Legioentje fans steunt Studenten al druk
Oranje op WK in Brazilië met loopbaan
Roos tevreden
wii tevreden.
met wegpompen 540.000 liter olie
Snelle overstap op duurzame kip 'gevaarlijk'
BINNENLAND 7
De penningmeester van de Sup
portersclub Oranje weet zich
straks bij alle WK-wedstrijden
van het Nederlands elftal verge
zeld van zo'n vijfduizend andere
fans. Ongeveer de helft van hen
bestaat uit leden van 'zijn' club.
De andere helft van de kaarten
gaat naar mensen die de voetbal
bond KNVB heeft uitgenodigd, zo
als scheidsrechters, maar voorna
melijk sponsors.
„De KNVB krijgt altijd 8 procent
van de stadioncapaciteit en de
helft daarvan gaat naar suppor
ters", zegt Pouw. „Deze keer heeft
gelukkig iedereen die via ons
kaartjes heeft besteld, ze ook daad
werkelijk gekregen."
Het verbaast hem niet dat de we
reldvoetbalbond Fifa vandaag
180.000 zogeheten last-minu-
te-kaartjes beschikbaar heeft ge
steld. Ze kunnen sinds afgelopen
nacht vijf uur Nederlandse tijd al
leen via de Fifa-site en de twaalf
verkooppunten in Brazilië wor
den gekocht.
„Bij elk WK zegt de Fifa op een
gegeven moment dat alle wedstrij
den zijn uitverkocht", weet Pouw.
„Kort voor het begin van het toer
nooi blijken er ineens nog extra
kaarten voor alle wedstrijden be
schikbaar. Ik weet niet welke ge
dachte daar achter zit, maar ik
heb ze in elk geval niet meer no
dig."
Het aantal supporters dat Oranje
in Brazilië zal steunen, is verge
lijkbaar met het WK in Zuid-Afri-
ka. Dat legioentje steekt schril af
bij de tienduizenden die van de
partij zijn bij eindronden die in
Europa worden gespeeld.
Wie er in Brazilië bij wil zijn, kan
niet met de auto en moet behoor
lijk in de buidel tasten. Zo biedt
bijvoorbeeld Voetbal Internatio
nal Travel een trip naar de groeps
wedstrijd tegen Australië aan
voor 1395 euro, inclusief vliegreis,
drie overnachtingen en een toe
gangsbewijs. De andere groeps
wedstrijden zijn duurder.
Iets goedkoper is overnachten op
de Oranjecamping in Sao Paulo,
waar Oranje de laatste groepswed
strijd speelt. Vliegreis en verblijf
kosten minimaal 995 euro. En dan
moet je nog aan een kaartje zien
te komen.
„We hebben tot nu toe 550 aan
meldingen", zegt organisator Jok-
ko de Wit. „Als het een beetje
meezit, worden dat er misschien
nog wel duizend. Mocht Neder
land de kwartfinale halen, of zelfs
de finale, dan zit je in Sao Paulo
ook goed, want die wedstrijden
zijn in Rio." Dat is éen afstand
van ruim 400 kilometer.
„Je moet er wat voor over hebben,
maar dat geldt voor elk WK", zegt
Theo Pouw. „Let maar op, als
Oranje de eerste wedstrijd tegen
Spanje wint, dan is ineens heel
Nederland Oranjegek. Hoe beter
het gaat en hoe verder we komen,
hoe meer mensen alsnog naar Bra
zilië willen."
Dat blijkt uit onderzoek, verricht
in opdracht van website Linked-
In. Het onderzoek is de opmaat
naar een serie masterclasses over
carrièreplanning. De eerste is van
daag bij de Vrije Universiteit Am
sterdam in samenwerking met
Shell en Philips. Andere volgen
bij de universiteiten van Rotter
dam, Eindhoven, Delft, Gronin
gen en de Hogeschool Leiden.
Het onderzoek is verricht onder
1.100 personen. Dat zijn deels hui
dige studenten, deels dertigers
die tien jaar geleden studeerden.
Van de dertigers geeft ruim een
kwart aan dat zij tien jaar geleden
al met hun loopbaan en cv bezig
waren. Bij de huidige studenten
bedraagt dat aantal 41 procent.
Studenten vinden voor
hun werk in de toekomst
'leuke collega's' het
meest van belang
In deze groep verwacht 42,3 pro
cent snel een baan te hebben na
de studie. Mannen zijn daarbij po
sitiever (55 procent) dan vrouwen
(31 procent). Studenten informati
ca en techniek rekenen er het
meest op snel een baan te krijgen.
Hun collega's die in het onder
wijs willen werken, zijn het
meest pessimistisch.
Op de vraag wat studenten het be
langrijkste vinden voor een baan
over tien jaar, klinkt steevast het
antwoord 'leuke collega's'. Het
toepassen van vakkennis staat op
twee, geld verdienen op drie.
Voorzitter Jorien Janssen van de
Landelijke Studenten Vakbond
herkent de sterkere gerichtheid
op de loopbaan bij studenten. „Je
merkt dat ze beter nadenken over
wat ze gaan studeren. Een goede
stage, een verblijf in het buiten
land, bestuurswerk, dat zijn alle
maal pluspunten voor je cv."
Charlotte Verviers uit Den Bosch
is tweedejaars informaticastudent
aan de VU Amsterdam. Zij is zich
bewust van haar carrièreplanning
en werkt daaraan. „Ik kan hetzelf
de doen als anderen, maar dan on
derscheid ik me niet. Je moet juist
zorgen dat je een voorsprong
hebt." Haar opleiding kent nauwe
lijks stages, daarom heeft ze er
zelf een buiten studietijd gere
geld, bij een tijdschrift. Ik denk
dat me dat later kan helpen."
