Na twee uur begeleiding gaat de leerling naar huis 'De gesprekken vergen soms discretie' w WERKEN 17 DE TELEFONISTE Esther Verschuure van Verschuure Huis werkbegeleiding Goes vertelt hoe de werkdag van een huiswerkbegeleider er uit ziet. Dit beroep doe je nooit fulltime. Overdag zitten de leerlingen op school, dus als begeleider begin je pas in de middag. Zelf geef ik 's morgens les Duits aan het Calvijn College. 13.30 uur Ik ben aanwezig in het huiswerkinstituut. We be geleiden kinderen vanaf groep 8 van het basison derwijs en vmbo, havo en vwo leerlingen. Eerst bekijk ik de digitale schoolagenda. Zo krijg ik inzicht in het huiswerk van de scholieren. Ik probeer zo veel mogelijk samen met de scholieren een weekplanning te maken. Als ik weet dat er veel leerlingen tegelijk binnenkomen dan maak ik vooraf de planning zelf, zodat iedereen gelijk aan het werk kan. 14.00 -18.00 uur. De eerste scholieren arriveren. Tijdens de begelei ding wordt nadere uitleg gegeven over de manier van leren en de leerstof. Ook is het mogelijk dat de leerstof wordt overhoord in een afzonderlijke e ruimte. Na twee uur begeleiding gaat de leerling naar huis. Dan volgt per mail of app contact met de ouder, wat de leerling aan huiswerk heeft ge daan en wat er eventueel thuis nog moet worden gedaan. Niettemin blijft het doel dat de leerling op de dag van de begeleiding 's avonds huiswerk- vrij is. 18.00 uur Nog even opruimen en afwassen en we kunnen afsluiten. Elke week richten we op deze plek de schijnwerper op een telefoniste: vaak de eerste schakel tussen een be drijf of organisatie en de buitenwereld. Vandaag: Anja van Hecke van ZorgSaam Ziekenhuis. Waaruit bestaat je werk? „Tlissen acht uur 's morgens en acht uur 's avonds zitten we met zijn tweeën; één aan de balie en één aan de telefoon. Na kantoortijd doen wij ook de administratieve verwerking van spoedopnames van patiënten. En als een huisarts belt om een specialist te spreken, kijken wij wie er dienst heeft en verbinden wij de huisarts met die specialist door." Hoe vaak rinkelt bij jou de telefoon? „Meestal ben ik aan de telefoon met ie mand en zie ik ondertussen een hele rits lampjes knipperen van wachten den. We kunnen maximaal zeven men sen in de wacht hebben. Ik probeer de bellers zo snel mogelijk te helpen, zo dat ik het aantal wachtenden beperkt kan houden tot maximaal drie, vier." Welke vraag komt het meest voor? „Meestal bellen mensen om een af spraak met een specialist te maken. Dan regelen wij dat. Er zijn ook specia listen die hun assistente de afspraken la ten maken. Dan verbinden we door." Wat is het gekste telefoontje dat je ooit hebt gehad? „Dat zeg ik niet. Dit is een ziekenhuis. Veel gesprekken hebben een medisch karakter en er worden soms intieme za ken besproken. Wij zijn discreet." Wanneer sta'je met je mond vol tanden? „Nooit. Er is altijd een oplossing, en we staan nergens van te kijken." Ben jij het visitekaartje van de organisatie? „Toch wel, vind ik. De receptie is het eerste wat je ziet. Ik hou er in gedrag en uiterlijk rekening mee: geen topjes, geen korte rokjes. En ik probeer altijd vriendelijk te blijven." S '"T" IMiiü X ZATERDAG 7 JUNI 2014 meer tijd voor leuke dingen Esther Verschuure maakt met de leerlin gen een weekplanning foto's Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 17