Citroen ID/DS heette in volksmond 'strijkijzer' Fusie bieb en Scoop kost 4,5 miljoen Stimulans vervanging asbest door zonnepaneel ZEEUWS-VLAANDEREN 25 Rollend Materieel Met de spectaculaire vorm geving van de ID/DS was Citroen z'n tijd ver vooruit. Maar ook met de intro ductie van de hydraulische veer- techniek die borg stond voor een ongekend comfortabel rijgedrag. Ook al waren die er toen nog niet, zo'n Citroën neemt een verkeers drempel met bijzondere souples se. In de volksmond stond de ID/DS van Citroën bekend als 'snoek' of'strijkijzer'. Toch was het een beetje vreemd om juist Luc Cauwels uit Terneuzen in een Citroën ID 19 uit 1966 tegen te komen. Hij is liefhebber van techniek en vormgeving uit de ja ren zestig en zeventig. Auto's én oude radio's. „Van die grote bak ken met lampen en een kunstge bit." En hij rondt de restauratie van een Heinkel-scooter af. Maar Luc had altijd bijzondere interes se in de luxe topmodellen van Ja panse makelij uit de jaren zeven tig. „Ik waste als kleine jongen de privé-auto van rijschoolhouder Weststrate, een Toyota Crown en raakte onder de indruk van dit soort auto's." Hij had bijna twin tig verschillende semi-klassieke Toyota's en Nissan's. Nu staat er enkel nog een Toyota Crown in de garage. Bij de Japanse merken was in het begin veel luxe bij de prijs inbegrepen. Bij de Europese merken betaalde je voor alle extra's. Er waren nooit veel lief hebbers voor dit Japanse rijdend erfgoed, waardoor de auto's op de sloop belandden. Onderhoud en restauratie is nu vaak lastig omdat er geen onderdelen meer te krij gen zijn. Maar hoe zeldzaam som mige 'Japanners' nu ook zijn, ze spreken niet tot de verbeelding. En dat is met de 'snoek' juist het omgekeerde. De Citroën ID 19 van Luc verkeert weliswaar niet in optimale staat, maar iedereen vindt hem leuk. Het plaatwerk heeft aandacht nodig. „Als hij op de oprit heeft gestaan moet ik wel eens wat carrosserie opvegen." In showroomstaat hoeft niet. Bij de ze minder luxe versie past best een patinalook en ook het voor die tijd bijzondere kunststofdak blijft ongelakt. „Het eerste wat ik heb gedaan is het veersysteem in orde gebracht." Is dat defect, dan lukt het niet eens om ermee weg te rijden. Staat de motor uit dan zakt de auto namelijk 'op de buik'. Na het starten wacht je een minuutje of twee tot het systeem op druk is en de auto omhoog komt. Dan pas kun je wegrijden. Wie heeft nog dat geduld. Gedeputeerde Staten hebben alle zeilen bijgezet om hun bijdrage aan reorganisatiekosten terug te dringen. Aanvankelijk werd uitge gaan van 10 miljoen euro. Dat is nu 4,5 miljoen euro geworden. Dat geld is vooral bestemd voor het sociaal plan. Daarmee komt voor de medewerkers van beide instellingen een eind aan alle on zekerheid. De Ondernemingsraad van de Zeeuwse Bibliotheek klaag de vorig jaar dat medewerkers niet weten waar ze aan toe zijn, omdat de provincie maar geen kla re wijn schonk over haar bijdrage aan het sociaal plan. GS onderzoe ken nu in hoeverre personeel (weer) in dienst kan komen van de provincie. Een aantal provincia le medewerkers is bij de instellin gen gedetacheerd. Herplaatsing is alleen mogelijk als er voldoende vacatures zijn. GS zijn overigens niet van plan de formatie uit te breiden om boven tallig personeel van de ZB en Scoop een baan te bezorgen. Uit gangspunt van het sociaal plan is personeel dat zijn baan verliest, naar ander werk te begeleiden. GS betalen de zogeheten frictiekos ten uit de algemene reservepot van de provincie. De fusie .moet een kleinere organisatie - de zoge noemde Kenniswerkplaats - ople veren. Zoals eerder is afgesproken moet de fusie-instelling vanaf 2016 jaarlijks twee miljoen euro bezuinigen. De provincie laat hun budget dit en volgend jaar onge moeid. De instellingen houden zo meer financiële armslag om zelf te kunnen meebetalen aan het so ciaal plan. Eind 2012 besloten Provinciale Sta ten na een kerntakendiscussie 3,2 miljoen euro te bezuinigen op de Zeeuwse Bibliotheek en Scoop. Beide instellingen wisten dat be drag te reduceren tot structureel 2 miljoen euro, met de belofte on der één dak te kruipen en inten sief te gaan samenwerken. In de praktijk leidt dat nu tot een fusie. De subsidie per vierkante meter wordt verhoogd, terwijl de vereis te ondergrens van het te saneren oppervlakte asbestdak bijna wordt gehalveerd tot 250 vierkan te meter. Ook de eis voor een min- male capaciteit van de te plaatsen zonnepanelen wordt verlaagd tot 5000 wattpiek. Het maximum aan het te vergeven subsidie wordt verdubbeld tot 15.000 euro. Ook de doelgroep die voor de re geling in aanmerking komt, wordt verruimd. Naast het boe renbedrijf kan vanaf 1 juli ook voor voormalige agrarische gebou wen en door particulieren in het buitengebied met subsidie asbest daken worden vervangen. De verhoging van de subsidie geldt met terugwerkende kracht tot 1 juli vorig jaar. Landelijk is hiervoor 19 miljoen beschikbaar. WOENSDAG 4 JUNI 2014 I Uitslaande brand in opslagloods Cargill afgelopen zondagochtend, foto Chris Platteeuw door Chris Platteeuw Tijd speelt geen rol. De liefhebbers van oud rollend materieel steken vaak alle vrije tijd in hun hobby. In deze rubriek vertellen Zeeuws-Vla mingen over hun passie. Vandaag: Luc Cauwels uit Terneuzen. I Op Witte Donderdag 3 april 1958 vond in de fabriek van toen CPC (Corn Products Company) een explosie plaats waarbij zestien gewonden vielen, van wie er één later in het ziekenhuis overleed, foto J. van Moorten ILuc Cauwels bij zijn Citroën ID 19 uit 1966. foto Chris Platteeuw door Frank Balkenende MIDDELBURG - De fusie tussen de Zeeuwse Bibliotheek (ZB) en so ciaal wetenschappelijk instituut Scoop kost de provincie 4,5 mil joen euro. door Marcel Modde MIDDELBURG - De landelijke subsi dieregeling 'asbest eraf, zonnepane len erop' wordt aantrekkelijker ge maakt om een beter resultaat te bereiken. In Zeeland zijn tot dus ver 24 aanvragen goedgekeurd en daarmee is slechts 10 procent van het beschikbare budget 700.000 euro) gebruikt, aldus Gedeputeer de Staten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 61