Citroen ID/DS heette in
volksmond 'strijkijzer'
Fusie bieb en Scoop kost 4,5 miljoen Stimulans vervanging
asbest door zonnepaneel
ZEEUWS-VLAANDEREN 25
Rollend Materieel
Met de spectaculaire vorm
geving van de ID/DS
was Citroen z'n tijd ver
vooruit. Maar ook met de intro
ductie van de hydraulische veer-
techniek die borg stond voor een
ongekend comfortabel rijgedrag.
Ook al waren die er toen nog niet,
zo'n Citroën neemt een verkeers
drempel met bijzondere souples
se. In de volksmond stond de
ID/DS van Citroën bekend als
'snoek' of'strijkijzer'. Toch was
het een beetje vreemd om juist
Luc Cauwels uit Terneuzen in
een Citroën ID 19 uit 1966 tegen
te komen. Hij is liefhebber van
techniek en vormgeving uit de ja
ren zestig en zeventig. Auto's én
oude radio's. „Van die grote bak
ken met lampen en een kunstge
bit." En hij rondt de restauratie
van een Heinkel-scooter af. Maar
Luc had altijd bijzondere interes
se in de luxe topmodellen van Ja
panse makelij uit de jaren zeven
tig. „Ik waste als kleine jongen de
privé-auto van rijschoolhouder
Weststrate, een Toyota Crown en
raakte onder de indruk van dit
soort auto's." Hij had bijna twin
tig verschillende semi-klassieke
Toyota's en Nissan's. Nu staat er
enkel nog een Toyota Crown in
de garage. Bij de Japanse merken
was in het begin veel luxe bij de
prijs inbegrepen. Bij de Europese
merken betaalde je voor alle
extra's. Er waren nooit veel lief
hebbers voor dit Japanse rijdend
erfgoed, waardoor de auto's op de
sloop belandden. Onderhoud en
restauratie is nu vaak lastig omdat
er geen onderdelen meer te krij
gen zijn. Maar hoe zeldzaam som
mige 'Japanners' nu ook zijn, ze
spreken niet tot de verbeelding.
En dat is met de 'snoek' juist het
omgekeerde. De Citroën ID 19
van Luc verkeert weliswaar niet
in optimale staat, maar iedereen
vindt hem leuk. Het plaatwerk
heeft aandacht nodig. „Als hij op
de oprit heeft gestaan moet ik wel
eens wat carrosserie opvegen." In
showroomstaat hoeft niet. Bij de
ze minder luxe versie past best
een patinalook en ook het voor
die tijd bijzondere kunststofdak
blijft ongelakt. „Het eerste wat ik
heb gedaan is het veersysteem in
orde gebracht." Is dat defect, dan
lukt het niet eens om ermee weg
te rijden. Staat de motor uit dan
zakt de auto namelijk 'op de
buik'. Na het starten wacht je een
minuutje of twee tot het systeem
op druk is en de auto omhoog
komt. Dan pas kun je wegrijden.
Wie heeft nog dat geduld.
Gedeputeerde Staten hebben alle
zeilen bijgezet om hun bijdrage
aan reorganisatiekosten terug te
dringen. Aanvankelijk werd uitge
gaan van 10 miljoen euro. Dat is
nu 4,5 miljoen euro geworden.
Dat geld is vooral bestemd voor
het sociaal plan. Daarmee komt
voor de medewerkers van beide
instellingen een eind aan alle on
zekerheid. De Ondernemingsraad
van de Zeeuwse Bibliotheek klaag
de vorig jaar dat medewerkers
niet weten waar ze aan toe zijn,
omdat de provincie maar geen kla
re wijn schonk over haar bijdrage
aan het sociaal plan. GS onderzoe
ken nu in hoeverre personeel
(weer) in dienst kan komen van
de provincie. Een aantal provincia
le medewerkers is bij de instellin
gen gedetacheerd. Herplaatsing is
alleen mogelijk als er voldoende
vacatures zijn.
GS zijn overigens niet van plan de
formatie uit te breiden om boven
tallig personeel van de ZB en
Scoop een baan te bezorgen. Uit
gangspunt van het sociaal plan is
personeel dat zijn baan verliest,
naar ander werk te begeleiden. GS
betalen de zogeheten frictiekos
ten uit de algemene reservepot
van de provincie. De fusie .moet
een kleinere organisatie - de zoge
noemde Kenniswerkplaats - ople
veren. Zoals eerder is afgesproken
moet de fusie-instelling vanaf
2016 jaarlijks twee miljoen euro
bezuinigen. De provincie laat hun
budget dit en volgend jaar onge
moeid. De instellingen houden zo
meer financiële armslag om zelf
te kunnen meebetalen aan het so
ciaal plan.
Eind 2012 besloten Provinciale Sta
ten na een kerntakendiscussie 3,2
miljoen euro te bezuinigen op de
Zeeuwse Bibliotheek en Scoop.
Beide instellingen wisten dat be
drag te reduceren tot structureel 2
miljoen euro, met de belofte on
der één dak te kruipen en inten
sief te gaan samenwerken. In de
praktijk leidt dat nu tot een fusie.
De subsidie per vierkante meter
wordt verhoogd, terwijl de vereis
te ondergrens van het te saneren
oppervlakte asbestdak bijna
wordt gehalveerd tot 250 vierkan
te meter. Ook de eis voor een min-
male capaciteit van de te plaatsen
zonnepanelen wordt verlaagd tot
5000 wattpiek. Het maximum
aan het te vergeven subsidie
wordt verdubbeld tot 15.000 euro.
Ook de doelgroep die voor de re
geling in aanmerking komt,
wordt verruimd. Naast het boe
renbedrijf kan vanaf 1 juli ook
voor voormalige agrarische gebou
wen en door particulieren in het
buitengebied met subsidie asbest
daken worden vervangen.
De verhoging van de subsidie
geldt met terugwerkende kracht
tot 1 juli vorig jaar. Landelijk is
hiervoor 19 miljoen beschikbaar.
WOENSDAG 4 JUNI 2014
I Uitslaande brand in opslagloods Cargill afgelopen zondagochtend, foto Chris Platteeuw
door Chris Platteeuw
Tijd speelt geen rol. De liefhebbers
van oud rollend materieel steken
vaak alle vrije tijd in hun hobby. In
deze rubriek vertellen Zeeuws-Vla
mingen over hun passie. Vandaag:
Luc Cauwels uit Terneuzen.
I Op Witte Donderdag 3 april 1958 vond in de fabriek van toen CPC (Corn Products Company) een explosie plaats
waarbij zestien gewonden vielen, van wie er één later in het ziekenhuis overleed, foto J. van Moorten
ILuc Cauwels bij zijn Citroën ID 19 uit 1966. foto Chris Platteeuw
door Frank Balkenende
MIDDELBURG - De fusie tussen de
Zeeuwse Bibliotheek (ZB) en so
ciaal wetenschappelijk instituut
Scoop kost de provincie 4,5 mil
joen euro.
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De landelijke subsi
dieregeling 'asbest eraf, zonnepane
len erop' wordt aantrekkelijker ge
maakt om een beter resultaat te
bereiken. In Zeeland zijn tot dus
ver 24 aanvragen goedgekeurd en
daarmee is slechts 10 procent van
het beschikbare budget 700.000
euro) gebruikt, aldus Gedeputeer
de Staten.