IKZÏtl2 Steun0 'Bootvluchteling stopt I Comfortbedden I I Duits busbedrijf begint vanuit Amsterdam met internationale lijndiensten. Bevrijd een meisje uit kinderprostitutie molenaarjjjt 4 BINNENLAND INTERNATIONALE LIJNEN EF AMSTERDAM - Felgroen in combi natie met Hollands aandoend oranje. De bus van het Duitse be drijf Meinfernbus valt vanuit de verte al goed op. En dat is ook de bedoeling. Herkenbaarheid is be langrijk, vindt het bedrijf dat twee jaar geleden begon met drie bussen op één Zuid-Duitse lijn en inmiddels met 247 bussen op maar liefst 68 lijnen pendelt tus sen 197 bestemmingen en jaarlijks 4,5 miljoen passagiers verwerkt. Het felle groen is vanaf 5 juni ook in Nederland zichtbaar, vertelt Panya Putsathit, een van de op richters van Meinfernbus. Die dag start zijn bedrijf voor het eerst een lijndienst vanuit Amsterdam. Het zijn de eerste stappen van het bedrijf buiten het Duitse taalge bied. Via Utrecht en Arnhem gaat de route via onder meer Essen en Dortmund naar de eindbestem ming: Medebach in het Duitse Sauerland. Later dit jaar start het bedrijf met nog meer diensten vanuit Neder land: Amsterdam-Groningen-Ber- lijn bijvoorbeeld, de bijna elf uur durende trip Amsterdam- Utrecht-Arnhem-Keulen-Frank- furt-Bayreuth of de nog langere route tussen Amsterdam en Dres den. Met name met die latere routes gaat het bedrijf de directe concur rentie aan met Eurolines, het be drijf dat al vijftien jaar vanuit Ne derland naar meerdere buiten landse bestemmingen pendelt. Ook de trein wordt als concurrent gezien. Bij de NS denken ze daar anders over. „Internationale bus diensten zijn voordelig voor reizi gers die last minute en toch goed koop willen reizen", stelt een woordvoerder. Marketingmanager Hugo Faria van Eurolines vindt het vooral po sitief dat er een concurrent bij komt. „Het houdt ons scherp en het toont aan dat de busmarkt in Nederland groeit. De lijnen die Meinfernbus aanbiedt, hebben wij al." De Duitse nieuwkomer wil voor- YOLANTHE IN EEN KIPPENHOK al klanten trekken met dagelijkse verbindingen, herkenbaarheid en comfort. Putsathit: „We zijn nooit een lijn op goed geluk gestart. We hebben ook nog nooit een lijn hoeven stoppen wegens gebrek aan belangstelling." Reizen binnen Nederland aanbie den mag het bedrijf niet van de Nederlandse wet. Dus wie in Am sterdam, Utrecht, Arnhem of Gro ningen opstapt, mag pas in Duits land weer uitstappen. In eerste in stantie mikt het bedrijf op Duitse jongeren die in Nederland stude ren. Zij kennen de groene bussen van thuis. Als jongeren de buslijn eenmaal hebben ontdekt, gaat het vanzelf lopen, weet het bedrijf uit ervaring. Na een tijdje zijn alle leeftijden gelijkmatig vertegen woordigd. Luxe moet de klant over de streep trekken: gratis wifï in de bus, en voor wie een tablet of smartphone bij zich heeft, ook gratis films kijken onderweg. De reis boeken kan via een kanto rennetwerk dat in Nederland nog uitgebreid moet worden. De Ne derlandse website eindigt wel op '.nl', maar is voor het overgrote deel in het Engels. De rest op de site is Duitstalig. Ook zullen in eerste instantie de chauffeurs vooral Duits of Engels spreken. Het bedrijf is nog in overleg met twee Nederlandse busbedrijven om een deel van de lijndiensten te rijden. Die gesprekken zijn nog niet afgerond, net als de gesprek ken met de gemeente Amsterdam over het startpunt voor de groene bussen. „We hebben heel goede gesprekken gevoerd, maar er is nog geen definitieve plaats be paald. Voor 5 juni is dat zeker rond", verzekert de directeur. Dat is ongeveer 