TO©S
PZC
m
tik
Thalysreiziger naar Brussel is vaak
goedkoper uit met kaartje Parijs
PZC
2 IN HET NIEUWS
SOCIAAL LEENSTELSEL
COLOFON
Studenten krijgen straks in plaats
van de basisbeurs alleen nog maar
een lening. Dat valt niet overal goed.
Aanvullende beurs omhoog
KR
Ip^
Maak iemand
abonnee!
e
PAUL KUSTERS
toosenhenk.nl O
EXTREEM veel &RUSS INI RIOOLWATER f
C3
psssss-r-rÜ jl Vj
T: 0118-43 4050
T: 0113- 31 5670
T: 0111- 45 4650
T: 088-0139995
DEN HAAG - Er wacht een hete zo
mer, de studenten slijpen de mes
sen. Zij moeten straks geld lenen
om een studie te kunnen volgen.
Om die vervolgens over een perio
de van dertig of veertig jaar terug
te mogen betalen. En dat valt
slecht in studentenland.
De Landelijke Studenten Vak
bond (LSVB) was er gisteren als
de kippen bij. De eerste protestac
tie tegen de gisteren beklonken
hervorming van de studiefinancie
ring vond nog dezelfde dag plaats.
Desastreus, dat plan van de minis
ter, foeteren de studenten. Van de
huidige bachelorstudenten aan de
universiteit zou een derde afzien
van een masteropleiding. Bij de
hbo'ers zou dat zelfs oplopen tot
de helft. „Volstrekt onacceptabel",
vindt voorzitter Jorien Janssen.
„Partijen moeten dit ridicule plan
stoppen nu het nog kan."
Dwars, de jongerenafdeling van
GroenLinks, toont zich ook teleur
gesteld. „Het is voor ons onvoor
stelbaar dat een sociale partij als
GroenLinks hiermee instemt", zei
voorzitter Hugo van Helder gister
middag. Volgens hem vergroot
het stelsel de ongelijkheid in het
hoger onderwijs en dwingt het
studenten een grote schuld op te
bouwen. Funest en ontoelaatbaar,
oordeelt Dwars.
De studenten zijn boos. Toch
brengt het nieuwe systeem Neder
land meer in lijn met wat elders
in de wereld gebruikelijk is. De
tendens is in veel landen dat stu
denten (en ouders) meer moeten
meebetalen aan onderwijs.
Als je het vanuit de studenten be
kijkt, hebben ze best een punt,
vindt Hans Vossensteyn van de
Universiteit TWente. Hij is deskun
dige op het gebied van internatio
nale studiefinanciering. „Het ziet
er uit als een potentieel risico als
je na een studie met een studie
schuld blijf zitten."
Toch heeft ook de minister een ar
gument. „Het huidige onderwijs
systeem vergt een grote bijdrage.
De overheid stelt: als we dit op po
ten willen houden, moet het geld
ergens vandaan komen. Dat is
ook waar."
De studenten hebben volgens
hem vooral oog voor de kosten
van nu, maar kijken niet naar de
baten van straks. Vossensteyn:
„Een hbo'er verdient het dubbele
van een mbo'er en een universi
tair geschoolde verdient ander
half keer zo veel als een hbo'er.
Dan gaat het om forse bedragen.
Als je kijkt naar het salaris dat
mensen daarna jarenlang ontvan
gen, dan is die schuld een investe
ring." Studenten zijn niet gewend
dat zo te zien, stelt hij. Volgens
hem is sprake van 'leenaversie'.
„Elk jaar wisselt een derde van de
studenten van studie. Die maken
zich er niet druk over wat dat
kost. We zijn gewoon niet ge
wend een offer te brengen."
DEN HAAG - De studiefinanciering
wordt definitief omgezet in een
lening. Na anderhalfjaar onder
handelen heeft het kabinet over
eenstemming bereikt met opposi
tiepartijen D66 en GroenLinks.
