A ZEELAND 37 Spaanse koloniën in Zuid-Amerika. Op last van de WIC werden veel Zeeuwse smokke laars opgebracht en de Spanjaarden wisten ook nogal eens een Zeeuwse smokkelschip in beslag te nemen. In 1738 werd het monopolie van de WIC opgeheven en nam de Middel burgse compagnie de slavenhandel over. De oprichting van een nieuwe Middelburgse compagnie paste helemaal in een Europese trend. Na afloop van de Spaanse Successieoor log in 1713 kampten de meeste Europese groot machten met staatsschulden. De Schotse eco noom John Law ontwikkelde een vrij inge nieus systeem om landen van een deel van hun schulden af te helpen: met de uitgifte van aandelen, gedekt door de waarde van een op gerichte compagnie of bank, kon een deel van de staatsschuld worden afgeschreven. Gevolg was dat er op grote schaal banken en compag nieën werden gesticht, die nauwelijks levens vatbaar waren. Windhandel, dat is de term. In Nederland werden in korte tijd meer dan veer tig compagnieën opgericht. Slechts drie hiel den stand: een verzekeringsmaatschappij in Rotterdam en twee ondernemingen in Middel burg. In die laatste stad ging het in eerste in stantie om een Assurantie Compagnie. Om dat in die tijd verzekeraars zich vooral toeleg den op scheepsassuranties, lag het voor de hand om ook een handelsmaatschappij op te richten. Dat werd de Middelburgsche Com mercie Compagnie. In het boek wordt daarbij nog vermeld, dat er ook een College van Koop lieden in het leven werd geroepen, dat de be langen van de Middelburgse ondernemers moest behartigen. Met dat college heeft Mid delburg de oudste kamer van koophandel van Nederland. Na 1815 legde de MCC zich toe op scheeps bouw. De compagnie verkocht de schepen aan rederijen en nam er als partenreder ook deel in. Paesie is blij dat hij dat deel van de geschie denis eindelijk recht heeft kunnen doen. Voor al omdat hij het beeld van neergang en armoe de na de Franse Tijd kan nuanceren. Natuur lijk waren er veel Zeeuwen berooid na het ver trek van Napoleons troepen, natuurlijk emi greerden er grote groepen naar Amerika, na tuurlijk werd er veel gesloopt, natuurlijk ver oorzaakte de aardappelziekte honger. „Maar", zegt Paesie met een uitroepteken, „in diezelf de eerste helft van de 19e eeuw zorgde de MCC voor een modernisering van de werf in Middelburg. Er waren vier scheepshellingen, er was een eigen touwslagerij. Rond 1840 wa ren er zeker vierhonderd, misschien wel vijf honderd arbeiders in dienst: timmerlieden, sjouwers, zagers, wakers. Zelfs in 1882 kom ik nog op een aantal van tachtig tot honderd werknemers. Dus nog steeds een belangrijk stuk werkgelegenheid." In die laatste fase wa ren machinebouw en ijzerbewerking de be langrijkste activiteiten. Zo werden er locomo biles - stoommachines - voor de productie van baksteen gemaakt. Het archief van de MCC was de afgelopen ja ren groot nieuws toen het door de Unesco als werelderfgoed werd aangemerkt. Paesie heeft alle grootboeken, venduboeken, houtwaren- boeken, balansen en nog veel meer bedrijfsad ministratie doorgenomen. „Ik voelde me soms net een boekhouder", zegt hij. „Maar juist die complete boekhouding is bijzonder. Ik heb er heel veel tijd ingestoken. Uiteindelijk heeft mijn spitten nieuwe inzichten opgeleverd. Over de scheepsbouw, over de werkgelegen heid. Daar ben ik best trots op." VRIJDAG 13 JUNI 2014 kleur aan Middelbure I Joham Frederik Schütz: De Middelburgse haven met een stoomraderboot van het Rotterdamse beurtveer, 1850. Ruud Paesie: Geschiedenis van de MCC. Opkomst, bloei en ondergang - Walburgpers, 208 pag., 29,95. I Ruud Paesie op de Balans in Middelburg, waar het kantoor van de Middelburgsche Commercie Compagnie stond, foto Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 37