Dat samenwerkingsverband tus
sen boeren, supermarkten, levens
middelenfabrikanten, cateraars en
de horeca werkt samen met het ka
binet aan een duurzamere voedsel
keten. „Onze grootste uitdaging is
om niet te snel vooruit te willen
gaan met elkaar", aldus Dijkhui
zen. Zo vindt de oud-bestuurs
voorzitter van Wageningen Uni
versiteit dat supermarkten niet
volledig moeten overstappen op
kip met een Beter Leven-ster van
de Dierenbescherming, zoals Wak
ker Dier eist.
Die actiegroep voert fel campagne
tegen het 'duurzamere' vlees dat
onder het label Hollandse Kip bij
Albert Heijn in het schap ligt. De
supermarkten hebben afgespro
ken om uiterlijk in 2020 over te
stappen op wat zij noemen de 'kip
van morgen', die wat meer ruimte
krijgt en iets minder snel groeit.
Wakker Dier stelt dat het slechts
om een smartphone extra ruimte
en drie dagen langer leven gaat en
spreekt van 'plofkip in flauwekul-
saus'. Volgens Dijkhuizen is het
echter slecht voor de concurrentie-
positie van de Nederlandse agro-
foodsector als vlees wordt gepro
duceerd volgens de eisen van die-
renwelzijnsorganisaties. „Kijk
maar wat er is gebeurd in de eier-
sector. Het water staat boeren aan
de lippen. Zij kunnen niet concur
reren met producenten van bui
ten de EU, waar eieren goedkoper
worden geproduceerd in legbatte
rijen. In het supermarktschap kun
je je nog wel onderscheiden met
vrije uitloopeieren, maar 60 pro
cent van alle eieren wordt ver
werkt in producten. Daar telt al
leen de laagste prijs. Te snel voor
uitlopen, is in de wereldwijde
voedselmarkt gevaarlijk. Daarmee
breek je je eigen industrie af."
genomen. Het is voor duikers te
gevaarlijk naar de slachtoffers op
zoek te gaan. Een eerdere poging
van de marine leverde niets op.
De Baltic Ace vervoerde 1417
gloednieuwe Mitsubishi's. De ac
cu's en olie in die auto's vormen
eveneens een bedreiging voor het
milieu. Zodra het scheepswrak is
gelicht, wordt de omgeving der
halve zorgvuldig nagezocht op los
geslagen onderdelen, aldus Enge
len.
Het wrak ligt midden in één van
de drukstbevaren scheepsroutes
naar Rotterdam. Jaarlijks passeren
daar zo'n 16.000 schepen. De Bal
tic Ace ligt op z'n kant. T\issen de
bovenkant van het wrak en het
wateroppervlakte resteert een
diepgang van elf meter. En dat is
volgens Engelen te weinig om
een veilige scheepvaart te kunnen
garanderen. Daarom is het gebied
rond het wrak afgezet met boeien
en geldt in die zone een vaarver-
bod. Die maatregel leidt tot een
smallere vaarroute en vormt daar
mee eveneens een veiligheidsrisi
co, zegt Engelen.
De 67,5 miljoen kostende operatie
komt grotendeels voor rekening
van de Nederlandse staat, aldus
Polak. De eigenaren van de Baltic
Ace hebben een bergingsfonds in
gesteld en afstand gedaan van alle
verdere aansprakelijkheid. Die ver
valt zo automatisch tot het land
waar het wrak ligt. In het fonds
zit in totaal 17 miljoen euro. Daar
kunnen ook nog andere schuld
eisers een beroep op doen.
BALTIC ACE
WOENSDAG 4 JUNI 2014
door Dick Hofland
DEN HAAG - Theo Pouw heeft 'wal
gelijk veel vertrouwen' in Oranje.
„We gaan tot Rio", zegt hij, doe
lend op de plaats waar de finale
van het wereldkampioenschap
voetbal in Brazilië zal worden ge
speeld.
WK-kaartjes foto HH
door Patrick Wiercx
AMSTERDAM - Studenten zijn tegen
woordig veel meer met hun toe
komstige loopbaan en cv bezig dan
tien jaar geleden. Ook hebben ze
duidelijkere verwachtingen over
wat hun werk zou moeten zijn
over tien jaar.
DEN HAAG - Boeren en bedrijven in
de voedingssector moeten vooral
niet te hard van stapel lopen met
het verbeteren van dierenwelzijn
en het milieu. Dat stelt Aalt Dijkhui
zen, de nieuwe voorzitter van de
Alliantie Verduurzaming Voedsel.
Waarom Roos zo tevreden is
over onze autoverzekering?
Lees haar verhaal op zlm.nl
of vraag het uw ZLM adviseur.
"Jf I 1^1^ u tevreden.
Mm I I I I wij tevreden
verzekeringen
De carrier Baltic Ace, met 1417 au
to's aan boord, zonk 5 december
2012 na een aanvaring met het
containerschip Corvis J.
Het schip ligt zo'n 65 kilometer
voor de kust van Goeree een
Schouwen op 35 meter diepte.
Dertien van de 24 opvarenden
overleefden het ongeluk. Drie wor
den nog steeds vermist
De berging wordt in twee etappes
uitgevoerd en neemt zo'n 1,5 jaar
in beslag. Begonnen wordt met
het wegpompen van 540.000 liter
stookolie. In 2015 wordt het wrak
in zes stukken gezaagd en afge
voerd.