Reservewiel op achterkant maakt nieuwkomer stoer M AUTO 23* Fietsen op een Alfa Romeo 4C Polestar-look voor Volvo: 1.000 euro Suzuki in zee met Bowers Wilkins Kevin Schwantz in Volvo XC90 GADGETS RIJTEST DACIA DUSTER 1.2 TCE RIJ-IMPRESSIE FORD ECOSPORT Twee jaar na de onthul ling komt Ford in Euro pa nu met de compacte SUV EcoSport. De EcoSport heeft hoekige lijnen. Dat oogt stoer. Het achterwiel achterop wekt misschien wel iets te hoge verwachtingen. De voorwielaangedreven auto biedt een bodemvrijheid van 20 centimeter en waadt door wateren met een diepte tot 55 centimeter. Het ruime interi eur toont de Ford-identiteit en biedt behalve twintig opberg ruimtes ook een gekoeld dash boardkastje. Ford levert de SUV met keuze uit een ï.o Eco- Boost benzine (125 pk) en een 1.5 TDCi diesel (90 pk). Eerstge noemde driecilinder doet soe pel zijn werk. De diesel komt in plaats van de 1.6 liter TDCi en is krachtig genoeg. Ford le vert de Ecosport in Titatium- versie tijdelijk met gratis Tech nology Pack (met AppLink; via spraak apps oproepen). Prijzen: benzine vanaf 24.595 euro, die sel vanaf 29.595 euro. DACIA DUSTER EN ZIJN CONCURRENTEN De Dacia Duster is het best verkopende model binnen de Renault-gele- deren. Om dat zo te hou den, voert het merk een aantal goed gekozen ver beteringen door. Door een nieuwe grille met anders ingedeelde kop lampen én iets ge wijzigde achter lichten op de Da cia Duster te plak ken, lijkt de facelift wel zo'n beet je klaar. Maar schijn bedriegt. De stoere Roemeen blijkt veel meer nieuws in petto te hebben. Helemaal vooraan huist onder de kap de behoorlijk recente 1.2 liter benzineturbomotor, die ook al be kend is uit de Lodgy en de Dok- ker. Deze biedt de Duster een flink vermogen van 120 pk en een prima koppel van 205 Nm bij 2.000 toeren per minuut. Omdat de auto beslist niet tot de zwaarge wichten behoort, overtuigt de Duster met een acceleratie naar 100 kilometer per uur in 10,4 se conden. Het brandstofverbruik profiteert eveneens van de nieu we krachtbron, want de auto loopt met gemak boven de 1 op 12. Maar met een facelift en een nieu we motor is Dacia nog niet klaar. De ontwikkelaars hebben onder meer de isolatie van het interieur aangepakt. Dat zorgt merkbaar voor meer rust, terwijl de motor ook beslist niet rumoerig is. Ook buiten- en afrolgeluiden worden beter gedempt. Deze ingreep heeft een grote invloed op het rij- comfort. Een andere stap maakt Dacia bij de inrichting van het interieur. Om te beginnen, krijgt het dash board een nieuwe vormgeving. Al le bekende organen behouden hun vertrouwde plaats, maar ze zitten in een aantrekkelijker jasje. Een nieuwe toevoeging betreft het navigatiesysteem, dat helaas ten opzichte van de bestuurder veel te laag is geplaatst. Maar wie voor het wegrijden de bestem ming invoert, zal daar weinig last van hebben. Een veelvoorkomen de klacht bij Dacia betreft de mati ge kwaliteit van de stoelen. Alhoe wel de zitting nog even kort en vlak is gebleven, zorgt de nieuwe rugleuning voor een enorm verbe terde zijdelingse ondersteuning. Verder blijkt Dacia het bagagevo- lume van de Duster te hebben ver groot door een andere vorm van de achterbank. Al met al zorgen de veranderin gen voor een Duster die beter bij de huidige tijd aansluit. De lagere C02-uitstoot van de compacte tur bomotor leidt in ons land tot een gunstige prijsstelling. Het merk le vert niet meer de kale basisversie, maar één niveau hoger voor 16.990 euro (was 19.490 euro). Dacia houdt bovendien de stap pen naar hogere uitrustingsvarian ten beperkt. Dat betekent dat de complete Prestige voor 19 490 eu ro wordt geprijsd. Dat is dan inclu sief lichtmetalen velgen, navigatie en dikke dakrails. Alfa Romeo-tweewieler. foto AR Polestar-upgrade, foto Volvo door Willem de Volder Dacia Duster Bagage 475-1.636 liter, gewicht 1.177 kg. Benzi ne 1.2 liter, 125 pk. Van af 16.990 euro, Prestige 19.490 euro. Ford Ecosport Bagage 333-1.238 liter, gewicht 1.250 kg. Benzi ne 1.0 liter, 125 pk. Vanaf 24.495 euro. Nissan Juke Bagage 354-797 liter, gewicht 1.236 kg. Ben zine 1.2 liter, 115 pk. Vanaf 17.990 euro, 1.2 DIG-T 21.240 euro. Renault Captur Bagage 377-1.235 liter, gewicht 1.155 kg. Benzi ne 1.2 liter, 120 pk. Van af 16.390 euro, 1.2 TCe Expression 21.590 euro. VRIJDAG 13 JUNI 2014 Kevin Schwantz. foto Suzuki Bowers Wilkins. foto Volvo Het Alfa Romeo Style Centre heeft samen met Campagnia Ducale de 4C Bicycle ontworpen. Aërodyna misch en wendbaar zijn de eigen schappen die de twee- en vierwie ler van Alfa Romeo delen. De fiets is gemaakt van koolstofvezel en dat materiaal is ook toegepast in het onderstel van de 4C. De prijs varieert van 3.000 tot 9.000 euro, afhankelijk van de uitrusting. Een échte blauwe Volvo V60 Po lestar staat voor een bedrag van iets onder de 100.000 euro in de prijslijst. Maar voor 1.000 euro voorziet de dealer ook 'gewone' Volvo's van een Polestar Perfor mance-upgrade. De tuning leidt naar meer koppel, meer kracht, een verbeterde gasrespons en de zelfde verbruikscijfers. Alles met behoud van fabrieksgarantie. Ford EcoSport. foto Louis Achter de nieuwe grille van de Dacia Duster huist een moderne downsize-turbomotor. foto's Automedia Suzuki en Kevin Schwantz, iconi sche namen in de motorsport, heb ben hun krachten gebundeld in een kledinglijn. Met de Kevin Schwantz-collectie wordt de suc cesvolle carrière van de wereldkam pioen (1993) met rugnummer 34 nog eens onderstreept. De kleur stelling van de jacks, polo's en caps is rood/zwart en goudstiksels zor gen voor een opvallend accent. door Tony Vos Volvo voorziet de nieuwe XC90 van een Bowers Wilkins audio- systeem. Het systeem is speciaal voor de auto ontworpen en omvat een 12-kanaals versterker van 1.400 watt en liefst 19 luidspre kers, waaronder een luchtgekoelde subwoofer (250 millimeter). Er zijn technieken in het audiosysteem verwerkt die ook zijn toegepast in de Abbey Road Studio's in Londen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 23