dacia Verbrugge scharnier Tongvissers boos over afsluiten van voor windpark Eneco deel Noordzee voor pulskorvisserij 66 Ik ken fans van fourwheeldrives die hun Toyota hebben ingeruild voor een Duster ECONOMIE 15 Het Roemeense automerk Dacia is het geheime wapen van Renault. De auto bereikt zelfs de cultstatus. PARIJS - Toen de eerste Dacia in Roemenië van de band kwam, noemde dictator Nicolae Ceauses- cu de auto 'goed genoeg voor idio ten'. De kwalificatie 'idioot' moet ook door het hoofd van enkele Pa- rijzenaren hebben gespookt, toen zij in 2012 een Dacia over een stei le trap een metrostation zagen binnenrijden. De chauffeur, af komstig uit de plattelandsregio Auvergne, dacht dat de steile trap naar een garage leidde. „Ik had er gens een P zien staan", zei hij. „Er is geen schade. De auto staat hoog op de wielen." De chauffeur maakte onbedoeld reclame voor de Duster, de four- wheeldrive van Dacia. De foto van het incident haalde alle Fran se media. Inmiddels is de lowcost Dacia, eigendom van Renault, overal een hit geworden. Vorig jaar zag de van oorsprong Roe meense auto zijn verkoop in Euro pa met 20 procent stijgen, meer dan enig ander merk. In Neder land explodeerde het verkoopcij fer met 34 procent, het marktaan deel met 49 procent. „Automobilisten zijn rationeel", zegt lan-Pieter van der Kooi, woordvoerder van Dacia Neder land. „Ze kiezen voor betaalbare kwaliteit." Beeldvorming speelt minder dan vroeger, denkt hij. „Klanten zien een mobieltje eer der als onderdeel van hun imago dan hun auto. Een Daciarijder heeft een bovengemiddeld inko men." In Europa worden nu zo veel Da- cia's verkocht, dat Renault zich ge dwongen zag, naast de fabriek in het Roemeense Pitesti, een fa briek te openen in Marokko. Van de Duster, het topmodel, werden er een miljoen verkocht. Zelfs dat topmodel is goedkoop. In Neder land is de vanafprijs 16.990 euro. In Engeland, waar duster stofdoek betekent, heeft de fourwheeldrive van Dacia een glanzend imago. Hij wordt soms in één adem ge noemd met de Land Rover. Renault prijst de Duster aan als 'schandalig betaalbaar'. Het is een kwalificatie waar de experts van het BBC-programma Top Gear het mee eens waren. „Deze compacte cross-over auto kost 45 procent minder dan de goedkoopste Nis san Qashqai", zeiden ze. „De Dus- ter is groter van binnen en heeft exact dezelfde 1.6 liter motor. Dat is inderdaad schandalig." Toen de auto voor het eerst door de vakpers werd getest, in de Ma rokkaanse woestijn, was iedereen verbaasd. „Ik ken fourwheeldrive- fans die hun Toyota hebben inge ruild voor een Duster", zegt auto journalist Olivier Duhautoy. Zelf ruilde de Fransman zijn baan in. Hij werd hoofdredacteur van Da- ciattitude, een tijdschrift gewijd aan Dacia. In Nederland zijn tot nu toe vier Daciadagen gehouden. De volgende is begin 2015. Van der Kooi: „Dan vieren we dat we tien jaar in Nederland zijn." Toen Renault het merk in 1999 kocht, was Dacia een relikwie. „Weet je waarom de achterklep is verwarmd?", ging een grap in Roe menië. „Dan blijven je handen warm als je moet duwen." Het idee was een goedkope maar degelijke machine te maken voor de Tbrkse en Oost-Europese markt. De streefprijs van 5000 eu ro bleek onhaalbaar, maar het eer ste model sloeg aan. Renault stop te weinig geld in reclame, nog minder in design. Maar de eigen technologie was beschikbaar. Het Franse bedrijf stuurde een in genieur het binnenland in om te peilen wat de Roemeense burger nodig had. Zo had Citroën ook zijn Lelijke Eend ontworpen. In die auto moest een boer een mand met eieren over een hobbe lige akker kunnen