voormalige korpsen
hadden ieder een eigen
ICT-systeem. Daar heeft de
politie nu nog last van
DagDeal
Knip snel uw waardecheque uit en lever deze voor zaterdag
21 juni in bij een winkel bij u in de buurt. U kunt uw korting
ook alvast reserveren. Bel dan deze week: 0341 26 06 76.
Op de gehele bijzet collectie
Dichtstbijzijnde vestigingen:
Goes Spijkenisse Roosendaal
Albert Plesmanweg 1c Lucebertstraat 38 Oostplein 17a
door Paul Bots
Saskia de Craen, Swov
PARIJS
DEN HAAG
DEN HAAG
HILVERSUM