Als hond en kat BUITEN 3 Onze Lieve Heer heeft rare kostgangers' - wie zou het niet af en toe denken bij het regelmatig le zen van het soms wel heel absurde religieuze ge drag van de mens. „Onze Lieve Heer denkt dat al heel lang.peins ik af en toe, als ik naga hoe rooms-katho- lieke en protestante mensen elkaar in het verleden beje genden. In de Zak van Zuid Beveland waar ik zelf woon, manifesteerde zich dat vroeger in heel bijzondere zaken. Al sinds de reformatie is dit een gemengd gebied, in die zin dat er protestanten en katholieken door elkaar wo nen, vooral in het buitengebied. „Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen", plachten de pas toor en de dominee in koor te roepen, en dus bedachten ze allerlei maatregelen om dat te voorkomen. In de zeventiende eeuw, de eerste honderd jaar na de re formatie, waren de verhoudingen tussen de twee ge loofsgroepen vrij los en ontspannen. Men ging gemoede lijk met elkaar om, deed zaken met elkaar en men feest te gezamenlijk. In elk geval in de onze regio. Maar onder invloed van geestelijken van elders veranderde dat vanaf de achttiende eeuw. Pastoors uit het superkatholieke Brabant en dominees uit de Hollanden, soms ook uit Vlaanderen, waren veel feller dan de Zeeuwen, die zij nogal slap en veel te vrij in de leer vonden; in elk geval niet principieel genoeg. Dat moest veranderen. En dat gebeurde op allerlei manieren. Bijvoorbeeld in de kleder dracht: katholieke jongens gingen rode kousen dragen onder de kniebroek, en protestante jongens kregen blau we kousen. Je kon aan een met tarwe geladen wagen zien of de eigenaar protestant dan wel katholiek was. De kleuren van huizen en/of schuren gingen verschillen, et cetera. Dat alles met het doel om op afstand te kunnen zien wat voor vlees je in de kuip had. Ook met de tegels in het interieur was zoiets aan de hand. Een tableau met een bijbelse voorstelling zag men in een protestants boe renhuis, een tableau met heiligen en/of een kruisigings- scene trof je aan in een katholiek huis. Maar de hond en de kat die vanouds de grote open schouw flankeerden, liet men ongemoeid. Daar konden zelfs onze scherpslijp- ende geestelijke voorlieden niets godsdienstigs aan ont dekken. En dus vinden we nog steeds - in afnemende mate, helaas - door heel Zeeland en zelfs in de 'gemeng de' regio's als de Zak en de Zeeuws-Vlaamse gebieden, schouwen met onze trouwe viervoetige huisdieren op tegeltableaus. De kat als symbool van huiselijkheid, en de hond als teken van waakzaamheid en trouw. Alle die ren op de boerderij hadden een nutsfunctie - werden ge kocht en verkocht, moesten hard werken (paarden) of werden geslacht - maar honden en katten hadden naast hun nut van waken en ongedierte vangen al vanaf vroe ger tijd tot nu een huiselijkheids- en gezelschapsfunc tie. Was de verhouding tussen hond en kat vaak (niet al tijd; een kwestie van aard én jaloezie) slecht, samen vor men ze een onmisbaar duo dat organiek op elke hoeve, elk erf thuishoorde en geliefd was en is. Zodanig zelfs dus, dat ze al eeuwen onze schouw en schoorsteen op sieren - los van onze aard, gezindheid, geloof en/of huidskleur. De hond en de kat - meestal in meervoud aanwezig - behoren zo zeer tot het 'meubilair' van onze hoeves, dat vrijwel niemand er ooit veel woorden aan heeft gewijd. Behalve dan in de talloze spreekwoorden en gezegden die ons dagelijks leven begeleiden. EP WOENSDAG 21 MEI 2014 door Gerard Smallegange Het gehucht Stroodorp vanuit de lucht. luchtfoto Sky pictures Stroodorp is vooral populair bij Duitsers. Sommige vakantiegangers zijn zelfs bijna permanent te vinden in het buurtschapje, met name wanneer ze gepensioneerd zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 39