w-:; 66 3 Soms overkomt me iets wat ik nooit eerder meemaakte: dan moet ik in iets wat niet bestaat. Daarom analy seer je hoe zo'n paard beweegt, hoe het eet. Wij hebben samen echt een mooie rol, want door de ogen van de paarden zie je de oorlog: eerst in het Engelse leger, daarna bij de Duitsers en dan is er weer een Frans meisje dat voor de paarden zorgt. Paarden zijn voor een verhaal over mensen in een oorlog ideaal, want dieren maken geen onderscheid, ze oordelen niet." Willem-]an Stouthart bespeelt Top- thorns hoofd. „Je stelt je als team dienstbaar op. Als dat lukt en de pop gaat ademen en de belichting doet de huid glanzen, dan ziet het publiek iets magisch. Ik ben van origine pop penspeler. Toen ik in Londen deze voorstelling zag, dacht ik: 'O, als ik al leen al de gans in het stuk zou mogen spelen'. Nu we bezig zijn, zie je dat ie der team zijn eigen manier van bewe gen heeft. Zo krijgt elk paard zijn ei gen karakter." Dat karakter is belangrijk, vindt ook Vincent Pelupessy, van huis uit dan ser en nu het achterste van het paard. „Joey is een boerenpaard. Topthorn is van een officier. Dat verschil moet je ook kunnen zien in hun ontwikke ling. Zodra Joey aan het front komt, gaat hij van schrik 'uit zijn dak'. Later janken, zo mooi is het Als het paard gaat ademen en het licht laat de huid glanzen, ziet het publiek iets magisch raakt Joey aan het oorlogsgeweld ge wend, maar dan is juist Topthorn na al die jaren oorlogsmoe geworden. Zijn hoofd is gaan hangen. Anders dan bij Joey. Dan zie je ook dat Joey zich niet meer de mindere voelt en zich zelfs zorgzaam tegenover Top thorn opstelt. Als mensen zich eens een beetje als paarden konden gedra gen." Niet alleen Joey schrok toen hij voor de eerste keer met het front werd ge confronteerd. Stouthart: „Toen we voor het eerst a)s paard op het toneel stonden, begonnen opeens de ontplof fingen. We schrokken ons de tering. We hebben nu oordoppen." Het lichaam van een theaterpaard in War horse weegt 43 kilo en het hoofd nog eens 7 kilo. Bij een lange repetitie leggen de spelers Topthorn dus wel eens even weg. Ten Haaf zit dan te ge nieten: „Dan zie je hoe ze zonder dat paard samen als eenheid bewegen. Schitterend." Op het toneel luistert Albert intussen naar zijn vriend David. In een loop graaf zegt de jongen te hopen op een granaatscherf in een van zijn benen. Net erg genoeg om naar huis te mo gen. Hij is bang een volgende aanval niet te overleven. Albert blijft liever hopen op het terugvinden van Joey. Te romantisch? Kay Greidanus, die Al- bert speelt, legt uit: „In War horse staan romantiek en heroïek tegenover de smerigheid van de oorlog. Zo kan het publiek zich moeiteloos identifice ren. Die tegenstelling zet je vervol gens aan het denken." De zoon van acteur Aus Greidanus heeft de toneelschool net achter de rug en staat meteen al met zo'n grote hoofdrol in een complexe productie. „Een droom." Hij vertelt hoe Albert uit een dorp komt dat, zoals zoveel an dere Engelse dorpen, een groot aantal soldaten levert en later bijna net zo veel mannen blijkt te hebben verlo ren. „Ik moet laten zien dat Albert een ontwikkeling doormaakt van boe renzoon tot overlever in die oorlog. Hij moet alles doorstaan, ook het do den. Zulke mannen dragen de rest van hun leven een litteken met zich mee." Op het toneel verandert opnieuw het licht: de Britten vallen aan. Ten Haaf: „Iedereen dacht dat ook deze oorlog een negentiende-eeuwse gentlemen's war zou zijn, een paar weken uit en thuis. Maar het werd de eerste grote, vuile oorlog met gifgas, machinegewe ren, mitrailleurs, tanks, vliegtuigen. De machines deden hun intrede op het slagveld en niemand kende daar de effecten van. Een aanval leverde soms een paar meter terreinwinst op, of verlies. Dat ging zo vier jaar door. Laatst las ik over vier soldaten die wei gerden mee te doen aan weer zo'n aan val die ze dachten niet te zullen over leven. Ze werden gefusilleerd wegens desertie. Toch toont War horse dat je zelfs in moeilijke omstandigheden nooit de hoop moet verliezen. Je moet een dromer blijven, jezelf zijn. Daar mee kun je overleven." Bas Keijzer: „Je speelt tijdens de voor stelling met in je achterhoofd de vraag: 'Wat is hier in hemelsnaam alle maal gebeurd?' Die oorlog is niet te be vatten. Daarom hoop ik dat de men sen deze voorstelling zo mooi vinden, dat ze na afloop even niet praten. Mis schien dat ze hooguit op straat even mijmerend een steentje wegtrappen." ZATERDAG 24 MEI 2014 Jochum ten Haaf Willem-Jan Stouthart War horse is van 30 mei t/m 28 september te zien in Theater Carré, Amsterdam (pre mière 14 juni). Daarna zijn er voorstellin gen in Rotterdam, Breda, Groningen, Apel doorn en Heerlen. Info: www.warhorse.nl reageren? spectrum@depersdienst.nl Foto boven: Een scene uit Kleine foto links: Albert (Jeremy Irvine) in de Engelse versie van het toneelstuk. Zwart-witfoto: Een paard draagt munitie door de Vlaamse modder in 1918. foto's Brinkhoff Mogenburg, DreamWorks, HistoryToday

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 59