Imam Hashim Jansen werd een jaar geleden uit zijn functie ontslagen vanwege zijn homoseksualiteit. „Maar ik wil niet dat ze mij de titel 'roze imam' opplakken." 66 SPECTRUM 5 interview Beroepshomo, zo noemt Hashim Jan sen (35) zich wel eens gekscherend. Een aan tal maanden geleden kwam hij als homo seksueel uit de kast. Waarschijnlijk is hij niet de enige, maar wel de eerste imam in Neder land die openlijk voor zijn geaardheid uitkomt. „Er zijn er genoeg, je zou ze de kost moeten geven", verzekert hij, in een rustige hoek van het Goese ca fé De-Post. „Maar op het moment ben ik de eerste van Nederland, de tweede in Europa en vijfde in de hele we reld." We hebben afgesproken in Goes en niet in het Zeeuwse dorp waar hij woont. Dat is geen toeval. Het heeft te maken met zijn veiligheid. Want zelf mag hij dan vrede hebben met zijn ge aardheid en geloof, dat geldt niet voor iedereen binnen de moslimgemeen schap. „Het bestaan van homoseksuali teit wordt daar vaak nog ontkend. Als ik met mensen praat over mijn huidi ge werk, het steunen van homoseksue le moslimgelovigen, dan heb je altijd TXirken die vragen: 'Zitten daar dan ook Turken bij?' Als ik daarop bevesti gend antwoord, zijn ze geschokt." Ongeveer een jaar geleden ontving Hashim Jansen een brief van het mos keebestuur in Goes, waar hij tot dan toe werkzaam was. Hij predikte er, be geleidde de gelovigen. „Het bestuur schreef dat ik tot nader order was ge schorst. Ik vroeg om uitleg en ze ver telden me dat zij aanwijzingen had den dat ik niet volledig volgens de voorschriften van de islam zou leven. Er werd een soort van disciplinaire raad opgericht. Twee weken lang ben ik flink door de mangel gehaald en de conclusie was dat ik niet meer als imatn mocht werken. Ook niet bij an dere moskeeën." Het besluit hakte erin. Ze hebben hem het wezen van zijn bestaan afge pakt, zo voelt het althans. „Ik ben daar goed depressief van geweest, ja. Ze zien je als een zondaar. Dat ik heb ge zegd dat ik niet praktiseer, dat mijn seksuele geaardheid dus geen bedrei ging hoeft te vormen voor de uitvoe ring van mijn ambt, deed aan de be slissing niets af." Al van kindsbeen af voelt de als Roe land Cornelis Jansen geboren Rotter dammer een roeping tot God, of zo je wilt zeggen tot Allah, want voor hem maakt het niet uit hoe je die ene bron noemen wil. Hashim groeide op in een gezin waar religie een grote rol speelde. Vader was rooms-katholiek, moeder joods. „Toen ik 12 jaar oud was, praatte ik met de pastoor aan de keukentafel over religieuze zaken, dat kon soms heel diep gaan." In 1997 begon hij aan een studie theo logie in Leiden. Daar werd hij gegre pen door de islam. Hij vertrok naar Damascus om Arabische taal- en let terkunde, interpretatie van de Koran, geschiedenis van de islam en islamolo- gie te studeren. In plaats van priester, het ambt dat hij aanvankelijk ambieer de, werd hij imam. „Het was een heel persoonlijk proces. Ik denk dat vooral de simpliciteit van de islam me aansprak. De eenvoud van de wijze waarop de mensen in dat geloof met elkaar omgaan. Dat tij dens de Ramadan na zonsondergang de schalen gewoon op de grond wor den gezet en iedereen kan aanschui ven. Dat moet je eens proberen in het christendom, met het kerstdiner. Wat een gedoe is dat. „Bovendien gaf de islam me antwoor den op vragen die ik in het christen dom niet terug kon vinden, zoals het verhaal over de kruisdood van Jezus. Moslims geloven daar niet in. Even min wordt Jezus gezien als de zoon van God. Jezus is een van de belang rijkste profeten, dat wel." In zijn keuze voor de islam liet hij zich niet leiden door zijn geaardheid, ook al wist hij als kind al dat hij ho moseksueel was. Ook toen moest hij ergens hebben beseft dat hij in een ge loofsgemeenschap terecht zou komen die homoseksualiteit op zijn zachtst gezegd niet vanzelfsprekend vindt. „Maar mijn seksualiteit was toenter tijd niet zo belangrijk voor mij. Ik was bezig me religieus te ontwikkelen. Er is zelfs een tijd geweest dat ik er he lemaal geen aandacht aan schonk. Ik ontkende het ook voor mezelf, schoof het van me weg. Ik dacht: als ik een leuke vrouw tegenkom gaat het wel over. Maar die vrouwen waren nooit leuk genoeg." Hij lacht er nu om. „Naarmate je Ik dacht: als ik een leuke vrouw tegenkom gaat het wel over. Maar die vrouwen waren nooit leuk genoeg ouder wordt, merk je dat het toch wel gaat knagen. Op een gegeven moment ga je het van jezelf accepteren." Achteraf is hij ook wel blij dat het nieuws