Nederlanders weten weinig van de Eerste Wereldoorlog. Een theater voorstelling moet dat veranderen. Met een verhaal over een paard te midden van menselijke waanzin. theater Zet een dier op het to neel en de acteurs kunnen wel inpak ken. Het publiek kijkt alleen nog naar het dier. Dat is niet anders in War horse. Paarden spelen in deze theaterproduc tie de hoofdrol. De acteurs tonen diep respect voor de edele dieren. Sinds de wereldpremière in 2007 overrompel de het Britse theaterstuk het publiek in tal van landen. Nu is Nederland aan de beurt. De paarden zijn weliswaar poppen, maar na een paar minuten lijken het levende wezens te zijn. Kijk hoe ze hun oren spitsen, hoe ze hun staarten zwaaien en vooral hoe ze ademen'. Ze leven. Of zoals acteur Bas Keijzer tus sen de repetities door zegt: „Dit zijn geen Disney-paarden, die doen alsof ze mensen zijn. Ze gedragen zich als dieren. Daarom moet je als acteur al tijd blijven kijken naar wat ze doen. Net als echte paarden reageren ze ook in de voorstelling onvoorspelbaar." War horse vertelt over het Engelse paard Joey dat tijdens de Eerste We reldoorlog naar het front in Frankrijk een hit en maakte het boek inmiddels tot een internationale bestseller. Hissen de repetities in Amsterdam drentelen de paarden Joey en Top- thorn afwachtend rond, net als de an dere acteurs. Er wordt gewerkt aan de lichtinstellingen en op een projectie scherm in de vorm van een reusach tige snipper papier wordt een video projectie getest: het regent in Frank rijk. Opeens verandert het licht: de zon beschijnt het Engelse platteland. De ouders van Albert lezen een brief van hun zoon. Hij is aan het front in Frankrijk, maar ze hoeven zich geen zorgen te maken. Elk paard wordt gespeeld door drie poppenspelers, anoniem en vrijwel onzichtbaar. Ze zijn opgeleid door de Zuid-Afrikaanse Handspring Puppet Company, die volgens oude Afrikaan se poppenspeltradities ook deze hand gemaakte paarden heeft ontwikkeld. Eén speler bedient het hoofd, één doet het achterste en de man in het midden maakt dat het paard een hart heeft. Dennis de Groot was leraar, ruiter in De Efteling en acteur in de musical Zorro. Nu is hij de adem van het Brit se officierspaard Topthorn. „Adem is de basis. Zo neem je het publiek mee wordt verscheept en over hoe de plat telandsjongen Albert hem daar als frontsoldaat hoopt terug te vinden. De Nederlandse versie staat vanaf 30 mei in Theater Carré. De acteurs zijn onder de indruk. Be wonderend noemen ze War horse een 'ode aan de verbeelding, groots door het minimum aan middelen, de kracht van de suggestie'. Annick Boer: „Als ik op het toneel sta met alleen een stok in mijn handen, dan weet je: die vrouw staat in een stal." Jochum ten Haaf, die de rol van de Duitse offi cier Friedrich Müller speelt, kijkt af en toe even vanuit de zaal. „Dan over komt me soms iets wat ik nooit eer der meemaakte: dan moet ik janken, zo mooi is het." War horse is ontleend aan een jeugd boek uit 1982 van de Brit Michael Mor- purgo. Het boek flopte min of meer, maar de door het Engelse National Theatre ontwikkelde theaterversie is Zelfs de paarden zij n bang door Hans Visser Hoe realistisch is het verhaal van de paarden uit War horse? Tijdens de Eerste We reldoorlog verschenen er slechts primitieve tanks op het strijdtoneel, waardoor de generaals bleven geloven in de cavalerie. Oorlogsverslagen vertellen dat paarden net zo bang waren als de soldaten: ze gH- den het vaak uit Hun gemiddelde levensduur aan het front was vijf weken. Drie kwart van de legerpaarden werd ingezet voor transport Ook zij waren niet veilig. Door uitputting, honger, ziekte en gifgas kwamen 6 tot 8 miljoen paarden om. Bijna 10 miljoen militairen sneuvelden. Het duurde tot de Tweede Wereldoorlog voordat de cavaleriepaarden plaats maakten voor tanks.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 58