f •i Begeerte naar tempo en tap van oude Tramlijn Opslag voor gasolie loodsboten korting II I II II II II mid summer 30 WALCHEREN Fietsendief gehele dames zomercollectie Barcodes Goedkeuring ontbreekt omdat accountant financiële gevolgen van Scheldekwartier voor de gemeente niet kan overzien. DE KAZEMATTEN v1 :ANS INN EPS Horeca op Walcheren De tramlijnbegeerte die ik voel is niet ontleend aan Tennessee Willi ams, noch aan het bel letje dat in mijn hoofd gaat rinke len als ik terugdenk aan mijn stu dententijd in Den Haag. Nee, die begeerte is louter gebaseerd op de stoomtram die ik ken van foto's uit de beeldbank en artikelen uit de krantenbank van de Zeeuwse Bibliotheek. Al grasduinend in beide banken voor Middelburg- dronk kwam ik tot de ontdekking dat de stoomtram op 24 decem ber 1881 voor het eerst tussen Mid delburg, vanaf de Markt, en Vlis singen. spoorde. De horeca speel de gretig in op dit fenomeen en in zowel Middelburg als Vlissin gen kwamen er cafés die de naam Tramzicht droegen - in Middel burg aan de LangeViele en in Vlis singen in de Aagje Dekenstraat. In West-Souburg was er ook nog een café, op de Nieuwe Vlissingse- weg ter hoogte van het Marnix- plein, dat de naam Tramhalte droeg. Toen we vorig jaar met Veere- dronk begonnen struinde ik op nieuw de banken af om onder zoek te doen naar de tramverbin ding Middelburg-Domburg. Die tram had zijn maiden voyage op 14 april 1906 en volgde de route Mid delburg, vanaf de Loskade, Koude- kerke-Biggekerke-Zoutelande-Me- liskerke-Boudewij nskerke-West- kapelle-Aagtekerke-Domburg. Ook nu stapte de horeca in met ca fé Tramhalte aan de Middelburg se Blauwedijk en naast het nog steeds bestaande café Tramzicht aan de Stationstraat in Domburg stond er een naamgenoot aan de Poppekerkseweg in Westkapelle. De notabele Westkappelaar Wil lem Gabriëlse was er stamgast en in zijn terugblik 't oude Westkap- pelse leefpatroon doet hij ook een boekje open over het café van Ja- cob Minderhoud (Jaop van Kees je) en echtgenote Pieternella Lie- vense (Piete van Jaop of't Radijs je). De Belgische loodsen die bijna da gelijks in Westkappel van boord gingen waren kind aan huis in Tramzicht. Ze warmden zich 's winters aan het vuur en het gehe le jaar door aan de oude klare - op die manier werden uit- en inwen dige mens versterkt in het wach ten op de tram. In de meeste Walcherse dorpen was een station met wachtkamer waar ook een alcoholische versna pering kon worden genuttigd. De agent van de N.V. Stoomtram Walcheren, die overigens bij het station woonde, beschikte over een alcoholvergunning en mocht dus schenken - in de praktijk was het echter veelal de echtgenote die uit dat vaatje tapte. De stoom tram vervoerde niet alleen perso nen, maar ook goederen (b.v. ma terialen voor de Westkappelse dijk), vee en al wat Gods akker gaf. In de sukerpeejentied (okto- ber-december) werden er zelfs speciale bietentrams ingezet om de rijke oogst te transporteren - in topjaren werd er zo'n 16.000 ton suikerbieten per tram ver voerd. Helaas kon de zoetheid van een tramritje naar het zilte van de zee niet voor altijd blijven duren. In december 1936 werd de tram op het traject Middelburg-Domburg vervangen door een autobus en de laatste tram van Middelburg naar Vlissingen reed in augustus 1944. Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom de stoom- en na 1910 elektrische tram uiteinde lijk het loodje legde. Natuurlijk, tijd vliegt, maar per tram was het nu perfect onthaasten geweest, de Tramzicht's niet van de lucht en mijn tramlijnbegeerte eindelijk ten volle bevredigd. VLISSINGEN - De accountant kan de jaarrekening van de gemeente Vlissingen over 2013 niet goedkeu ren. Voor hem is niet duidelijk wat de financiële gevolgen van het Scheldekwartier zijn voor de gemeente. De jaarrekening sluit volgens het college van burgemeester en wet houders wel met