naar buiten is gekomen. Het ontslag geeft hem een nieuwe invul ling van zijn leven en van zijn ambt. Want imam, dat blijft hij, heeft hij be sloten. Al vóór zijn coming out werk te hij met homoseksuelen. Aanvanke lijk zonder daar ruchtbaarheid aan te geven, nu in het openbaar. Hij werkt mee aan een internationale, theologi sche studie over seksuele diversiteit en godsdienst, die eind februari wordt gepresenteerd. Hoewel veel moslims ervan overtuigd zijn dat homoseksualiteit in de islam is verboden, is daar volgens de imam in de geschriften niets over terug te vinden. Ook in de veelgenoemde pas sage over Sodom en Gomorra niet, zegt Jansen. „Dat is een misverstand. Als je het met een theologisch oog be kijkt, heeft het verhaal van Sodom en Gomorra te maken met immoreel ge drag. De bewoners stonden bekend als intolerant, ze moesten niets van mensen uit andere landen hebben, buitenlandse kooplieden moesten hun kampen buiten de stad opslaan. En de grootste vernedering in die tijd was om als man verkracht te worden. Dat is wat daar gebeurde, maar dat heeft niets met homoseksualiteit of met de liefde tussen twee mensen te maken", legt hij uit. Inmiddels zet hij zich in voor de op richting van een centrum voor homo seksuele, lesbische, biseksuele en transgender moslimgelovigen in Am sterdam. Zelf had hij een leraar die hem liefdevol opving toen hij op biechtte homoseksueel te zijn. „Ik kom uit het soefisme, een milde stro ming binnen de islam. Vanuit die ge meenschap werd druk op mij uitgeoe fend om te trouwen. Maar mijn leraar zei: 'Als je niet kan trouwen, en daar mee bedoelde hij met een vrouw, trouw dan helemaal niet.' Die open manier van denken was een grote steun voor mij." Nu wil hij die liefdevolle steun door geven aan andere homoseksuele gelo vigen. Daarvoor heeft hij, in samen werking met het COC, een steun groep opgericht. „We zijn begonnen met haardvuuravonden. We willen een laagdrempelige sfeer creëren, het gaat om kwetsbare mensen. Het is nu nog eens per maand. Dat lijkt weinig, maar we willen niets overhaasten. Ie dereen heeft zijn eigen manier van verwerken. „Je moet je voorstellen dat er ontzet tend veel jongeren zijn die geen ver trouwen meer hebben in het geloof omdat ze eigenlijk zijn vervolgd, zo voelt dat. De islamitische gemeen schap accepteert hen niet. Ze hebben moeite met familie, vrienden en om geving. Ze trekken weg uit de islam, omdat ze hun geaardheid niet kun nen verenigen met hun geloof. Ze zoe ken verdoving in alcohol- of drugsge bruik, worden depressief of kiezen voor een heterohuwelijk. Dan zie je na vijfjaar dat die mensen uit elkaar gaan, dus dat werkt ook niet. We wil len ze laten zien dat ze kunnen leven als een moslim, ook al zijn ze anders geaard. „De islam kent veel regels, maar wij kijken naar wat de oorspronkelijke re den was voor een regel. Zo moet een dode binnen 48 uur worden begra ven, maar dat is 1.400 jaar geleden be dacht, in een woestijn waar de tempe raturen konden oplopen tot 40 a 50 graden Celsius, terwijl er geen andere conserveringsmethoden beschikbaar waren. Hetzelfde geldt voor geschei den bidden. Die regel is bedacht om tijdens het bidden niet teveel te wor den afgeleid." De onheilstijding dat hij was ontsla gen, lijkt zich nu ten goede te keren. Maar het moet ook niet alleen maar over zijn homoseksualiteit gaan, vindt hij. „Dat wéét Nederland op een gegeven moment wel. Ik wil dan ook niet dat ze mij de titel 'roze imam' op plakken. Ik ben een imam, die toeval lig ook homoseksueel is." Belangrijker is dat er aandacht komt voor de homoseksuele jongeren die kampen met problemen. Maar al dat gepraat over homoseksualiteit is hem zelfs wel eens teveel. Vorige week nog, hij was op een bijeenkomst in Zweden, op uitnodiging van de aarts bisschop van dat land. „De hele tijd ging het over diversiteit en acceptatie. Op een gegeven moment zei ik: 'Zul len we even pauze houden? Mag ik even 15 minuten géén homo zijn?"' ZATERDAG 7 JUNI 2014 géén homo zijn?' door Lilian Dominicus foto Evert van Moort/HH Hashim Jansen werd in 1979 geboren als Roe land Cornelis Jansen in een Rotterdams ka tholiek-joods gezin. In 1997 begon hij aan een studie theo logie aan de uni versiteit van Lei den. Later stu deerde hij aan de Abu Nur Uni versiteit in Da mascus. Hashim woont in Zee land en heeft een pleegzoon van 22 jaar. ©reageren? spectrum@depersdienst.nl foto Evert van Moort/Hollandse Hoogte

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 65