VERDIEPING 9
Hoeveel verdienen
Europese commissaris
sen en topambtenaren?
Wat verdienen
Europarlementariërs?
Hoe wordt de afdracht
van Nederland aan de
EU bepaald en hoe
verhoudt zich die met
die van andere landen?
Waarom is er nog altijd
geen einde gekomen
aan het verhuiscircus
tussen Brussel en
Straatsburg?
Ik heb geprobeerd in
België een hypotheek
af te sluiten, maar dat
lukt niet Hoe kan dat?
Hoe staat het met parle
mentariërs die wei de
presentielijst tekenen
en daggeld innen, maar
niet gaan stemmen?
_L_7
EP
De voorzitter van het dagelijks bestuur van
de EU (nu: de Portugees José Manuel Barro-
so) verdient per maand bruto 25.000 euro.
Daarover betaalt hij 45 procent belasting
plus een extra heffing van 5,5 procent. De
vice-voorzitters (onder wie Neelie Kroes)
ontvangen maandelijks bruto zo'n 23.000
euro en de 'gewone' commissarissen moe
ten het met 21.000 euro stellen.
Elke lidstaat heeft één eurocommissaris,
dat zijn er dus 28 in totaal.
Veertig van de cirta 33.000 ambtenaren bij
de Europese Commissie verdienen het top
salaris van 18.000 euro bruto per maand.
De jongere bedienden beginnen met onge
veer 4.300 euro per maand. Ze krijgen geen
vakantiegeld of autovergoeding, maar wel
een ontheemdentoeslag en kindertoesla
gen.
Sinds 2009 verdienen Europarlementariërs,
ongeacht hun nationaliteit, hetzelfde: bru
to 7.956,87 euro per maand. Daar blijft na af
trek van een soort EU-taks (Gemeenschaps
belasting van 20 tot 30 procent) en een pre
mie voor een ongevallenverzekering
6.200,72 van over. Daarnaast kunnen de lid
staten er zelf nog belasting over heffen.
De parlementariërs hebben recht op een
persoonlijke medewerker, waarvan de 'wer
kelijk gemaakte kosten' uit de begroting
van het parlement worden betaald.
Elke maand krijgen de EP'ers daarnaast
4.299 euro op hun rekening gestort. Dat is
voor uitgaven in hun lidstaat van her
komst, zoals administratie- en kantoorkos
ten. Ze hoeven die kosten niet te verant
woorden. Wel vragen sommige partijen
van hun politici om een verantwoording
van deze kosten.
Tot een maximum van 4.243,00 per jaar
kunnen Europarlementariërs reizen die zij
maken in functie van hun werk, declare
ren, bijvoorbeeld als lid van een buiten
landcommissie. Verder krijgen zij tweeder-,
de van hun medische kosten vergoed.
Hoe de afdracht wordt berekend, is tame
lijk ingewikkeldmaar komt op het volgen
de neer. De bijdragen van alle lidstaten be
staat uit drie delen: een deel (voor Neder
land 5 procent) van het nationale inkomen
(bbp), een percentage van de btw-inkom-
sten en 75 procent van de douaneheffin
gen. Daarmee kwam de rekening voor Den
Haag in 2012 (de meest recente cijfers) op
6,08 miljard euro. Dat is inclusief een jaar
lijkse korting die we sinds 2007 krijgen
van tegen het miljard omdat we eigenlijk
iets te hoog zijn ingeschaald. Elk land ont
vangt ook geld uit subsidies, in 2012 kreeg
Nederland 2,1 miljard euro uit Brussel. De
sterkste schouders dragen de zwaarste las
ten, hebben de lidstaten samen afgespro
ken en dus betaalt Duitsland het meest:
26,2 miljard euro. Ter vergelijking: Frank
rijk betaalde 21,3 miljard in 2012 en België
5,2 miljard euro. Omdat de gehanteerde de
finitie van bbp alweer twintig jaar oud is,
wordt die momenteel herzien. Den Haag
hoopt dat de afdracht daardoor daalt.
De Franse regering wil dat het Europees
Parlement in Straatsburg blijft. Dat levert
geld en prestige op. Er zit een symbolische
waarde aan de keuze indertijd voor Straats
burg als zetel van de enige rechtstreeks ver
kozen, democratische EU-instelling, die we
nogal eens uit het oog verliezen. De stad
ligt op de grens van Duitsland en Frankrijk
en is in de Frans-Duitse oorlogen meerma
len heen-en-weer gepingpongd. Niet voor
niets is Straatsburg óók de zetel van het Eu
ropees Hof voor de Rechten van de Mens
en de Raad van Europa, waarin 47 landen
zich binden aan democratie, de rechtsstaat
en mensenrechten.
Al staat heel Nederland op zijn kop over de
jaarlijkse geldverspilling van 200 miljoen
euro, de Franse president heeft daar geen
boodschap aan.
De meerderheid van het Europees parle
ment (op de meeste Franse leden na), wil
wél af van het heen-en-weer-gereis, maar
het parlement heeft er zelf niets over te
zeggen. Het is een besluit uit 1992 van de
toen nog twaalf regeringsleiders, inclusief
onze eigen premier Ruud Lubbers en dat
hebben zij ook nog eens vastgelegd in het
Europese Verdrag.
Zo'n contract kun je niet zomaar verbre
ken. Er zou dan een verdragswijziging no
dig zijn en daar moeten alle inmiddels 28
lidstaten mee instemmen. In november
heeft het parlement de Europese regerings
leiders nog in een resolutie opgeroepen het
parlement zélf te laten bepalen waar en
wanneer het vergadert
De zetel van de Europese Politiedienst (Eu
ropol) in Den Haag ligt ook in het EU-ver-
drag vast.
mm
Er is in Europa vrij verkeer van geld, goede
ren en mensen - dat is een van de pijlers
onder de Unie. Bedrijven zijn dus vrij om
zelf te bepalen met wie ze zaken doen, ook
hypotheekverstrekkers. Het is volgens de
regels dus mogelijk.
Maar banken en andere financiële instellin
gen zijn huiverig voor risico's op voor hen
onbekend terrein, zoals een buitenlandse
woningmarkt. Ze lezen allicht ook Neder
landse kranten, en weten dus dat de Neder
landse woningmarkt momenteel niet roos
kleurig is. Probeer het eens in Duitsland,
daar maakt u misschien meer kans.
Het is volgens het reglement van het parle
ment niet verplicht om te stemmen. Parle
mentariërs ontvangen een dagvergoeding
voor officiële vergaderingen van 304 euro,
bedoeld voor hotels en maaltijden en derge
lijke, als ze de presentielijst getekend heb
ben. Als blijkt dat een lid bij minder dan
de helft van de plenaire stemmingen aan
wezig is, wordt de verblijfsvergoeding ge
halveerd.
WOENSDAG 21 MEI 2014
n
TMi
STRAATSBUR®