Nieuwe generatie M3 doet
precies wat bestuurder wil
AUTO 15
Traction Avant
geeft een feestje
CP Monaco hart
van McCregor-lijn
Denk mee over
ultieme Smart
Ford zet mobiel en
navi vast in houder
GADGETS
RIJTEST PORSCHE MACAN
RIJ-IMPRESSIE BMWM3
PORSCHE MACAN EN DE CONCURRENTEN
De tijd dat Porsche al
leen maar sportwagens
bouwde, ligt ver in het
verleden. Het program
ma wordt steeds fijnma
ziger. Kijk naar de meer
compacte SUV Macan.
Alleen al het denken
aan een Por-
sche-SUV en dan
ook nog met een
dieselmotor, was
vijftien jaar gele
den zoiets als vloe
ken in de kerk. Nee, nee, Porsche
was een merk dat altijd aan zijn
principes vast zou blijven hou
den. Maar als dan blijkt dat veel
Porsche-rijders een SUV of sedan
model van een ander merk in de
garage hebben staan, liggen een
markt en omzet voor het grijpen.
Aan de Cayenne blijkt de wereld
inmiddels gewend. Dus vond Por
sche de tijd rijp het programma
met een kleinere cross-over uit te
breiden. De Macan kan wat de ba
sis betreft leunen op de Audi Q5,
waarmee de maatgeving behoor
lijk overeenkomt.
teert zijn rijders bovendien op uit
stekend meubilair. Ook achterin,
waar twee personen voldoende
plaats hebben. Het bagagevolume
varieert van 500 tot 1.500 liter.
In het vooronder van het test
exemplaar huist de binnen het
concern bekende 3.0 liter V6 TDI.
Die brengt 258 pk voort en een
koppel van 580 Nm. Gekoppeld
aan de zeventraps sequentiële ver
snellingsbak gaat de aandrijving
naar alle wielen, zodat vrijwel on
der alle omstandigheden voldoen
de grip wordt geboden.
De prestaties zijn een Porsche
waardig: een 0-100-acceleratie in
6,3 seconden en een topsnelheid
van 230. De complete rij-indruk
hoort bij het hoge segment waar
in Porsche de Macan positioneert,
maar wie strak door de voorruit
kijkt en niet let op vormgevings-
details, kan net zo goed met een
willekeurig andere SUV uit het
segment op stap zijn.
Het onderstel kan met een druk
op de knop worden aangepast van
comfortabel tot sportief. Daarmee
voorziet de Macan in een brede
range aan wensen van de kopers-
groep. De auto geeft een solide ge
voel, niet in de laatste plaats door
de krachtig op de achtergrond
klinkende diesel. Die neemt ge
noegen met 1 liter brandstof op
11,8 kilometer. Prijzen van de Ma
can beginnen bij 75.400 euro.
Direct bij de eerste aanblik zorgt
de schuingeplaatste achterruit
voor een zeer elegante en tegelij
kertijd sportieve uitstraling. Het
front past helemaal in de lijn van
de Cayenne. Wie de ruimte van
deze auto niet nodig heeft, is met
de nieuweling zeker zo goed uit.
Het interieur blijkt meer een men
gelmoes. De brede console met
daarop alle bekende bedienings
elementen komt uit dezelfde de-
signschool als bij alle andere mo
dellen van Porsche. Het dash
board kent verder een eigen vorm
geving, maar is wat minder ty
pisch Porsche. De materialen en
afwerking zijn wat je gewend
bent in de topklasse. Porsche trak-
Net als bij voorgaande
generaties biedt de
nieuwe BMW M3 (en
de M4 coupé) veel
meer dan nodig is. Met zijn bi-
turbo V6 van 431 pk en gigakop-
pel van 550 Nm katapulteert de
auto zich in 4,3 seconden naar
de 100 en topt op 250 kilome
ter per uur (begrensd). Maar
het gaat vooral om de indruk
die de auto aan de bestuurder
geeft. Met een druk op de knop
kunnen de reacties op het gas
pedaal, de besturing en de on-
derstelafstemming naar wens
worden gewijzigd. De zeven
traps sequentiële versnellings
bak kent een sportstand. Daar
mee ontpopt de M3 zich van
een snelle en nog steeds vol
doende comfortabele sedan tot
een racemonster van het zuiver
ste water. De communicatie
tussen wegdek en bestuurder
is optimaal, de V6 gromt stille
tjes, maar merkbaar. Vanaf
104.000 euro (M4:105.000 eu
ro) kan de koper genieten van
topklasse Duitse autotechniek.
VRIJDAG 23 MEI 2014
De Citroen Traction Avant viert
eind deze maand zijn 80e ver
jaardag. Dat feestje wordt 30 en 31
mei en 1 juni luister bijgezet in
Epe. Op vrijdag wordt vanuit het
Golden Tulip Hotel Epe een rondrit
gehouden. Op zaterdag vindt op
het parkeerterrein van het hotel
een Concours d'Élégance plaats.
Zondag komen in Zwolle circa 150
Tractions en hun eigenaren bijeen.
De Grand Prix van Monaco is de
meest spraakmakende race op de
Formule 1-kalender. Die GP heeft
de ontwerpers van kledingmerk
McGregor geïnspireerd tot het
samenstellen van een collectie
voorzien van 'Monaco-opschrif-
ten'. De T-shirts, vesten, jacks en
voor de dames zelfs een jurk zijn
uitgevoerd in rood, wit en blauw.
Zie ook www.mcgregor.nl
Traction Avant: 80! foto Citroën McGregor en F1. foto McGregor
Porsche Macan
Bagage 500-1.500 liter,
gewicht 1.855 kg.
Diesel 258 pk. Vanaf
75.400 euro.
Audi Q5
Bagage 540-1.560 liter,
gewicht 1.835 kg. Die
sel 245 pk. Vanaf
46.570 euro, 3.0 TDI
quattro 68.760 euro.
BMWX3
Bagage 550-1.600 liter,
gewicht 1.795 kg. Die
sel 258 pk. Vanaf
47.990 euro, xDrive
30d 70.000 euro.
Mercedes GLK
Bagage 450-1.550 liter,
gewicht 1.825 kg. Die
sel 265 pk. Vanaf
47.400 euro, 350 CDI
71.595 euro.
Smart start een wedstrijd met als
doel de Brabus special edition sa
men te stellen. Tijdens vijf stem
ronden kunnen de fans hun voor
keur uitspreken voor de samenstel
ling van de auto. Stemmen kan on
der meer op de kleur van de carros
seriepanelen, de veiligheidskooi en
de stoelbekleding. Deelnemers ma
ken kans op een reis naar Portugal.
Zie www.smart-fan-edition.com
De mobiele telefoon krijgt in de
auto met regelmaat een plekje in
portiervak of flessenhouder. Ford
heeft met MyFord Doek een oplos
sing bedacht voor rondslingerende
telefoons en navigatiesystemen. In
de houder kunnen mobiele appara
ten worden bevestigd en opgela
den. MyFord Dock is vooralsnog
voorbehouden aan de Tourneo
en Transit Courier. Prijs: 95 euro.
BMW levert de M3 en M4 ook in opvallende kleuren, foto Automedia
door Tony Vos
Smart-wedstrijd. foto Smart
door Tony Vos
MyFord Doek. foto Ford
De schuine achterkant zorgt voor een elegant-sportieve aanblik van de Porsche Macan. foto's Automedia