I I I I Dizzieni Schoonheidsfoutje Niet in gesprek met Dijkshoorn <6 interview Met Donderdagskinderen is de thril lerserie van Nicci French rond therapeute Frieda Klein op de helft. „We werken nu aan vrijdag. Het weekend nadert. Geen idee hoe dit de sfeer gaat veranderen." 10 DIZZIE De mooiste boeken ontdek je samen! THEO HAKKERT Iemand moet Scarlett Jo hansson hebben voor zien van slecht advies. De Amerikaanse actrice, die tot nu toe tweemaal werd uitgeroepen tot de meest sexy vrouw ter wereld, wil niet dat zij wordt gezien als norm voor ultieme vrouwelij ke schoonheid. Haar naam komt voor in de ro man La première chose qu'on regar- de van de Franse schrijver Gré- goire Delacourt. Hij schijnt daarin een vrouw op te voeren die sprekend op Scarlett Johans son lijkt. Zij geeft zich ook uit als dubbelgangster, wat niet slecht uitpakt voor haar inko men. Andere vrouwen jaloers, de mannen hoteldebotel. Leuk, totdat het uitkomt. Scarlett Johansson vond het van meet af aan niet leuk. Ze heeft een rechtszaak tegen De lacourt aangespannen. Hij zou haar goede naam en zegenrijke uiterlijk uitbuiten voor eigen gewin. Het boek zou haar ima go schaden, want er zouden on- Welke vrouw zou niet als mooiste van dit tijdperk willen worden beschouwd? waarheden in staan over haar privéleven. Als we alle romans moeten te rughalen waarin de namen van beroemdheden voorkomen, wordt het leeg in de bibliothe ken. En als het in romans niet meer mag, mag het dan nog wel in de krant? Vindt Scarlett Johansson het goed dat ik hier haar naam gebruik? Herman Brusselmans moest het meemaken dat zijn roman Uitgeverij Guggenheimer werd verboden nadat Ann Demeule- meester had geprotesteerd te gen de manier waarop hij haar had beschreven. Maar A.F.Th, van der Heijden mocht, tegen de zin van zanger Peter Koele- wijn in, diens familienaam la ten staan in De helleveeg. Ook al had hij in de roman beweerd dat er boven Koelewijns vis winkel illegale abortussen wa ren uitgevoerd. Het meest wonderlijke aan de actie van Scarlett Johansson is dat ze niet door lijkt te hebben hoe Delacourt haar vereert. Dit is niet de vrijdag om de grond vraag Was will das Weib? defini tief te beantwoorden, maar het zou kunnen dat niet veel vrou wen er bezwaar tegen zouden hebben te worden beschouwd als de mooiste van dit tijdperk. Dat Scarlett wel bezwaar ziet, zie ik als een schoonheidsfout je. Bezitters van radiotoestellen waar de zenders handmatig moeten worden opgezocht en afgesteld, kennen het gevoel: je krijgt de zender net niet scherp. De ont vangst zit, ook bij een heldere ether, vol ruis. Schaatsers geven na een verloren rit aan dat ze niet in gesprek waren met het ijs. Zo raakte ik niet in gesprek met In zijn nabijheid van Nico Dijkshoorn, om wie ik sowieso al minder vaak moet lachen dan menig ander. Een kwestie van afstemming. In In zijn nabijheid heeft hij een op zich interes sant onderwerp bij de kop: blinde adoratie. Het mocht niet voyeu ristisch zijn, niet porno grafisch. Het moest gaan om schaamte en schuldge voel Hoe gekker hoofdpersonage Wim Beest doet, hoe groter de bewon dering. Terwijl hij een gruwelijke vent is. Zoals de een de lach aan de kont heeft hangen, zo kan Wim niets fout doen. Terwijl hij zelf hartstikke fout is. In wezen een eenzame jongen, een mama's kindje. Onbegrepen, maar om on begrijpelijke reden bewonderd. Hij laat een spoor van vrouwen en vrienden na. Nico Dijkshoorn laat er 32 aan het woord. Over Wim. Zo jammer dat Dijks hoorn geen poging heeft gedaan ieder van die 32 vertellers op een eigen manier te laten praten. Hij davert door, in één tempo, in één register. Soms is de ontvangst helder en leidt het tot een glimlach. Maar misschien was dit de bedoeling en wilde hij dat dit boek niet tot blinde adoratie zou lei den. Dan is zijn missie geslaagd. Alle favorieten op je eigen boekenplank 'In de trein zit ik als in het noodlot' In de psychologische thrillers van Nicci French zou het nooit over dode kinde ren gaan. „Toen wij daarover spraken, hadden we zelf vier jonge kinderen. Dat gingen we niet doen. Te pijnlijk, te gruwelijk. Vervolgens hebben we, al leen voor de Nederlandse lezer, juist daar een verhaal over geschreven. Een serie zouden we ook niet schrijven. Dat doen we inmiddels wel. Zo zouden we ook niet over verkrachting schrijven. Verkrachting is on gemakkelijk en het is zo'n moeilijk onder werp. Maar kijk nu: het is of we het over onszelf afroepen." Dit zegt Sean French (54), de mannelijke helft van het schrijversechtpaar. De plot van de nieuwe thriller Donderdagskinderen het vierde deel van een reeks van acht over psychotherapeute Frieda Klein, draait om verkrachting. French' echtgenote Nicci Gerrard (55): „Het mocht niet voyeuristisch zijn, niet