rijden. De Lo gan, het eerste model van Dacia, was volgens velen nog lelijker dan de Eend. Maar er paste veel baga ge in en het chassis overleefde het Roemeense asfalt met glans. Aanvankelijk wilde Renault zijn Dacia niet in West-Europa verko pen. Maar de crisis brak die wet. I Met de export naar het westen kwamen ook de meer sexy model len, zoals de Duster. De vraag blijft waar het plafond ligt. „Het is een prima auto om van A naar B te gaan", zei lens Schattner, een Duitse analist. „Maar als je gewend bent aan een Mercedes of BMW, is rijden in een Dacia afschuwelijk." De haven van Vlissingen ontpopt zich als een logistiek scharnier punt voor de offwindenergie. Ook Verbrugge blaast zijn partij tje mee. De funderingsbuizen - zogeheten monopiles - worden van de produ centen SIF Group and Smulders Group naar Verbrugge in Vlissin gen vervoerd. Daar worden ze tij delijk opgeslagen. In juli zal off- shorebedrijf en dit geval ook bou wer Van Oord de eerste funde ringsbuizen naar de bouwlocatie verschepen. Dat gebeurt met de Aeolus, Van Oords nieuwe trans port- en installatieschip dat is ge bouwd voor de aanleg van wind- parken op zee. Het windpark Eneco Luchterdui nen ligt 23 kilometer uit de kust bij Noordwijk. Het bestaat uit 43 windturbines die samen 129 mega watt leveren. Dat is voldoende om 150.000 huishoudens van stroom te voorzien. Het windpark moet volgend jaar in bedrijf gaan. Na een slepend Europees conflict mogen 42 extra kotters worden uitgerust met elektrisch vistuig. Dat is een verdubbeling van het aantal kotters dat met de nieuwe techniek mag worden uitgerust. Het gaat vooralsnog om een proef. Inmiddels hebben 35 vis sers zich aangemeld. Met zeven vissers voert het ministerie nog overleg. Maar tongvissers die zo'n nieuwe vergunning krijgen, mo gen niet vissen benoorden de 55 graden noorderbreedte. Een af spraak die Nederland in Brussel met de Denen heeft gemaakt. SGP, Christenunie, PW en CDA vroegen woensdag in een Kamer debat opheldering. Volgens Dijks ma is de inperking voor Denemar ken - tegenstander van de pulskor visserij - een essentieel punt. „Het einddoel is dat alle vissers met puls kunnen gaan vissen. Nu ligt de pulskor onder een vergroot glas. Daarom is het belangrijk dat we ons aan de afspraken houden." Jaap Hennekeij van Visned is het niet met Dijksma eens. „Het mi nisterie is in de eis van de Denen getuind zonder te weten wat de gevolgen zijn. Het is een willekeu rige lijn die middendoor een vangstgebied voor tong loopt. Dat betekent dat vissers met een nieu we pulskorvergunning moeten uitwijken naar een ander deel van de Noordzee." Hennekeij heeft 'sterke aanwijzingen' dat de Fran sen een deel van het Kanaal wil len afsluiten voor de pulskor. En geland wil dat doen met de mon ding van de Thames. „Ze willen de eigen vloot beschermen." DONDERDAG 5 JUNI 2014 Armeluisauto wordt cultbolide door onze correspondent Cees van Zweeden Olivier Duhautoy, autojournalist De stand van Dacia wordt ingericht voor de 84ste International Motor Show in Genève, afgelopen maart, foto Mikhail Pochuyev/Corbis door Frank Balkenende VLISSINGEN - Verbrugge Terminals in Vlissingen heeft deze week de eerste funderingsbuizen voor een windpark op zee van energiemaat schappij Eneco opgeslagen. door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - Tongvissers die alsnog mogen gaan vissen met elektrisch vistuig (pulskor) zijn boos dat een deel van de Noordzee voor hen ver boden gebied is. Staatssecretaris Sharon Dijksma (natuur) is niet van plan er iets aan te veranderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15