Meer kans
op een
goede
zitplaats
VERDIEPING 11
De Dreamliner is
op veel onderdelen
fijner dan zijn
voorgangers. Maar
wie economy vliegt,
zit nog steeds krap.
van er drie voor de Nederlandse dochter
zijn. De hoop is dat de Dreamliner extra rei
zigers trekt.
„Nu is het nog niet zo gangbaar dat men
sen speciaal voor een bepaald vliegtuig kie
zen", zegt Luc Lentjes, manager Capacity
Yield bij TUI. „Veel mensen weten niet
of ze nou in een Airbus of een Boeing vlie
gen. We hopen dat dat met de Dreamliner
7 verandert, en dat mensen er een paar tien
tjes extra voor over hebben om daarmee op
vakantie te gaan. In de toekomst willen we
daarmee gaan experimenteren."
Dat Arkefly grote broer KLM voor is als eer
ste Nederlandse maatschappij die met de
Dreamliner vliegt, zorgt in het kamp van
Arke voor het nodige gegniffel. KLM ont
vangt volgend jaar haar eerste Dreamliner.
Arke moest er na de bestelling maar liefst
negen jaar op wachten. Vanuit Nederland
waren er nooit écht zorgen over de techni
sche problemen die de Dreamliner in de
ontwikkelfase teisterden, zegt Hans van de
Velde, directeur van Arkefly.
„Die problemen werden in de media ook
wel een beetje overdreven. Het toestel ligt
nu eenmaal onder een vergrootglas, voor
Boeing is het een prestigeproject. Maar die
barstende ramen, dat gebeurt iedere week
meerdere malen. En dat van die accu's die
in brand vlogen was natuurlijk serieus,
maar dat is goed opgelost."
Volgens Lentjes was er nog een reden die
welke ongerustheid dan ook overbodig
maakte. „Dit project mócht gewoon niet
mislukken. Het kon niet mislukken. Het is
voor Boeing en de Amerikaanse economie
zó belangrijk, dat de problemen wel opge
lost moesten worden."
Vanaf vandaag kunnen Nederlandse toeris
ten kiezen voor de Dreamliner. Arkefly,
dat met het toestel naar Curasao gaat vlie
gen, hoopt dat de Boeing 787 zó gewild
wordt dat mensen er in de toekomst per
zitplaats enkele tientallen euro's extra
voor gaan betalen. De vraag is dus: is de
Dreamliner dat extra geld waard? Deze
krant nam de proef op de som en vloög
mee van Seattle naar Schiphol.
Direct bij binnenkomst in het toestel
wordt het grootste verschil met 'normale'
vliegtuigen duidelijk. De ruimte. Bij ande
re vliegtuigen stuit je bij binnenkomst op
de crew, die je een gangetje wijst waar je
je doorheen moet wurmen om je stoel te
bereiken. Bij de 787 stap je een ruime
open ruimte in, waar je je even rustig
kunt oriënteren. Wat zit er links? Wat zit
er rechts? Waar is de wc?
De bagagevakken zitten verder naar de bui
tenkant van het toestel. Daardoor zijn de
plafonds hoog en kun je makkelijk het
vliegtuig inkijken. Als je handbagage in
het vak stopt of eruit haalt, blokkeer je
niet meteen het gangpad. Dat doe je
staand tussen de stoelen.
Nog een voordeel van de Dreamliner: gro
te ramen die tot boven de rugleuning rei
ken. Niet alleen de passagier aan de raam
kant kan naar buiten kijken, ook verder
naar het midden kun je wat zien. Boeing
brengt het als een revolutionaire vondst,
maar het moet ook weer niet overdreven
worden. Vanaf de stoelen in het midden
zie je vooral lucht. Dat gaat op een gege
ven moment ook vervelen.
De ramen zelf blijven te allen tijde door
zichtig. Er zit geen schuifpaneel meer voor
om het buitenlicht te weren. In de 787 zor
gen schaduwtinten voor de gewenste ver
duistering. Je kunt gewoon naar buiten
blijven kijken, ook als je buurman slaapt.
Wie uit het voorgaande concludeert dat de
Dreamliner alleen maar goedé, fijne plek
ken kent, heeft het mis. Het blijft een
vliegtuig. Met lange benen in economy
class vliegen is nog steeds geen goed idee,
de beenruimte is nauwelijks groter dan in
andere toestellen. En het grootste deel van
de tijd breng je nog altijd zittend door. Uit
wijken naar een duurdere stoel is ook in
de Dreamliner de enige weg naar gegaran
deerd comfort en genoeg beenruimte.
Van de door Boeing beloofde geluidsreduc
tie is binnen niet overal evenveel te mer
ken. Zeker achterin het vliegtuig is het ge
ronk van de motoren nog goed te horen.
Voorin het toestel daarentegen is het wel
stiller. Zelfs tijdens het opstijgen kun je
daar moeiteloos een gesprek voeren.
De Dreamliner is op veel punten beter dan
zijn voorgangers, ziet er mooier uit en is
op onderdelen praktischer. Wel moet je
nog steeds wat geluk hebben met de zit
plaats. Er zijn weliswaar meer goede plek
ken dan voorheen, toch is net als bij ande
re vliegtuigen een dikke portemonnee de
enige échte garantie voor een comfortabe
le reis.
DONDERDAG 12 JUNI 2014
optie
I De eerste 'Nederlandse' Dreamliner.
I foto rechtsboven: Het ruimtelijke in
terieur van de nieuwe Dreamliner.
foto LMG strategie+creatie
RECENSIE
DREAMLINER