Nieuwe naam Sportsvan
lost belofte gedeeltelijk in
AUTO 19
1%^
Ode Rolls-Royce De Mercedes GLA
aan Sir Malcolm is er ook op schaal
Litho's tonen
Maserati-historie
DS-lijn als drager
lifestyleproducten
RIJTEST HONDA CIVIC TOURER
GADGETS
De laatste twee ge
neraties van de
Honda Civic beho
ren tot de sportie
ver vormgegeven-
hatchbacks in de
middenklasse.
Het is niet makkelijk daarvan een
ruimbemeten stationwagon te
boetseren. De sterk aflopende dak
lijn moet immers omhoog ge
bracht en verder doorgetrokken
worden.
Wie de buitenkant van de Civic
Tourer bekijkt, ziet dat er flink
met lijnen en stijlen is gestoeid.
De auto oogt minder in balans. Er
valt wel meteen aan af te lezen
dat het interieurvolume er gigan
tisch op vooruit is gegaan. Sterker
nog, de Honda Civic Tourer wedij
vert met de Skoda Octavia Combi
als allerruimste in de middenklas
se. Dat komt omdat Honda de
slimmigheden van de hatchback
in de Tourer heeft meegenomen.
De bagageruimte heeft onder de
rolhoes met 624 liter het grootste
volume in het segment. Na het
neerklappen van de bank in twee
delen groeit dit naar 1.668 liter.
Daarmee moet de auto in de Sko
da zijn meerdere erkennen. On
der de vloer beschikt de Civic nog
over een gigantische bak, waar
flinke grote spullen in vervoerd
kunnen worden. Daarnaast profi
teren ook Tourer-kopers van de
flexibel inzetbare achterbank. Die
kan niet alleen plat, maar biedt
ook de mogelijkheid de zitting te
gen de rugleuning te klappen. Bo
vendien kan de ruimte onder de
bank worden benut, omdat de zit
ting niet op de vloer rust.
Bestuurder en voorpassagier heb
ben over ruimte geen klagen. Het
dashboard kent een fors lichaam,
met, zoals bekend van Honda, in
formatie op meerdere niveaus.
Jammer dat dit minder verfijnd is
uitgewerkt dan bij het vorige mo
del.
De nieuwe 1.6 liter diesel huist in
het vooronder van de Tourer. Met
een vermogen van 120 pk en een
koppel van 300 Nm presteert deze
deze zeer overtuigend (0-100 kilo
meter per uur in 10,1 seconden en
een top van 195). Nog meer over
tuigingskracht bezit de kracht
bron met zijn gemiddelde ver
bruik van tegen de 1 op 20.
De diesel komt in aanmerking
voor 20 procent bijtelling. Het mo
del heeft zijn vanafprijs van
22.990 euro beslist mee. Benzine
rijders krijgen een 1.8 liter voorge
schoteld, te koop vanaf 25.590 eu
ro.
Honda paste de afstemming van
het onderstel aan om het rijge
drag op hetzelfde niveau te krij
gen als de hatchback. Dat is goed
gelukt, alleen is het onverklaar
baar waarom is gekozen voor in
stelbare dempers. De zogenoem
de Dynamic-stand maakt deze ty
pische gezinsauto veel te stug, ter
wijl de Comfort-instelling over
dreven soepel overkomt. De nor
male stand voldoet wel prima.
HONDA CIVIC TOURER EN DE CONCURRENTEN
ZHOHAl
RIJ-IMPRESSIE VOLKSWAGEN SPORTSVAN
De VW Sportsvan volgt
de Golf Plus op. De
nieuwkomer staat op
het door VW breed
toegepaste MQB-platform en
profiteert van die afmetingen
en toepassingen. De Sportsvan
lost de belofte 'sport' qua uiter
lijk niet in, wel de toevoeging
'van'. De auto is 13,4 centime
ter langer, iets lager en veel
lichter dan de Golf Plus. Ruim
tewinst zit in de kofferruimte,
die van 395 naar 500 liter gaat.
