63 Festijn met duurzaam voedsel in Groede Kapelle in de sfeer van Montmartre res Marlou Pluymaekers heeft de Cultuur- raad een gevarieerd programma met diver se teken- en schilderworkshops samenge steld. Zo zullen de deelnemers (profs en amateurschilders) advies kunnen krijgen van kunstenaar en docent Michiel Paal vast. Kunstenares Ursula Herraiz geeft in hotel De Zwaan een schilderworkshop met als thema 'Superhelden' voor kinde ren van 8 tot 12 jaar. In de NH-kerk is een zomerexpositie ingericht met werk van en kele amateurschilders met als thema 'Doop en belijdenis'. Ook zijn er doopjur ken, doopkleden, doopkaarten en oude cer tificaten te zien. Voorafgaand aan de Schil dersdag geeft kunstrecensent Nico Out vrijdagavond om 20.00 uur een lezing in de hal van het gemeentehuis over 'Kijken naar het landschap in de kunst'. de anders zo gebruikelijke tekstbordjes ont breken. De tentoongestelde stukken zijn wel genummerd; de nummers verwijzen naar teksten in de brochures die bij het en treekaartje verstrekt worden. Dat is wel erg minimaal. Als je een pracht van een jurk ziet, wil je meteen weten wie hem ontwor pen heeft. Dat is mij meermalen overko men. Neem alleen al die ene monumentale japon met het lijfje in ganzenveren en de rok in struisveren. Van wie is die? Van Sa rah Burton, voor het modehuis Alexander McQueen, uit de collectie 2011, zegt de fol der. Moet je toch even moeite voor doen. En dat leidt weer af van de creatie, die ove rigens wel goed aantoont met wat voor pre cisie en met hoeveel techniek een pluima- sier te werk moet gaan. Het zal heus niet een kwestie van netjes lijmen alleen zijn om te maken wat de ontwerper voor ogen heeft. Elk veertje valt op dezelfde manier over een ander veertje, en zo gaan er onge twijfeld makkelijk duizend veren in één ja pon. Een ander pronkstuk, om even naar de ja ren '50 terug te schieten, is zonder meer de zwanendonsmantel gemaakt door Jean Louis en gedragen door Marlène Dietrich. Meer dan driehonderd zwanen moesten ge plukt worden voor dit iconische kleding stuk van drie meter zestig lang. Onder de mantel droeg La Dietrich een goudkleurige jurk waar 227.000 strass-steentjes in ver werkt waren. Dat was nog eens een tijd. Dan zou het toch mogelijk moeten zijn dat wat we hier kweken ook hier consumeren. Met andere woorden: eet lokaal", zegt Ruud Muusze, namens de club van Duur zaam Groede. Een derde van het voedsel wordt weggegooid. „Ofwel 2,7 miljoen eu ro per jaar", rekent hij voor. „Er worden zondag ook handige tips gegeven over het bewaren van voedsel en het smakelijk ma ken van de restjes." In de kerk zullen stands zijn en worden voordrachten gehou den. De Grote Verleiding uit Kruiningen is van de partij en ook kan er vegetarisch ge geten worden en wordt er uitleg gegeven over tarwegras, andere supersappen, de sprinkhaan en zeewier. Er is een duur zaam broodje te koop, verse tomatensoep, diverse hapjes en een stand van slow food. Ook de hoeveslagerij is vertegenwoordigd. Bezoekers krijgen het Duurzaam Groede boekje. Met een kunstmarkt rond de Ned. Hervormde Kerk en een schilders dag in de kerktuin doet de Cul- tuurraad van Kapelle zaterdag een poging het dorp voor één dag de sfeer van de Pa- rij se wijk Montmartre te geven. In samenwerking met beeldend kunstena- Ooit van een pluimasier gehoord? De term komt voorbij in het Frans, plumassier, op de ten toonstelling Birds of Paradise in het Vlaamse modemuseum MoMu in Antwerpen. Eet lokaal, eet lekker en eet de restjes op. Duurzaam Groede heeft rond die gedachte het evenement Duurzaam Voedsel opgezet, dat zondag 1 juni vanaf 13.45 uur wordt gehouden in de Grote Kerk van Groede. De toegang is gratis. „We wonen hier in een agrarisch gebied. Een pluimasier is een 'vervaardi ger en verkoper van pluimage: versiering van veren voor on der andere hoeden en helmen'. In Nederland is het beroep uit gestorven, in Frankrijk zijn er nog een paar ateliers gespeciali seerd in het werken met vogelveren. Eén daarvan, het Parij se Lemarié, heeft een gro te bijdrage geleverd aan de tentoonstelling in Antwerpen die een ode wil zijn aan plui men en veren in de mode. Een ode aan vo gels, tegelijkertijd, want zonder deze die ren - of het nu kippen, kolibries, duiven of paradijsvogels zijn - hadden vrouwen geen veer om mee te pronken. Pronken is het goede woord voor de func tie die veren in de mode hebben, of ze nu op een hoed, een jurk of een schoen zijn verwerkt, dan wel als boa of waaier wor den gebruikt. Het heeft iets wufts, iets pi kant erotisch, dat licht dansende en veren de materiaal waar het beweeglijke van de vogel nog in lijkt te zitten. Bijna alle couturiers hebben zich met ver- ve met veren ingelaten: Chanel, Gaultier, Vuitton, Dior, Yves Saint Laurent, Balancia- ga en met name Valli. En het gebeurt nog steeds. Maar al in de middeleeuwen was het geve derde gedierte, pauw en struisvogel voor op, geliefd vanwege zijn tooi als versiersel van hoeden en dergelijke. De populariteit van de veer kwam in een stroomversnel ling rond de voorlaatste eeuwwisseling. Da mes in lange, slanke japonnen droegen ko lossale hoeden met veren, zwaaiden koket met waaiers in de schouwburg of droegen met veren afgezette bontmantels tijdens hun zondagse wandelingen door parken. Bij deze periode begint de tentoonstelling Birds of Paradise, die trouwens nogal kaal is vorm gegeven. In een stuk of acht grote etalages waar de bezoeker helemaal om heen kan lopen, zijn thematisch, chronolo gisch en op kleur mode-uitingen bijeenge bracht. De muren en de vloer zijn gewit, een stuk of vijf sofa's in zandkleur staan klaar om op het gemak pronkstukken te bekijken en WOENSDAG 28 MEI 2014 Pronkstuk met veren in MoMu Zat. 31 mei, Schildersdag Kapelle, 10-17 uur. Jurk die ooit om het lichaam van La Dietrich gegoten heeft gezeten, foto's Boy Kortekaas Tentoonstelling: Birds op Paradise. Pluimen en veren in de mode. Te zien tot 24 augustus in het MoMu, Antwerpen, www.momu.be Schildersdag in Kapelle vorig jaar. door Annelies Vlaanderen I Verenpracht in MoMu Antwerpen. Duurzaam Groede in de Grote Kerk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 63