36 ZEELAND VAARWEGINSPECTIE De ANWB checkt iedere twee jaar of de vaarwegen nog wel lopen zoals ze op de kaart staan. En dat nalopen blijkt nogal eens nodig. Bootschoenen, check! Zonne- brandcreme factor 50, check! Petje, check! Windjack, check! John Meijers en Eelco Piena gooien de touwen van het zeil jacht los van de passantenstei ger en varen rustig het haven kanaal uit. De Dikke Toren, al ruim vijf eeu wen het trouwe baken van zeelui, laat zich nog lang nadat we Zierikzee achter ons hebben ge laten, zien. De korte golven op de Oosterschelde hebben hun witte kraag opgezet. „Al 23 knopen. Dat is een dikke vijf', wijst Meijers op de windsnel- heidsmeter. De Winddancer beweegt er lustig op los en dwingt onverwachte pasjes af bij wie zich niet stevig vasthoudt. „De weg is slecht op dit stuk", grinnikt Piena wanneer hij opstaat om de verrekijker er bij te pakken. Meijers stuurt zijn boot soepeitjes links langs boei R36-H1. Een scheidingston op de kruising van twee vaarwateren, de Roompot en de Ham men. „Die ligt nog keurig op z'n plaats", stelt Piena vast met een blik op de I-pad. „Wij gaan de Hammen in." Het kleine computerscherm toont de route op de waterkaart die de Wind dancer vaart. Met het ingebouwde gps-systeem valt de positie van de boot redelijk nauwkeurig af te lezen. Dat is waarom de adviseurs van de ANWB hun rondje doen. Anderhalve week zijn ze onderweg. Begonnen in Hellevoetsluis op de Grevelingen, via de Krammer en het Vol kerak naar het oostelijk deel van de Ooster schelde, het Kanaal door Zuid-Beveland de Westerschelde op en zo ook weer terug naar het stuk westelijk van de Zeelandbrug. Ze va ren alle boeien langs en controleren of de ge markeerde vaarroutes in de praktijk nog klop pen met wat op de kaart staat aangegeven. Dat doen ze om de twee jaar, door het hele land. Hun waarnemingen worden gelegd naast de of ficiële gegevens van vaarwegbeheerders en de praktijkervaringen van watersporters. Piena vouwt de Westerschelde uit op het tafel tje in de kuip. Met blauwe balpen is daar al H In de Schaar van Waarde tot aan het Nauw van Bath is een nieuwe vaargeul ontstaan, die ook al is voorzien van betonning. Dat staat dus nog niet op deze kaart flink wat op bijgekalkt en geschreven. „In de Schaar van Waarde tot aan het Nauw van Bath is een nieuwe vaargeul ontstaan, die ook al is voorzien van betonning. Dat staat dus nog niet op deze kaart." Van alle wijzigingen die de ANWB-adviseurs zo noteren, wordt later met ouderwets knip- en plakwerk een modelkaart gemaakt. „Dat werkt nog altijd beter dan digi taal", zegt Piena. „We zijn wel bezig een databa se op te zetten, maar dat is nogal een klus. En dat betekent dys hoge kosten en maakt alles weer duurder." Het papieren kaartmodel gaat, voorzien van de nodige pijlen en notities in de kantlijn, naar de cartograaf. Eind januari, voor dat de eerste watersportbeurzen beginnen, moet de nieuwe wateratlas Zeeland in de schappen liggen. Voor 18 euro. Flink goedkoper dan de kaarten van de hydrografische dienst, die voor 11 euro méér over de toonbank gaan. En dan heb je slechts één deel van de Zeeuwse vaarwegen. Wie alle hydrografische vaarkaar ten van de provincie aan boord wil hebben, moet nog drie delen kopen. Het belangrijkste verschil, aldus Piena: „Ze zitten in mappen, die van ons kan je uitvouwen. Maar ze zijn van de overheid en sommige mensen geven daar nu eenmaal de voorkeur aan..." En dan heb je nog het type watersporter dat met een landkaart op pad gaat. „Echt onverant woord", roept Piena uit. „Daar staat niet op hoe diep het hier is, bijvoorbeeld. Mis je een tonne tje, dan is de kans vrij groot dat je vastloopt en de KNRM weer mag opdraven. Maar dat zijn dan meestal wel motorboten. Ik kan met niet voorstellen dat zeilers dergelijke risico's ne men. Die zijn veel bewuster bezig met hun hobby." Het is verbazingwekkend hoeveel er in twee jaar tijd kan veranderen op een vaarroute, ver telt Piena. „Trailerhellingen die zijn wegge haald, verhoogde bruggen, nieuwe aanlegplaat sen. En soms komen er ook routes bij. Bij Den Bosch zijn ze een bypass rond de stad aan het graven. In Groningen wordt volop geïnvesteerd in de watersport en is een compleet nieuw ge bied ontstaan." Meijers: „Ze kopen daar ge woon een paar boeren uit en graven een kanaal dwars door de oude akkers." Friesland staat nog altijd te boek als dé wa tersportprovincie bij uitstek. Vóór Zee land. Piena: „Je hebt daar meren, dorpjes, kanaaltjes. Heel leuk en gezellig om een rondje te doen." „Maar Zeeland is weer veel diverser", zegt Meijers verliefd. „Het Veerse Meer is rede lijk beschut. Ga je de Oosterschelde op, dan heb je te maken met de kenmerken van een open vaarwater: getij en wind. Dat geeft wel een extra dimensie. Je hebt ook een robustere boot nodig dan in Friesland. De Heerenkeet, Schelphoek en Plompe Toren glijden langs stuurboord voorbij. Aan de linker kant is een witte schelpenberg alles wat bij hoog water nog boven steekt van de Roggen- plaat. Volgens de huidige kaart zou de ondiep te bij vloed in z'n geheel onderlopen. „Klopt dus niet meer", noteert Piena. De mannen van ANWB zijn benieuwd of de Roggenplaat bij Burghsluis al gerond mag worden. Augustus vo rig jaar liet Natuurmonumenten weten te wil len meewerken aan het openstellen van het Oliegeultje. Die route ging jaren geleden op slot, ter bescherming van de zeehondenpopula tie in die hoek. „Terwijl ze verderop ook op de plaat liggen en daar mag je wel gewoon langs varen. Ridicuul natuurlijk!", vat Piena nog maar eens bondig samen hoe watersporters te gen die maategel aankijken. Op de kaart doorsnijdt een rijtje gele tonnen het vaarwater. Dat betekent zoveel als: einde weg, omdraaien! Meijers klimt op het bankje achter zijn roer. Hij ziet wel iets geels in de ver te, maar dat lijkt de veiligheidslijn voor de stormvloedkering te zijn. Een vertekend beeld, blijkt al gauw. Meer in de buurt van Burghsluis dobbert het dwingend geel duidelijk over dwars in de golven. De schipper zucht. „Er zit maar één ding op: omdraaien en dan langs de andere kant terug varen. Dat stuk moeten we ook nog doen." Kunnen we wel mooi controleren of we het net goed hebben gedaan..." Van boei tot boei, zoek de verschillen door Marcel Modde Eelco Piena, watersportadviseur ANWB 19

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 86