Website vertelt
verhaal van
de bevrijders
'Een link leggen tussen de Tweede Wereldoorlog en nu'
I
-*C/
4 BINNENLAND
WEG NAAR DE BEVRIJDING
jaar na het begin van de bevrij
ding nog zichtbaar, voelbaar en
bekend over die strijd in 1944 en
1945? Jonge verslaggevers die
langs de bevrijdingsroute door Eu
ropa contact maken met leeftijds
genoten, zullen op die vragen ant
woorden proberen te geven.
Het is voor het eerst dat alle regio
nale media - dagbladen en omroe
pen - in Zuid- en Oost-Neder
land gezamenlijk een omvangrijk
journalistiek project maken.
De zeven regionale kranten van
Wegener, waaronder deze krant,
en de regionale omroepen van
Gelderland en Brabant hebben in
dit mammoetproject het voor
touw genomen.
Twaalf hoofdstukken vol
monumentale historische
beelden, actuele reporta
ges, tekst en uitleg
NIJMEGEN - Tot een jaar geleden
hadden weinigen van het vfonds
gehoord. Ineens lijkt het fonds al
om aanwezig: het financierde de
aankoop van Hotel de Wereld in
Wageningen door de Stichting Na
tionaal Erfgoed, het doet zijn best
Vrijheidsmuseum WO2 in Nijme
gen van de grond te krijgen en
het financiert het omvangrijke
project 'Weg naar de bevrijding'.
Waar komt het vfonds ineens
vandaan
Directeur Ton Heerts: „De naam
bestaat nog niet zolang, maar het
fonds wel. Na de Tweede Wereld
oorlog is het opgericht voor een
groep veteranen en dienstslachtof-
fers voor wie geen nazorg was. La
ter is een loterij opgericht waar
van de inkomsten voor die nazorg
bestemd waren. Die loterij is over
gegaan naar de Bankgiroloterij,
waar ook het Prins Bernhard Cul
tuurfonds inkomsten uit krijgt. In
middels is er ook een overeen
komst met de Postcodeloterij. Het
vfonds was ook een van de oprich
ters van de Lotto. Ook daaruit
zijn we verzekerd van inkomsten,
al is dat een wat kleinere geld
stroom."
Het fonds is dus verzekerd van een
in komstenstroom?
„Er moeten wel genoeg lootjes
verkocht worden."
Waar gaat het geld heen?
„We hebben het werkterrein ver
breed. Nu hebben we drie werk
terreinen. We waren er voor vete-
ranenzorg en zorg voor dienst-
slachtoffers en steunen nu ook tal
van projecten voor erkenning en
waardering van slachtoffers van
Volgens Ton Heerts
neemt in Nederland
de belangstelling voor
herdenken toe
geweld tegen overheidsdienaren.
Dan gaat het om militairen, mare
chaussee, politie, maar ook brand
weer. Terrein twee is het vieren,
herinneren en herdenken van vrij
heid. En terrein drie is het stimu
leren van het debat rond democra
tie. Zo geven we rond een mil
joen euro aan het Nationaal Comi
té 4 en 5 Mei en zijn we hoofd
sponsor van de provinciale bevrij
dingsfestivals."
Hoe past een project van de regiona
le media, zoals over Market Garden,
hierin?
„Dit valt in onze tweede hoofd
lijn: het vieren van vrijheid. De
operatie Market Garden luidde
het einde van de oorlog in. Die
herinnering willen we levend
houden."
Groeit de belangstelling voor de her
denkingen naar uw idee?
„Jazeker. We hebben niet voor
niets geld gestoken in het behoud
van Hotel de Wereld. Het is ook
de reden dat we het Vrijheidsmu
seum willen oprichten, als koepel
van verschillende musea, waar
het integrale verhaal verteld
wordt. We steken ook geld in een
Pools herinneringscentrum, om
de rol van Poolse militairen te her
denken. Voor ons is van belang
dat we de link tussen geschiede
nis en actualiteit leggen."
NIJMEGEN - Op de stranden van
Normandië wordt komende vrij
dag herdacht dat zeventig jaar ge
leden de bevrijding van Noord
west-Europa begon met D-day.
Deze krant presenteert nu het eer
ste hoofdstuk van de website
Wegnaardebevrijding.nl. Twaalf
hoofdstukken vol monumentale,
historische beelden, actuele repor
tages, tekst en uitleg. Dat is in het
kort het project 'Weg naar de be
vrijding', dat gisteren van start
ging en waarin veel regionale me
dia samenwerken om de zeventig
ste verjaardag van de bevrijding
van Noordwest-Europa in 1944
en 1945 te markeren.
