OM blijft bij celstraffen voor top Checkpoint Aantal slachtoffers doet ergste vrezen BOMONT 4 I I I I I Dialoog 22 ZEELAND VERKEERSDODEN 66 De luxe van onze auto's tegenwoordig geeft een vals gevoel van veiligheid In vier dagen tijd zijn op de Zeeuwse wegen vier doden gevallen. Daarmee komt het totaal dit jaar nu al uit op zestien. donderdag Ach, hoe schattig - ont vang ik zomaar een uit nodiging om dit najaar deel te nemen aan de Dag van de Dialoog. Waar ik de eer aan te danken heb, vraag het me niet. In de kroeg kan ik met een pils of acht in de kraag een verdien stelijke pot in het wilde weg lul len. En als er in huiselijke kring een heikele kwestie (zoals: wie zet vanavond de vuilnisbak bui ten?) uitgevochten moet wor den, weet ik altijd wel een paar argumenten te verzinnen die mij aan het langste eind doen trekken. Maar ben ik daarom ge schikt voor deelname aan de Dag van de Dialoog? De vraag stellen is hem beantwoorden. Buitendien, nooit geweten dat er zoiets als een Dag van de Dia loog bestaat. Iets gemist mis schien? Dat blijkt inderdaad het geval. Doel van zo een dag is 'el kaar ontmoeten, inspireren en het bevorderen van meer onder ling begrip, zodat de sociale sa menhang versterkt wordt.' Bij het consumeren van dit soort teksten word ik altijd overvallen door een licht ge voel van onpasselijkheid, maar allez - even een flinke jongen zijn en dus bijt ik dapper door: 'Door met elkaar het gesprek te voeren leren we elkaar beter kennen en komen we er achter wat we belangrijk vinden. Zo kunnen we beter met elkaar le ven.' Schattig, hè? Te Goes, zo heb ik inmiddels be grepen, schoven vorig jaar in het kader van de Dag van de Dialoog zo'n tachtig mevrou wen en meneren aan tafel om elkaar te vertellen dat we voor al respect voor elkaar moeten hebben. De initiatiefnemers ke ken glunderend toe en spraken van een groot succes. Schattig, hè? Dit jaar worden de deelnemers aan de Dag van de Dialoog ge acht met elkaar rond de tafel te gaan zitten met als thema: 'Hier word ik blij van'. Ik herhaal: 'Hier word ik blij van'. Klap eens in je handjes blij, blij, blij - nou, daar zal de wereld een stuk van opknappen. Maar ik ga liever in mijn stamca fé een potje klaverjassen. Hoe wel ik ook daar heel chagrijnig van kan worden. Ze eiste dat het Amsterdamse ge rechtshof bijna dezelfde straffen oplegt aan eigenaar Meddie Wil- lemsen en zijn medewerkers als vier jaar geleden, tijdens het eer ste proces in Middelburg werden geëist. Willemsen moet volgens haar achttien maanden zitten en een geldboete van 50 mille beta len. Tegen de andere medewer kers werden lichtere straffen geëist: van twaalf maanden cel te gen de bedrijfsleider tot een werk straf van 240 uur tegen mede werksters die thuis joints draai den en hennep in voorraad had den. Maar ook vindt de advo caat-generaal dat allen lid waren van een criminele organisatie. Ook de thuiswerkster die via het arbeidsbureau bij Checkpoint te recht kwam en een nul-uren con tract hadden. Ze stelde dat niet al le medewerkers lid waren van een criminele organisatie. „Wel diegenen die de leiding hadden, de inkopers, die mensen die ver antwoordelijk waren voor de op slag van softdrugs en de mensen die thuis softdrugs verwerkten." Ze zei ook heel duidelijk dat een coffeeshop zich aan de gedoog- voorwaarden moet houden. „Per dag maximaal vijfhonderd gram omzetten en geen softdrugs er gens in voorraad hebben." Ook gaf ze aan dat er niets mis was met de start van het onder zoek. Er kan bij de politie verwar ring zijn ontstaan, zo zei ze, om dat in de beginfase een aantal offi cieren van justitie snel achter el kaar van functie wisselde. Advoca ten zijn er echter van overtuigd, zo bleek voorafgaand aan de zit ting, dat er meineed is gepleegd door een of meer getuigen toen die onder ede werden verhoord over de aanvang van het onder zoek naar Checkpoint. Enkele raadslieden vinden het ook opvallend dat de straffen die gisteren werden geëist bijna ge lijk zijn aan de straffen die vier jaar geleden werden geëist. Mar- tijn van der Want: „Terwijl we nu toch vier jaar verder zijn en de ver dachten al die tijd niets strafbaars hebben gedaan." En raadsman André Beckers merk te na afloop cynisch op dat het toch wel heel vreemd is dat zijn cliënt wordt verweten dat hij soft drugs aan buitenlanders verkocht. Hij wees vervolgens naar buiten, naar de vele Amsterdamse coffee shops, die leven van de buiten landse toeristen. Vandaag gaat het proces door met de eerste pleidooien. Raadsman wijst naar Am sterdamse coffeeshops die probleemloos aan buiten landse toeristen verkopen MIDDELBURG - Als er iets zinnigs over valt te zeggen, dan is het wel dat er eigenlijk geen peil op valt te trekken. „Behalve dan mis schien dat het relatief veel eenzij dige ongevallen zijn. Maar dat is door de tijd heen ook wel vaker gebeurd", zegt secretaris Robin Wildschut van het Regionaal Or gaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) over het extreem hoge aantal verkeersdoden in Zeeland in de eerste ruim vijf maanden van dit jaar. „En wat is daar dan weer de oor zaak van? Iemand die onwel is ge worden achter het stuur, zat hij te sms-en, reed hij te hard of wel licht ergens van geschrokken? En dan nog. Stel je schrikt, wijkt uit, raakt in de berm, ziet die boom op je afkomen en je denkt: daar wil ik niet tegen eindigen. Dan ge beurt dat vaak dus wel! Tijdens de rijlessen leer je door een bocht te kijken. Waar je naartoe wil, daar moet je op focussen. Klopt helemaal...." Veel hangt volgens Wildschut sa men met de inrichting van de weg en het gedrag van de automo bilist. Onze auto's zijn tegenwoor dig zo luxe, dat we ons vaak niet meer gedwongen zien het rijge drag aan te passen aan de omstan digheden. „Dat geeft een vals ge voel van veiligheid. Twintig jaar geleden deden we dat beter. Aan de andere kant, in die tijd gingen er ook meer mensen de bocht uit... Dat maakt dit soort uitspra ken gelijk weer gevaarlijk. Maar misschien is het wel een compo nent die meespeelt bij eenzijdige ongevallen." Zeeland heeft relatief veel 6o-kilo- meterwegen die niet allemaal op timaal zijn ingericht. „Dat zijn ei genlijk onderhoudswegen van dij ken of watergangen, of om land- bouwpercelen te ontsluiten. Maar we rijden er wél met z'n allen over." Indien alle wegen in de provincie minimaal tweebaans worden en van elkaar gescheiden, zal het aan tal fatale ongelukken ongetwij feld drastisch afnemen, zegt Wild schut. De investeringen die dat vergt, maakt dat uitgangspunt echter niet realistisch, weet hij ook. Een recente inventarisatie van de ANWB wees uit dat een serieuze opwaardering hier zo'n 100 mil joen euro kost; 5 miljoen de ko mende 20 jaar. En dat is momen teel politiek niet haalbaar, aldus verantwoordelijk gedeputeerde Kees van Beveren. MIDDELBURG - Zestien Zeeuwse verkeersdoden in nauwelijks vijf maanden tijd doen het ergste vre zen voor de rest van 2014. De meeste verkeersslachtoffers vallen doorgaans in de zomermaanden. Uit cijfers van ROVZ blijkt dat sinds 2006 203 mensen zijn omge komen in het verkeer in Zeeland. Het dieptepunt was 2006, toen 39 slachtoffers waren te betreuren. Op 3 juni van dat jaar stond te tel ler nog op veertien, lager dus dan momenteel. De meeste slachtoffers sinds 2006 vielen in de maanden juni (24), juli (22) en september (23). In de winter ligt het aantal doden juist vaak laag. Die trend is dit jaar vooral in februari doorbroken, toen maar liefst zes mensen om kwamen in het verkeer. Het aantal slachtoffers is dit jaar opnieuw veruit het hoogst op Zuid-Beveland (zeven). In deze re gio is het aantal verkeersdoden in de loop der jaren ook niet substan tieel gedaald, in tegenstelling tot Tholen en Midden-Zeeuws-Vlaan- deren. Het laatste dodelijk onge val op Noord-Beveland dateert van december 2010. De meeste slachtoffers, dertien van de zestien, vielen tot dusver- ON SELECTED ITEMS www.bomont.nl re bij ongevallen buiten de be bouwde kom. Bij zes ongelukken waren geen andere voertuigen of weggebruikers betrokken. Onder de zestien mensen die in 2014 zijn omgekomen, zijn maar liefst veertien mannen. Dat is een hoger percentage dan gebruike lijk. Gemiddeld bestaat bijna drie kwart van de verkeersdoden in Zeeland uit mannen. De ROVZ-cijfers over 2014 zijn nog niet gecorrigeerd op mogelij ke niet-verkeersoorzaken (zoals bestuurders die onwel worden) en verkeersgewonden die later als nog overlijden. Deze factoren kun nen de cijfers nog beïnvloeden. F Willem van Dam Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Emile Calon AMSTERDAM - Checkpoint had een gedoogvergunning maar de Terneu- zense coffeeshop heeft stelselma tig die voorwaarden van die ver gunning overtreden, zo zei giste ren advocaat-generaal Inge Sche pers. Veel veiliger zal het niet worden door Marcel Modde Robin Wildschut, ROVZ door Rolf Bosboom BdMünT SALE DAMES. HEREN KIDS-KLEDING VAN O.A: GAASTRA, TOMMY HILFIGER, GEDDES GIllMORE. MARCO POLO. MCGREGOR. GANT t GEISHA. M.U.V. ONZE NIEUWE COLLECTIES. DOMBURG OOSTSTRAAT 1 ETTEN-LEUR WINKELCENTRUM li GOES GROTE MARKT 1 MIDDELBURG MARKT 73 RENESSE HOGEZOOM 171 TERNEUZEN NOORDSTRAAT 109 ZOUTELANDE LANGSTRAAT 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 74