BUITEN 3 Tien hectare groot. Tien hectare klein moet je ei genlijk zeggen. Die oppervlakte heeft het Ronde Poldertje bij Nisse. Op Schouwen-Duiveland of in Zeeuws-Vlaanderen noemen ze zo'n mini-poldertje: polder-al-te-klein. Het Ronde Poldertje is ingedijkt rond 1400 als inlagepoldertje, uitsluitend met de bedoe ling om als extra buffer te dienen tegen het waterge weld van de Zwakestroom. In dat poldertje lag altijd één hoeve, althans sinds de 14e eeuw. In 1632 kwam daar een grote nieuwe boerderij: de Pinksterhoeve, la ter ook genoemd: 'De Mooie Staak'. Om met de laatste naam te beginnen: vroeger, en soms ook nu nog in de landen om ons heen, kende men de meiboom. Een boom, versierd met eigengemaakt rozen en slingers, waar men in de maand mei met trouwerijen e.d. om heen danste en feestvierde. In Nisse deden ze dat als dorpsbewoners om de enorme oude boom op het erf van de Pinksterhoeve. De naam Mooie Staak zou een verwijzing zijn naar die boom, die waarschijnlijk een keer half verbrand is, en daarna als versierde 'staak' dienst bleef doen. Over de herkomst van de oorspronke lijke naam 'Pinksterhoeve' weten we meer. De rijke boer Pieter Doense, die de oude hoeve afbrak en een nieuwe kapitale hofstede liet bouwen in 1632, was niet meegegaan met de reformatie. Hij was en bleef Rooms Katholiek. Dat was geen enkel probleem in Nisse en omgeving. De grootste helft van het dorp was protes tant. Die kregen dus de oude, grote dorpskerk in ge bruik. De kleinste helft van de dorpsbewoners die ka tholiek bleef, werd niet vervolgd, mocht ook wel ker ken, maar moest dat in een officieus gebouw doen. De verhoudingen op het dorp bleven goed, en feesten - het meifeest en trouwerijen - deed men gezamenlijk. De protestanten waren niet zo fanatiek als elders, de beel den van vroeger bleven gewoon in de kerk staan. Beel denstorm en plunderingen waren er niet. De Katholie ke erediensten vonden plaats in zgn. schuilkerken. Toen vijftig jaar na de Reformatie de kapitale hoeve van Doense verrees, hield men bij de bouw van het zeer grote huis al rekening met mogelijke vieringen van de Roomse kerkdiensten op de zolder. Toen de hoe ve gereed was, bestelde Doense bij een beeldhouwer in Antwerpen een beeldengroep die boven de deur van het huis moest komen. Die beeldengroep bestond uit de twaalf apostelen, gegroepeerd rond Maria. Waarom? Dat heeft niemand zich ooit afgevraagd. Afgelopen win ter werd het kerkinterieur van Nisse gerestaureerd. De apostelbeelden - hoog in de kerk, 600 jaar oud, van ei kenhout en een kleine meter hoog - werden afgestoft en gerestaureerd. De beeltenis van Maria (op het kruis punt van de dakspanten temidden van de apostelen) - de kerk is gewijd aan Maria - werd ook opgefrist. Ik was ook bij die restauratie betrokken en toen viel het kwart je bij mij. Doense en zijn geloofsgenoten die uit de kerk verbannen waren, gaven met hun nieuwe beelden groep op de hoeve aan, dat ze zich net als vroeger weer verzamelden bij Maria en de apostelen voor hun ere dienst. De figuren van de beeldengroep kregen nog een toevoeging: er dansten vlammetjes (vurige tongen) bo ven hun hoofden. Het symbool van Pinksteren. Een subtiele verwijzing dat de Geest van God aanwezig zou zijn bij de trouwe aanhangers van de oude kerk. En de lotgevallen van de 400 jaar oude hoeve? Die staat nog -steeds in het Ronde Poldertje. Hij kreeg een nieuwe schuur rond 1900 - die werd ook nog eens verkort enke le decennia later. Het huis heeft een brand doorstaan en heeft vele bewoners gekend. De beeldengroep is ver dwenen. Alleen een piepklein Mariakopje (ooit tussen puin op het erf teruggevonden), siert de muur boven de deur nog op. Het gehucht WOENSDAG 4 JUNI 2014 door Gerard Smallegange Spui vanuit de lucht luchtfoto Skypictures De toegang tot het gehucht Spui.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 39