Vanochtend zetten partijen hun
handtekening. De aanvullende
beurs voor kinderen van minder
draagkrachtige ouders gaat om
hoog. Die blijft, anders dan de ba
sisbeurs, een gift Dat was een har
de eis van GroenLinks, dat vindt
dat scholieren uit elk milieu moe
ten kunnen studeren. Ook de
OV-jaarkaart voor studenten
blijft bestaan en moet ook voor
mbo'ers beschikbaar zijn. Wel
komt er een plan om de dure rei
zen tijdens de spits te ontmoedi
gen. Studenten mogen er straks
langer dan de huidige twintig jaar
over doen om hun lening af te be
talen. Het kabinet haalt met de
hervorming 8oo miljoen euro op.
Hiervan is 250 tot 300 miljoen eu
ro bestemd om de toegankelijk
heid van het hoger onderwijs te
waarborgen. De rest van het geld
is voor een kwaliteitsimpuls.
Het prijsverschil kan oplopen tot
enkele tientjes, weet reizigersorga
nisatie Rover die de kwestie afge
lopen week met spoorvervoerder
Thalys besprak. Zo kan het gebeu
ren dat een rit van Amsterdam
naar Brussel 69 euro kost, terwijl
op hetzelfde moment voor een
reis naar Parijs slechts 35 euro af
gerekend hoeft te worden.
Thalys werkt net als prijsvechters
in de luchtvaart met lagere tarie
ven voor vroegboekers. Voor de
rit naar Brussel zijn echter min
der goedkope kaartjes beschik
baar dan voor de treinreis naar Pa
rijs, stelt Rover. Thalys wil zo
voorkomen dat de trein vrijwel
leeg van Brussel naar hoofdbe
stemming Parijs rijdt. De bestem
ming Brussel wordt sinds het Fy-
ra-debacle steeds vaker geboekt.
Het blad OV-Magazine vergeleek
28 treinreizen tussen Amsterdam,
Brussel en Parijs. In maar liefst 24
gevallen was een kaartje naar
Brussel duurder dan naar het 300
kilometer verder gelegen Parijs.
Woordvoerster Patricia Baars van
Thalys erkent dat er prijsverschil
len zijn. Die zijn vooral afhanke
lijk van het moment waarop ie
mand wil reizen, stelt ze. Er zijn
ook Thalys-treinen die niet door
rijden naar Parijs. Voor die trei
nen zijn meer goedkope kaartjes
beschikbaar, stelt ze.
Volgens Rover staat het Thalys
vrij zelf prijzen te bepalen. Maar
die zijn sowieso al erg hoog, stelt
woordvoerster Sanne van Galen.
Volgend jaar gaat een rit met een
gewone trein naar Brussel meer
tijd kosten. Mensen worden daar
door bijna gedwongen om in de
duurdere Thalys plaats te nemen,
stelt Rover.
Studenten
klampen zich
vast aan beurs
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118-43 4000
www.pzc.nl
Uitgever
Erik van Gruijthuijsen
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel directeur
Ivo van der Velde
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088-0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Onze excuses. Meld het via
www.pzc.nl/service.
U ontvangt restitutie en u kunt de
krant van vandaag lezen via E-paper.
Vragen? Bel: 088-0139910
Abonnementstarieven
Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven
Abonneren, wijziging vakantie
service?
Informatie kunt u vinden op onze site
www.pzc.nl/service of bel:
088-0139910
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitge
verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder
deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie
recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor
meer informatie: copyright@wegener.nl
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg
ener legt van abonnees gegevens vast voor
de uitvoering van de abonnementsovereen
komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor
den om u op de hoogte te houden van inte
ressante producten en diensten van andere
onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese
lecteerde partners.
Indien u geen prijs stelt op informatie van
de PZC of indien u uw toestemming voor
het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma
ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva
cy statement op www.pzc.nl
door Patrick Wiercx
En u als trouwe abonnee ontvangt
een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-*
door Paul Bots
AMERSFOORT - Reizigers die met
de hogesnelheidstrein naar Brussel
willen, zijn vaak goedkoper uit als
ze een ticket naar Parijs kopen.
De nieuwe abonnee leest de krant
24/7 digitaal nieuws 2 maanden
gratis en betaalt vervolgens normaal
tarief.
Maak iemand abonnee op:
www.pzc.nl/abonneewerftabonnee
Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee
minimaal 6 maanden abonnee blijven.
(-►) www.pzc.nl/abonneewerftabonnee