Nieuwe generatie M3 doet precies wat bestuurder wil AUTO 15 Traction Avant geeft een feestje CP Monaco hart van McCregor-lijn Denk mee over ultieme Smart Ford zet mobiel en navi vast in houder GADGETS RIJTEST PORSCHE MACAN RIJ-IMPRESSIE BMWM3 PORSCHE MACAN EN DE CONCURRENTEN De tijd dat Porsche al leen maar sportwagens bouwde, ligt ver in het verleden. Het program ma wordt steeds fijnma ziger. Kijk naar de meer compacte SUV Macan. Alleen al het denken aan een Por- sche-SUV en dan ook nog met een dieselmotor, was vijftien jaar gele den zoiets als vloe ken in de kerk. Nee, nee, Porsche was een merk dat altijd aan zijn principes vast zou blijven hou den. Maar als dan blijkt dat veel Porsche-rijders een SUV of sedan model van een ander merk in de garage hebben staan, liggen een markt en omzet voor het grijpen. Aan de Cayenne blijkt de wereld inmiddels gewend. Dus vond Por sche de tijd rijp het programma met een kleinere cross-over uit te breiden. De Macan kan wat de ba sis betreft leunen op de Audi Q5, waarmee de maatgeving behoor lijk overeenkomt. teert zijn rijders bovendien op uit stekend meubilair. Ook achterin, waar twee personen voldoende plaats hebben. Het bagagevolume varieert van 500 tot 1.500 liter. In het vooronder van het test exemplaar huist de binnen het concern bekende 3.0 liter V6 TDI. Die brengt 258 pk voort en een koppel van 580 Nm. Gekoppeld aan de zeventraps sequentiële ver snellingsbak gaat de aandrijving naar alle wielen, zodat vrijwel on der alle omstandigheden voldoen de grip wordt geboden. De prestaties zijn een Porsche waardig: een 0-100-acceleratie in 6,3 seconden en een topsnelheid van 230. De complete rij-indruk hoort bij het hoge segment waar in Porsche de Macan positioneert, maar wie strak door de voorruit kijkt en niet let op vormgevings- details, kan net zo goed met een willekeurig andere SUV uit het segment op stap zijn. Het onderstel kan met een druk op de knop worden aangepast van comfortabel tot sportief. Daarmee voorziet de Macan in een brede range aan wensen van de kopers- groep. De auto geeft een solide ge voel, niet in de laatste plaats door de krachtig op de achtergrond klinkende diesel. Die neemt ge noegen met 1 liter brandstof op 11,8 kilometer. Prijzen van de Ma can beginnen bij 75.400 euro. Direct bij de eerste aanblik zorgt de schuingeplaatste achterruit voor een zeer elegante en tegelij kertijd sportieve uitstraling. Het front past helemaal in de lijn van de Cayenne. Wie de ruimte van deze auto niet nodig heeft, is met de nieuweling zeker zo goed uit. Het interieur blijkt meer een men gelmoes. De brede console met daarop alle bekende bedienings elementen komt uit dezelfde de- signschool als bij alle andere mo dellen van Porsche. Het dash board kent verder een eigen vorm geving, maar is wat minder ty pisch Porsche. De materialen en afwerking zijn wat je gewend bent in de topklasse. Porsche trak- Net als bij voorgaande generaties biedt de nieuwe BMW M3 (en de M4 coupé) veel meer dan nodig is. Met zijn bi- turbo V6 van 431 pk en gigakop- pel van 550 Nm katapulteert de auto zich in 4,3 seconden naar de 100 en topt op 250 kilome ter per uur (begrensd). Maar het gaat vooral om de indruk die de auto aan de bestuurder geeft. Met een druk op de knop kunnen de reacties op het gas pedaal, de besturing en de on- derstelafstemming naar wens worden gewijzigd. De zeven traps sequentiële versnellings bak kent een sportstand. Daar mee ontpopt de M3 zich van een snelle en nog steeds vol doende comfortabele sedan tot een racemonster van het zuiver ste water. De communicatie tussen wegdek en bestuurder is optimaal, de V6 gromt stille tjes, maar merkbaar. Vanaf 104.000 euro (M4:105.000 eu ro) kan de koper genieten van topklasse Duitse autotechniek. VRIJDAG 23 MEI 2014 De Citroen Traction Avant viert eind deze maand zijn 80e ver jaardag. Dat feestje wordt 30 en 31 mei en 1 juni luister bijgezet in Epe. Op vrijdag wordt vanuit het Golden Tulip Hotel Epe een rondrit gehouden. Op zaterdag vindt op het parkeerterrein van het hotel een Concours d'Élégance plaats. Zondag komen in Zwolle circa 150 Tractions en hun eigenaren bijeen. De Grand Prix van Monaco is de meest spraakmakende race op de Formule 1-kalender. Die GP heeft de ontwerpers van kledingmerk McGregor geïnspireerd tot het samenstellen van een collectie voorzien van 'Monaco-opschrif- ten'. De T-shirts, vesten, jacks en voor de dames zelfs een jurk zijn uitgevoerd in rood, wit en blauw. Zie ook www.mcgregor.nl Traction Avant: 80! foto Citroën McGregor en F1. foto McGregor Porsche Macan Bagage 500-1.500 liter, gewicht 1.855 kg. Diesel 258 pk. Vanaf 75.400 euro. Audi Q5 Bagage 540-1.560 liter, gewicht 1.835 kg. Die sel 245 pk. Vanaf 46.570 euro, 3.0 TDI quattro 68.760 euro. BMWX3 Bagage 550-1.600 liter, gewicht 1.795 kg. Die sel 258 pk. Vanaf 47.990 euro, xDrive 30d 70.000 euro. Mercedes GLK Bagage 450-1.550 liter, gewicht 1.825 kg. Die sel 265 pk. Vanaf 47.400 euro, 350 CDI 71.595 euro. Smart start een wedstrijd met als doel de Brabus special edition sa men te stellen. Tijdens vijf stem ronden kunnen de fans hun voor keur uitspreken voor de samenstel ling van de auto. Stemmen kan on der meer op de kleur van de carros seriepanelen, de veiligheidskooi en de stoelbekleding. Deelnemers ma ken kans op een reis naar Portugal. Zie www.smart-fan-edition.com De mobiele telefoon krijgt in de auto met regelmaat een plekje in portiervak of flessenhouder. Ford heeft met MyFord Doek een oplos sing bedacht voor rondslingerende telefoons en navigatiesystemen. In de houder kunnen mobiele appara ten worden bevestigd en opgela den. MyFord Dock is vooralsnog voorbehouden aan de Tourneo en Transit Courier. Prijs: 95 euro. BMW levert de M3 en M4 ook in opvallende kleuren, foto Automedia door Tony Vos Smart-wedstrijd. foto Smart door Tony Vos MyFord Doek. foto Ford De schuine achterkant zorgt voor een elegant-sportieve aanblik van de Porsche Macan. foto's Automedia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15