I A A I I Lezers reageer den massaal op de oproep van deze krant om een vraag te stel len over Euro Europees Parlement. Onze corres pondent in Brussel, Petra Jan broers, woord op vragen over de thema's die lezers het aansneden. 8 VERDIEPING VERKIEZINGEN Wordt de schuld van Griekenland nu wel of niet kwijtgescholden? Waarom heeft Brussel eigenlijk zo veel invloed op onze nationale wetgeving? Waarom bezet Nederland slechts 26 van de 766 zetels in het Europarlement? JL_" EP w Zegt nooit nooit, maar het is niet de opzet om Griekse schulden aan de Europese Unie kwijt te schelden. Het zag er een tijd naar uit dat Griekenland nooit zou kunnen terugbetalen. Inmiddels groeit het optimis me. De hervormingen en bezuinigingen die het land moet doorvoeren in ruil voor steurt, liggen op koers. Beleggers, ook bui tenlandse, lijken weer vertrouwen te krij gen. Begin april heeft de Griekse overheid voor het eerst sinds jaren op eigen kracht (dus zonder EU-garantie) staatsobligaties uitgegeven. Het liep storm. Athene hoopte op 3 miljard euro, maar de vraag naar obligaties was 20 miljard. Ook de Griekse private banken zijn er de afgelo pen weken in geslaagd om tegen de 10 mil jard euro vers aandelenkapitaal op te halen; meer dan banken in welk ander euroland ook. Na de zomer wordt bekeken hoe het verder moet. Griekenland wil graag een schuldverlichting zodra het een begrotings overschot boekt, maar daar zijn de EU-mi- nisters van Financiën niet zo happig op. Europese wetten hebben tot doel om gelij ke kansen en gelijke regels te laten gelden op de interne Europese markt. Alleen dan kan die interne markt van de 28 lidstaten goed functioneren. De regels komen tot stand in samenspraak tussen de Europese Commissie (die wetsvoorstellen indient), het Europees Parlement (dat controleert en wijzigt) en de nationale vakministers. De Nederlandse ministers zijn dus medever antwoordelijk voor en medebepaler van het 'Brusselse' beleid. Om die reden zijn ze er ook vaak te vinden. De regels die Brussel uitvaardigt, bestaan uit verordeningen en richtlijnen. Een veror dening is een bindend besluit dat voor ie dereen overal in de EU geldt. Zo is de naam Parmaham per verordening be schermd. Daardoor is de Parmaham die u koopt in Friesland niet ineens iets heel an ders dan de Parmaham die u in Italië koopt; of waar dan ook in de EU. Landen kunnen zelf bepalen hoe zij richtlij nen in hun nationale wetten verwerken, als het doel maar bereikt wordt. Stel dat een richtlijn bepaalt dat een werknemer minstens acht uur rust moet hebben tus sen een avonddienst en een ochtenddienst, dan mag de Tweede Kamer daar gerust twaalf of twintig uur van maken in de Ne derlandse wetgeving, maar niet zes. De huidige verdeling van de zetels is gro tendeels gebaseerd op bevolkingsgrootte, waarbij de grootste landen wat minder en de kleinste landen wat extra zetels krijgen. Zo heeft geen enkele lidstaat, hoe klein ook, minder dan zes zetels. Dat geldt bij voorbeeld voor Luxemburg met 530.000 in woners. Verhoudingsgewijs krijgt dat land er veel meer dan Duitsland: onze buren hebben met 81 miljoen inwoners 99 zetels. Het zou voor Nederland gunstiger zijn als de zetelverhouding gebaseerd was op het gemiddeld aantal inwoners per vierkante kilometer. Dan zouden kleine landen beter vertegenwoordigd zijn en meer invloed kunnen uitoefenen op de politieke besluit vorming. En waarom geen zetelverhouding op grond van het bruto nationaal product? Of op-basis van de bevolkingsopbouw? Voor de volgende verkiezingen, in 2019, wordt de verdeling van zetels opnieuw te gen het licht gehouden. Het Europees Parle ment doet daarover in 2016 een voorstel, waarbij ook rekening wordt gehouden met demografische trends. Het totaal aantal zetels wordt nu terugge bracht van 766 naar 751 zetels. Nederland houdt er 26, Duitsland krimpt naar 96. SF Europese Unie in negen vragen en antwoorden door Petra Janbroers illustratie Nozzman p

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 8