TO©S PZC m tik Thalysreiziger naar Brussel is vaak goedkoper uit met kaartje Parijs PZC 2 IN HET NIEUWS SOCIAAL LEENSTELSEL COLOFON Studenten krijgen straks in plaats van de basisbeurs alleen nog maar een lening. Dat valt niet overal goed. Aanvullende beurs omhoog KR Ip^ Maak iemand abonnee! e PAUL KUSTERS toosenhenk.nl O EXTREEM veel &RUSS INI RIOOLWATER f C3 psssss-r-rÜ jl Vj T: 0118-43 4050 T: 0113- 31 5670 T: 0111- 45 4650 T: 088-0139995 DEN HAAG - Er wacht een hete zo mer, de studenten slijpen de mes sen. Zij moeten straks geld lenen om een studie te kunnen volgen. Om die vervolgens over een perio de van dertig of veertig jaar terug te mogen betalen. En dat valt slecht in studentenland. De Landelijke Studenten Vak bond (LSVB) was er gisteren als de kippen bij. De eerste protestac tie tegen de gisteren beklonken hervorming van de studiefinancie ring vond nog dezelfde dag plaats. Desastreus, dat plan van de minis ter, foeteren de studenten. Van de huidige bachelorstudenten aan de universiteit zou een derde afzien van een masteropleiding. Bij de hbo'ers zou dat zelfs oplopen tot de helft. „Volstrekt onacceptabel", vindt voorzitter Jorien Janssen. „Partijen moeten dit ridicule plan stoppen nu het nog kan." Dwars, de jongerenafdeling van GroenLinks, toont zich ook teleur gesteld. „Het is voor ons onvoor stelbaar dat een sociale partij als GroenLinks hiermee instemt", zei voorzitter Hugo van Helder gister middag. Volgens hem vergroot het stelsel de ongelijkheid in het hoger onderwijs en dwingt het studenten een grote schuld op te bouwen. Funest en ontoelaatbaar, oordeelt Dwars. De studenten zijn boos. Toch brengt het nieuwe systeem Neder land meer in lijn met wat elders in de wereld gebruikelijk is. De tendens is in veel landen dat stu denten (en ouders) meer moeten meebetalen aan onderwijs. Als je het vanuit de studenten be kijkt, hebben ze best een punt, vindt Hans Vossensteyn van de Universiteit TWente. Hij is deskun dige op het gebied van internatio nale studiefinanciering. „Het ziet er uit als een potentieel risico als je na een studie met een studie schuld blijf zitten." Toch heeft ook de minister een ar gument. „Het huidige onderwijs systeem vergt een grote bijdrage. De overheid stelt: als we dit op po ten willen houden, moet het geld ergens vandaan komen. Dat is ook waar." De studenten hebben volgens hem vooral oog voor de kosten van nu, maar kijken niet naar de baten van straks. Vossensteyn: „Een hbo'er verdient het dubbele van een mbo'er en een universi tair geschoolde verdient ander half keer zo veel als een hbo'er. Dan gaat het om forse bedragen. Als je kijkt naar het salaris dat mensen daarna jarenlang ontvan gen, dan is die schuld een investe ring." Studenten zijn niet gewend dat zo te zien, stelt hij. Volgens hem is sprake van 'leenaversie'. „Elk jaar wisselt een derde van de studenten van studie. Die maken zich er niet druk over wat dat kost. We zijn gewoon niet ge wend een offer te brengen." DEN HAAG - De studiefinanciering wordt definitief omgezet in een lening. Na anderhalfjaar onder handelen heeft het kabinet over eenstemming bereikt met opposi tiepartijen D66 en GroenLinks. Vanochtend zetten partijen hun handtekening. De aanvullende beurs voor kinderen van minder draagkrachtige ouders gaat om hoog. Die blijft, anders dan de ba sisbeurs, een gift Dat was een har de eis van GroenLinks, dat vindt dat scholieren uit elk milieu moe ten kunnen studeren. Ook de OV-jaarkaart voor studenten blijft bestaan en moet ook voor mbo'ers beschikbaar zijn. Wel komt er een plan om de dure rei zen tijdens de spits te ontmoedi gen. Studenten mogen er straks langer dan de huidige twintig jaar over doen om hun lening af te be talen. Het kabinet haalt met de hervorming 8oo miljoen euro op. Hiervan is 250 tot 300 miljoen eu ro bestemd om de toegankelijk heid van het hoger onderwijs te waarborgen. De rest van het geld is voor een kwaliteitsimpuls. Het prijsverschil kan oplopen tot enkele tientjes, weet reizigersorga nisatie Rover die de kwestie afge lopen week met spoorvervoerder Thalys besprak. Zo kan het gebeu ren dat een rit van Amsterdam naar Brussel 69 euro kost, terwijl op hetzelfde moment voor een reis naar Parijs slechts 35 euro af gerekend hoeft te worden. Thalys werkt net als prijsvechters in de luchtvaart met lagere tarie ven voor vroegboekers. Voor de rit naar Brussel zijn echter min der goedkope kaartjes beschik baar dan voor de treinreis naar Pa rijs, stelt Rover. Thalys wil zo voorkomen dat de trein vrijwel leeg van Brussel naar hoofdbe stemming Parijs rijdt. De bestem ming Brussel wordt sinds het Fy- ra-debacle steeds vaker geboekt. Het blad OV-Magazine vergeleek 28 treinreizen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. In maar liefst 24 gevallen was een kaartje naar Brussel duurder dan naar het 300 kilometer verder gelegen Parijs. Woordvoerster Patricia Baars van Thalys erkent dat er prijsverschil len zijn. Die zijn vooral afhanke lijk van het moment waarop ie mand wil reizen, stelt ze. Er zijn ook Thalys-treinen die niet door rijden naar Parijs. Voor die trei nen zijn meer goedkope kaartjes beschikbaar, stelt ze. Volgens Rover staat het Thalys vrij zelf prijzen te bepalen. Maar die zijn sowieso al erg hoog, stelt woordvoerster Sanne van Galen. Volgend jaar gaat een rit met een gewone trein naar Brussel meer tijd kosten. Mensen worden daar door bijna gedwongen om in de duurdere Thalys plaats te nemen, stelt Rover. Studenten klampen zich vast aan beurs Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 www.pzc.nl Uitgever Erik van Gruijthuijsen Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel directeur Ivo van der Velde Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/service. U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Vragen? Bel: 088-0139910 Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910 Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitge verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer informatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg ener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereen komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor den om u op de hoogte te houden van inte ressante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese lecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva cy statement op www.pzc.nl door Patrick Wiercx En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* door Paul Bots AMERSFOORT - Reizigers die met de hogesnelheidstrein naar Brussel willen, zijn vaak goedkoper uit als ze een ticket naar Parijs kopen. De nieuwe abonnee leest de krant 24/7 digitaal nieuws 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven. (-►) www.pzc.nl/abonneewerftabonnee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 2