I
A
A
I
I
Lezers reageer
den massaal
op de oproep
van deze
krant om een
vraag te stel
len over Euro
Europees
Parlement.
Onze corres
pondent in
Brussel, Petra
Jan broers,
woord op
vragen over
de thema's die
lezers het
aansneden.
8 VERDIEPING
VERKIEZINGEN
Wordt de schuld van
Griekenland nu wel of
niet kwijtgescholden?
Waarom heeft Brussel
eigenlijk zo veel
invloed op onze
nationale wetgeving?
Waarom bezet
Nederland slechts
26 van de 766 zetels
in het Europarlement?
JL_"
EP w
Zegt nooit nooit, maar het is niet de opzet
om Griekse schulden aan de Europese
Unie kwijt te schelden. Het zag er een tijd
naar uit dat Griekenland nooit zou kunnen
terugbetalen. Inmiddels groeit het optimis
me. De hervormingen en bezuinigingen
die het land moet doorvoeren in ruil voor
steurt, liggen op koers. Beleggers, ook bui
tenlandse, lijken weer vertrouwen te krij
gen. Begin april heeft de Griekse overheid
voor het eerst sinds jaren op eigen kracht
(dus zonder EU-garantie) staatsobligaties
uitgegeven. Het liep storm.
Athene hoopte op 3 miljard euro, maar de
vraag naar obligaties was 20 miljard. Ook
de Griekse private banken zijn er de afgelo
pen weken in geslaagd om tegen de 10 mil
jard euro vers aandelenkapitaal op te halen;
meer dan banken in welk ander euroland
ook. Na de zomer wordt bekeken hoe het
verder moet. Griekenland wil graag een
schuldverlichting zodra het een begrotings
overschot boekt, maar daar zijn de EU-mi-
nisters van Financiën niet zo happig op.
Europese wetten hebben tot doel om gelij
ke kansen en gelijke regels te laten gelden
op de interne Europese markt. Alleen dan
kan die interne markt van de 28 lidstaten
goed functioneren. De regels komen tot
stand in samenspraak tussen de Europese
Commissie (die wetsvoorstellen indient),
het Europees Parlement (dat controleert en
wijzigt) en de nationale vakministers. De
Nederlandse ministers zijn dus medever
antwoordelijk voor en medebepaler van
het 'Brusselse' beleid. Om die reden zijn ze
er ook vaak te vinden.
De regels die Brussel uitvaardigt, bestaan
uit verordeningen en richtlijnen. Een veror
dening is een bindend besluit dat voor ie
dereen overal in de EU geldt. Zo is de
naam Parmaham per verordening be
schermd. Daardoor is de Parmaham die u
koopt in Friesland niet ineens iets heel an
ders dan de Parmaham die u in Italië
koopt; of waar dan ook in de EU.
Landen kunnen zelf bepalen hoe zij richtlij
nen in hun nationale wetten verwerken,
als het doel maar bereikt wordt. Stel dat
een richtlijn bepaalt dat een werknemer
minstens acht uur rust moet hebben tus
sen een avonddienst en een ochtenddienst,
dan mag de Tweede Kamer daar gerust
twaalf of twintig uur van maken in de Ne
derlandse wetgeving, maar niet zes.
De huidige verdeling van de zetels is gro
tendeels gebaseerd op bevolkingsgrootte,
waarbij de grootste landen wat minder en
de kleinste landen wat extra zetels krijgen.
Zo heeft geen enkele lidstaat, hoe klein
ook, minder dan zes zetels. Dat geldt bij
voorbeeld voor Luxemburg met 530.000 in
woners. Verhoudingsgewijs krijgt dat land
er veel meer dan Duitsland: onze buren
hebben met 81 miljoen inwoners 99 zetels.
Het zou voor Nederland gunstiger zijn als
de zetelverhouding gebaseerd was op het
gemiddeld aantal inwoners per vierkante
kilometer. Dan zouden kleine landen beter
vertegenwoordigd zijn en meer invloed
kunnen uitoefenen op de politieke besluit
vorming. En waarom geen zetelverhouding
op grond van het bruto nationaal product?
Of op-basis van de bevolkingsopbouw?
Voor de volgende verkiezingen, in 2019,
wordt de verdeling van zetels opnieuw te
gen het licht gehouden. Het Europees Parle
ment doet daarover in 2016 een voorstel,
waarbij ook rekening wordt gehouden met
demografische trends.
Het totaal aantal zetels wordt nu terugge
bracht van 766 naar 751 zetels. Nederland
houdt er 26, Duitsland krimpt naar 96.
SF
Europese Unie in negen
vragen en antwoorden
door Petra Janbroers
illustratie Nozzman
p