63
Festijn met duurzaam voedsel in Groede Kapelle in de sfeer van Montmartre
res Marlou Pluymaekers heeft de Cultuur-
raad een gevarieerd programma met diver
se teken- en schilderworkshops samenge
steld. Zo zullen de deelnemers (profs en
amateurschilders) advies kunnen krijgen
van kunstenaar en docent Michiel Paal
vast. Kunstenares Ursula Herraiz geeft in
hotel De Zwaan een schilderworkshop
met als thema 'Superhelden' voor kinde
ren van 8 tot 12 jaar. In de NH-kerk is een
zomerexpositie ingericht met werk van en
kele amateurschilders met als thema
'Doop en belijdenis'. Ook zijn er doopjur
ken, doopkleden, doopkaarten en oude cer
tificaten te zien. Voorafgaand aan de Schil
dersdag geeft kunstrecensent Nico Out
vrijdagavond om 20.00 uur een lezing in
de hal van het gemeentehuis over 'Kijken
naar het landschap in de kunst'.
de anders zo gebruikelijke tekstbordjes ont
breken. De tentoongestelde stukken zijn
wel genummerd; de nummers verwijzen
naar teksten in de brochures die bij het en
treekaartje verstrekt worden. Dat is wel erg
minimaal. Als je een pracht van een jurk
ziet, wil je meteen weten wie hem ontwor
pen heeft. Dat is mij meermalen overko
men. Neem alleen al die ene monumentale
japon met het lijfje in ganzenveren en de
rok in struisveren. Van wie is die? Van Sa
rah Burton, voor het modehuis Alexander
McQueen, uit de collectie 2011, zegt de fol
der. Moet je toch even moeite voor doen.
En dat leidt weer af van de creatie, die ove
rigens wel goed aantoont met wat voor pre
cisie en met hoeveel techniek een pluima-
sier te werk moet gaan. Het zal heus niet
een kwestie van netjes lijmen alleen zijn
om te maken wat de ontwerper voor ogen
heeft. Elk veertje valt op dezelfde manier
over een ander veertje, en zo gaan er onge
twijfeld makkelijk duizend veren in één ja
pon.
Een ander pronkstuk, om even naar de ja
ren '50 terug te schieten, is zonder meer de
zwanendonsmantel gemaakt door Jean
Louis en gedragen door Marlène Dietrich.
Meer dan driehonderd zwanen moesten ge
plukt worden voor dit iconische kleding
stuk van drie meter zestig lang. Onder de
mantel droeg La Dietrich een goudkleurige
jurk waar 227.000 strass-steentjes in ver
werkt waren. Dat was nog eens een tijd.
Dan zou het toch mogelijk moeten zijn dat
wat we hier kweken ook hier consumeren.
Met andere woorden: eet lokaal", zegt
Ruud Muusze, namens de club van Duur
zaam Groede. Een derde van het voedsel
wordt weggegooid. „Ofwel 2,7 miljoen eu
ro per jaar", rekent hij voor. „Er worden
zondag ook handige tips gegeven over het
bewaren van voedsel en het smakelijk ma
ken van de restjes." In de kerk zullen
stands zijn en worden voordrachten gehou
den. De Grote Verleiding uit Kruiningen is
van de partij en ook kan er vegetarisch ge
geten worden en wordt er uitleg gegeven
over tarwegras, andere supersappen, de
sprinkhaan en zeewier. Er is een duur
zaam broodje te koop, verse tomatensoep,
diverse hapjes en een stand van slow food.
Ook de hoeveslagerij is vertegenwoordigd.
Bezoekers krijgen het Duurzaam Groede
boekje.
Met een kunstmarkt rond de Ned.
Hervormde Kerk en een schilders
dag in de kerktuin doet de Cul-
tuurraad van Kapelle zaterdag een poging
het dorp voor één dag de sfeer van de Pa-
rij se wijk Montmartre te geven.
In samenwerking met beeldend kunstena-
Ooit van een pluimasier gehoord? De term
komt voorbij in het Frans, plumassier, op de ten
toonstelling Birds of Paradise in het Vlaamse
modemuseum MoMu in Antwerpen.
Eet lokaal, eet lekker en eet de restjes
op. Duurzaam Groede heeft rond die
gedachte het evenement Duurzaam
Voedsel opgezet, dat zondag 1 juni vanaf
13.45 uur wordt gehouden in de Grote
Kerk van Groede. De toegang is gratis.
„We wonen hier in een agrarisch gebied.
Een pluimasier is een 'vervaardi
ger en verkoper van pluimage:
versiering van veren voor on
der andere hoeden en helmen'.
In Nederland is het beroep uit
gestorven, in Frankrijk zijn er
nog een paar ateliers gespeciali
seerd in het werken met vogelveren. Eén
daarvan, het Parij se Lemarié, heeft een gro
te bijdrage geleverd aan de tentoonstelling
in Antwerpen die een ode wil zijn aan plui
men en veren in de mode. Een ode aan vo
gels, tegelijkertijd, want zonder deze die
ren - of het nu kippen, kolibries, duiven of
paradijsvogels zijn - hadden vrouwen geen
veer om mee te pronken.
Pronken is het goede woord voor de func
tie die veren in de mode hebben, of ze nu
op een hoed, een jurk of een schoen zijn
verwerkt, dan wel als boa of waaier wor
den gebruikt. Het heeft iets wufts, iets pi
kant erotisch, dat licht dansende en veren
de materiaal waar het beweeglijke van de
vogel nog in lijkt te zitten.
Bijna alle couturiers hebben zich met ver-
ve met veren ingelaten: Chanel, Gaultier,
Vuitton, Dior, Yves Saint Laurent, Balancia-
ga en met name Valli. En het gebeurt nog
steeds.
Maar al in de middeleeuwen was het geve
derde gedierte, pauw en struisvogel voor
op, geliefd vanwege zijn tooi als versiersel
van hoeden en dergelijke. De populariteit
van de veer kwam in een stroomversnel
ling rond de voorlaatste eeuwwisseling. Da
mes in lange, slanke japonnen droegen ko
lossale hoeden met veren, zwaaiden koket
met waaiers in de schouwburg of droegen
met veren afgezette bontmantels tijdens
hun zondagse wandelingen door parken.
Bij deze periode begint de tentoonstelling
Birds of Paradise, die trouwens nogal kaal
is vorm gegeven. In een stuk of acht grote
etalages waar de bezoeker helemaal om
heen kan lopen, zijn thematisch, chronolo
gisch en op kleur mode-uitingen bijeenge
bracht.
De muren en de vloer zijn gewit, een stuk
of vijf sofa's in zandkleur staan klaar om
op het gemak pronkstukken te bekijken en
WOENSDAG 28 MEI 2014
Pronkstuk met
veren in MoMu
Zat. 31 mei, Schildersdag Kapelle, 10-17 uur.
Jurk die ooit om het lichaam van La Dietrich gegoten heeft gezeten, foto's Boy Kortekaas
Tentoonstelling: Birds op Paradise. Pluimen en
veren in de mode. Te zien tot 24 augustus in het
MoMu, Antwerpen, www.momu.be
Schildersdag in Kapelle vorig jaar.
door Annelies Vlaanderen
I Verenpracht in MoMu Antwerpen.
Duurzaam Groede in de Grote Kerk.