Watergebouw van voormalig spoorwegstation Vlissingen-Stad
BUITEN 17
i Cultureel
[Erfgoed
cwa-
i be-
•laat-
gemeente Vlissingen contact gezocht, wat
heeft geresulteerd in het stilleggen van de
sloop twee uur voordat men aan het ge
bouwtje zou zijn toegekomen. Overigens
was voortzetting hiervan achteraf gezien
niet eenvoudig geweest, dit omdat uit de
oorspronkelijke bouwtekeningen bleek dat
onder het gebouwtje een 4 meter diepe wa
terkelder zou liggen en dat was ook zo. Ver
volgens heeft Heemschut een rapport ge
maakt met begroting van de kosten voor
herstel van de nog aanwezige restanten, en
een aparte begroting voor de reconstructie
van het complete gebouw. Beide varianten
zijn aan de gemeente Vlissingen voorge
legd, maar daar is tot op heden niets meer
mee gebeurd. Het watergebouw kan die
nen als blikvanger voor een daar te vesti
gen bedrijf en kan daarbij ook nog ruimte
bieden voor ander functioneel gebruik.
Willem Heijbroek, Bond Heemschutafde
ling Zeeland
Toon Franken, WIEZ
ijm-
irlijk
fers,
ikers
ruipt
ond:
>oort
lol is
Vlissingen heeft in het verleden twee
spoorwegstations bezeten, namelijk
Vlissingen-Stad gebouwd in 1873 en
I Vlissingen-Haven gebouwd in 1894. Bij sta
tion Vlissingen-Stad stonden diverse lood
sen voor locomotieven, rijtuigen en goede
ren, een los- en laadplaats en een draai
schijf om van richting te veranderen. Ook
was er een voorziening waarmee de stoom-
1 locomotieven water konden innemen, een
zogenoemde 'watertoren'. Dergelijke water-
torens werden al sinds 1840 door en voor
de spoorwegen gebouwd en pas vanaf 1856
ook voor de drinkwatervoorziening ge
bruikt. De watertorens bij de spoorstations
waren meestal minder hoog dan die voor
de drinkwatervoorziening en kregen daar
om ook wel de naam 'watergebouw' of'wa
terreservoir'. Beide spoorwegstations zijn
geheel gesloopt met uitzondering van het
watergebouw van stationsgebouw Vlissin
gen-Stad, dat gelegen is op het industrieter
rein aan de Edisonweg 37- Het dak en het
waterreservoir van het gebouw zijn later
verwijderd, de overige delen van het ge
bouwtje zijn daarentegen gespaard geble
ven. Na 1952 is de bovenverdieping er van
af gesloopt. De begane grond bleef bestaan
als kantoorruimte voor een garagebedrijf.
Bij de herinrichting van het industrieter
rein is dit gebouwtje, met een hoge zeld-
zaamheidswaarde, in zijn geheel 'weg be
stemd'. Op 8 september 2009 komt er bij
het Meldpunt Erfgoed Zeeland een mel
ding binnen, dat men met de sloop van de
omringende gebouwen was begonnen. In
overleg met de Werkgroep Industrieel Erf
goed Zeeland (WIEZ) is besloten actie te
ondernemen tegen de sloop van dit bijzon
dere gebouwtje. Heemschut heeft met de
sen", zegt Wijsman, „of oesterban-
ken aan te leggen, zoals bij de Slik
ken van Viane: ijzeren vlechtwer
ken gevuld met wilde Japanse oes
ters die een substraat vormen
voor de zich eraan hechtende
nieuwe generaties. We onderzoe
ken hoe het gaat, en of het wel
licht mogelijk is om dergelijke rif
fen commercieel te exploiteren.
Het is heel interessant."
Hoe bijzonder het is dat in de toe
komst ecologische processen deel
uitmaken van infrastructurele
-en economische werken, drong
indertijd in Normandië nog niet
zo tot je door, tijdens die'lome
septembernamiddag aan de pick
nicktafel. Je vulde de glaasjes
weer, reikte slikkend naar de
schelpen, sloot je ogen, rook een
vleugje noten en stulpte je lippen
om het romige zilte zuigen.
Eerste keren hebben met elkaar
gemeen dat zij onvergelijkbaar en
onherhaalbaar zijn. Toch zal na
die van Calvados doordrenkte
Franse oesters binnenkort de
Zeeuwse delicatesse volgen. Het
valt nauwelijks te voorspellen of
het weer een waterscheiding
wordt, maar wel is het opnieuw
een eerste keer.
We tasten toe. En proeven.
[Stichting
[Zeeland
WOENSDAG 28 MEI 2014
r-v- -
we.
j.
In de Oosterschelde heb je twee
soorten oesters. De traditionele
inheemse Zeeuwse Platte en de
uitheemse Japanse oesters, de
Zeeuwse Creuse.
foto's Jeroen Wijsman
■lain Wn— - i'i
Wie vervallen of vergeten waardevol erfgoed te
genkomt doet er goed aan dit door te geven
aan het Meldpunt Erfgoed Zeeland (MEZ),
www.Meldpunterfgoedzeeland.nl
Meer informatie: www.imares.nl