Demonstratiekok
bij Interieur Paauwe
Eames centraal bij
'Meesters bij Pot'
II
ril
ril
Wm
fr
2 WONEN
O
-V'
Masterchef David Pauka - be
kend door zijn finaleplaats in
het bekende tv-programma Mas
terchef Holland op Nets - is van
daag en morgen te gast bij Interi
eur Paauwe in Zonnemaire. Hij
verzorgt demonstraties tijdens
de buitenmeubelshows, waarin
hij zal laten zien dat een buiten
keuken meer is dan alleen een
barbecue.
Pauka bleef uit een deelnemers
veld van zestien koks (na een
voorronde met 114 deelnemers)
in de finale met drie koks over.
De hoofdprijs ging helaas aan
hem voorbij. Bij Interieur Paau
we geeft Pauka een demonstra
tie op de Grandhall Buitenkeu
kens.
Op die keuken kun je niet alleen
grillen, maar ook bakken, roken,
wokken, een pizza bakken, maar
zelfs de ovenfunctie gebruiken.
Tijdens het demonstratieweek-
end presenteert Paauwe ook
nieuwe materialen, zoals een
keramieken tafelblad wat lijkt
op hout. Dat materiaal is ideaal
in onderhoud wat het is moge
lijk om er uitgebreid op te wer
ken en zelfs te snijden.
'Meesters bij Pot' is een serie mas-
terclasses bij Pot Interieur in Axel.
Tijdens elke masterclass staat een
bekende Meester centraal. Dat
kan een designer/architect zijn
die een grote invloed heeft gehad
op de architectuur- en designge
schiedenis.
In de komende editie, die begint
met een masterclass voor architec
ten en designers met daarna een
consumentenweekend, worden le
ven en werk van Charles en Ray
Eames belicht. De masterclass
vindt plaats op vrijdag 13 juni.
Hiervoor wordt een selecte groep
(interieur)architecten uitgeno
digd. Tijdens het toegankelijke
consumentenweekend op 14 en 15
juni is er een expositie, worden le
ven en werk belicht in lezingen
en films en bezoekers kunnen
deelnemen aan een prijsvraag. De
hoofdprijs is een vip-trip naar de
Vitra Campus in het Duitse Weil
am Rhein. Het echtpaar Eames is
bekend van een groot aantal tops
tukken, waaronder de Lounge
Chair. Daarnaast was het paar ac
tief op het gebied van industriële
en grafische vormgeving, beelden
de kunst en film.
ID
Miep en Bouwe van der Weide zijn na veertien jaar nog
steeds verliefd op hun monument aan het Damplein in Mid
delburg. Toch staat 'De Gouden Druyfftack' te koop. Het
stel wil graag terug naar het noorden van het land om in
de buurt van de kinderen en kleinkinderen te wonen.
Deze zwarte plavuizen op de
vloer vond ik zo mooi. Ik kon er
gewoon niet van slapen." Miep
van der Weide herinnert zich
nog goed de eerste keer dat ze
het huis bezichtigde. „Boven
dien is het een onder-
houdsvriendelijke vloer. Je ziet er niets op. Ik
fiets zo met mijn boodschappen naar de koel
kast."
Miep (71) en Bouwe (73) van der Weide woon
den met veel plezier in Lelystad. Aan het eind
van Bouwe's loopbaan wilden ze van een rela
tief nieuw huis in een nieuwe stad naar een zo
oud mogelijk huis met een geschiedenis. Het
liefst middenin een stadshart. Het werd Middel
burg. „Een heel avontuur", zegt Bouwe over de
verhuizing. „Vanaf een camping in de buurt
hebben we allerlei huizen bekeken. Dit was pre
cies wat we zochten. Inmiddels voelen we ons
hier heel goed thuis."
Twee dagen na het bezichtigen van het monu-
mentenpand tekenden Miep en Bouwe het
koopcontract voor Damplein 21, een voormalig
restaurant. In de jaren daarop transformeerden
ze het pand van horecagelegenheid naar woon
huis. Daarna stortte Bouwe zich op de kelder
die nu verhuurd is aan een kunstenares. „Vroe
ger verhuurden huiseigenaren de kelder altijd
apart. Ik denk dat dit een wijnkelder was. Van
wege de naam van het pand 'De Gouden
Druyfftack'. En het spannendste: ook onder de
tuin is een kelder. Die had ik graag nog eens
open willen breken."
Op de begane grond is een ruim woongedeelte:
een hal, een voorkamer met tv-hoek, en een
keuken. De open haard bij de keukentafel, het
Victoriaans aandoende boeket op de schouw en
het wandtapijt dat het verhaal van koning Ar
thur met de ridders van de ronde tafel ver
beeldt, verraden de voorkeur van de bewoners
voor romantiek. Die sfeer is doorgetrokken tot
in alle vertrekken van het huis. Zo ook in de
zonnige tuinkamer waar vier openslaande deu
ren toegang geven tot de stille tuin. „Dit huis
heeft twee kanten", zegt Miep. „Aan de voor
kant is het levendig. Als je de deur uitstapt, heb
je contact met mensen. Daar gebeurt altijd wel
wat. Maar hier, aan de achterkant is het onvoor
stelbaar rustig."
Zoals zo vaak bij oude huizen, lijkt ook dit
pand een stukje van de enorme jig saw puzzle
die de Middelburgse binnenstad eigenlijk is.
Miep wijst op de blinde gevel boven de tuinka
mer. „Dat stuk boven onze kamer is van de bu
ren."
Het oudste deel van het huis dateert van rond
1640. Dit jaartal is terug te vinden op een sier
lijk beschilderde plafondbalk op de begane
grond. De eikenhouten spiltrap naar de eerste
verdieping is een origineel element in het rijks
monument.
„De hoofdconstructie, de muren, spanten en
zware balken staan er ongeveer vijfhonderd
jaar", vertelt Bouwe. „En die blijven nog wel
even staan. Ik was van plan de archieven in te
duiken, maar het is er nooit van gekomen. We
hebben wel een kopie van een dagboek van Pie-
ter de Morillon, een boekhouder uit de tijd van
de West-Indische compagnie. Toen hij hier
woonde liet hij van de trapgevel een lijstgevel
maken. Dat kwam toen in de mode. De man
worstelde nog met de vraag of dat niet iets te
hoogmoedig was. Verder heeft hier al van alles
gezeten. Zoals een gymnastiekzaal voor jonge
joffers en na de oorlog een tijdelijk filiaal van
Vroom en Dreesman."
Miep en Bouwe hebben al heel wat kijkers over
de vloer gehad. Maar bijna allemaal moeten die
zelf nog een huis verkopen. Een keer was het
voorlopige koopcontract getekend maar kregen
de nieuwe eigenaren de hypotheek niet rond.
„Zelf gaan we nergens kijken", zegt Miep.
„Eerst willen we dit kwijt. Dan gaan we den
ken over waar we naar toe willen. Maar het
idee dat ik hier vertrek, daar krijg ik buikpijn
van, want we zullen nergens meer zo mooi wo
nen als hier."
I
LU
Levendig aan voorkant,
rustig aan achterkant
door Elian van t Westeinde
I
Volop originele details in het herenhuis aan het Damplein.