VERDIEPING 11
De komst van de Amster
damse Ziggo Dome (ca
paciteit: 17.000 bezoe
kers) twee jaar geleden,
heeft zijn stempel ge
drukt op het popconcert
leven en de concert-
markt in Nederland. Met name het iets klei
nere Rotterdamse Ahoy' (15.000 bezoekers)
lijkt de slag om de grote popsterren te heb
ben verloren. De hypermoderne poptem
pel die op 24 juni 2012 zijn deuren opende,
is sindsdien met een memorabele serie
top-acts en bijna twee miljoen bezoekers
the place to be.
Ahoy' houdt stug vol dat er vast weer even
wicht komt in de concertmarkt, al staan er
vrijwel geen concerten meer op het pro
gramma en wordt het schema ingevuld
met beurzen en familieshows. „We hebben
er een aantal jaren voor uitgetrokken om te
zorgen dat die internationale artiesten
weer terugkomen", verklaarde een woord
voerder recentelijk.
Ook de concertlijst van het Arnhemse Gel-
reDome blijft angstvallig leeg. Beide zalen
willen geen commentaar geven op de situa
tie.
Ziggo Dome herbergt jaarlijks tussen de
tachtig en honderd evenementen. Het gaat
goed, zegt Danny Damman, directeur Com
merciële zaken. De lijst artiesten is opmer
kelijk: Beyoncé kwam er speciaal terug aan
het einde van haar Europese tournee en Ra-
diohead-frontman Thom Yorke noemde
het, 'een van de beste zalen waar we ooit
hebben gespeeld'.
Het zijn niet uitsluitend de grootste na
men die voor uitverkochte zalen zorgen.
Een artiest als Ed Sheeran, in november ge
programmeerd, trad eerder op in Paradiso
(capaciteit van 1500 mensen) en in de Hein-
eken Music Hall (maximaal 5500 bezoe
kers). Nu staat hij in november in een uit
verkocht Ziggo Dome. The Script stond be
gin vorig jaar in HMH geprogrammeerd,
maar was in no time uitverkocht en verhuis
de naar de Ziggo Dome.
„Dat is het mooie van een gebied met loca
ties als de Heineken Music Hall en de Are-
nA als buren. Artiesten kunnen letterlijk
doorgroeien. Neem One Direction. Vorig
jaar bij ons en nu twee maal in de Amster
dam ArenA. Je kunt letterlijk carrière ma-
013 staat voor een fikse verbouwing, waar
bij de capaciteit aanzienlijk wordt vergroot,
mede om de concurrentie met vergelijkba
re zalen als het vernieuwde Tivoli en Vre-
denburg (beide in Utrecht) aan te kunnen.
Hij verwacht dat de onrust in de concert-
markt van de laatste jaren, die mede werd
veroorzaakt door de crisis, langzaam zal
verdwijnen. „Je ziet nu dat bands één keer
in Paradiso staan, vervolgens flink worden
gehyped en dan meteen doorstomen naar
HMH of zelfs Ziggo Dome. Die situatie zal
meer in evenwicht komen."
Ziggo Dome wil in de toekomst nog meer
verbreden, al blijft popmuziek volgens
Damman core business. Het Nederlands Da-
viscupteam tennist er in september tegen
Kroatië, in de zaal wordt dan een gravel-
baan gelegd. In november staat de paarden-
show van de Spaanse Rijschool op het pro
gramma. Stiekem hoopte hij onlangs op
een overwinning van The Common Lin
nets op het Eurovisie Songfestival. „Met
een schuin oog heb ik al naar de agenda
van 2016 gekeken, voor het geval we vol
gend jaar wel de eerste plaats halen. Het
zou een enorme eer zijn om zo'n event te
huisvesten."
ken op de vierkante meter."
Volgens Damman heeft de komst van Zig
go Dome de ticketmarkt veranderd. „De
kaartverkoop is vooral toegenomen in Am
sterdam en in het bijzonder in Noord-Hol
land. Als je in Enkhuizen woont, is het
geen pretje om in de file aan te sluiten rich
ting Rotterdam. Er woont een groot poten
tieel muziekliefhebbers voor wie Amster
dam wél binnen handbereik ligt."
Kleinere zalen buiten de Randstad en met
een geheel ander aanbod hebben veel min
der last van Ziggo Dome dan Ahoy' of Gel-
reDome. Sterker nog, programmeur Ruud
Lemmen van het Tilburgse 013 is juist blij
met een nieuwe arena - zoals dat in vakter
men heet - in Nederland. „Het aantal grote
shows dat Ziggo Dome al heeft gehad, is gi
gantisch. Ik denk juist dat de aandacht
voor livemuziek die de Ziggo Dome met al
die grote namen genereert, goed is voor
het clubcircuit. De komst van Ziggo Dome
vergroot simpelweg de markt. Ik geloof er
heilig in dat meer aanbod meer vraag
creëert. Mensen worden zich veel bewus
ter van de mogelijkheden die ze hebben
om naar goede concerten te gaan. Ik denk
dat dat goed is voor ons allemaal."
DINSDAG 17 JUNI 2014
door Monique Brandt