Legioentje fans steunt Studenten al druk Oranje op WK in Brazilië met loopbaan Roos tevreden wii tevreden. met wegpompen 540.000 liter olie Snelle overstap op duurzame kip 'gevaarlijk' BINNENLAND 7 De penningmeester van de Sup portersclub Oranje weet zich straks bij alle WK-wedstrijden van het Nederlands elftal verge zeld van zo'n vijfduizend andere fans. Ongeveer de helft van hen bestaat uit leden van 'zijn' club. De andere helft van de kaarten gaat naar mensen die de voetbal bond KNVB heeft uitgenodigd, zo als scheidsrechters, maar voorna melijk sponsors. „De KNVB krijgt altijd 8 procent van de stadioncapaciteit en de helft daarvan gaat naar suppor ters", zegt Pouw. „Deze keer heeft gelukkig iedereen die via ons kaartjes heeft besteld, ze ook daad werkelijk gekregen." Het verbaast hem niet dat de we reldvoetbalbond Fifa vandaag 180.000 zogeheten last-minu- te-kaartjes beschikbaar heeft ge steld. Ze kunnen sinds afgelopen nacht vijf uur Nederlandse tijd al leen via de Fifa-site en de twaalf verkooppunten in Brazilië wor den gekocht. „Bij elk WK zegt de Fifa op een gegeven moment dat alle wedstrij den zijn uitverkocht", weet Pouw. „Kort voor het begin van het toer nooi blijken er ineens nog extra kaarten voor alle wedstrijden be schikbaar. Ik weet niet welke ge dachte daar achter zit, maar ik heb ze in elk geval niet meer no dig." Het aantal supporters dat Oranje in Brazilië zal steunen, is verge lijkbaar met het WK in Zuid-Afri- ka. Dat legioentje steekt schril af bij de tienduizenden die van de partij zijn bij eindronden die in Europa worden gespeeld. Wie er in Brazilië bij wil zijn, kan niet met de auto en moet behoor lijk in de buidel tasten. Zo biedt bijvoorbeeld Voetbal Internatio nal Travel een trip naar de groeps wedstrijd tegen Australië aan voor 1395 euro, inclusief vliegreis, drie overnachtingen en een toe gangsbewijs. De andere groeps wedstrijden zijn duurder. Iets goedkoper is overnachten op de Oranjecamping in Sao Paulo, waar Oranje de laatste groepswed strijd speelt. Vliegreis en verblijf kosten minimaal 995 euro. En dan moet je nog aan een kaartje zien te komen. „We hebben tot nu toe 550 aan meldingen", zegt organisator Jok- ko de Wit. „Als het een beetje meezit, worden dat er misschien nog wel duizend. Mocht Neder land de kwartfinale halen, of zelfs de finale, dan zit je in Sao Paulo ook goed, want die wedstrijden zijn in Rio." Dat is éen afstand van ruim 400 kilometer. „Je moet er wat voor over hebben, maar dat geldt voor elk WK", zegt Theo Pouw. „Let maar op, als Oranje de eerste wedstrijd tegen Spanje wint, dan is ineens heel Nederland Oranjegek. Hoe beter het gaat en hoe verder we komen, hoe meer mensen alsnog naar Bra zilië willen." Dat blijkt uit onderzoek, verricht in opdracht van website Linked- In. Het onderzoek is de opmaat naar een serie masterclasses over carrièreplanning. De eerste is van daag bij de Vrije Universiteit Am sterdam in samenwerking met Shell en Philips. Andere volgen bij de universiteiten van Rotter dam, Eindhoven, Delft, Gronin gen en de Hogeschool Leiden. Het onderzoek is verricht onder 1.100 personen. Dat zijn deels hui dige studenten, deels dertigers die tien jaar geleden studeerden. Van de dertigers geeft ruim een kwart aan dat zij tien jaar geleden al met hun loopbaan en cv bezig waren. Bij de huidige studenten bedraagt dat aantal 41 procent. Studenten vinden voor hun werk in de toekomst 'leuke collega's' het meest van belang In deze groep verwacht 42,3 pro cent snel een baan te hebben na de studie. Mannen zijn daarbij po sitiever (55 procent) dan vrouwen (31 procent). Studenten informati ca en techniek rekenen er het meest op snel een baan te krijgen. Hun collega's die in het onder wijs willen werken, zijn het meest pessimistisch. Op de vraag wat studenten het be langrijkste vinden voor een baan over tien jaar, klinkt steevast het antwoord 'leuke collega's'. Het toepassen van vakkennis staat op twee, geld verdienen op drie. Voorzitter Jorien Janssen van de Landelijke Studenten Vakbond herkent de sterkere gerichtheid op de loopbaan bij studenten. „Je merkt dat ze beter nadenken over wat ze gaan studeren. Een goede stage, een verblijf in het buiten land, bestuurswerk, dat zijn alle maal pluspunten voor je cv." Charlotte Verviers uit Den Bosch is tweedejaars informaticastudent aan de VU Amsterdam. Zij is zich bewust van haar carrièreplanning en werkt daaraan. „Ik kan hetzelf de doen als anderen, maar dan on derscheid ik me niet. Je moet juist zorgen dat je een voorsprong hebt." Haar opleiding kent nauwe