TO©S y PZC Angst voor afluisteren nu Facebook toegang vraagt tot de microfoon 44 Pas als het 44 Voor iemand PZC 2 IN HET NIEUWS POSTNL COLOFON Bonden en Tweede Kamerleden zien noodzaak om 1500 PostNL-balies te sluiten. Mits er overlegd wordt. Maak iemand abonnee! PAUL KUSTERS toosenhenk.nl O OP &E 3 MOORDEN VINDT PLAATS BINNEN FAMILIE T: 088-0139995 UTRECHT - „Als iemand zijn lees bril vergeten is, dan helpen wij hem even met het noteren van een adres. Soms weten klanten niet hoe een retourzending werkt. Dan gooien ze iets op de toonbank. Moet naar Wehkamp, zeggen ze dan. Alleen daarom al nemen we hier echt de tijd voor klanten." Eigenaar Huub Obdeijn van ta- baksgemakszaak Primera aan de Zandpoort in Deventer heeft sinds vier jaar achterin zijn zaak een servicebalie van PostNL. Naast een vaste vergoeding levert hem dat extra klanten en omzet op. Veel belangrijker nog vindt hij het plezier dat bij beleeft aan het maken van een praatje met klan ten. Of ze nu langskomen om een pakket te verzenden, een kente ken over te schrijven of voor ad vies over de sigaren die hij ver koopt. In tegenstelling tot Obdeijn is mil jardenbedrijf PostNL wél vooral bezig met financiële zaken. En wetsvoorstel aangenomen is, gaan wij een plan maken niet zulke kleine ook. Het bedrijf, dat eerder PTT, TPG en TNT heet te, heeft al sinds jaar en dag het al leenrecht op het verlenen van de zogeheten universele postdienst. De overheid garandeert daarmee dat burgers en kleine zakelijke ge bruikers vijf dagen per week post kunnen verzenden en ontvangen. Dat gebeurt echter steeds minder, vooral er steeds meer e-mails wor den verstuurd. Het postvolume is daardoor de laatste tien jaar met maar liefst 40 procent afgeno men. Dit jaar en volgend jaar re kent PostNL op een verdere da ling van 8 tot 10 procent, mogelijk zelfs meer. Voor de komende jaren staan er daarom vele tientallen miljoenen euro's aan kostenbesparingen ge pland. Want vooral dankzij bespa ringen en reorganisaties weet het postbedrijf nog behoorlijke resul taten te boeken. PostNL kreeg daarom bijvoor beeld toestemming om op 1 janua ri van dit jaar te stoppen met de postbezorging op maandag. Vorig jaar augustus en begin dit jaar werden daarnaast de prijzen van postzegels verhoogd. Ook sloot het bedrijf de afgelopen jaren een flink aantal sorteercentra, onder meer in Arnhem, Ede, Den Bosch en Waalwijk. De hoop ïs vooral gevestigd op de groeiende stroom pakketjes. Ter wijl het aantal servicepunten mo gelijk met 60 procent afneemt, in vesteert PostNL volop in nieuwe pakketpunten waar consumenten online bezorgde producten kun nen afhalen en retourneren. Ook ontwikkelt het bedrijf bezorgser- vices voor boodschappen. Een proef daarmee in Venlo is goed verlopen. „Ook als de sluiting van 1500 ba lies doorgaat, verliezen we onze huidige klanten echter niet uit het oog", zegt woordvoerder Han ne Kluck. PostNL garandeert dat klanten - ook die op het platte land - maximaal 5 kilometer hoe ven af te leggen om bij een vesti ging te komen waar alle diensten aangeboden worden. Dat de ge middelde afstand die klanten straks moeten afleggen, wel toe moét nemen, is volgens Kluck in derdaad 'aannemelijk'. „Voor iemand die bijvoorbeeld slecht ter been is, is 2 kilometer ook al te ver", relativeert een woordvoerder van ouderenbond Unie KBO. Net als collegabond Anbo en kritische Tweede Kamer leden als Agnes Mulder (CDA) en Albert de Vries (PvdA) heeft Unie KBO begrip voor de kostenbespa ringen. „Zolang het maar in over leg gebeurt. Het besluit is er toch al, al moet het nog naar de Twee de Kamer." De ouderenbonden vinden het vooral belangrijk dat PostNL zo veel mogelijk servicebalies aan houdt op centrale plekken als buurtwinkels en verzorgingscen tra. Daar al op vooruitlopen wil PostNL niet, zegt Kluck. „Pas als het wetsvoorstel is aangenomen, maken wij een concreet plan." die bijvoorbeeld slecht ter been is, is 2 kilometer ook al te ver MENLO PARK - Facebook introdu ceert een nieuwe optie, maar die stuit direct op verzet. Het sociale medium wil via de microfoon van de telefoon meeluisteren om te identificeren naar welke muziek je luistert of welke film je bekijkt. Al ruim 550.000 mensen teken den een online petitie die spreekt over bigbrother-praktijken. 'Res pecteer onze privacy en kom niet met een nieuwe optie die naar de gesprekken van gebruikers luis tert', roept de petitie op. De initia tiefnemers zijn wantrouwend na dat uit documenten van Edward Snowden eerder is gebleken dat de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA toegang had tot privégege- vens van Facebookgebruikers. Facebook reageert in een blog: „Hoe interessant jouw gesprek ken ook zijn, Facebook luistert er niet naar en slaat ze ook niet op." Het is een keuze van de gebruiker om de microfoon aan te zetten. Al ruim 550.000 mensen tekenden een online petitie die spreekt over bigbrother-praktijken Als mensen hun status updaten, staat de microfoon 15 seconden aan. De nieuwe techniek identifi ceert in die tijd de muziek of ge luid van de televisie op de achter grond, om dat toe te voegen aan de statusupdate. Facebook bewaart de informatie wel als er een match is gevonden tussen het geluid en een liedje, ook als je het niet post. Het zou dan niet aan je profiel worden ge koppeld, maar gebruikt worden voor lijstjes waar het meest naar gekeken en geluisterd wordt. „Als we geen match vinden, dan regis treren we die mislukking. We slaan de geluidsopname niet op." Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 www.pzc.nl Uitgever Erik van Gruijthuijsen Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland T: 0111- 45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel directeur Ivo van der Velde Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/service. U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Vragen? Bel: 088-0139910 Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910 Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden O Uitge verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer informatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg ener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereen komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor den om u op de hoogte te houden van inte ressante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese lecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva cy statement op www.pzc.nl 5 kilometer tot het servicepunt door Jelte Posthumus Hanne Kluck, PostNL Woordvoerder Unie KBO door Freke Remmers www.pzc.nl/abonneewerftabonnee En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 24/7 digitaal nieuws 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee •Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 2