dacia
Verbrugge scharnier Tongvissers boos over afsluiten van
voor windpark Eneco deel Noordzee voor pulskorvisserij
66 Ik ken fans van
fourwheeldrives
die hun Toyota
hebben ingeruild
voor een Duster
ECONOMIE 15
Het Roemeense
automerk Dacia is
het geheime wapen
van Renault. De
auto bereikt zelfs
de cultstatus.
PARIJS - Toen de eerste Dacia in
Roemenië van de band kwam,
noemde dictator Nicolae Ceauses-
cu de auto 'goed genoeg voor idio
ten'. De kwalificatie 'idioot' moet
ook door het hoofd van enkele Pa-
rijzenaren hebben gespookt, toen
zij in 2012 een Dacia over een stei
le trap een metrostation zagen
binnenrijden. De chauffeur, af
komstig uit de plattelandsregio
Auvergne, dacht dat de steile trap
naar een garage leidde. „Ik had er
gens een P zien staan", zei hij. „Er
is geen schade. De auto staat hoog
op de wielen."
De chauffeur maakte onbedoeld
reclame voor de Duster, de four-
wheeldrive van Dacia. De foto
van het incident haalde alle Fran
se media. Inmiddels is de lowcost
Dacia, eigendom van Renault,
overal een hit geworden. Vorig
jaar zag de van oorsprong Roe
meense auto zijn verkoop in Euro
pa met 20 procent stijgen, meer
dan enig ander merk. In Neder
land explodeerde het verkoopcij
fer met 34 procent, het marktaan
deel met 49 procent.
„Automobilisten zijn rationeel",
zegt lan-Pieter van der Kooi,
woordvoerder van Dacia Neder
land. „Ze kiezen voor betaalbare
kwaliteit." Beeldvorming speelt
minder dan vroeger, denkt hij.
„Klanten zien een mobieltje eer
der als onderdeel van hun imago
dan hun auto. Een Daciarijder
heeft een bovengemiddeld inko
men."
In Europa worden nu zo veel Da-
cia's verkocht, dat Renault zich ge
dwongen zag, naast de fabriek in
het Roemeense Pitesti, een fa
briek te openen in Marokko. Van
de Duster, het topmodel, werden
er een miljoen verkocht. Zelfs dat
topmodel is goedkoop. In Neder
land is de vanafprijs 16.990 euro.
In Engeland, waar duster stofdoek
betekent, heeft de fourwheeldrive
van Dacia een glanzend imago.
Hij wordt soms in één adem ge
noemd met de Land Rover.
Renault prijst de Duster aan als
'schandalig betaalbaar'. Het is een
kwalificatie waar de experts van
het BBC-programma Top Gear het
mee eens waren. „Deze compacte
cross-over auto kost 45 procent
minder dan de goedkoopste Nis
san Qashqai", zeiden ze. „De Dus-
ter is groter van binnen en heeft
exact dezelfde 1.6 liter motor. Dat
is inderdaad schandalig."
Toen de auto voor het eerst door
de vakpers werd getest, in de Ma
rokkaanse woestijn, was iedereen
verbaasd. „Ik ken fourwheeldrive-
fans die hun Toyota hebben inge
ruild voor een Duster", zegt auto
journalist Olivier Duhautoy. Zelf
ruilde de Fransman zijn baan in.
Hij werd hoofdredacteur van Da-
ciattitude, een tijdschrift gewijd
aan Dacia. In Nederland zijn tot
nu toe vier Daciadagen gehouden.
De volgende is begin 2015. Van
der Kooi: „Dan vieren we dat we
tien jaar in Nederland zijn."
Toen Renault het merk in 1999
kocht, was Dacia een relikwie.
„Weet je waarom de achterklep is
verwarmd?", ging een grap in Roe
menië. „Dan blijven je handen
warm als je moet duwen."
Het idee was een goedkope maar
degelijke machine te maken voor
de Tbrkse en Oost-Europese
markt. De streefprijs van 5000 eu
ro bleek onhaalbaar, maar het eer
ste model sloeg aan. Renault stop
te weinig geld in reclame, nog
minder in design. Maar de eigen
technologie was beschikbaar.
