OM blijft bij celstraffen
voor top Checkpoint
Aantal slachtoffers doet ergste vrezen
BOMONT
4
I
I
I
I
I
Dialoog
22 ZEELAND
VERKEERSDODEN
66 De luxe van onze auto's
tegenwoordig geeft een
vals gevoel van veiligheid
In vier dagen tijd zijn op de Zeeuwse
wegen vier doden gevallen. Daarmee komt
het totaal dit jaar nu al uit op zestien.
donderdag
Ach, hoe schattig - ont
vang ik zomaar een uit
nodiging om dit najaar
deel te nemen aan de
Dag van de Dialoog. Waar ik de
eer aan te danken heb, vraag
het me niet.
In de kroeg kan ik met een pils
of acht in de kraag een verdien
stelijke pot in het wilde weg lul
len. En als er in huiselijke kring
een heikele kwestie (zoals: wie
zet vanavond de vuilnisbak bui
ten?) uitgevochten moet wor
den, weet ik altijd wel een paar
argumenten te verzinnen die
mij aan het langste eind doen
trekken. Maar ben ik daarom ge
schikt voor deelname aan de
Dag van de Dialoog? De vraag
stellen is hem beantwoorden.
Buitendien, nooit geweten dat
er zoiets als een Dag van de Dia
loog bestaat. Iets gemist mis
schien? Dat blijkt inderdaad het
geval. Doel van zo een dag is 'el
kaar ontmoeten, inspireren en
het bevorderen van meer onder
ling begrip, zodat de sociale sa
menhang versterkt wordt.'
Bij het consumeren van dit
soort teksten word ik altijd
overvallen door een licht ge
voel van onpasselijkheid, maar
allez - even een flinke jongen
zijn en dus bijt ik dapper door:
'Door met elkaar het gesprek te
voeren leren we elkaar beter
kennen en komen we er achter
wat we belangrijk vinden. Zo
kunnen we beter met elkaar le
ven.'
Schattig, hè?
Te Goes, zo heb ik inmiddels be
grepen, schoven vorig jaar in
het kader van de Dag van de
Dialoog zo'n tachtig mevrou
wen en meneren aan tafel om
elkaar te vertellen dat we voor
al respect voor elkaar moeten
hebben. De initiatiefnemers ke
ken glunderend toe en spraken
van een groot succes.
Schattig, hè?
Dit jaar worden de deelnemers
aan de Dag van de Dialoog ge
acht met elkaar rond de tafel te
gaan zitten met als thema: 'Hier
word ik blij van'.
Ik herhaal: 'Hier word ik blij
van'.
Klap eens in je handjes blij, blij, blij
- nou, daar zal de wereld een
stuk van opknappen.
Maar ik ga liever in mijn stamca
fé een potje klaverjassen. Hoe
wel ik ook daar heel chagrijnig
van kan worden.
Ze eiste dat het Amsterdamse ge
rechtshof bijna dezelfde straffen
oplegt aan eigenaar Meddie Wil-
lemsen en zijn medewerkers als
vier jaar geleden, tijdens het eer
ste proces in Middelburg werden
geëist. Willemsen moet volgens
haar achttien maanden zitten en
een geldboete van 50 mille beta
len. Tegen de andere medewer
kers werden lichtere straffen
geëist: van twaalf maanden cel te
gen de bedrijfsleider tot een werk
straf van 240 uur tegen mede
werksters die thuis joints draai
den en hennep in voorraad had
den. Maar ook vindt de advo
caat-generaal dat allen lid waren
van een criminele organisatie.
Ook de thuiswerkster die via het
arbeidsbureau bij Checkpoint te
recht kwam en een nul-uren con
tract hadden. Ze stelde dat niet al
le medewerkers lid waren van
een criminele organisatie. „Wel
diegenen die de leiding hadden,
de inkopers, die mensen die ver
antwoordelijk waren voor de op
slag van softdrugs en de mensen
die thuis softdrugs verwerkten."
Ze zei ook heel duidelijk dat een
coffeeshop zich aan de gedoog-
voorwaarden moet houden. „Per
dag maximaal vijfhonderd gram
omzetten en geen softdrugs er
gens in voorraad hebben."
Ook gaf ze aan dat er niets mis
was met de start van het onder
zoek. Er kan bij de politie verwar
ring zijn ontstaan, zo zei ze, om
dat in de beginfase een aantal offi
cieren van justitie snel achter el
kaar van functie wisselde. Advoca
ten zijn er echter van overtuigd,
zo bleek voorafgaand aan de zit
ting, dat er meineed is gepleegd
door een of meer getuigen toen
die onder ede werden verhoord
over de aanvang van het onder
zoek naar Checkpoint.
Enkele raadslieden vinden het
ook opvallend dat de straffen die
gisteren werden geëist bijna ge
lijk zijn aan de straffen die vier
jaar geleden werden geëist. Mar-
tijn van der Want: „Terwijl we nu
toch vier jaar verder zijn en de ver
dachten al die tijd niets strafbaars
hebben gedaan."
En raadsman André Beckers merk
te na afloop cynisch op dat het
toch wel heel vreemd is dat zijn
cliënt wordt verweten dat hij soft
drugs aan buitenlanders verkocht.
Hij wees vervolgens naar buiten,
naar de vele Amsterdamse coffee
shops, die leven van de buiten
landse toeristen.
Vandaag gaat het proces door met
de eerste pleidooien.