pornografisch. Het moest gaan om schaam te en schuldgevoel. Het moest zorgvuldig. Verkrachting is een uitwas van macht. Mensen worden gezien als objecten. Het is ontmenselijking." In de reeks van Nicci French, met telkens de naam van een dag in de titel, verschijnt elk jaar een deel. Sean: „Dat moet, want ze moeten de tijd reflecteren. De personages worden ouder, wij worden ouder en Lon den, ook een van de personages, verandert snel. Inmiddels hebben we de Olympische Spelen achter de rug. Nu zijn er plannen ge presenteerd voor de bouw van wel 260 to rens in Londen." Nicci: „Het gaat verbazing wekkend snel, de boeken kunnen het am per bijhouden." Terwijl ze schreven aan dit vierde deel, kreeg het boek ongevraagd een actuele kant. Engeland werd opgeschrikt door be richten over een groot aantal verkrachtin gen en aanrandingen uit het verle den. Van bekende mediafiguren als Jimmy Saville en Stuart Hall. Nicci: „Het heeft in Engeland gro teske vormen aangenomen. Twin tig, dertig jaar hebben de slachtof fers er niet over gepraat. Ze heb ben gezwegen omdat ze dachten dat het hun fout en hun schuld was. Er was veel schaamte en ver warring. En opeens leek het of ze toestemming kregen ermee naar buiten te komen." Moeilijk blijft het. Ook in Donder dagskinderen zwijgen de slachtof fers lang. Nicci: „Als het dan naar buiten komt, zeggen ze: 'Ik ben... Het is mij ook overkomen'. Zelfs het woord verkrachting ligt moei- lijk." Wat knaagt, is het besef dat seks waar schijnlijk nooit meer puur genot zal zijn. Altijd die knellende herinnering. Nicci Gerrard knikt. „Dat besef zal er altijd zijn. Met seks om het genot, om het ple zier, zonder enige druk, is het leven echt op zijn mooist. Maar het zal moeilijk zijn om onschuld terug te vinden. En dan zijn we ook nog opgegroeid in een christelijke cultuur waarin het verleden aan je blijft hangen. De bagage en het afval van je le ven sleep je mee." Sean: „Moeten nadenken over je verleden, kan confronterend zijn. Sommige mensen zijn er goed in muurtjes op te trekken. Dat lijkt goed, maar o wee als die muur omvalt. Dan zijn ze niet klaar voor de confrontatie. Weer anderen blijven maar in dat verleden hangen en dat is ook niet goed." Veel werk voor psychotherapeute Frieda Klein, zou je zeggen. Ware het niet dat ook zij in haar verleden beschadigd is geraakt. Bovendien is ze geen prater. Nicci: „Haar neerzetten als slachtoffer van haar verle den wilden we niet. Ze is iemand die met kracht haar verleden het hoofd biedt. Ze is strijdbaar en gaat nooit terug." Sean: „Ze is op zichzelf. We wisten dat er een deel in de reeks zou komen waarin ze in haar verleden zou moeten duiken. Veel lezers vroegen zich af waar ze vandaan kwam. Die vinden het antwoord hier." Sean: „De drie eerdere boeken waren drie harde klappen voor haar waaraan ze bijna onderdoor ging. Nu is er de confrontatie met haar verleden. Zonder iets te verraden, kun je zeggen dat ze hier uitkomt met nieu we kracht. Aan het eind is er een nieuwe toekomst, ja. „En de sfeer? We schrijven nu aan vrijdag. De werkdagen zijn bijna op. We konden claimen dat het elke dag slechter werd. Maar nu nadert het weekend." Verhoudingsgewijs zijn er veel dialogen en relatief weinig mis daad. Zo kunnen de boeken van Nicci French worden omschre ven. Nicci: „Bij psychoanalyse gaat het om wat mensen zeggen. Frieda is niet een speurder die vingerafdrukken onderzoekt of een verloren handschoen vindt. Ze is gevoelig voor taal en ge drag." Sean: „De plot gaat via ge dachten en woorden. Geen bom men of schietpartijen. Het is ver leidelijk om met vijf lijken te be ginnen. Dat zet lekker de toon. Maar dan is het al snel niet meer beangstigend." Nicci: „Ook hier geldt: less is more. Eén lijk zegt meer dan honderd." EF Dizzie is hét online boekenplatform van deze krant en staat vol nieuws, re censies, interviews en informatie over boeken en schrijvers. Lezers vinden elkaar op Dizzie en de len daar hun liefde voor boeken. Ca naar Dizzie.nl ROMAN door Theo Hakkert IN J :M in zijn nabijheid Nico Dijkshoorn 216 blz, 19,90 Atlas Contact LAAT ZIEN WATJE LEEST Aanraders voor in de zon, de tuin of aan zee. Op Dizzie.nl kun je boe ken verzamelen en delen met an deren. Hoe? Maak een account aan en begin! Wie weet komt jouw favoriet in de Dizzie top tien! JOSEPH ROTH 75 JAAR DOOD Joseph Roth is 75 jaar geleden overle den. De Oostenrijkse schrijver wordt herdacht met de uitgave van Vlucht zonder einde en een hommage op to neel. Theo Hakkert was bij de voor stelling en blogt erover op Dizzie.nl. door Theo Hakkert NICCI FRENC Donderdags- kinderen Nicci French Vertaling Caecile de Hoog en Irving Pardoen 380 blz. 19,95 euro Anthos Deel dit boek op Dizzie.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10