Het Franse bedrijf stuurde een in
genieur het binnenland in om te
peilen wat de Roemeense burger
nodig had. Zo had Citroën ook
zijn Lelijke Eend ontworpen. In
die auto moest een boer een
mand met eieren over een hobbe
lige akker kunnen rijden. De Lo
gan, het eerste model van Dacia,
was volgens velen nog lelijker dan
de Eend. Maar er paste veel baga
ge in en het chassis overleefde het
Roemeense asfalt met glans.
Aanvankelijk wilde Renault zijn
Dacia niet in West-Europa verko
pen. Maar de crisis brak die wet. I
Met de export naar het westen
kwamen ook de meer sexy model
len, zoals de Duster.
De vraag blijft waar het plafond
ligt. „Het is een prima auto om
van A naar B te gaan", zei lens
Schattner, een Duitse analist.
„Maar als je gewend bent aan een
Mercedes of BMW, is rijden in
een Dacia afschuwelijk."
De haven van Vlissingen ontpopt
zich als een logistiek scharnier
punt voor de offwindenergie.
Ook Verbrugge blaast zijn partij
tje mee.
De funderingsbuizen - zogeheten
monopiles - worden van de produ
centen SIF Group and Smulders
Group naar Verbrugge in Vlissin
gen vervoerd. Daar worden ze tij
delijk opgeslagen. In juli zal off-
shorebedrijf en dit geval ook bou
wer Van Oord de eerste funde
ringsbuizen naar de bouwlocatie
verschepen. Dat gebeurt met de
Aeolus, Van Oords nieuwe trans
port- en installatieschip dat is ge
bouwd voor de aanleg van wind-
parken op zee.
Het windpark Eneco Luchterdui
nen ligt 23 kilometer uit de kust
bij Noordwijk. Het bestaat uit 43
windturbines die samen 129 mega
watt leveren. Dat is voldoende
om 150.000 huishoudens van
stroom te voorzien.
Het windpark moet volgend jaar
in bedrijf gaan.
Na een slepend Europees conflict
mogen 42 extra kotters worden
uitgerust met elektrisch vistuig.
Dat is een verdubbeling van het
aantal kotters dat met de nieuwe
techniek mag worden uitgerust.
Het gaat vooralsnog om een
proef. Inmiddels hebben 35 vis
sers zich aangemeld. Met zeven
vissers voert het ministerie nog
overleg. Maar tongvissers die zo'n
nieuwe vergunning krijgen, mo
gen niet vissen benoorden de 55
graden noorderbreedte. Een af
spraak die Nederland in Brussel
met de Denen heeft gemaakt.
SGP, Christenunie, PW en CDA
vroegen woensdag in een Kamer
debat opheldering. Volgens Dijks
ma is de inperking voor Denemar
ken - tegenstander van de pulskor
visserij - een essentieel punt.
„Het einddoel is dat alle vissers
met puls kunnen gaan vissen. Nu
ligt de pulskor onder een vergroot
glas. Daarom is het belangrijk dat
we ons aan de afspraken houden."
Jaap Hennekeij van Visned is het
niet met Dijksma eens. „Het mi
nisterie is in de eis van de Denen
getuind zonder te weten wat de
gevolgen zijn. Het is een willekeu
rige lijn die middendoor een
vangstgebied voor tong loopt. Dat
betekent dat vissers met een nieu
we pulskorvergunning moeten
uitwijken naar een ander deel van
de Noordzee." Hennekeij heeft
'sterke aanwijzingen' dat de Fran
sen een deel van het Kanaal wil
len afsluiten voor de pulskor. En
geland wil dat doen met de mon
ding van de Thames. „Ze willen
de eigen vloot beschermen."
DONDERDAG 5 JUNI 2014
Armeluisauto wordt cultbolide
door onze correspondent
Cees van Zweeden
Olivier Duhautoy, autojournalist
De stand van Dacia wordt ingericht voor de 84ste International Motor Show in Genève, afgelopen maart, foto Mikhail Pochuyev/Corbis
door Frank Balkenende
VLISSINGEN - Verbrugge Terminals
in Vlissingen heeft deze week de
eerste funderingsbuizen voor een
windpark op zee van energiemaat
schappij Eneco opgeslagen.
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - Tongvissers die alsnog
mogen gaan vissen met elektrisch
vistuig (pulskor) zijn boos dat een
deel van de Noordzee voor hen ver
boden gebied is. Staatssecretaris
Sharon Dijksma (natuur) is niet van
plan er iets aan te veranderen.