Rampenverzekering is Europa een studie waard nrtglm Corendon Niet afgedekte containers met ruwe olie en vervuild water v)xSTMIN(J7-f BUITENLAND 9 WÈM CORFU c 023-75106 06 www.corendon.nl/mania 14 DAGEN LANG DE SCHERPSTE LAST MINUTES NAAR DE ZON! ALTIJD VOLOP KEUZE! NIET 1 DAG DEAL, MAAR IEDERE DAG GEGARANDEERD 20 TOP AANBIEDINGEN! MAANDAG 19 MEI 2014 Het plan is nog in de ontwerpfa se, maar de Commissie heeft er vorig jaar april een groenboek over gepubliceerd. Dat is een do cument waarmee Brussel een bal letje opgooit, tevens een inventari satie van meningen en een discussiestuk. Burgers en organisaties kunnen ook reageren. Als Brussel zich aan gemoedigd voelt, kan ze een stap je verder gaan en een witboek uit geven, een soort spoorboekje dat als basis kan dienen voor een nieuwe richtlijn. Die rampen betreffen bijvoor beeld wilde bosbranden, hitte- en koudegolven, winter- of windstor- men, overstromingen, aardbevin gen, tsunami's, vulkaanuitbarstin gen - werkelijk alle geofysische, meteorologische, hydrologische en klimatologische rampscena rio's laat de Commissie in het groenboek revue passeren. Ze plakt er ook een kostenplaatje op; natuurrampen hebben de EER Met een groenboek gooit Brussel nu een balletje op om te kijken of het dicussie over rampen kan losmaken. ZIN/ONZIN 4n {uropa ONZ^NIn {urop (dat is EU plus IJsland, Noorwe gen en Liechtenstein) tussen 1980 en 2011109.213 doden en 455 mil jard euro aan materiële schade ge kost. De klimaatverandering zal het waarschijnlijk alleen maar er ger maken. Daarna somt de Commissie een reeks andere verschrikkingen op van door de mens veroorzaakte rampen, zoals industriële ongeval len waarbij gevaarlijke stoffen vrij komen, kernrampen en branden de olieplatforms. Een mix is er na- De Commissie somt natuurrampen op, maar ook door de mens veroorzaakte rampen. tuurlijk ook nog: een tsunami na een aardbeving die een kernramp veroorzaakt. Het is allemaal ontegenzeggelijk zorgelijk en afschuwelijk, maar het is de vraag of Brussel zich nou met een harmoniserende richtlijn moet bezig houden over 'de toereikendheid en beschik baarheid van passende rampenver zekeringen'. De Nederlandse regering vindt van niet. „Regelgeving op dit ter rein bevindt zich op het snijvlak van de interne (verzeke- rings-)markt, milieubeleid en hu manitaire hulp", aldus het stand punt. „De situaties in EU-lidsta- ten zijn echter zodanig verschil lend (kwetsbaarheid voor ander soortige rampen, verschillend ni veau van rampenpreventie, ande re verzekeringssector), dat het zeer moeilijk zal zijn hiervoor op EU-niveau met maatregelen te ko men die in alle lidstaten werkbaar en effectief zijn." Met andere woorden: laat maar. Het Europees Parlement is even min positief. In een resolutie be dankt het EP de Commissie voor de 'inspanningen om het bewust zijn over rampen te vergroten', maar onderstreept het dat er geen 'one-size-fits-all'-oplossing is. En dat regelgeving dus niet haalbaar is. Het Europees Parlement is helder: een 'one-size -fits-all'-oplossing is niet haalbaar. raakt worden. En die schieten eerst terug en vragen dan pas wat er aan de hand is", zegt de sol daat. Het stemt hem somber. De VN-missie ondervindt de toe nemende anarchie in de gedemili tariseerde zone aan den lijve. „Na dat een groep FilippijnseVN-colle- ga's vorig jaar tijdens een patrouil le door Syrische rebellen hier in de buurt werd gegijzeld, hebben enkele landen hun militaire bij- drage aan deze missie teruggetrok ken", zegt de militair. „En pas on langs werd onze juridisch advi seur na acht maanden gevangen schap door de rebellen vrijgela ten." BUENOS AIRES - Op de boorlocatie Sierras Blancas van Shell zijn vol gens het tv-programma EenVan- daag onafgedekte containers aan getroffen met daarin ruwe olie en vervuild water. Ook was een ver vuilde affakkelput te zien waarin Shell een belang heeft Het booraf- val van Shell komt terecht bij het bedrijf Comarsa dat een deel on beschermd op zijn stortplaats dumpt. De onthullingen komen op een ongelukkig moment voor de Brits-Nederlandse oliemaatschap pij die morgen haar jaarlijkse aandeelhoudersvergadering houdt. In een reactie aan Een Vandaag laat Shell weten de Argentijnse wetgeving strikt te volgen. Ook houdt het bedrijf zich naar eigen zeggen aan richtlijnen die mens, dier en milieu beschermen. Bezorgde Argentijnen bezoeken deze week de Tweede Kamer. Zij hebben in samenwerking met Milieudefensie onderzoek gedaan naar de vervuiling van Shell in Ar gentinië en roepen Nederlandse politici op om Shell terug te flui ten. De activiteiten van Shell in Argentinië bleven eerder beperkt tot de raffinage van olie en de ver koop van brandstof. Sinds 2011 in vesteert Shell in de winning van schaliegas en -olie in Argentinië. Dit jaar verdriedubbelde het be drijf haar investeringen tot 365 miljoen euro. 8 DAGEN V A voorbij door onze correspondent Petra Janbroers BRUSSEL - Een Europese richtlijn voor een 'verzekering tegen natuur lijke en door de mens veroorzaakte rampen'. Echt waar, daar is de Euro pese Commissie zich momenteel over aan het oriënteren. ÏÈtoL Europa heeft talloze wetten, veror deningen en richtlijnen, bedoeld om de neuzen in dit werelddeel dezelfde kant op te krijgen. Som mige lijken onzinnig, op andere zaten mensen jaren te wachten. Tot aan de Europese verkiezingen op 22 mei elke week twee keer aandacht voor de zin en onzin van Europese regels. Vandaag: De zin van een onder zoek naar richtlijnen voor verzeke ringen tegen rampen. Vlakbij de grensovergang Quneitra passeert een wagen van de VN een tank die door de rebellen is buitgemaakt op het Syrische le ger. foto Xinhua/HH Prijzen zijn gebaseerd op 2 pers. bezetting p.p. voor 8 dagen exclusief evt. weekend- en/of datatoeslag. Druk- en zetfouten voorbehouden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 9