lijks stages, daarom heeft ze er zelf een buiten studietijd gere geld, bij een tijdschrift. Ik denk dat me dat later kan helpen." Dat samenwerkingsverband tus sen boeren, supermarkten, levens middelenfabrikanten, cateraars en de horeca werkt samen met het ka binet aan een duurzamere voedsel keten. „Onze grootste uitdaging is om niet te snel vooruit te willen gaan met elkaar", aldus Dijkhui zen. Zo vindt de oud-bestuurs voorzitter van Wageningen Uni versiteit dat supermarkten niet volledig moeten overstappen op kip met een Beter Leven-ster van de Dierenbescherming, zoals Wak ker Dier eist. Die actiegroep voert fel campagne tegen het 'duurzamere' vlees dat onder het label Hollandse Kip bij Albert Heijn in het schap ligt. De supermarkten hebben afgespro ken om uiterlijk in 2020 over te stappen op wat zij noemen de 'kip van morgen', die wat meer ruimte krijgt en iets minder snel groeit. Wakker Dier stelt dat het slechts om een smartphone extra ruimte en drie dagen langer leven gaat en spreekt van 'plofkip in flauwekul- saus'. Volgens Dijkhuizen is het echter slecht voor de concurrentie- positie van de Nederlandse agro- foodsector als vlees wordt gepro duceerd volgens de eisen van die- renwelzijnsorganisaties. „Kijk maar wat er is gebeurd in de eier- sector. Het water staat boeren aan de lippen. Zij kunnen niet concur reren met producenten van bui ten de EU, waar eieren goedkoper worden geproduceerd in legbatte rijen. In het supermarktschap kun je je nog wel onderscheiden met vrije uitloopeieren, maar 60 pro cent van alle eieren wordt ver werkt in producten. Daar telt al leen de laagste prijs. Te snel voor uitlopen, is in de wereldwijde voedselmarkt gevaarlijk. Daarmee breek je je eigen industrie af." genomen. Het is voor duikers te gevaarlijk naar de slachtoffers op zoek te gaan. Een eerdere poging van de marine leverde niets op. De Baltic Ace vervoerde 1417 gloednieuwe Mitsubishi's. De ac cu's en olie in die auto's vormen eveneens een bedreiging voor het milieu. Zodra het scheepswrak is gelicht, wordt de omgeving der halve zorgvuldig nagezocht op los geslagen onderdelen, aldus Enge len. Het wrak ligt midden in één van de drukstbevaren scheepsroutes naar Rotterdam. Jaarlijks passeren daar zo'n 16.000 schepen. De Bal tic Ace ligt op z'n kant. T\issen de bovenkant van het wrak en het wateroppervlakte resteert een diepgang van elf meter. En dat is volgens Engelen te weinig om een veilige scheepvaart te kunnen garanderen. Daarom is het gebied rond het wrak afgezet met boeien en geldt in die zone een vaarver- bod. Die maatregel leidt tot een smallere vaarroute en vormt daar mee eveneens een veiligheidsrisi co, zegt Engelen. De 67,5 miljoen kostende operatie komt grotendeels voor rekening van de Nederlandse staat, aldus Polak. De eigenaren van de Baltic Ace hebben een bergingsfonds in gesteld en afstand gedaan van alle verdere aansprakelijkheid. Die ver valt zo automatisch tot het land waar het wrak ligt. In het fonds zit in totaal 17 miljoen euro. Daar kunnen ook nog andere schuld eisers een beroep op doen. BALTIC ACE WOENSDAG 4 JUNI 2014 door Dick Hofland DEN HAAG - Theo Pouw heeft 'wal gelijk veel vertrouwen' in Oranje. „We gaan tot Rio", zegt hij, doe lend op de plaats waar de finale van het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië zal worden ge speeld. WK-kaartjes foto HH door Patrick Wiercx AMSTERDAM - Studenten zijn tegen woordig veel meer met hun toe komstige loopbaan en cv bezig dan tien jaar geleden. Ook hebben ze duidelijkere verwachtingen over wat hun werk zou moeten zijn over tien jaar. DEN HAAG - Boeren en bedrijven in de voedingssector moeten vooral niet te hard van stapel lopen met het verbeteren van dierenwelzijn en het milieu. Dat stelt Aalt Dijkhui zen, de nieuwe voorzitter van de Alliantie Verduurzaming Voedsel. Waarom Roos zo tevreden is over onze autoverzekering? Lees haar verhaal op zlm.nl of vraag het uw ZLM adviseur. "Jf I 1^1^ u tevreden. Mm I I I I wij tevreden verzekeringen De carrier Baltic Ace, met 1417 au to's aan boord, zonk 5 december 2012 na een aanvaring met het containerschip Corvis J. Het schip ligt zo'n 65 kilometer voor de kust van Goeree een Schouwen op 35 meter diepte. Dertien van de 24 opvarenden overleefden het ongeluk. Drie wor den nog steeds vermist De berging wordt in twee etappes uitgevoerd en neemt zo'n 1,5 jaar in beslag. Begonnen wordt met het wegpompen van 540.000 liter stookolie. In 2015 wordt het wrak in zes stukken gezaagd en afge voerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 7