FNV-voorzitter Ton Heerts, direc
teur van het vfonds, het Nationaal
Fonds voor Vrede, Vrijheid en Ve-
teranenzorg, heeft de site gister
morgen live gezet met het eerste
hoofdstuk over D-day, de invasie
van de geallieerden in Norman
dië. Tot aan mei 2015 zal de site re
gelmatig aangevuld worden met
nieuwe hoofdstukken en bijzon
dere projecten, zoals het aan de
site gekoppelde jongerenproject
waarin de bevrijding door de
ogen van jongeren wordt beke
ken. Rode draad in Wegnaardebe-
vrijding.nl is de verbinding tus
sen nu en toen. Wat is zeventig
vragen over
helmplicht op
snorfiets
Volgens de gemeente Amsterdam
is 80 procent van de snorfietsen
opgevoerd, waardoor ze harder rij
den dan de toegestane 25 kilome
ter per uur. Amsterdam wil graag
dat er meer ruimte komt voor fiet
sers in de binnenstad. De snor
fiets staat dat in de weg, omdat
die groot beslag legt op de fietspa
den. Een snelle studie van de
Stichting Wetenschappelijk On
derzoek Verkeersveiligheid
(SWOV) maakt duidelijk dat snor
fietsers alleen veilig op de gewo
ne rijbaan kunnen rijden als de
bestuurder een helm draagt.
Hoe weet je als snorfietser dat je
in een zone met helmplicht rijdt?
Amsterdam wil de helm verplich
ten in het gebied binnen de ring
Aio en ten zuiden van het IJ. In
Amsterdam-Noord gaat de plicht
dus niet gelden. Het is nog ondui
delijk of de gemeente speciale ver
keersborden maakt voor die zo
nes. Dat wordt nog bestudeerd,
meldt een woordvoerster. De ge
meente heeft nog even de tijd.
Het ministerie denkt de proefin
de herfst aan de Tweede Kamer
voor te leggen. Ook andere ge
meenten kunnen de helmplicht
invoeren. Voor zover bekend is de
hoofdstad de enige grote gemeen
te die dat echt wil doen.
Ja en nee. Belangenorganisaties
als Bovag, Rai en ANWB hame
ren op de extra gevaren voor de
langzame snorfietser als die tus
sen de auto's rijdt. Volgens de
SWOV zou het aantal slachtoffers
dat zich in het ziekenhuis moet
melden na een ongeluk met een
snorfiets, met 261, ofwel 38 pro
cent, kunnen afnemen. Die cijfers
zijn slechts een onderbouwde
schatting, waarschuwt SWOV.
Dat klopt. In het SWOV-onder-
zoek zegt 32 procent van de onder
vraagde snorfietsers dat ze bij een
helmplicht over zullen stappen
op een bromfiets. Een groot deel
van de te verwachte daling in het
aantal slachtoffers is daarmee te
verklaren. Er rijden straks simpel
weg minder snorfietsers, dus ge
beuren er ook minder ongeluk
ken. Een kwart van de onder
vraagden zegt een ander vervoer
middel te nemen. Dat kan de bus
of de fiets zijn, maar ook de auto
die Amsterdam juist uit het cen
trum wil weren. Die andere ver
voermiddelen zijn wel veiliger, re
deneert de gemeente.
De meeste elektrische fietsen wor
den gezien als 'gewone' fiets. Er
zijn uitzonderingen. Zo zijn er
volgens Bovag van het merk
Sachs veel elektrische fietsen met
een 'gashendel', net als vroeger
met de Spartamet. Die fietsen heb
ben een blauw verzekeringsplaat
je achterop en zijn dus formeel
een snorfiets. Dat betekent dat
een helm verplicht wordt.
De organisaties zeggen dat er spra
ke is van schijnveiligheid. Een
helm voorkomt geen ongelukken,
maar beperkt de gevolgen daar
van. De organisaties pleiten voor
meer snelheidscontroles. Amster
dam zegt die al te hebben uitge
voerd, maar het effect blijft uit.
Bovag en Rai hebben nog een
groot belang. Ze vertegenwoordi
gen de verkopers van snorfietsen.
door Rob Berends
De eerste Amerikaanse troepen die op 6 juni 1944 aan land kwamen in Normandië. Het was het begin van de be
vrijding van Noord-West Europa, foto's HH
6
Amsterdam mag van verkeersmi
nister Melanie Schultz van Hae-
gen snorfietsers dwingen op de
gewone weg te rijden. Het dragen
van een helm is dan verplicht
't Waarom is die helmplicht eigen-
lijk nodig op de snorfiets? Zo
hard gaan die dingen toch niet?
3 Een langzame snorfiets die tus
sen de gewone auto's, bussen,
motoren en brommers rijdt Dat is
toch gevaarlijk?
4 Wie wil er straks nog een snor
fiets? Het feit dat je geen helm
hoeft te dragen, is toch het belangrijk
ste argument om zo'n ding te kopen?
5 Wat gebeurt er eigenlijk met de
elektrische fiets? Dat is toch ook
een soort snorfiets?
K Minder overlast en slachtoffers.
Waarom zijn ANWB, Bovag en
Rai eigenlijk tegen deze maatregel?