0,3 procent van al le inwoners. Ter vergelijking: Liba non (4,4 miljoen inwoners) vangt 1 miljoen vluchtelingen uit buur land Syrië op: een kwart van de ei gen bevolking. Toch was die 0,3 procent reden voor premier Rutte te spreken over 'een plotselinge asielin- stroom die ontwrichtend kan zijn'. Duizend vluchtelingen per week komen er nu Nederland bin nen, vooral Eritreeërs en Syriërs, en daar is geen plek voor. Het draagvlak voor het asielbeleid kan zo wegvallen, vindt Rutte. Teeven voorspelde gisteren tentenkam pen nodig te hebben als huisves ting. In een kamerdebat over asiel beleid, het tweede in één week, zei hij gisteren nog meer grens controles te willen om de toe stroom te stoppen. De vraag is wat dat oplost. Er wor den nu dertien treinen en zeven tien bussen per week gecontro leerd. Veel meer grenscontroles mogen, volgens Europese regels, alleen als er direct gevaar is voor de openbare orde of de nationale veiligheid. Dat is niet het geval. En als de Koninklijke Marechaus- Telegraaf mag ook tv-gids publiceren De Telegraaf mag van het ge rechtshof in Amsterdam pro grammagegevens langer dan een dag van tevoren publice ren, bijvoorbeeld in een eigen tv-gids. Publieke omroepen en commerciële zenders proberen dat al sinds 2012 te voorkomen. Eerder oordeelde de rechtbank dat er auteursrecht rust op de informatie en dat die niet zo maar verspreid mag worden. In hoger beroep meent het hof nu dat publicatie niet wordt gehin derd door de auteurswet, om dat een programmaoverzicht al leen feitelijke gegevens weer geeft en geen creatief werk. Onenigheid blijft over melden misbruik kerk De katholieke kerk houdt voorals nog vast aan 1 juli als deadline voor het melden van seksueel mis bruik van kinderen in de jaren '60 en '70. De kerk deed gisteren wel een nieuwe oproep aan slachtof fers om zich snel te melden. SlachtofFerorganisatie Klokk wil dat de termijn wordt verlengd. Zij stelt dat er 'enkele tientallen' men sen zijn die nog melding willen doen, maar moeite hebben om dat te doen. Een overleg maandag leverde geen resultaat op. De kerk wijst erop dat een melding kan be staan uit een korte e-mail, er is tot oktober tijd voor een uitge breid klaagschrift. MS treft mannen harder dan vrouwen De hersenziekte Multiple Scle rose (MS) treft mannen harder dan vrouwen. Mannen met MS hebben na een ziekteduur van zes jaar vaak meer problemen met bijvoorbeeld geheugen en concentratie dan vrouwelijke MS-patiënten. Dat blijkt uit onderzoek van het VUmc in Amsterdam. Neurowetenschap- per Menno Schoonheim onder zocht 150 patiënten die alle maal zes jaar de diagnose MS hadden. Hij concludeerde ook dat het brein bij mannelijke pa tiënten in die tijd sterker was gekrompen en minder efficiënt werkte dan dat bij vrouwen. EF www.molenaar.nl Bus gaat strijd aan met trein en vliegtuig door Paul Bots Croningen Amsterdam Dresden iPtrecht Frankfurt Arnhem* «Dortmund Ga na«frr *Alleen de lijn naar Dortmund stopt hier infographic DPd| bron Meinfernbus ANALYSE TOESTROOM ASIELZOEKERS door Cyril Rosman DEN HAAG - Nederland telde giste ren, volgens het CBS, 16.850.808 inwoners. Staatssecretaris Teeven voorziet dat daar voor het eind van het jaar 65.000 asielzoekers bij zijn gekomen. Uitrijdbaar mogelijkheden Meerdere comfortzones Elektrisch verstelbaar 1 en 2-persoonsbedden Bijpassende nachtkasten Ideale instaphoogte Verschillende breedtes Vooreen gezonde nachtrust Gratis uitgebreide brochure? Bel 0800 - 27 40 400 AMSTERDAM UTRECHT AMSTERDAM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4