Eikel!!! Uitslover kun je elkaar erop aanspreken als iets niet goed gaat. Als iemand steeds papieren kwijt is waardoor het werk in gevaar komt, kun je daar iets van zeggen." Het belangrijkste van feedback binnen be drijven is dat die ten dienste staat van de organisatie, vindt Verhees. „Als jij je zit te ergeren aan iemand met een rommelig bu reau, maar die persoon levert prima werk af en heeft zelf nergens last van, dan moet je je misschien eerst afvragen waarom die rommel jou zo stoort." Dat bedrijven hun personeel graag leren hoe ze met feedback zouden moeten om gaan - kritiek geven is een kunst, maar kri tiek ontvangen is dat ook - heeft natuurlijk een reden: de boel gaat er soepeler van lo pen. En dat, weet Verhees, levert betere re sultaten op. „Als je elkaar scherp houdt, fo cus je beter op je doelen en ontstaat een uitwisseling van ideeën." Er is één absolute voorwaarde voor goede feedback met een positief resultaat: de sfeer op de werkvloer moet goed zijn en collega's en leidinggevenden moeten el kaar vertrouwen. „Feedback is geen een richtingsverkeer, maar een gesprek tussen twee gelijkwaardige mensen over hoe je op een betere manier met elkaar kunt werken. Maar als de cultuur in een bedrijf daar geen ruimte voor laat, los je dat met een dagje training over feedback ook niet op." ZES TIPS VOOR GOEDE FEEDBACK Kritiek geven is makkelijk, kritiek krijgen juist moeilijk. Maar als kritiek feedback wordt, heb je er allebei iets aan. En je baas ook. Kritiek geven kun je leren. Veel bedrijven trainen hun personeel daarin. En omdat kritiek geven zo negatief klinkt, heet het dan feedback geven. Maar in essentie is 't hetzelfde. Feedback kan, net als kritiek, ne gatief zijn, maar ook positief. Want een compliment op z'n tijd hoort bij het profes sioneel met elkaar omgaan. „Eigenlijk", zegt Caspar Verhees van Feed back Training-Consulting uit Klundert, „werkt feedback op het werk het best als je allebei hetzelfde doel voor ogen hebt. je moet weten waar je in je werk naartoe wilt. Pas als dat voor iedereen duidelijk is, Feedback is geen eenrichtingverkeer maar een gesprek tussen twee gelijk waardige mensen De collega die de hele dag loopt te fluiten, zodat jij je niet kunt concentreren. De baas die zich altijd laat be dienen, maar nooit eens koffie voor jou meebrengt. De collega die het steeds weer presteert om goede sier te maken met jouw ideeën. Het zijn zomaar wat voorbeelden van dage lijkse ergernissen die je flink van het werk kunnen houden. Gewoon omdat je je zit op te vreten. Eigenlijk heb je er helemaal geen zin meer in om met die collega sa men te werken. Behoorlijk ongezond, zo'n situatie. Voor jou, voor je collega, maar ook voor je baas. Want alle ergernis maakt je minder productief. Terwijl de collega aan wie je je ergert, zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust is. De oplossing is simpel: maak van je hart geen moordkuil. Geef kritiek, maar verpak die goed. Want kritiek krijgen is niet fijn, echter kritiek geven is eigenlijk net zo las tig. Ie wilt immers de goede relatie met je baas of collega niet op het spel zetten. ©reageren? geld@depersdienst.nl Een persoon is niet te verande ren, zijn gedrag wel. Aan een sner pende stem kan niemand wat doen. Maar je kunt wel vragen wat zachter te praten. Maak de ander geen verwijten, maar neem jezelf als uitgangs punt. Erger je je aan de rommel van een collega? Zelf vindt hij een rommelig bureau misschien wel heel prettig. Dat kan, want ieder een is anders. Verwijt je collega niets, maar vertel dat jij beter werkt in een opgeruimde omge ving. Kies het juiste moment voor feed back. Dus niet als je allebei in de startblokken staat voor een verga dering, maar als er tijd is om te praten. Wacht echter niet te lang. Terugkomen op iets dat drie we ken geleden is gebeurd, heeft wei nig zin meer. Zorg ervoor dat jullie alleen zijn. Feedback in gezelschap van der den, voelt al gauw als kritiek. De ander zal zich dan willen verdedi gen. Aan een welles-nietes- spelletje heeft niemand wat. Vermijd verwijtende woorden als 'altijd' en 'nooit'. 'Jij bent nooit op tijd' klinkt heel anders dan 'Ik vind het vervelend om op je te moeten wachten'. En de belangrijkste: feedback is niet altijd negatief. Geef ook eens een compliment En dan liefst een tje waar de ander wat aan heeft. Dat doe je door iemands sterke kanten te benoemen. Hou het dus niet bij 'die planning klopt hele maal' maar maak ervan: 'die plan- ning klopt omdat jij zo goed kunt organiseren'. Tien tegen één dat de ander zijn sterke kanten dan nóg beter gaat inzetten. Maak van je hart geen moordkuil Caspar Verhees door Jolenta Weijers beeld Getty Images/Ronald Visser

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15