I
I
I
I
a3
Hollywood-big shot Dick Wolf
schreef mee aan politieserie
Hill Street blueswas producent
bij Miami vice en bedacht en
produceerde ruim twintig jaar
lang de serie Law Order. Hij
waagt zich, tussen het onafge
broken televisiemaken door,
ook op het schrijverspad.
Valt dat even tegen.
T v-producent Dick Wolf wilde
als kind al schrijver worden,
maar startte zijn carrière eind
jaren zestig als copywriter bij
het befaamde tamponmerk
Tampax. „Er waren twee regels
voor campagnes, vraag me niet
waarom. De kleur rood was uit den boze,
en er mocht nooit een hond in de adverten
tie voorkomen", lacht hij. Hij werd ontsla
gen toen hij voor een kinderaspirinemerk
een slogan bedacht die niet in goede aarde
viel. „Ik vond 'De pil die wordt aanbevolen
door de paus' anders best aardig."
Het kwarrt toch nog goed. Dick Wolf
(1946) geldt inmiddels als een ware hot
shot in Hollywood. Nadat hij vanuit de re
clame was overgestapt naar televisie, kon
hij meteen beginnen als schrijver bij de be
kendste politieserie uit de jaren tachtig:
Hill Street blues. Daarna stapte hij over naar
Ik wilde altijd al
schrijver worden.
Toen iemand met
een goed aanbod
kwam, hapte ik toe
de al even legendarische politiereeks
Miami vice, waar hij aan de slag ging als pro
ducer. Nadat hij zijn eigen bedrijf Wolf
Films opzette, schreef en produceerde hij
tal van eigen series en films. De bekendste
is zonder twijfel de serie Law Order, die
twintig jaar lang op de buis was en vele
spin-offs voortbracht: Law Order: Trial by
jury, Law Order: LA, Law Order: Special
victims unit en Law Order: Criminal intent.
De laatste twee series zijn nog steeds bij
Net 5 te zien, al is er nu even een zomer
stop. Daarnaast zendt Fox zijn brandweer
serie Chicago fire uit. Veel van zijn oudere
shows worden eindeloos herhaald op digi
tale zenders. „Vaak later op de avond, als
de helft van de kijkers al is weggedom
meld. Ze vergeten dus hoe het eindigde.
Dat is het geheim van al dat herhalen."
Wolf is nog steeds trots op Law Order.
Hij hoopt stiekem nog altijd dat die serie
ooit in een of andere vernieuwde vorm
kan terugkeren. Volgens Wolf heeft die
langlopende reeks veel invloed gehad op
tv-makers. „Het waren allemaal op zichzelf
staande afleveringen, geen serie zoals Chica
go fire dat wel is. Het verbeeldde een poli-
tie-onderzoek zo realistisch als maar moge
lijk. Dat is nu doodnormaal, maar was toen
nog iets heel nieuws. Ik denk dat een gepre
zen serie als The wire nooit zou hebben be
staan als Law Order er niet was geweest."
Thssen de bedrijven door - hij werkt aan
de ontwikkeling van weer twee nieuwe
tv-series - verwezenlijkte hij zijn jeugd
droom. „Ik wilde eigenlijk altijd schrijver
worden. Toen er dus iemand langskwam
met een leuk aanbod, hapte ik toe." De
deal was vier boeken, in serievorm. Vorig
jaar verscheen bij Meulenhoff zijn debuut
Onderschepping, waarin Jeremy Fisk, een le
vende legende bij de New Yorkse politie,
het moet opnemen tegen terroristen. Bin
nenkort komt zijn tweede boek De executie
uit, waarin Fisk de strijd aanbindt met
machtige Mexicaanse drugskartels.
Wat het verschil is tussen schrijven en tele
visie maken? „Je hebt geen 150 mensen op
wie je kunt vertrouwen", zegt Wolf. „De
droom van de meeste schrijvers tijdens
hun jeugd is het schrijven van die grote
Amerikaanse roman. Ik besefte vooraf he
laas niet hoe veel uur het me zou kosten.
Eerlijk gezegd vond ik de aantallen ver
kochte boeken ook vies tegenvallen. De uit
geverij was er enorm blij mee, maar zelf
had ik wel iets meer succes verwacht."
Intussen houdt hij zich bezig met de ont
wikkeling van nieuwe series. Zoals Chicago
PD, een reeks over politiemensen in die
stad.
Waarom politieseries zo succesvol blijven?
Wolf: „Het is drama, het draait om conflict,
om leven en dood. Politieseries en medi
sche series gaan om ingrijpende levenskeu
zes, heel zwart-wit gezegd. Het geeft kij
kers een gerust gevoel dat ze niet de enigen
zijn die voor moeilijke keuzes staan."
i
'Politieseries stellen
kijkers gerust'
door Monique Brandt
Dick Wolf
©reageren?
media@depersdienst.nl