een positief sal do van 2,3 miljoen euro. Het stelt ook vast dat de accountant haar zorg deelt over het Scheldekwar tier. Het Scheldekwartier vormt momenteel een financiële molen steen omdat de gemeente het ter rein jaren geleden voor vele mil joenen heeft gekocht in de hoop dat daar veel woningen gebouwd konden worden. Mede door de cri sis op de woningmarkt is de be langstelling om daar te bouwen en te wonen minimaal. Wethouder John de Jonge geeft aan dat het Scheldekwartier mo menteel voor een bedrag van 85 miljoen in de boeken staat. Hij be nadrukt dat het college in het coa litieakkoord heeft aangegeven dat het deze zomer extra tijd wil uit trekken om oplossingen te zoe ken voor de onzekere situatie rond het Scheldekwartier. Het col lege wil met alle partijen om de tafel om zo een oplossing te zoe ken. Hij gaf ook aan dat de accoun tant met name twijfels heeft of het lukt om de vele duurdere wo ningen, die ingetekend staan, wel verkocht worden. Het ontbreken van de goedkeu ring heeft geen bijzondere gevol gen voor de gemeente. De ge meenteraad moet de jaarstukken vaststellen. Daarna worden ze doorgestuurd naar de Provincie, de financieel toezichthouder. Wat zou 'kazemattencoördinator' Karim Mracha die andere vier ka zematten graag betrekken bij het museum. En het diensthoofd van het Belgisch Loodswezen, Francis Verreth, houdt er ook rekening mee dat een keer wordt gevraagd zijn kazemat in te leveren. Maar voorlopig liever niet. De Belgische loodsen gebruiken de kazemat als opslag voor brand stof. „Twintigduizend liter gasolie wordt hier gestockeerd", vertelt Verreth, als hij de stalen deur van de kazemat open maakt. De olie is opgeslagen in grote vaten ach ter in de ruimte. In de kleinere zit vervuild water en gebruikte olie. Vanuit de schepen wordt dat zo naar binnen gevoerd. Dat gaat al decennialang zo, aldus Verreth. „Het is handig, omdat we hier bij de schepen zitten. De Ne derlandse loodsen hadden hun brandstof vroeger ook in de kaze mat opgeslagen, maar hebben dat nu in de Buitenhaven. Zij gebrui ken hun kazemat nu als werk plaats en als stockageruimte. Wij VLISSINGEN - Een Vlissingse (49) zag dinsdag dat haar fiets gesto len werd vanaf de Badhuisstraat. De dief ging er op de fiets van door terwijl de eigenaresse vruch teloos probeerde hem te achterha len. Een collega en een andere ge tuige hadden, aldus de politie, on dertussen de handlanger van de dief al ingerekend. Hij is aange houden. De fiets werd iets verder op onbeheerd aangetroffen en te rug gegeven aan de eigenaresse. Van de fietsendief ontbreekt vol gens de politie ieder spoor. zouden ook wel naar buiten kun nen, maar wij hebben daar nog he lemaal niets. Ik hoop dat we hier nog even kunnen blijven." De kazemat is niet mooi. De mu ren zijn wit geschilderd en tegen de onderste helft zijn bakstenen gemetseld. Als de deur open staat, kijken voorbijgangers altijd even binnen, vertelt Verreth. De achter ste twee kazematten zijn dichtge metseld. Die zijn in gebruik bij de Stichting Behoud Loodsensteiger. actie geldt van ma 26mei t/m zo 1 juni door Rob van Hese Rob van Hese en Edwin Mijnsber- gen van www.middelburgdronk.nl duiken elke week in het heden en verleden van de horeca op Walche ren: over alles waar alcohol geschon ken wordt. Vlissingen: Geen fiat accountant kJ HA V/JOH i' I Het nog steeds bestaande café Tramzicht in Domburg in ca 1920. foto Beeldbank van de Zeeuwse Bibliotheek door Wendy Wagenmakers VLISSINGEN - De kazematten aan de ene kant van het gangetje on der het Vlissingse Keizersbolwerk mogen dan zijn gerestaureerd, aan de andere kant zijn er nog meer, Daarvan is de helft dichtgemetseld. I Het publiek heeft toegang tot een deel van de kazematten, het museum rechts. Links is de opslag van de Belgische loodsen, foto Lex de Meester SALE 25

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 30