IKZÏtl2
Steun0
'Bootvluchteling stopt
I
Comfortbedden
I
I
Duits busbedrijf begint vanuit
Amsterdam met internationale
lijndiensten.
Bevrijd een meisje uit
kinderprostitutie
molenaarjjjt
4 BINNENLAND
INTERNATIONALE LIJNEN
EF
AMSTERDAM - Felgroen in combi
natie met Hollands aandoend
oranje. De bus van het Duitse be
drijf Meinfernbus valt vanuit de
verte al goed op. En dat is ook de
bedoeling. Herkenbaarheid is be
langrijk, vindt het bedrijf dat
twee jaar geleden begon met drie
bussen op één Zuid-Duitse lijn
en inmiddels met 247 bussen op
maar liefst 68 lijnen pendelt tus
sen 197 bestemmingen en jaarlijks
4,5 miljoen passagiers verwerkt.
Het felle groen is vanaf 5 juni ook
in Nederland zichtbaar, vertelt
Panya Putsathit, een van de op
richters van Meinfernbus. Die dag
start zijn bedrijf voor het eerst
een lijndienst vanuit Amsterdam.
Het zijn de eerste stappen van het
bedrijf buiten het Duitse taalge
bied. Via Utrecht en Arnhem gaat
de route via onder meer Essen en
Dortmund naar de eindbestem
ming: Medebach in het Duitse
Sauerland.
Later dit jaar start het bedrijf met
nog meer diensten vanuit Neder
land: Amsterdam-Groningen-Ber-
lijn bijvoorbeeld, de bijna elf uur
durende trip Amsterdam-
Utrecht-Arnhem-Keulen-Frank-
furt-Bayreuth of de nog langere
route tussen Amsterdam en Dres
den.
Met name met die latere routes
gaat het bedrijf de directe concur
rentie aan met Eurolines, het be
drijf dat al vijftien jaar vanuit Ne
derland naar meerdere buiten
landse bestemmingen pendelt.
Ook de trein wordt als concurrent
gezien. Bij de NS denken ze daar
anders over. „Internationale bus
diensten zijn voordelig voor reizi
gers die last minute en toch goed
koop willen reizen", stelt een
woordvoerder.
Marketingmanager Hugo Faria
van Eurolines vindt het vooral po
sitief dat er een concurrent bij
komt. „Het houdt ons scherp en
het toont aan dat de busmarkt in
Nederland groeit. De lijnen die
Meinfernbus aanbiedt, hebben
wij al."
De Duitse nieuwkomer wil voor-
YOLANTHE IN EEN KIPPENHOK
al klanten trekken met dagelijkse
verbindingen, herkenbaarheid en
comfort. Putsathit: „We zijn nooit
een lijn op goed geluk gestart. We
hebben ook nog nooit een lijn
hoeven stoppen wegens gebrek
aan belangstelling."
Reizen binnen Nederland aanbie
den mag het bedrijf niet van de
Nederlandse wet. Dus wie in Am
sterdam, Utrecht, Arnhem of Gro
ningen opstapt, mag pas in Duits
land weer uitstappen. In eerste in
stantie mikt het bedrijf op Duitse
jongeren die in Nederland stude
ren. Zij kennen de groene bussen
van thuis. Als jongeren de buslijn
eenmaal hebben ontdekt, gaat het
vanzelf lopen, weet het bedrijf uit
ervaring. Na een tijdje zijn alle
leeftijden gelijkmatig vertegen
woordigd. Luxe moet de klant
over de streep trekken: gratis wifï
in de bus, en voor wie een tablet
of smartphone bij zich heeft, ook
gratis films kijken onderweg.
De reis boeken kan via een kanto
rennetwerk dat in Nederland nog
uitgebreid moet worden. De Ne
derlandse website eindigt wel op
'.nl', maar is voor het overgrote
deel in het Engels. De rest op de
site is Duitstalig. Ook zullen in
eerste instantie de chauffeurs
vooral Duits of Engels spreken.
Het bedrijf is nog in overleg met
twee Nederlandse busbedrijven
om een deel van de lijndiensten
te rijden. Die gesprekken zijn nog
niet afgerond, net als de gesprek
ken met de gemeente Amsterdam
over het startpunt voor de groene
bussen. „We hebben heel goede
gesprekken gevoerd, maar er is
nog geen definitieve plaats be
paald. Voor 5 juni is dat zeker
rond", verzekert de directeur.
