Meer kans op een goede zitplaats VERDIEPING 11 De Dreamliner is op veel onderdelen fijner dan zijn voorgangers. Maar wie economy vliegt, zit nog steeds krap. van er drie voor de Nederlandse dochter zijn. De hoop is dat de Dreamliner extra rei zigers trekt. „Nu is het nog niet zo gangbaar dat men sen speciaal voor een bepaald vliegtuig kie zen", zegt Luc Lentjes, manager Capacity Yield bij TUI. „Veel mensen weten niet of ze nou in een Airbus of een Boeing vlie gen. We hopen dat dat met de Dreamliner 7 verandert, en dat mensen er een paar tien tjes extra voor over hebben om daarmee op vakantie te gaan. In de toekomst willen we daarmee gaan experimenteren." Dat Arkefly grote broer KLM voor is als eer ste Nederlandse maatschappij die met de Dreamliner vliegt, zorgt in het kamp van Arke voor het nodige gegniffel. KLM ont vangt volgend jaar haar eerste Dreamliner. Arke moest er na de bestelling maar liefst negen jaar op wachten. Vanuit Nederland waren er nooit écht zorgen over de techni sche problemen die de Dreamliner in de ontwikkelfase teisterden, zegt Hans van de Velde, directeur van Arkefly. „Die problemen werden in de media ook wel een beetje overdreven. Het toestel ligt nu eenmaal onder een vergrootglas, voor Boeing is het een prestigeproject. Maar die barstende ramen, dat gebeurt iedere week meerdere malen. En dat van die accu's die in brand vlogen was natuurlijk serieus, maar dat is goed opgelost." Volgens Lentjes was er nog een reden die welke ongerustheid dan ook overbodig maakte. „Dit project mócht gewoon niet mislukken. Het kon niet mislukken. Het is voor Boeing en de Amerikaanse economie zó belangrijk, dat de problemen wel opge lost moesten worden." Vanaf vandaag kunnen Nederlandse toeris ten kiezen voor de Dreamliner. Arkefly, dat met het toestel naar Curasao gaat vlie gen, hoopt dat de Boeing 787 zó gewild wordt dat mensen er in de toekomst per zitplaats enkele tientallen euro's extra voor gaan betalen. De vraag is dus: is de Dreamliner dat extra geld waard? Deze krant nam de proef op de som en vloög mee van Seattle naar Schiphol. Direct bij binnenkomst in het toestel wordt het grootste verschil met 'normale' vliegtuigen duidelijk. De ruimte. Bij ande re vliegtuigen stuit je bij binnenkomst op de crew, die je een gangetje wijst waar je je doorheen moet wurmen om je stoel te bereiken. Bij de 787 stap je een ruime open ruimte in, waar je je even rustig kunt oriënteren. Wat zit er links? Wat zit er rechts? Waar is de wc? De bagagevakken zitten verder naar de bui tenkant van het toestel. Daardoor zijn de plafonds hoog en kun je makkelijk het vliegtuig inkijken. Als je handbagage in het vak stopt of eruit haalt, blokkeer je niet meteen het gangpad. Dat doe je staand tussen de stoelen. Nog een voordeel van de Dreamliner: gro te ramen die tot boven de rugleuning rei ken. Niet alleen de passagier aan de raam kant kan naar buiten kijken, ook verder naar het midden kun je wat zien. Boeing brengt het als een revolutionaire vondst, maar het moet ook weer niet overdreven worden. Vanaf de stoelen in het midden zie je vooral lucht. Dat gaat op een gege ven moment ook vervelen. De ramen zelf blijven te allen tijde door zichtig. Er zit geen schuifpaneel meer voor om het buitenlicht te weren. In de 787 zor gen schaduwtinten voor de gewenste ver duistering. Je kunt gewoon naar buiten blijven kijken, ook als je buurman slaapt. Wie uit het voorgaande concludeert dat de Dreamliner alleen maar goedé, fijne plek ken kent, heeft het mis. Het blijft een vliegtuig. Met lange benen in economy class vliegen is nog steeds geen goed idee, de beenruimte is nauwelijks groter dan in andere toestellen. En het grootste deel van de tijd breng je nog altijd zittend door. Uit wijken naar een duurdere stoel is ook in de Dreamliner de enige weg naar gegaran deerd comfort en genoeg beenruimte. Van de door Boeing beloofde geluidsreduc tie is binnen niet overal evenveel te mer ken. Zeker achterin het vliegtuig is het ge ronk van de motoren nog goed te horen. Voorin het toestel daarentegen is het wel stiller. Zelfs tijdens het opstijgen kun je daar moeiteloos een gesprek voeren. De Dreamliner is op veel punten beter dan zijn voorgangers, ziet er mooier uit en is op onderdelen praktischer. Wel moet je nog steeds wat geluk hebben met de zit plaats. Er zijn weliswaar meer goede plek ken dan voorheen, toch is net als bij ande re vliegtuigen een dikke portemonnee de enige échte garantie voor een comfortabe le reis. DONDERDAG 12 JUNI 2014 optie I De eerste 'Nederlandse' Dreamliner. I foto rechtsboven: Het ruimtelijke in terieur van de nieuwe Dreamliner. foto LMG strategie+creatie RECENSIE DREAMLINER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11