Bisdom:
ongeluk
pastoor is
zelfmoord
stand?
Wiebes' cijfers: hoe kwamen ze tot
Asscher: 'Banenplan geen flappentap'
IN HET NIEUWS 3
Pomphouders aan de grens zijn het
hopen voorbij. Ze moeten ondanks
omzetverlies zien te overleven.
Zeeuws Veilinghuis
J300 pIBÉ, 4 5 jUNI
VEILING KUNST EN ANTIEK
WEEZE - Onrecht? Het is maar hoe
je het bekijkt, zegt Peter Verver.
Hij bestiert een Aral tankstation
in Weeze, een paar kilometer
over de grens bij Boxmeer, vlakbij
het plaatselijke vliegveld. „Tot dit
jaar reden de Duitse vrachtwa
gens mijn tankstation voorbij om
in Nederland te tanken."
Sinds het begin van dit jaar dus
niet meer. Door de accijnsverho
ging die de Nederlandse overheid
op brandstoffen doorvoerde, ver
kocht Verver zo'n 40 procent
meer diesel dan voorheen. Duitse
vrachtwagens tanken weer ge
woon in Duitsland.
„De Nederlandse pomphouders
in de grensstreek hebben jaren
lang goed verdiend, maar het was
geleend geluk, gebaseerd op het
beleid van de nationale overheid.
Dat is niet houdbaar."
DEN HAAG - De brief met cijfers
die staatssecretaris Eric Wiebes
woensdag naar de Tweede Kamer
stuurde, heeft de discussie over
de effecten van de accijnsverho
ging bepaald niet doen verstom
men. Ondernemersvereniging
OLN is zeer teleurgesteld dat on
dernemers niet 'mee mochten kij
ken' bij het onderzoek. „Hierdoor
blijft er grote onduidelijkheid be
staan over de daadwerkelijke
grenseffecten."
Overigens hadden de Duitse
tankstations ook vóór 2014 al zo
hun eigen voordeeltjes. Omdat de
benzine daar al een tijdje veel
goedkoper is, trekken ze een hoop
Nederlandse automobilisten.
Desondanks zegt Verver de ande
re kant van de medaille goed te
kennen. „Toen ik in 1999 begon
had ik dertien transportbedrijven
als klant. Drie jaar later waren ze
allemaal weg."
Nederlandse pomphouders in de
grensstreek kunnen wellicht iets
opsteken van zijn ervaringen.
Hen wachten zware tijden, nu
staatssecretaris Wiebes zich on
vermurwbaar toont en de accijns
verhoging niet terugdraait. Vol
gens hem overdrijven pomphou
ders de problemen.
Het advies van Verver aan zijn Ne
derlandse branchegenoten: wees
creatief. „Hier zijn tankstations
auto's gaan verhuren, ze openden
Volgens CDA-Kamerlid Pieter
Omtzigt deed Wiebes 'zelf zijn ei
gen onderzoek met eigen vertrou
welijke cijfers. Niet te controle
ren'. Omtzigt doet een beroep op
de Wet Openbaarheid Bestuur
om berekeningen die ten grond
slag liggen aan de cijfers van de
staatssecretaris boven water te
krijgen. Daarna wil hij een debat.
Volgens Wiebes waren de totale
accijnsinkomsten in de eerste
drie maanden van 2014 54 mil-
postkantoren en werden lotto-ver
kooppunt. In Nederland doen
tankstations dat allemaal niet, om
dat het niet nodig was."
Ook de Rabobank denkt dat er
voor grensondernemers met wat
creativiteit best nog mogelijkhe
den zijn hun bedrijf voort te zet
ten. In de laatste 'branchebarome
ter' stelt de bank dat er meer is
dan de prijsprikkel alleen. Onder
nemers moeten volgens Rabo een
concept vinden dat aansluit bij de
klantenkring. Ze moeten probe
ren klanten op basis van service,
vriendelijkheid, gemak, snelheid
en locatie aan zich te binden. Als
het ergens fijn toeven is, lopen
klanten niet zomaar weg.
Pomphouders
moeten creatief
worden, dat zijn ze
in Nederland niet
meer gewend
joen euro hoger dan in dezelfde
periode vorig jaar. Het grootste
deel van die extra inkomsten
kwam voor rekening van diesel
verkoop. De accijns op diesel is
het meest verhoogd. Wiebes er
kent dat er in de grensstreek min
der brandstof verkocht is, maar
het effect daarvan was volgens de
staatssecretaris niet zó groot dat
alle extra accijnsinkomsten elders
in het land weer verdampten.
Bovendien is de terugval in de
Allemaal leuk en aardig, maar ie
dereen begrijpt dat het een stuk
makkelijker praten is als je 5 cent
goedkoper bent dan de buurman,
in plaats van 5 cent duurder. Ver
ver: „Dan kun je een rommelig
tankstation hebben en onvriende
lijk personeel: mensen komen
toch wel."
Volgens Rabobank wacht voor
een deel van de zes- tot achthon
derd pomphouders aan de grens
het einde. Zij moeten zich vol
gens de bank afvragen of het nog
zin heeft door te gaan.
