VERDIEPING 9 Hoeveel verdienen Europese commissaris sen en topambtenaren? Wat verdienen Europarlementariërs? Hoe wordt de afdracht van Nederland aan de EU bepaald en hoe verhoudt zich die met die van andere landen? Waarom is er nog altijd geen einde gekomen aan het verhuiscircus tussen Brussel en Straatsburg? Ik heb geprobeerd in België een hypotheek af te sluiten, maar dat lukt niet Hoe kan dat? Hoe staat het met parle mentariërs die wei de presentielijst tekenen en daggeld innen, maar niet gaan stemmen? _L_7 EP De voorzitter van het dagelijks bestuur van de EU (nu: de Portugees José Manuel Barro- so) verdient per maand bruto 25.000 euro. Daarover betaalt hij 45 procent belasting plus een extra heffing van 5,5 procent. De vice-voorzitters (onder wie Neelie Kroes) ontvangen maandelijks bruto zo'n 23.000 euro en de 'gewone' commissarissen moe ten het met 21.000 euro stellen. Elke lidstaat heeft één eurocommissaris, dat zijn er dus 28 in totaal. Veertig van de cirta 33.000 ambtenaren bij de Europese Commissie verdienen het top salaris van 18.000 euro bruto per maand. De jongere bedienden beginnen met onge veer 4.300 euro per maand. Ze krijgen geen vakantiegeld of autovergoeding, maar wel een ontheemdentoeslag en kindertoesla gen. Sinds 2009 verdienen Europarlementariërs, ongeacht hun nationaliteit, hetzelfde: bru to 7.956,87 euro per maand. Daar blijft na af trek van een soort EU-taks (Gemeenschaps belasting van 20 tot 30 procent) en een pre mie voor een ongevallenverzekering 6.200,72 van over. Daarnaast kunnen de lid staten er zelf nog belasting over heffen. De parlementariërs hebben recht op een persoonlijke medewerker, waarvan de 'wer kelijk gemaakte kosten' uit de begroting van het parlement worden betaald. Elke maand krijgen de EP'ers daarnaast 4.299 euro op hun rekening gestort. Dat is voor uitgaven in hun lidstaat van her komst, zoals administratie- en kantoorkos ten. Ze hoeven die kosten niet te verant woorden. Wel vragen sommige partijen van hun politici om een verantwoording van deze kosten. Tot een maximum van 4.243,00 per jaar kunnen Europarlementariërs reizen die zij maken in functie van hun werk, declare ren, bijvoorbeeld als lid van een buiten landcommissie. Verder krijgen zij tweeder-, de van hun medische kosten vergoed. Hoe de afdracht wordt berekend, is tame lijk ingewikkeldmaar komt op het volgen de neer. De bijdragen van alle lidstaten be staat uit drie delen: een deel (voor Neder land 5 procent) van het nationale inkomen (bbp), een percentage van de btw-inkom- sten en 75 procent van de douaneheffin gen. Daarmee kwam de rekening voor Den Haag in 2012 (de meest recente cijfers) op 6,08 miljard euro. Dat is inclusief een jaar lijkse korting die we sinds 2007 krijgen van tegen het miljard omdat we eigenlijk iets te hoog zijn ingeschaald. Elk land ont vangt ook geld uit subsidies, in 2012 kreeg Nederland 2,1 miljard euro uit Brussel. De sterkste schouders dragen de zwaarste las ten, hebben de lidstaten samen afgespro ken en dus betaalt Duitsland het meest: 26,2 miljard euro. Ter vergelijking: Frank rijk betaalde 21,3 miljard in 2012 en België 5,2 miljard euro. Omdat de gehanteerde de finitie van bbp alweer twintig jaar oud is, wordt die momenteel herzien. Den Haag hoopt dat de afdracht daardoor daalt. De Franse regering wil dat het Europees Parlement in Straatsburg blijft. Dat levert geld en prestige op. Er zit een symbolische waarde aan de keuze indertijd voor Straats burg als zetel van de enige rechtstreeks ver kozen, democratische EU-instelling, die we nogal eens uit het oog verliezen. De stad ligt op de grens van Duitsland en Frankrijk en is in de Frans-Duitse oorlogen meerma len heen-en-weer gepingpongd. Niet voor niets is Straatsburg óók de zetel van het Eu ropees Hof voor de Rechten van de Mens en de Raad van Europa, waarin 47 landen zich binden aan democratie, de rechtsstaat en mensenrechten. Al staat heel Nederland op zijn kop over de jaarlijkse geldverspilling van 200 miljoen euro, de Franse president heeft daar geen boodschap aan. De meerderheid van het Europees parle ment (op de meeste Franse leden na), wil wél af van het heen-en-weer-gereis, maar het parlement heeft er zelf niets over te zeggen. Het is een besluit uit 1992 van de toen nog twaalf regeringsleiders, inclusief onze eigen premier Ruud Lubbers en dat hebben zij ook nog eens vastgelegd in het Europese Verdrag. Zo'n contract kun je niet zomaar verbre ken. Er zou dan een verdragswijziging no dig zijn en daar moeten alle inmiddels 28 lidstaten mee instemmen. In november heeft het parlement de Europese regerings leiders nog in een resolutie opgeroepen het parlement zélf te laten bepalen waar en wanneer het vergadert De zetel van de Europese Politiedienst (Eu ropol) in Den Haag ligt ook in het EU-ver- drag vast. mm Er is in Europa vrij verkeer van geld, goede ren en mensen - dat is een van de pijlers onder de Unie. Bedrijven zijn dus vrij om zelf te bepalen met wie ze zaken doen, ook hypotheekverstrekkers. Het is volgens de regels dus mogelijk. Maar banken en andere financiële instellin gen zijn huiverig voor risico's op voor hen onbekend terrein, zoals een buitenlandse woningmarkt. Ze lezen allicht ook Neder landse kranten, en weten dus dat de Neder landse woningmarkt momenteel niet roos kleurig is. Probeer het eens in Duitsland, daar maakt u misschien meer kans. Het is volgens het reglement van het parle ment niet verplicht om te stemmen. Parle mentariërs ontvangen een dagvergoeding voor officiële vergaderingen van 304 euro, bedoeld voor hotels en maaltijden en derge lijke, als ze de presentielijst getekend heb ben. Als blijkt dat een lid bij minder dan de helft van de plenaire stemmingen aan wezig is, wordt de verblijfsvergoeding ge halveerd. WOENSDAG 21 MEI 2014 n TMi STRAATSBUR®

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 9