Bisdom: ongeluk pastoor is zelfmoord stand? Wiebes' cijfers: hoe kwamen ze tot Asscher: 'Banenplan geen flappentap' IN HET NIEUWS 3 Pomphouders aan de grens zijn het hopen voorbij. Ze moeten ondanks omzetverlies zien te overleven. Zeeuws Veilinghuis J300 pIBÉ, 4 5 jUNI VEILING KUNST EN ANTIEK WEEZE - Onrecht? Het is maar hoe je het bekijkt, zegt Peter Verver. Hij bestiert een Aral tankstation in Weeze, een paar kilometer over de grens bij Boxmeer, vlakbij het plaatselijke vliegveld. „Tot dit jaar reden de Duitse vrachtwa gens mijn tankstation voorbij om in Nederland te tanken." Sinds het begin van dit jaar dus niet meer. Door de accijnsverho ging die de Nederlandse overheid op brandstoffen doorvoerde, ver kocht Verver zo'n 40 procent meer diesel dan voorheen. Duitse vrachtwagens tanken weer ge woon in Duitsland. „De Nederlandse pomphouders in de grensstreek hebben jaren lang goed verdiend, maar het was geleend geluk, gebaseerd op het beleid van de nationale overheid. Dat is niet houdbaar." DEN HAAG - De brief met cijfers die staatssecretaris Eric Wiebes woensdag naar de Tweede Kamer stuurde, heeft de discussie over de effecten van de accijnsverho ging bepaald niet doen verstom men. Ondernemersvereniging OLN is zeer teleurgesteld dat on dernemers niet 'mee mochten kij ken' bij het onderzoek. „Hierdoor blijft er grote onduidelijkheid be staan over de daadwerkelijke grenseffecten." Overigens hadden de Duitse tankstations ook vóór 2014 al zo hun eigen voordeeltjes. Omdat de benzine daar al een tijdje veel goedkoper is, trekken ze een hoop Nederlandse automobilisten. Desondanks zegt Verver de ande re kant van de medaille goed te kennen. „Toen ik in 1999 begon had ik dertien transportbedrijven als klant. Drie jaar later waren ze allemaal weg." Nederlandse pomphouders in de grensstreek kunnen wellicht iets opsteken van zijn ervaringen. Hen wachten zware tijden, nu staatssecretaris Wiebes zich on vermurwbaar toont en de accijns verhoging niet terugdraait. Vol gens hem overdrijven pomphou ders de problemen. Het advies van Verver aan zijn Ne derlandse branchegenoten: wees creatief. „Hier zijn tankstations auto's gaan verhuren, ze openden Volgens CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt deed Wiebes 'zelf zijn ei gen onderzoek met eigen vertrou welijke cijfers. Niet te controle ren'. Omtzigt doet een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur om berekeningen die ten grond slag liggen aan de cijfers van de staatssecretaris boven water te krijgen. Daarna wil hij een debat. Volgens Wiebes waren de totale accijnsinkomsten in de eerste drie maanden van 2014 54 mil- postkantoren en werden lotto-ver kooppunt. In Nederland doen tankstations dat allemaal niet, om dat het niet nodig was." Ook de Rabobank denkt dat er voor grensondernemers met wat creativiteit best nog mogelijkhe den zijn hun bedrijf voort te zet ten. In de laatste 'branchebarome ter' stelt de bank dat er meer is dan de prijsprikkel alleen. Onder nemers moeten volgens Rabo een concept vinden dat aansluit bij de klantenkring. Ze moeten probe ren klanten op basis van service, vriendelijkheid, gemak, snelheid en locatie aan zich te binden. Als het ergens fijn toeven is, lopen klanten niet zomaar weg. Pomphouders moeten creatief worden, dat zijn ze in Nederland niet meer gewend joen euro hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Het grootste deel van die extra inkomsten kwam voor rekening van diesel verkoop. De accijns op diesel is het meest verhoogd. Wiebes er kent dat er in de grensstreek min der brandstof verkocht is, maar het effect daarvan was volgens de staatssecretaris niet zó groot dat alle extra accijnsinkomsten elders in het land weer verdampten. Bovendien is de terugval in de Allemaal leuk en aardig, maar ie dereen begrijpt dat het een stuk makkelijker praten is als je 5 cent goedkoper bent dan de buurman, in plaats van 5 cent duurder. Ver ver: „Dan kun je een rommelig tankstation hebben en onvriende lijk personeel: mensen komen toch wel." Volgens Rabobank wacht voor een deel van de zes- tot achthon derd pomphouders aan de grens het einde. Zij moeten zich vol gens de bank afvragen of het nog zin heeft door te gaan. Het is de tragiek van de grens streek. Hoewel Verver er nu pro fijt van heeft, komt er wat hem be treft snel een einde aan al dat heen en weer rijden van Duitse en Nederlandse klanten. „Nu pas seren mensen in eigen land vier tankstations om in een ander land te kunnen tanken. Dat is slecht voor het milieu. En over een paar jaar kan