Website vertelt verhaal van de bevrijders 'Een link leggen tussen de Tweede Wereldoorlog en nu' I -*C/ 4 BINNENLAND WEG NAAR DE BEVRIJDING jaar na het begin van de bevrij ding nog zichtbaar, voelbaar en bekend over die strijd in 1944 en 1945? Jonge verslaggevers die langs de bevrijdingsroute door Eu ropa contact maken met leeftijds genoten, zullen op die vragen ant woorden proberen te geven. Het is voor het eerst dat alle regio nale media - dagbladen en omroe pen - in Zuid- en Oost-Neder land gezamenlijk een omvangrijk journalistiek project maken. De zeven regionale kranten van Wegener, waaronder deze krant, en de regionale omroepen van Gelderland en Brabant hebben in dit mammoetproject het voor touw genomen. Twaalf hoofdstukken vol monumentale historische beelden, actuele reporta ges, tekst en uitleg NIJMEGEN - Tot een jaar geleden hadden weinigen van het vfonds gehoord. Ineens lijkt het fonds al om aanwezig: het financierde de aankoop van Hotel de Wereld in Wageningen door de Stichting Na tionaal Erfgoed, het doet zijn best Vrijheidsmuseum WO2 in Nijme gen van de grond te krijgen en het financiert het omvangrijke project 'Weg naar de bevrijding'. Waar komt het vfonds ineens vandaan Directeur Ton Heerts: „De naam bestaat nog niet zolang, maar het fonds wel. Na de Tweede Wereld oorlog is het opgericht voor een groep veteranen en dienstslachtof- fers voor wie geen nazorg was. La ter is een loterij opgericht waar van de inkomsten voor die nazorg bestemd waren. Die loterij is over gegaan naar de Bankgiroloterij, waar ook het Prins Bernhard Cul tuurfonds inkomsten uit krijgt. In middels is er ook een overeen komst met de Postcodeloterij. Het vfonds was ook een van de oprich ters van de Lotto. Ook daaruit zijn we verzekerd van inkomsten, al is dat een wat kleinere geld stroom." Het fonds is dus verzekerd van een in komstenstroom? „Er moeten wel genoeg lootjes verkocht worden." Waar gaat het geld heen? „We hebben het werkterrein ver breed. Nu hebben we drie werk terreinen. We waren er voor vete- ranenzorg en zorg voor dienst- slachtoffers en steunen nu ook tal van projecten voor erkenning en waardering van slachtoffers van Volgens Ton Heerts neemt in Nederland de belangstelling voor herdenken toe geweld tegen overheidsdienaren. Dan gaat het om militairen, mare chaussee, politie, maar ook brand weer. Terrein twee is het vieren, herinneren en herdenken van vrij heid. En terrein drie is het stimu leren van het debat rond democra tie. Zo geven we rond een mil joen euro aan het Nationaal Comi té 4 en 5 Mei en zijn we hoofd sponsor van de provinciale bevrij dingsfestivals." Hoe past een project van de regiona le media, zoals over Market Garden, hierin? „Dit valt in onze tweede hoofd lijn: het vieren van vrijheid. De operatie Market Garden luidde het einde van de oorlog in. Die herinnering willen we levend houden." Groeit de belangstelling voor de her denkingen naar uw idee? „Jazeker. We hebben niet voor niets geld gestoken in het behoud van Hotel de Wereld. Het is ook de reden dat we het Vrijheidsmu seum willen oprichten, als koepel van verschillende musea, waar het integrale verhaal verteld wordt. We steken ook geld in een Pools herinneringscentrum, om de rol van Poolse militairen te her denken. Voor ons is van belang dat we de link tussen geschiede nis en actualiteit leggen." NIJMEGEN - Op de stranden van Normandië wordt komende vrij dag herdacht dat zeventig jaar ge leden de bevrijding van Noord west-Europa begon met D-day. Deze krant presenteert nu het eer ste hoofdstuk van de website Wegnaardebevrijding.nl. Twaalf hoofdstukken vol monumentale, historische beelden, actuele repor tages, tekst en uitleg. Dat is in het kort het project 'Weg naar de be vrijding', dat gisteren van start ging en waarin veel regionale me dia samenwerken om de zeventig ste verjaardag van de bevrijding van Noordwest-Europa in 1944 en 1945 te markeren. FNV-voorzitter Ton Heerts, direc teur van het vfonds, het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Ve- teranenzorg, heeft de site gister morgen live gezet met het eerste hoofdstuk over