VERDIEPING 11 De komst van de Amster damse Ziggo Dome (ca paciteit: 17.000 bezoe kers) twee jaar geleden, heeft zijn stempel ge drukt op het popconcert leven en de concert- markt in Nederland. Met name het iets klei nere Rotterdamse Ahoy' (15.000 bezoekers) lijkt de slag om de grote popsterren te heb ben verloren. De hypermoderne poptem pel die op 24 juni 2012 zijn deuren opende, is sindsdien met een memorabele serie top-acts en bijna twee miljoen bezoekers the place to be. Ahoy' houdt stug vol dat er vast weer even wicht komt in de concertmarkt, al staan er vrijwel geen concerten meer op het pro gramma en wordt het schema ingevuld met beurzen en familieshows. „We hebben er een aantal jaren voor uitgetrokken om te zorgen dat die internationale artiesten weer terugkomen", verklaarde een woord voerder recentelijk. Ook de concertlijst van het Arnhemse Gel- reDome blijft angstvallig leeg. Beide zalen willen geen commentaar geven op de situa tie. Ziggo Dome herbergt jaarlijks tussen de tachtig en honderd evenementen. Het gaat goed, zegt Danny Damman, directeur Com merciële zaken. De lijst artiesten is opmer kelijk: Beyoncé kwam er speciaal terug aan het einde van haar Europese tournee en Ra- diohead-frontman Thom Yorke noemde het, 'een van de beste zalen waar we ooit hebben gespeeld'. Het zijn niet uitsluitend de grootste na men die voor uitverkochte zalen zorgen. Een artiest als Ed Sheeran, in november ge programmeerd, trad eerder op in Paradiso (capaciteit van 1500 mensen) en in de Hein- eken Music Hall (maximaal 5500 bezoe kers). Nu staat hij in november in een uit verkocht Ziggo Dome. The Script stond be gin vorig jaar in HMH geprogrammeerd, maar was in no time uitverkocht en verhuis de naar de Ziggo Dome. „Dat is het mooie van een gebied met loca ties als de Heineken Music Hall en de Are- nA als buren. Artiesten kunnen letterlijk doorgroeien. Neem One Direction. Vorig jaar bij ons en nu twee maal in de Amster dam ArenA. Je kunt letterlijk carrière ma- 013 staat voor een fikse verbouwing, waar bij de capaciteit aanzienlijk wordt vergroot, mede om de concurrentie met vergelijkba re zalen als het vernieuwde Tivoli en Vre- denburg (beide in Utrecht) aan te kunnen. Hij verwacht dat de onrust in de concert- markt van de laatste jaren, die mede werd veroorzaakt door de crisis, langzaam zal verdwijnen. „Je ziet nu dat bands één keer in Paradiso staan, vervolgens flink worden gehyped en dan meteen doorstomen naar HMH of zelfs Ziggo Dome. Die situatie zal meer in evenwicht komen." Ziggo Dome wil in de toekomst nog meer verbreden, al blijft popmuziek volgens Damman core business. Het Nederlands Da- viscupteam tennist er in september tegen Kroatië, in de zaal wordt dan een gravel- baan gelegd. In november staat de paarden- show van de Spaanse Rijschool op het pro gramma. Stiekem hoopte hij onlangs op een overwinning van The Common Lin nets op het Eurovisie Songfestival. „Met een schuin oog heb ik al naar de agenda van 2016 gekeken, voor het geval we vol gend jaar wel de eerste plaats halen. Het zou een enorme eer zijn om zo'n event te huisvesten." ken op de vierkante meter." Volgens Damman heeft de komst van Zig go Dome de ticketmarkt veranderd. „De kaartverkoop is vooral toegenomen in Am sterdam en in het bijzonder in Noord-Hol land. Als je in Enkhuizen woont, is het geen pretje om in de file aan te sluiten rich ting Rotterdam. Er woont een groot poten tieel muziekliefhebbers voor wie Amster dam wél binnen handbereik ligt." Kleinere zalen buiten de Randstad en met een geheel ander aanbod hebben veel min der last van Ziggo Dome dan Ahoy' of Gel- reDome. Sterker nog, programmeur Ruud Lemmen van het Tilburgse 013 is juist blij met een nieuwe arena - zoals dat in vakter men heet - in Nederland. „Het aantal grote shows dat Ziggo Dome al heeft gehad, is gi gantisch. Ik denk juist dat de aandacht voor livemuziek die de Ziggo Dome met al die grote namen genereert, goed is voor het clubcircuit. De komst van Ziggo Dome vergroot simpelweg de markt. Ik geloof er heilig in dat meer aanbod meer vraag creëert. Mensen worden zich veel bewus ter van de mogelijkheden die ze hebben om naar goede concerten te gaan. Ik denk dat dat goed is voor ons allemaal." DINSDAG 17 JUNI 2014 door Monique Brandt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11