het weer anders om zijn. Je zou gewoon overal in Europa dezelfde accijnzen moe ten hebben, zodat tankstations in de regio op eerlijke basis met el kaar kunnen concurreren." grensstreek minder groot dan door pomphouders en branchever eniging Bovag wordt beweerd, stelt Wiebes. De verkoop van die sel aan het vrachtverkeer zou in de grensstreek maar met 4 tot 10 procent zijn gedaald. Volgens Bo vag bedraagt het omzetverlies in de buurt van de grens 30 tot 40 procent, met uitschieters tot 70 procent. De brancheorganisatie laat juristen uitzoeken of de scha de op de overheid is te verhalen. De pastoor moest zich op die dag melden bij de politie, nadat eind 1990 de vader van een jongen die door Steeghs werd misbruikt, naar het kerkbestuur en de politie was gestapt. „Alles wijst erop dat het misbruik een rol heeft ge speeld", zegt de bisdomwoord voerder over Steeghs' dood. In Ospel gaan al jaren geruchten over het kindermisbruik dat Steeghs tussen 1980 en 1991 zou hebben gepleegd. Het bisdom heeft inmiddels één slachtoffer er kend. Vicaris-generaal Hub Schnackers van het bisdom Roermond biedt komende zondag in Ospel excu ses aan voor het kindermisbruik. Daarnaast roept Schnackers slacht offers van Steeghs op zich alsnog te melden. De mis van zondag is gepland als viering van 150 jaar parochie in Ospel. Het bisdom heeft ervoor gekozen om juist op dat feestelij ke moment het misbruik aan te halen. „Dit ligt de parochie al ja ren als een steen op de maag", zegt een woordvoerder. „Je kunt het er beter over hebben, dan dat het doodgezwegen wordt." De beschuldigingen aan het adres van de pastoor blijven overigens niet beperkt tot Ospel. Volgens het bisdom zijn er meldingen van misbruik binnengekomen uit een aantal parochies waar Steeghs van af de jaren '60 tot 1991 werkzaam was. De woordvoerder wil niet in gaan op het aantal meldingen en wil niets kwijt over de slachtof fers om hun privacy te bescher men. Bisdom: pastoor pleegde zelfmoord voordat hij zich bij politie moest melden in verband met misbruik „Want dat is de discussie onder economen: heeft het zin of niet?" Asscher zegt dat in een interview met deze krant. Sinds vorig jaar kunnen sectoren als de bouw, het onderwijs, trans port en zorg subsidie krijgen om vakmensen tijdens de crisis te be houden voor de sector. Ook kun nen ze met behulp van overheids geld werknemers die ontslagen dreigen te worden, begeleiden naar nieuw werk. De helft van de ze zogenoemde sectorplannen wordt gefinancierd door de bedrij ven zelf, de rest van het geld komt van het Rijk. Tot nog toe heeft Asschers ministerie 230 mil joen euro uitgegeven, van de 600 miljoen euro die tot 2016 beschik baar is. Asscher wil kritisch naar de ingediende plannen kijken. Sectoren die beloftes niet waarma ken, moeten geld terugbetalen. Hij wijst er op dat de bedrijven zelf meebetalen: „Dat voorkomt dat het gezien wordt als een flap pentap." De plannen raken 185.000 men sen, blijkt uit een brief die As scher vandaag naar de Tweede Ka mer stuurt. In 63.000 gevallen gaat het om bij- of omscholing, 30.000 mensen komen in aanmer king voor arbeidsbemiddeling. Er zijn 17.500 leerwerkbanen ge creëerd. Ook worden er 40.000 leefstijladviezen en gezondheids- checks aangeboden. Volgens Asscher kwam de animo vanuit de sectoren langzaam op gang. „Het duurde lang voordat werkgevers en werknemers elkaar hadden gevonden." Er kwamen 37 plannen binnen, waarvan er 24 ge honoreerd zijn. Tot 31 mei kun nen sectoren meedoen aan een tweede aanvraagronde, waarvoor 200 miljoen euro beschikbaar is. HERENGRACHT 74 4331 PX MIDDELBURG 0118 - 650 680 VRIJDAG 30 MEI 2014 door Susan Jöris 'Pomphouder moet creatief te werk gaan' door Sander van Mersbergen Aral-pomphotider in Weeze O pagina 25: Pomphouders willen nu rust OSPEL/ROERMOND - Het auto-onge- luk waarbij de Ospelse pastoor Jac Steeghs op 2 januari 1991 om het leven kwam, is zo goed als zeker een geval van zelfmoord. Daar gaat het bisdom Roermond van uit. door Francine Wildenborg en Sandra Donker DEN HAAG - Minister Lodewijk As- scher (Sociale Zaken en Werkgele genheid, PvdA) is bezig zijn banen plannen kritisch tegen het licht te houden. Hij laat de effectiviteit van de plannen meten door een onaf hankelijk bureau. pagina 10 en 11 Ascher helpt, tot na de dip •aomraoc 3 VANDAAG MAANDAG i3.OO-i7.OO DINSDAG I3.OO - I7.OO WOENSDAG IO.OO - I2.00 Kijkdagen: ZATERDAG AZIATICA, ZILVER, SIERADEN, SCHILDERIJEN, KERAMIEK, ETC CATALOGUS: WWW.ZEEUWSVEILINGHUIS.NL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 3