Raadsman wijst naar Am
sterdamse coffeeshops die
probleemloos aan buiten
landse toeristen verkopen
MIDDELBURG - Als er iets zinnigs
over valt te zeggen, dan is het wel
dat er eigenlijk geen peil op valt
te trekken. „Behalve dan mis
schien dat het relatief veel eenzij
dige ongevallen zijn. Maar dat is
door de tijd heen ook wel vaker
gebeurd", zegt secretaris Robin
Wildschut van het Regionaal Or
gaan Verkeersveiligheid Zeeland
(ROVZ) over het extreem hoge
aantal verkeersdoden in Zeeland
in de eerste ruim vijf maanden
van dit jaar.
„En wat is daar dan weer de oor
zaak van? Iemand die onwel is ge
worden achter het stuur, zat hij te
sms-en, reed hij te hard of wel
licht ergens van geschrokken? En
dan nog. Stel je schrikt, wijkt uit,
raakt in de berm, ziet die boom
op je afkomen en je denkt: daar
wil ik niet tegen eindigen. Dan ge
beurt dat vaak dus wel! Tijdens
de rijlessen leer je door een bocht
te kijken. Waar je naartoe wil,
daar moet je op focussen. Klopt
helemaal...."
Veel hangt volgens Wildschut sa
men met de inrichting van de
weg en het gedrag van de automo
bilist. Onze auto's zijn tegenwoor
dig zo luxe, dat we ons vaak niet
meer gedwongen zien het rijge
drag aan te passen aan de omstan
digheden. „Dat geeft een vals ge
voel van veiligheid. Twintig jaar
geleden deden we dat beter. Aan
de andere kant, in die tijd gingen
er ook meer mensen de bocht
uit... Dat maakt dit soort uitspra
ken gelijk weer gevaarlijk. Maar
misschien is het wel een compo
nent die meespeelt bij eenzijdige
ongevallen."
Zeeland heeft relatief veel 6o-kilo-
meterwegen die niet allemaal op
timaal zijn ingericht. „Dat zijn ei
genlijk onderhoudswegen van dij
ken of watergangen, of om land-
bouwpercelen te ontsluiten. Maar
we rijden er wél met z'n allen
over."
Indien alle wegen in de provincie
minimaal tweebaans worden en
van elkaar gescheiden, zal het aan
tal fatale ongelukken ongetwij
feld drastisch afnemen, zegt Wild
schut. De investeringen die dat
vergt, maakt dat uitgangspunt
echter niet realistisch, weet hij
ook.
Een recente inventarisatie van de
ANWB wees uit dat een serieuze
opwaardering hier zo'n 100 mil
joen euro kost; 5 miljoen de ko
mende 20 jaar. En dat is momen
teel politiek niet haalbaar, aldus
verantwoordelijk gedeputeerde
Kees van Beveren.
MIDDELBURG - Zestien Zeeuwse
verkeersdoden in nauwelijks vijf
maanden tijd doen het ergste vre
zen voor de rest van 2014. De
meeste verkeersslachtoffers vallen
doorgaans in de zomermaanden.
Uit cijfers van ROVZ blijkt dat
sinds 2006 203 mensen zijn omge
komen in het verkeer in Zeeland.
Het dieptepunt was 2006, toen 39
slachtoffers waren te betreuren.
Op 3 juni van dat jaar stond te tel
ler nog op veertien, lager dus dan
momenteel.
De meeste slachtoffers sinds 2006
vielen in de maanden juni (24),
juli (22) en september (23). In de
winter ligt het aantal doden juist
vaak laag. Die trend is dit jaar
vooral in februari doorbroken,
toen maar liefst zes mensen om
kwamen in het verkeer.
Het aantal slachtoffers is dit jaar
opnieuw veruit het hoogst op
Zuid-Beveland (zeven). In deze re
gio is het aantal verkeersdoden in
de loop der jaren ook niet substan
tieel gedaald, in tegenstelling tot
Tholen en Midden-Zeeuws-Vlaan-
deren. Het laatste dodelijk onge
val op Noord-Beveland dateert
van december 2010.
De meeste slachtoffers, dertien
van de zestien, vielen tot dusver-
ON SELECTED ITEMS
www.bomont.nl
re bij ongevallen buiten de be
bouwde kom. Bij zes ongelukken
waren geen andere voertuigen of
weggebruikers betrokken.
Onder de zestien mensen die in
2014 zijn omgekomen, zijn maar
liefst veertien mannen. Dat is een
hoger percentage dan gebruike
lijk. Gemiddeld bestaat bijna drie
kwart van de verkeersdoden in
Zeeland uit mannen.
De ROVZ-cijfers over 2014 zijn
nog niet gecorrigeerd op mogelij
ke niet-verkeersoorzaken (zoals
bestuurders die onwel worden)
en verkeersgewonden die later als
nog overlijden. Deze factoren kun
nen de cijfers nog beïnvloeden.
F
Willem van Dam
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Emile Calon
AMSTERDAM - Checkpoint had een
gedoogvergunning maar de Terneu-
zense coffeeshop heeft stelselma
tig die voorwaarden van die ver
gunning overtreden, zo zei giste
ren advocaat-generaal Inge Sche
pers.
Veel veiliger zal
het niet worden
door Marcel Modde
Robin Wildschut, ROVZ
door Rolf Bosboom
BdMünT
SALE
DAMES. HEREN KIDS-KLEDING VAN O.A:
GAASTRA, TOMMY HILFIGER, GEDDES GIllMORE. MARCO POLO. MCGREGOR. GANT t GEISHA. M.U.V. ONZE NIEUWE COLLECTIES.
DOMBURG
OOSTSTRAAT 1
ETTEN-LEUR
WINKELCENTRUM li
GOES
GROTE MARKT 1
MIDDELBURG
MARKT 73
RENESSE
HOGEZOOM 171
TERNEUZEN
NOORDSTRAAT 109
ZOUTELANDE
LANGSTRAAT 13