Dat is ongeveer 0,3 procent van al
le inwoners. Ter vergelijking: Liba
non (4,4 miljoen inwoners) vangt
1 miljoen vluchtelingen uit buur
land Syrië op: een kwart van de ei
gen bevolking.
Toch was die 0,3 procent reden
voor premier Rutte te spreken
over 'een plotselinge asielin-
stroom die ontwrichtend kan
zijn'. Duizend vluchtelingen per
week komen er nu Nederland bin
nen, vooral Eritreeërs en Syriërs,
en daar is geen plek voor. Het
draagvlak voor het asielbeleid kan
zo wegvallen, vindt Rutte. Teeven
voorspelde gisteren tentenkam
pen nodig te hebben als huisves
ting. In een kamerdebat over asiel
beleid, het tweede in één week,
zei hij gisteren nog meer grens
controles te willen om de toe
stroom te stoppen.
De vraag is wat dat oplost. Er wor
den nu dertien treinen en zeven
tien bussen per week gecontro
leerd. Veel meer grenscontroles
mogen, volgens Europese regels,
alleen als er direct gevaar is voor
de openbare orde of de nationale
veiligheid. Dat is niet het geval.
En als de Koninklijke Marechaus-
Telegraaf mag ook
tv-gids publiceren
De Telegraaf mag van het ge
rechtshof in Amsterdam pro
grammagegevens langer dan
een dag van tevoren publice
ren, bijvoorbeeld in een eigen
tv-gids. Publieke omroepen en
commerciële zenders proberen
dat al sinds 2012 te voorkomen.
Eerder oordeelde de rechtbank
dat er auteursrecht rust op de
informatie en dat die niet zo
maar verspreid mag worden. In
hoger beroep meent het hof nu
dat publicatie niet wordt gehin
derd door de auteurswet, om
dat een programmaoverzicht al
leen feitelijke gegevens weer
geeft en geen creatief werk.
Onenigheid blijft over
melden misbruik kerk
De katholieke kerk houdt voorals
nog vast aan 1 juli als deadline
voor het melden van seksueel mis
bruik van kinderen in de jaren '60
en '70. De kerk deed gisteren wel
een nieuwe oproep aan slachtof
fers om zich snel te melden.
SlachtofFerorganisatie Klokk wil
dat de termijn wordt verlengd. Zij
stelt dat er 'enkele tientallen' men
sen zijn die nog melding willen
doen, maar moeite hebben om
dat te doen. Een overleg maandag
leverde geen resultaat op. De kerk
wijst erop dat een melding kan be
staan uit een korte e-mail, er is
tot oktober tijd voor een uitge
breid klaagschrift.
MS treft mannen
harder dan vrouwen
De hersenziekte Multiple Scle
rose (MS) treft mannen harder
dan vrouwen. Mannen met MS
hebben na een ziekteduur van
zes jaar vaak meer problemen
met bijvoorbeeld geheugen en
concentratie dan vrouwelijke
MS-patiënten. Dat blijkt uit
onderzoek van het VUmc in
Amsterdam. Neurowetenschap-
per Menno Schoonheim onder
zocht 150 patiënten die alle
maal zes jaar de diagnose MS
hadden. Hij concludeerde ook
dat het brein bij mannelijke pa
tiënten in die tijd sterker was
gekrompen en minder efficiënt
werkte dan dat bij vrouwen.
EF
www.molenaar.nl
Bus gaat strijd
aan met trein
en vliegtuig
door Paul Bots
Croningen
Amsterdam
Dresden
iPtrecht Frankfurt
Arnhem*
«Dortmund
Ga na«frr
*Alleen de lijn naar
Dortmund stopt hier
infographic DPd| bron Meinfernbus
ANALYSE
TOESTROOM ASIELZOEKERS
door Cyril Rosman
DEN HAAG - Nederland telde giste
ren, volgens het CBS, 16.850.808
inwoners. Staatssecretaris Teeven
voorziet dat daar voor het eind van
het jaar 65.000 asielzoekers bij zijn
gekomen.
Uitrijdbaar mogelijkheden
Meerdere comfortzones
Elektrisch verstelbaar
1 en 2-persoonsbedden
Bijpassende nachtkasten
Ideale instaphoogte
Verschillende breedtes
Vooreen gezonde nachtrust
Gratis uitgebreide brochure? Bel 0800 - 27 40 400
AMSTERDAM
UTRECHT
AMSTERDAM