Zelden sprak de politiek zo vaak over spionnen Privacy is goede marketing geworden VERDIEPING 11 Politiek Bedrijven Hoe is het nu met Edward Snowden? Toen Edward Snowden (30) zijn geheimen en zijn identiteit aan de wereld onthulde, verbleef hij in een hotel in Hong Kong. Maar ook in die speciale enclave in China vreesde hij de lange arm van de Amerikaanse justitie, die wereld wijd om zijn uitlevering verzocht. Voor het onthullen van de gehei me documenten kan hij in de VS tot dertig jaar cel worden veroor deeld. Hij vloog naar Rusland en woonde wekenlang in de transit ruimte van het vliegveld van Mos kou. Uiteindelijk verleende Vladi mir Poetin hem een jaar asiel. Die asieltermijn loopt begin augus tus af. Tegen een tv-zender zei Snowden eerder deze week asiel te willen in Brazilië. Misschien niet toevallig: de Braziliaanse president Dilma Roussef is boos op de VS, omdat ook zij-is afgeluisterd. Hetlaatste Snowden-nieuws: de Amerikaanse regisseur Oliver Sto ne wil zijn verhaal verfilmen. Er komt ook een toneelstuk. Voor de spion die zijn werk graag doet in het duister waren de afge lopen twaalf maanden niet de beste uit zijn carrière. De digi- nerds van de NSA, de Britse inlichtingen dienst GCHQ^en de Nederlandse collega's van de AIVD werden vanuit het schimmen rijk van big data in de spotlampen van de politieke arena gekatapulteerd. En bedankt, Edward Snowden. Zelden sprak de politiek zo vaak en zo lang over spionage, terwijl er tegelijkertijd ook zo weinig werd gezegd. Alle vragen die ver der gaan dan de oppervlakte worden door de geheime diensten afgewimpeld, omdat ze ingaan op hun manier van werken. Toch nam de politiek de afgelopen maanden op merkelijke beslissingen. Sommige waren al in de maak, andere werden mogelijk ge maakt door de Snowden-leaks. Enkele voorbeelden: Minister Ronald Plasterk (PvdA) gaat het (ambtelijk) toezicht op de AIVD verster ken. Ook de Tweede Kamer wil de gehei me dienst beter kunnen controleren. Het kabinet gaat nog eens goed naden ken of het de AIVD meer bevoegdheden geeft, zoals een commissie adviseerde. Die aarzeling was er zonder Snowden hoogst waarschijnlijk niet geweest. Obama heeft een wet gemaakt waarin staat dat telefoongegevens alleen nog door telefoonbedrijven mogen worden opgesla gen en niet door geheime dienst NSA. In het Europees Parlement is een nieu we privacyverordening aangenomen. Die was al jaren in de maak, maar de NSA-affai- re heeft de discussie verscherpt. Bedrijven mogen nu geen gegevens meer afstaan aan overheden van niet EU-landen. Als de NSA nu Facebook vraagt om gegevens over een Europese burger, moet een Europese rech ter daarover oordelen. Wat nu echter dreigt, is dat de politiék en de overheid niets meer loslaten en te veel controle nemen. Sommige landen gebrui ken het wantrouwen dat in de wereld ont stond na de onthullingen over de NSA om meer grip te krijgen op hun 'eigen' inter net. Waarmee de roep om meer privacy juist leidt tot meer staatscontrole. „En dat druist in tegen het open en vrije internet zoals we dat nu kennen", betoogt Europar lementariër Marietje Schaake (D66) al een tijdje. Een vrij internet dat juist bedoeld is om staten te controleren en niet om, zoals in Iran, een gekuist halal-intranet te ope nen. Misschien is privacy wel zo iets als de Oranje-hamster van AH geworden: gooi het in een actieverpakking en je hebt een kekke marketingtool. Die speelt in dit geval niet in op Oranje-suc ces in Brazilië, maar op de bezorgde markt en dito consument. Een beetje on dernemer ziet in het verlangen naar pri vacy in de post-Snowdenperiode geen bedreiging, maar een kans. Tsjakka. Neem KPN. Het telecombedrijf kwam in februari met een 'spionagevrije' smart- phone én heeft sinds januari CloudNL Voor bedrijven die graag hun documen ten in the cloud bewaren, maar niet wil len dat die wolk op een Amerikaanse ser ver draait waardoor de NSA mee kan kij ken. CloudNL draait op Nederlandse ser vers, met Nederlandse werknemers en op een Nederlandse Microsoft-licentie. „Voor CloudNL kiezen bedrijven en orga nisaties die hoge afschermingseisen heb ben, zoals voor industriële ontwerpen of onderzoeken, en organisaties met 'priva- cyonderwerpen' zoals zorginstellingen", meldt een woordvoerster. KPN is niet de enige. Deutsche Telekom heeft nu E-mail made in Germany: geco deerde e-mail die alleen langs Duitse ser vers gaat. Google gaat mail versleutelen. Zelfs Facebook hamert er op dat gebrui kers op hun spullen moeten letten. Priva cy wordt een wereldwijd marketing instrument, stelt Fatemeh Khatibloo, analyste bij adviesbureau Forrester, in een interview op cxo.nl. „Steeds meer be drijven bekijken het in- en verkopen van data. Voelen ze zich daar comfortabel bij? Kunnen ze tegen klanten met de hand op het hart zeggen dat het gaat om op integere wijze verzamelde data?" Die bedrijven proberen ook hun lange priva- cyvoorwaarden begrijpelijk te maken. „Als je 'privacy' goed doet, kweek je ver trouwen en aan een trouwe klant ver dien je geld", stelt 'e-law consultant' Jeroen Schouten. Maar dat gebeurt nog niet goed genoeg. „Misschien heeft Snowden nog niet genoeg losgemaakt, worden mensen nog niet genoeg gecon fronteerd met hun 'profielen'. Bedrijven moeten hun klant gewoon melden met welke data ze welk profiel van hem heb ben gemaakt en hem vragen of het klopt. En biedt hem zijn eigen data ver rijkt aan: je energieverbruik, maar dan vergeleken met dat van de buren." DONDERDAG 5 JUNI 2014

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11