Zeeuw rijdt geen zuinige auto 44 De verwerking van datastromen wordt steeds belangrijker in de maintenance 20 WERKEN Zeeuwen rijden in de minst energiezuinige au to's. Inwoners uit Flevoland hebben het vaakst een milieuvriendelijke auto aangeschaft. Bewust kiezen voor zuinig autorijden is anno 2014 bijna onmogelijk, pat blijkt uit onderzoek van bureau GfK en klantgegevens van Allsecur- autoverzekeringen met een zuinige benzineauto en elektrische auto's. (Rand)stedelingen rijden zuinig en elektrisch. Het grootste aandeel in zuinige auto's (jonger dan 1 jaar en lichter dan 1000 kilo) is terug te vin den in Flevoland, Zuid-Holland en Gelderland. Ook de elektrische auto is geliefd in de stedelij ke provincies; Utrecht, Flevoland en Noord-Hol land zijn de koplopers. Hier tegenover staan de landelijke provincies zoals respectievelijk Zee land, Groningen, Drenthe en Friesland waar zo wel minder zuinig als elektrisch wordt gereden. Uit cijfers van het CBS is bekend dat Randstad bewoners het meest verdienen; zij hebben het geld om een elektrische ofwel zuinige auto aan te schaffen. Ook blijkt leeftijd een rol te spelen; de gemiddel de leeftijd van de autobezitter is 40 jaar. De zui nige en elektrische autorijders zijn gemiddeld 6 jaar ouder. GfK onderzocht de houding van mannen en vrouwen ten opzichte van een milieuvriendelij ke auto. Het onderzoeksbureau stelt: ongeveer zeven op de tien Nederlanders geeft aan het mi lieu belangrijk te vinden, maar is niet bereid hiervoor extra te betalen. Vrouwen zijn hierin iets stelliger dan mannen (71% versus 66%). De Nederlandse autobezitter heeft dus wel oog voor het milieu, maar houdt de hand op de knip. Onderhoudstechnici zijn de oliemannetjes van de econo mie. Zonder maintenance, zo als onderhoud met een duur woord heet, vallen fabrieken stil en varen schepen niet uit. De maintenance is sterk in de delta. Dat komt door doordat de provincie che mische bedrijven en een stevige maritieme sector telt en zich nu ook ont popt als speler in het on derhoud van windturbines, al dan niet op zee. Verder heeft Zeeland energiecentra les, de derde haven van Nederland en een uit de kluiten gewassen toeristische sec tor waarin steeds meer onderhoud nodig is. De delta is dan ook de bakermat van het Dutch World Class Maintenance Insti tute, de koepel van Nederland onder- houdsland. Landelijk is de maintenance goed voor een omzet van ruim 18 miljard. De totale sector biedt werk aan zo'n 260.000 tot 300.000 onderhouds-profes- sionals. Dat zijn overwegend mensen met een hogere mbo-opleiding. Al enkele jaren koestert de Nederlandse regering de ambitie om van de mainte nance een internationale, toonaangeven de setcor te maken. In de zuidwestelijke delta is die handschoen opgepakt. Bedrij ven, overheden en kennisinstellingen uit Zeeland, Zuid-Holland, West-Brabant en Vlaanderen hebben zich verenigd in de Strategie Board Delta Region. Die wil con crete innovatieprojecten van de grond til len in drie sectoren: biobased (vergroe ning van de productie), logistiek en main tenance. Doel is innovatiegeld op te halen in Brussel. Eerder dit jaar presenteerde de board al zijn koepelvisie in de hoofdstad van de Europese Unie. Gisteren werd dat in de Middelburgse Abdij nog eens dun netjes over gedaan. Het blijft niet bij praten. Het streven de slimme ideeën van middelgrote en kleine bedrijven in de maintenance te koppelen aan de marktkracht en onderhoudsvraag van de industrie, werd deze week con creet gemaakt door de Strategie Board, het Dutch World Class Maintenance Insti tute en de Kamer van Koophandel. In Bergen op Zoom maakten 120 mkb'ers kennis met twaalf uitdagingen op het ge bied van (industrieel) onderhoud. Ze kre gen vragen om een vernieuwende onder- houdsaanpak voorgelegd van Heerema Marine Contractors, Boskalis, de provin cie Zeeland, waterbedrijf de Brabantse Delta, VTTI Terminals, Dockwise, Bakker Repair Sliedrecht en EPZ, exploitant van de kerncentrale en de kolencentrale. Opdracht: probeer vanuit verschillende disciplines innovatie onderhoudsprogram- ma's te ontwikkelen. Dat is rendabel voor beide partijen: het grootbedrijf lost een probleem op, het mkb krijgt nieuwe busi ness. Dat is de weg, zegt Cor Kloet, voorzitter van de stuurgroep maintenance van de Strategie Board Delta Region. Kloet, in het dagelijks leven interim-directeur van de Verwater Group in Rotterdam, zegt dat het zuidwesten inclusief Vlaanderen een wereldspeler in de maintenance kan worden. „Je praat over een enorm indus trieel cluster waarin zich ook de twee grootste havens van Europa bevinden." Twee dingen heeft Nederland tegen. Kloet: „De loonkosten zijn vrij hoog. Daar naast kampen bedrijven met naar verhou ding hoge energiekosten. Wij moeten dus innoveren, het slimmer en efficiënter doen. Dat bespaart kosten." Onderhoud is een economische levensa der, zegt Kloet. Er gaan miljarden in om. „Internationale bedrijven investeren al leen in landen waar de maintenance op 'orde is, de kosten beheersbaar zijn en waar het sociaal stabiel is. Ook het reser voir aan goed opgeleid personeel is een vestigingsfactor." Volgens Kloet bevond Nederland, en de delta in het bijzonder, zich de afgelopen decennia internationaal in de kopgroep. Zeeland kreeg echter een gevoelig tik door de faillissementen van aluminiumfa- briek Zalco en fosforproducent Therm- phos. Onderhouds- en transportbedrij ven die van de fabrieken leefden, moes ten een veer laten of gingen zelf kopje on- We moeten van vele draadjes door Frank Balkenende Cor Kloet, stuurgroep maintenance Rechts: onderhoud van windmolens, al dan niet op zee, is een groeimarkt, foto Hollandse Hoogte Links: onderhoud bij kunstmestfabrikant Yara in Sluiskil, foto Camile Schelstraete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 20