Het is de tragiek van de grens
streek. Hoewel Verver er nu pro
fijt van heeft, komt er wat hem be
treft snel een einde aan al dat
heen en weer rijden van Duitse
en Nederlandse klanten. „Nu pas
seren mensen in eigen land vier
tankstations om in een ander
land te kunnen tanken. Dat is
slecht voor het milieu. En over
een paar jaar kan het weer anders
om zijn. Je zou gewoon overal in
Europa dezelfde accijnzen moe
ten hebben, zodat tankstations in
de regio op eerlijke basis met el
kaar kunnen concurreren."
grensstreek minder groot dan
door pomphouders en branchever
eniging Bovag wordt beweerd,
stelt Wiebes. De verkoop van die
sel aan het vrachtverkeer zou in
de grensstreek maar met 4 tot 10
procent zijn gedaald. Volgens Bo
vag bedraagt het omzetverlies in
de buurt van de grens 30 tot 40
procent, met uitschieters tot 70
procent. De brancheorganisatie
laat juristen uitzoeken of de scha
de op de overheid is te verhalen.
De pastoor moest zich op die dag
melden bij de politie, nadat eind
1990 de vader van een jongen die
door Steeghs werd misbruikt,
naar het kerkbestuur en de politie
was gestapt. „Alles wijst erop dat
het misbruik een rol heeft ge
speeld", zegt de bisdomwoord
voerder over Steeghs' dood.
In Ospel gaan al jaren geruchten
over het kindermisbruik dat
Steeghs tussen 1980 en 1991 zou
hebben gepleegd. Het bisdom
heeft inmiddels één slachtoffer er
kend.
Vicaris-generaal Hub Schnackers
van het bisdom Roermond biedt
komende zondag in Ospel excu
ses aan voor het kindermisbruik.
Daarnaast roept Schnackers slacht
offers van Steeghs op zich alsnog
te melden.
De mis van zondag is gepland als
viering van 150 jaar parochie in
Ospel. Het bisdom heeft ervoor
gekozen om juist op dat feestelij
ke moment het misbruik aan te
halen. „Dit ligt de parochie al ja
ren als een steen op de maag",
zegt een woordvoerder. „Je kunt
het er beter over hebben, dan dat
het doodgezwegen wordt."
De beschuldigingen aan het adres
van de pastoor blijven overigens
niet beperkt tot Ospel. Volgens
het bisdom zijn er meldingen van
misbruik binnengekomen uit een
aantal parochies waar Steeghs van
af de jaren '60 tot 1991 werkzaam
was. De woordvoerder wil niet in
gaan op het aantal meldingen en
wil niets kwijt over de slachtof
fers om hun privacy te bescher
men.
Bisdom: pastoor pleegde
zelfmoord voordat hij zich
bij politie moest melden in
verband met misbruik
„Want dat is de discussie onder
economen: heeft het zin of niet?"
Asscher zegt dat in een interview
met deze krant.
Sinds vorig jaar kunnen sectoren
als de bouw, het onderwijs, trans
port en zorg subsidie krijgen om
vakmensen tijdens de crisis te be
houden voor de sector. Ook kun
nen ze met behulp van overheids
geld werknemers die ontslagen
dreigen te worden, begeleiden
naar nieuw werk. De helft van de
ze zogenoemde sectorplannen
wordt gefinancierd door de bedrij
ven zelf, de rest van het geld
komt van het Rijk. Tot nog toe
heeft Asschers ministerie 230 mil
joen euro uitgegeven, van de 600
miljoen euro die tot 2016 beschik
baar is. Asscher wil kritisch naar
de ingediende plannen kijken.
Sectoren die beloftes niet waarma
ken, moeten geld terugbetalen.
Hij wijst er op dat de bedrijven
zelf meebetalen: „Dat voorkomt
dat het gezien wordt als een flap
pentap."
De plannen raken 185.000 men
sen, blijkt uit een brief die As
scher vandaag naar de Tweede Ka
mer stuurt. In 63.000 gevallen
gaat het om bij- of omscholing,
30.000 mensen komen in aanmer
king voor arbeidsbemiddeling. Er
zijn 17.500 leerwerkbanen ge
creëerd. Ook worden er 40.000
leefstijladviezen en gezondheids-
checks aangeboden.
Volgens Asscher kwam de animo
vanuit de sectoren langzaam op
gang. „Het duurde lang voordat
werkgevers en werknemers elkaar
hadden gevonden." Er kwamen 37
plannen binnen, waarvan er 24 ge
honoreerd zijn. Tot 31 mei kun
nen sectoren meedoen aan een
tweede aanvraagronde, waarvoor
200 miljoen euro beschikbaar is.
HERENGRACHT 74 4331 PX MIDDELBURG 0118 - 650 680
VRIJDAG 30 MEI 2014
door Susan Jöris
'Pomphouder moet
creatief te werk gaan'
door Sander van Mersbergen
Aral-pomphotider in Weeze
O pagina 25:
Pomphouders willen nu rust
OSPEL/ROERMOND - Het auto-onge-
luk waarbij de Ospelse pastoor Jac
Steeghs op 2 januari 1991 om het
leven kwam, is zo goed als zeker
een geval van zelfmoord. Daar gaat
het bisdom Roermond van uit.
door Francine Wildenborg
en Sandra Donker
DEN HAAG - Minister Lodewijk As-
scher (Sociale Zaken en Werkgele
genheid, PvdA) is bezig zijn banen
plannen kritisch tegen het licht te
houden. Hij laat de effectiviteit van
de plannen meten door een onaf
hankelijk bureau.
pagina 10 en 11
Ascher helpt, tot na de dip
•aomraoc 3
VANDAAG
MAANDAG i3.OO-i7.OO
DINSDAG I3.OO - I7.OO
WOENSDAG IO.OO - I2.00
Kijkdagen:
ZATERDAG
AZIATICA, ZILVER, SIERADEN, SCHILDERIJEN, KERAMIEK, ETC
CATALOGUS: WWW.ZEEUWSVEILINGHUIS.NL