Reservewiel op achterkant
maakt nieuwkomer stoer
M
AUTO 23*
Fietsen op een
Alfa Romeo 4C
Polestar-look voor
Volvo: 1.000 euro
Suzuki in zee met Bowers Wilkins
Kevin Schwantz in Volvo XC90
GADGETS
RIJTEST DACIA DUSTER 1.2 TCE
RIJ-IMPRESSIE FORD ECOSPORT
Twee jaar na de onthul
ling komt Ford in Euro
pa nu met de compacte
SUV EcoSport. De
EcoSport heeft hoekige lijnen.
Dat oogt stoer. Het achterwiel
achterop wekt misschien wel
iets te hoge verwachtingen.
De voorwielaangedreven auto
biedt een bodemvrijheid van
20 centimeter en waadt door
wateren met een diepte tot
55 centimeter. Het ruime interi
eur toont de Ford-identiteit en
biedt behalve twintig opberg
ruimtes ook een gekoeld dash
boardkastje. Ford levert de
SUV met keuze uit een ï.o Eco-
Boost benzine (125 pk) en een
1.5 TDCi diesel (90 pk). Eerstge
noemde driecilinder doet soe
pel zijn werk. De diesel komt
in plaats van de 1.6 liter TDCi
en is krachtig genoeg. Ford le
vert de Ecosport in Titatium-
versie tijdelijk met gratis Tech
nology Pack (met AppLink; via
spraak apps oproepen). Prijzen:
benzine vanaf 24.595 euro, die
sel vanaf 29.595 euro.
DACIA DUSTER EN ZIJN CONCURRENTEN
De Dacia Duster is het
best verkopende model
binnen de Renault-gele-
deren. Om dat zo te hou
den, voert het merk een
aantal goed gekozen ver
beteringen door.
Door een nieuwe
grille met anders
ingedeelde kop
lampen én iets ge
wijzigde achter
lichten op de Da
cia Duster te plak
ken, lijkt de facelift wel zo'n beet
je klaar. Maar schijn bedriegt. De
stoere Roemeen blijkt veel meer
nieuws in petto te hebben.
Helemaal vooraan huist onder de
kap de behoorlijk recente 1.2 liter
benzineturbomotor, die ook al be
kend is uit de Lodgy en de Dok-
ker. Deze biedt de Duster een
flink vermogen van 120 pk en een
prima koppel van 205 Nm bij
2.000 toeren per minuut. Omdat
de auto beslist niet tot de zwaarge
wichten behoort, overtuigt de
Duster met een acceleratie naar
100 kilometer per uur in 10,4 se
conden. Het brandstofverbruik
profiteert eveneens van de nieu
we krachtbron, want de auto
loopt met gemak boven de 1 op 12.
Maar met een facelift en een nieu
we motor is Dacia nog niet klaar.
De ontwikkelaars hebben onder
meer de isolatie van het interieur
aangepakt. Dat zorgt merkbaar
voor meer rust, terwijl de motor
ook beslist niet rumoerig is. Ook
buiten- en afrolgeluiden worden
beter gedempt. Deze ingreep
heeft een grote invloed op het rij-
comfort.
Een andere stap maakt Dacia bij
de inrichting van het interieur.
Om te beginnen, krijgt het dash
board een nieuwe vormgeving. Al
le bekende organen behouden
hun vertrouwde plaats, maar ze
zitten in een aantrekkelijker jasje.
Een nieuwe toevoeging betreft
het navigatiesysteem, dat helaas
ten opzichte van de bestuurder
veel te laag is geplaatst. Maar wie
voor het wegrijden de bestem
ming invoert, zal daar weinig last
van hebben. Een veelvoorkomen
de klacht bij Dacia betreft de mati
ge kwaliteit van de stoelen. Alhoe
wel de zitting nog even kort en
vlak is gebleven, zorgt de nieuwe
rugleuning voor een enorm verbe
terde zijdelingse ondersteuning.
Verder blijkt Dacia het bagagevo-
lume van de Duster te hebben ver
groot door een andere vorm van
de achterbank.
Al met al zorgen de veranderin
gen voor een Duster die beter bij
de huidige tijd aansluit. De lagere
C02-uitstoot van de compacte tur
bomotor leidt in ons land tot een
gunstige prijsstelling. Het merk le
vert niet meer de kale basisversie,
maar één niveau hoger voor
16.990 euro (was 19.490 euro).
Dacia houdt bovendien de stap
pen naar hogere uitrustingsvarian
ten beperkt. Dat betekent dat de
complete Prestige voor 19 490 eu
ro wordt geprijsd. Dat is dan inclu
sief lichtmetalen velgen, navigatie
en dikke dakrails.
Alfa Romeo-tweewieler. foto AR Polestar-upgrade, foto Volvo
door Willem de Volder
Dacia Duster
Bagage 475-1.636 liter,
gewicht 1.177 kg. Benzi
ne 1.2 liter, 125 pk. Van
af 16.990 euro, Prestige
19.490 euro.
Ford Ecosport
Bagage 333-1.238 liter,
gewicht 1.250 kg. Benzi
ne 1.0 liter, 125 pk.
Vanaf 24.495 euro.
Nissan Juke
Bagage 354-797 liter,
gewicht 1.236 kg. Ben
zine 1.2 liter, 115 pk.
Vanaf 17.990 euro,
1.2 DIG-T 21.240 euro.
Renault Captur
Bagage 377-1.235 liter,
gewicht 1.155 kg. Benzi
ne 1.2 liter, 120 pk. Van
af 16.390 euro, 1.2 TCe
Expression 21.590 euro.
VRIJDAG 13 JUNI 2014
Kevin Schwantz. foto Suzuki
Bowers Wilkins. foto Volvo
Het Alfa Romeo Style Centre heeft
samen met Campagnia Ducale de
4C Bicycle ontworpen. Aërodyna
misch en wendbaar zijn de eigen
schappen die de twee- en vierwie
ler van Alfa Romeo delen. De fiets
is gemaakt van koolstofvezel en
dat materiaal is ook toegepast in
het onderstel van de 4C. De prijs
varieert van 3.000 tot 9.000 euro,
afhankelijk van de uitrusting.
Een échte blauwe Volvo V60 Po
lestar staat voor een bedrag van
iets onder de 100.000 euro in de
prijslijst. Maar voor 1.000 euro
voorziet de dealer ook 'gewone'
Volvo's van een Polestar Perfor
mance-upgrade. De tuning leidt
naar meer koppel, meer kracht,
een verbeterde gasrespons en de
zelfde verbruikscijfers. Alles met
behoud van fabrieksgarantie.
Ford
EcoSport.
foto Louis
Achter de nieuwe grille van de Dacia Duster huist een moderne downsize-turbomotor. foto's Automedia
Suzuki en Kevin Schwantz, iconi
sche namen in de motorsport, heb
ben hun krachten gebundeld in
een kledinglijn. Met de Kevin
Schwantz-collectie wordt de suc
cesvolle carrière van de wereldkam
pioen (1993) met rugnummer 34
nog eens onderstreept. De kleur
stelling van de jacks, polo's en caps
is rood/zwart en goudstiksels zor
gen voor een opvallend accent.
door Tony Vos
Volvo voorziet de nieuwe XC90
van een Bowers Wilkins audio-
systeem. Het systeem is speciaal
voor de auto ontworpen en omvat
een 12-kanaals versterker van
1.400 watt en liefst 19 luidspre
kers, waaronder een luchtgekoelde
subwoofer (250 millimeter). Er zijn
technieken in het audiosysteem
verwerkt die ook zijn toegepast in
de Abbey Road Studio's in Londen.