D-day, de invasie van de geallieerden in Norman dië. Tot aan mei 2015 zal de site re gelmatig aangevuld worden met nieuwe hoofdstukken en bijzon dere projecten, zoals het aan de site gekoppelde jongerenproject waarin de bevrijding door de ogen van jongeren wordt beke ken. Rode draad in Wegnaardebe- vrijding.nl is de verbinding tus sen nu en toen. Wat is zeventig vragen over helmplicht op snorfiets Volgens de gemeente Amsterdam is 80 procent van de snorfietsen opgevoerd, waardoor ze harder rij den dan de toegestane 25 kilome ter per uur. Amsterdam wil graag dat er meer ruimte komt voor fiet sers in de binnenstad. De snor fiets staat dat in de weg, omdat die groot beslag legt op de fietspa den. Een snelle studie van de Stichting Wetenschappelijk On derzoek Verkeersveiligheid (SWOV) maakt duidelijk dat snor fietsers alleen veilig op de gewo ne rijbaan kunnen rijden als de bestuurder een helm draagt. Hoe weet je als snorfietser dat je in een zone met helmplicht rijdt? Amsterdam wil de helm verplich ten in het gebied binnen de ring Aio en ten zuiden van het IJ. In Amsterdam-Noord gaat de plicht dus niet gelden. Het is nog ondui delijk of de gemeente speciale ver keersborden maakt voor die zo nes. Dat wordt nog bestudeerd, meldt een woordvoerster. De ge meente heeft nog even de tijd. Het ministerie denkt de proefin de herfst aan de Tweede Kamer voor te leggen. Ook andere ge meenten kunnen de helmplicht invoeren. Voor zover bekend is de hoofdstad de enige grote gemeen te die dat echt wil doen. Ja en nee. Belangenorganisaties als Bovag, Rai en ANWB hame ren op de extra gevaren voor de langzame snorfietser als die tus sen de auto's rijdt. Volgens de SWOV zou het aantal slachtoffers dat zich in het ziekenhuis moet melden na een ongeluk met een snorfiets, met 261, ofwel 38 pro cent, kunnen afnemen. Die cijfers zijn slechts een onderbouwde schatting, waarschuwt SWOV. Dat klopt. In het SWOV-onder- zoek zegt 32 procent van de onder vraagde snorfietsers dat ze bij een helmplicht over zullen stappen op een bromfiets. Een groot deel van de te verwachte daling in het aantal slachtoffers is daarmee te verklaren. Er rijden straks simpel weg minder snorfietsers, dus ge beuren er ook minder ongeluk ken. Een kwart van de onder vraagden zegt een ander vervoer middel te nemen. Dat kan de bus of de fiets zijn, maar ook de auto die Amsterdam juist uit het cen trum wil weren. Die andere ver voermiddelen zijn wel veiliger, re deneert de gemeente. De meeste elektrische fietsen wor den gezien als 'gewone' fiets. Er zijn uitzonderingen. Zo zijn er volgens Bovag van het merk Sachs veel elektrische fietsen met een 'gashendel', net als vroeger met de Spartamet. Die fietsen heb ben een blauw verzekeringsplaat je achterop en zijn dus formeel een snorfiets. Dat betekent dat een helm verplicht wordt. De organisaties zeggen dat er spra ke is van schijnveiligheid. Een helm voorkomt geen ongelukken, maar beperkt de gevolgen daar van. De organisaties pleiten voor meer snelheidscontroles. Amster dam zegt die al te hebben uitge voerd, maar het effect blijft uit. Bovag en Rai hebben nog een groot belang. Ze vertegenwoordi gen de verkopers van snorfietsen. door Rob Berends De eerste Amerikaanse troepen die op 6 juni 1944 aan land kwamen in Normandië. Het was het begin van de be vrijding van Noord-West Europa, foto's HH 6 Amsterdam mag van verkeersmi nister Melanie Schultz van Hae- gen snorfietsers dwingen op de gewone weg te rijden. Het dragen van een helm is dan verplicht 't Waarom is die helmplicht eigen- lijk nodig op de snorfiets? Zo hard gaan die dingen toch niet? 3 Een langzame snorfiets die tus sen de gewone auto's, bussen, motoren en brommers rijdt Dat is toch gevaarlijk? 4 Wie wil er straks nog een snor fiets? Het feit dat je geen helm hoeft te dragen, is toch het belangrijk ste argument om zo'n ding te kopen? 5 Wat gebeurt er eigenlijk met de elektrische fiets? Dat is toch ook een soort snorfiets? K Minder overlast en slachtoffers. Waarom zijn ANWB, Bovag en Rai eigenlijk tegen deze maatregel?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4