Met de achterbank neergeklapt
is dat 1.520 liter (was 1.360). De
met bijna 11 centimeter gegroei
de wielbasis heeft, met de over
18 centimeter verschuifbare
achterbank, ook zijn weerslag
op de beenruimte van achter
passagiers. VW levert de Golf
Sportsvan met de benzinemo
toren 1.2 TSI (85 pk, 110 pk) en
1.4 TSI (125 pk) en de diesels
1.6 TDI (110 pk) en 2.0 TDI
(150 pk). Rijden doet de auto in
alle opzichten comfortabel.
Prijs vanaf 22.690 euro; 20-pro-
centversies zijn voorhanden.
De nieuwe Honda Civic kent sinds
kort ook een ruim bemeten Tourer.
meteen gaat voor
de middenklasse.
VRIJDAG 30 MEI 2014
De Rolls-Royce Phantom Drophead
Coupé Waterspeed Collection is
een ode aan Sir Malcolm. Hij vestig
de in 1937 een snelheidsrecord
(207 kilometer per uur) op het
Lago Maggiore in Italië. Er worden
35 Phantom Drophead Coupés ge
bouwd. Die hebben alle exclusieve
techniek en zijn in Maggiore-blauw
gespoten. Een Bluebird-motief
wordt met de hand aangebracht
De Mercedes GLA-klasse heeft niet
alleen de showroomvloer bereikt
maar ook de vitrine met model
auto's. De compacte SUV is er in
de schalen 1:18,1:43 en 1:87. De
miniaturen ogen als de vierwieler.
Ze zijn ook nog eens afgewerkt
met de originele lak en worden
met de hand geassembleerd. Te
koop bij de Mercedes-dealers en
via www.shop.mercedes-benz.de.
Opvallende Rolls-Royce, foto RR Modelauto GLA. foto Mercedes
Er kan maar een
de grootste zijn
door Tony Vos
Honda Civic Tourer
Bagage 624-1.668 liter,
gewicht 1.312 kg. Die
sel 1.6 liter, 120 pk. Van
af 22.990.
Peugeot 308 SW
Bagage 610-1.660 liter,
gewicht 1.275 kg. Die
sel 1.6 liter, 120 pk. Van
af 21.450 euro, BlueLea-
se 1.6 BlueHDi 24.050.
Seat Leon ST
Bagage 587-1.470 liter,
gewicht 1.180 kg. Die
sel 1.6 liter, 110 pk. Van
af 21.800 euro, 1.6 TDI
Ecomotive 25.850.
Skoda Octavia Combi
Bagage 610-1.740 liter,
gewicht 1.197 kg. Die
sel 1.6 liter, 110 pk. Van
af 21.390 euro, 1.6 TDI
Greenline 25.650.
Maserati brengt in het kader van
het honderdjarig bestaan honderd
litho's op de markt. Die zijn geba
seerd op posters uit het verleden
en geven een beeld van de sportie
ve geschiedenis van het Italiaanse
merk. Enzo Naso is de kunstenaar
en van elk exemplaar komen hon
derd genummerde afdrukken. De
eerste twintig posters zijn gereed.
Zie www.maseratistore.com.
Autorace in China, foto Maserati
Citroën koppelt aan de succesvolle
DS-lijn ook een reeks van verfijnde
lifestyleproducten. Het assorti
ment heeft de sfeer van Franse
luxe en biedt kwaliteit en vakman
schap. De stoffeerders van de DS
hebben onder meer een lederen
tas ontworpen. Die is er een in
beperkte oplage, wordt verkocht
in de DS Store in Parijs en kost
750 euro.
DS als accessoire, foto Citroën
door Willem de Volder
Volkswagen Sportsvan is ruimer dan voorganger Golf Plus. foto VW
Vanwege zijn forse interieurvolume is de Honda Civic Tourer een zeer praktische stationwagon, foto's Automedia