Studeren is een dure grap voor de belastingbetaler
DE WERKPLEK
16 WERKEN
IN STUDIE is een samenwerkingsproject van de University
of Applied Sciences te Vlissingen en de PZC. Studenten van
dr C.P. Poldermandocent overheidsfinanciëngeven hier
hun visie op Geld Samenleving. In deze rubriek verschijnt
een selectie van hun werk. De volledige teksten en meer be
schouwingen staan op www.pzc/instudie. Wil je reageren?
Doe dat op de website of mail naar verslaggever Cornelleke
Blok, c.blok@pzc.nl
Nederland kende in 2012 ruim 670.000 studenten
in het hoger- en wetenschappelijk onderwijs.
De overheid draagt bij in de kosten die een stu
dent gedurende zijn studie maakt.
Maar waarom kunnen die studenten nou overal gratis
naartoe reizen? En waarom krijgen ze elke maand een
flinke studiebijdrage in de vorm van een basis- en aan
vullende beurs? Het geld daarvoor komt niet uit de
lucht vallen, maar wordt verstrekt door de belastingbeta
ler.
De student moet zelf zijn onderhoud kunnen betalen.
Net als een iedere andere volwassen burger!
De overheid heeft in 2013 bijna 4 miljard euro aan stu
diefinanciering toegekend, blijkt uit de cijfers gepubli
ceerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap. De belastingbetalers zijn er niet blij mee.
Het kabinet heeft daarom plannen om de bijdragen aan
de studenten te minderen.
Zo zal een sociaal leenstelsel ingevoerd worden waarbij
de studenten hun basisbeurs kunnen lenen tegen een
(geringe) rentepercentage van 0,6 (peiljaar 2014) Ook
zal het reisproduct worden aangepast: de studenten zul
len niet meer overal gratis naar toe kunnen reizen. Deze
maatregelen zijn op dit moment nog niet ingevoerd. De
uitwerking is uitgesteld tot 2015/2016.
Uiteraard zijn de studenten niet blij met zulke maatrege
len. Er wordt gezegd dat de maatregelen een beperking
kunnen vormen voor de minder draagkrachtige studen
ten. En de leenplannen van het kabinet zien de meeste
studenten ook niet zitten. Ze zijn namelijk bang om gro
te studieschulden te maken.
Volgens minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem
moeten de studenten 'niet bang zijn om te lenen omdat
een (studie)schuld de beste investering is in je leven'.
Maar hoe nu verder? Is het wel of niet gerechtvaardigd
dat de overheid haar geldkraan voor studenten wil dicht
draaien? De studenten kunnen ook een bijbaan nemen
om zo hun financieringstekort op te vullen. En wanneer
dat om welke reden niet wenselijk is, kan altijd nog ge
leend worden. Misschien moet de overheid de studen
ten toch minder 'dragen'. Ze kunnen zich prima redden
al gaan ze natuurlijk achteruit. Maar wie gaat niet achter
uit in deze tijden?
Het verbaast me keer op keer als ik zie hoeveel kennis en expertise de
provincie Zeeland herbergt. We mogen blij zijn met tal van toonaange
vende ondernemingen, waar je serieus carrière kan maken. Zeker op
technisch gebied. Hydrauvision B.V. in Schoondijke is zo'n Zeeuws pa
reltje van vernuft dat ver buiten de landsgrenzen bekend is.
Als ik me aanmeld bij Hydrauvi
sion Hydraulics Pneumatics in
Schoondijke krijg ik een keurig
welkomstkaartje met veiligheid
sinstructies. Ook staat erin wat
ik moet doen als ik mijn gids
kwijtraak. In het Engels. Het zegt
direct wat over de onderneming. Er komen veel
buitenlandse gasten over de vloer. Hydrauvi
sion heeft ook vestigingen in Dordrecht, IJmui-
den, Yerseke, Zeebrugge en Gent. Het bedrijf
ontwerpt en bouwt complete aandrijftechni-
sche installaties op maat. Hydrauliek, pneuma
tiek en besturingstechniek komen samen in een
totaaloplossing specifiek gericht op de vraag
van de klant. Je moet dan denken aan oplossin
gen op groot industrieel niveau. De baggersec-
tor, voedingsmiddelenindustrie, chemie, staalin
dustrie, de maritieme sector en offshore. Maar
Hydrauvision doet meer. Naast de systeem
bouw is Hydrauvision onder meer actief in ser
vice, onderhoud, verkoop van hydraulische com
ponenten, het ontwerpen en produceren van
complete hydraulische leidingsystemen en het
verhuren van extra hydraulische capaciteit. En
het bedrijf heeft een storingsdienst
Mijn gids, Alex van 't Westeinde (24) uit Ter-
neuzen, leidt me door de technische details.
Alex is afgestudeerd als werktuigbouwkundige
en heeft bij Hydrauvision de functie van con
structeur. De meeste projecten zijn dusdanig
groot en complex dat het een samenspel wordt
van een team van specialisten. De rol van Alex
daarin is het maken van technische berekenin
gen en tekeningen van de constructie. Veilig
heid en efficiëntie zijn daarbij de sleutelwoor
den.
De werktuigbouwkundige maakt hele reeks van
wiskundige berekeningen om constructies te be
oordelen op sterkte, stijfheid, vermoeiing, ver
vorming en belasting en dergelijke. Daardoor
kan je kritieke punten vroegtijdig ontdekken en
kom je tot producten die lichter zijn en tegelij
kertijd een betere sterkte en stijfheid garande
ren, aldus van 't Westeinde. Dat heeft dan weer
voordelige effecten op de kosten en het volume.
Alex: „Je deelt de constructie op in kleinere ele
menten waar je een rekenkundige eigenschap
aan toekent. Door het opdelen kan je een optel
som maken en tot een veel nauwkeuriger beeld
komen en zien waar de waarden te hoog zijn".
Het vertaalt zich visueel in een plaatje waarbij
de kleur van groen en geel naar steeds dieper
rood gaat.
„Je moet tot een constructieve oplossing ko
men", vertelt Alex. Zo moest het team voor
dochteronderneming HydrauRent een construc
tie ontwikkelen voor een power-pack of aggre
gaat van 75okw. Een eis daarbij was dat het in
een 20 voet container zonder zijwand moest pas
sen. „Zo'n container moet getakeld worden, of
kan in een schip de onderste van 10 containers
zijn. Als je dan geen wand hebt, dan wordt het
niet eenvoudig om die sterk genoeg te maken
om door de keuring te komen. Dat is best een
spannend moment, vouwt de container dubbel
of hebben we ons werk goed gedaan en komt
het tot op de millimeter nauwkeurig uit? In dit
werk moet je alles bewijzen en onderbouwen"
Een ander voorbeeld is een klant die een grote
buffertank naar de bodem van de zee wil laten
afzakken. De kabels moeten wel terugkomen,
maar hoe doe je dat? Uiteindelijk ontwierp het
team een systeem inclusief bedieningspaneel
voor een onderwaterrobot „Met drie, vier veilig-
heidspunten erin. Je wilt het wel werkzaam krij
gen".
door Sebastian Markowski
We moeten alles
door John de Kok
Containers met aggregaten worden op maat ontwikkeld.
Testbank voor een flowtest, voor bijvoorbeeld cilinders.
Een spoeling device of lier.