Rampenverzekering is
Europa een studie waard
nrtglm
Corendon
Niet afgedekte containers met
ruwe olie en vervuild water
v)xSTMIN(J7-f
BUITENLAND 9
WÈM
CORFU
c 023-75106 06
www.corendon.nl/mania
14 DAGEN LANG
DE SCHERPSTE
LAST MINUTES
NAAR DE ZON!
ALTIJD VOLOP KEUZE!
NIET 1 DAG DEAL,
MAAR IEDERE DAG
GEGARANDEERD 20 TOP
AANBIEDINGEN!
MAANDAG 19 MEI 2014
Het plan is nog in de ontwerpfa
se, maar de Commissie heeft er
vorig jaar april een groenboek
over gepubliceerd. Dat is een do
cument waarmee Brussel een bal
letje opgooit, tevens een inventari
satie van meningen en een
discussiestuk.
Burgers en organisaties kunnen
ook reageren. Als Brussel zich aan
gemoedigd voelt, kan ze een stap
je verder gaan en een witboek uit
geven, een soort spoorboekje dat
als basis kan dienen voor een
nieuwe richtlijn.
Die rampen betreffen bijvoor
beeld wilde bosbranden, hitte- en
koudegolven, winter- of windstor-
men, overstromingen, aardbevin
gen, tsunami's, vulkaanuitbarstin
gen - werkelijk alle geofysische,
meteorologische, hydrologische
en klimatologische rampscena
rio's laat de Commissie in het
groenboek revue passeren. Ze
plakt er ook een kostenplaatje op;
natuurrampen hebben de EER
Met een groenboek gooit
Brussel nu een balletje op
om te kijken of het dicussie
over rampen kan losmaken.
ZIN/ONZIN 4n {uropa
ONZ^NIn {urop
(dat is EU plus IJsland, Noorwe
gen en Liechtenstein) tussen 1980
en 2011109.213 doden en 455 mil
jard euro aan materiële schade ge
kost. De klimaatverandering zal
het waarschijnlijk alleen maar er
ger maken.
Daarna somt de Commissie een
reeks andere verschrikkingen op
van door de mens veroorzaakte
rampen, zoals industriële ongeval
len waarbij gevaarlijke stoffen vrij
komen, kernrampen en branden
de olieplatforms. Een mix is er na-
De Commissie somt
natuurrampen op, maar
ook door de mens
veroorzaakte rampen.
tuurlijk ook nog: een tsunami na
een aardbeving die een kernramp
veroorzaakt.
Het is allemaal ontegenzeggelijk
zorgelijk en afschuwelijk, maar
het is de vraag of Brussel zich
nou met een harmoniserende
richtlijn moet bezig houden over
'de toereikendheid en beschik
baarheid van passende rampenver
zekeringen'.
De Nederlandse regering vindt
van niet. „Regelgeving op dit ter
rein bevindt zich op het snijvlak
van de interne (verzeke-
rings-)markt, milieubeleid en hu
manitaire hulp", aldus het stand
punt. „De situaties in EU-lidsta-
ten zijn echter zodanig verschil
lend (kwetsbaarheid voor ander
soortige rampen, verschillend ni
veau van rampenpreventie, ande
re verzekeringssector), dat het
zeer moeilijk zal zijn hiervoor op
EU-niveau met maatregelen te ko
men die in alle lidstaten werkbaar
en effectief zijn."
Met andere woorden: laat maar.
Het Europees Parlement is even
min positief. In een resolutie be
dankt het EP de Commissie voor
de 'inspanningen om het bewust
zijn over rampen te vergroten',
maar onderstreept het dat er geen
'one-size-fits-all'-oplossing is. En
dat regelgeving dus niet haalbaar
is.
Het Europees Parlement
is helder: een 'one-size
-fits-all'-oplossing
is niet haalbaar.
raakt worden. En die schieten
eerst terug en vragen dan pas wat
er aan de hand is", zegt de sol
daat. Het stemt hem somber.
De VN-missie ondervindt de toe
nemende anarchie in de gedemili
tariseerde zone aan den lijve. „Na
dat een groep FilippijnseVN-colle-
ga's vorig jaar tijdens een patrouil
le door Syrische rebellen hier in
de buurt werd gegijzeld, hebben
enkele landen hun militaire bij-
drage aan deze missie teruggetrok
ken", zegt de militair. „En pas on
langs werd onze juridisch advi
seur na acht maanden gevangen
schap door de rebellen vrijgela
ten."
BUENOS AIRES - Op de boorlocatie
Sierras Blancas van Shell zijn vol
gens het tv-programma EenVan-
daag onafgedekte containers aan
getroffen met daarin ruwe olie en
vervuild water. Ook was een ver
vuilde affakkelput te zien waarin
Shell een belang heeft Het booraf-
val van Shell komt terecht bij het
bedrijf Comarsa dat een deel on
beschermd op zijn stortplaats
dumpt.
De onthullingen komen op een
ongelukkig moment voor de
Brits-Nederlandse oliemaatschap
pij die morgen haar jaarlijkse
aandeelhoudersvergadering
houdt.
In een reactie aan Een Vandaag
laat Shell weten de Argentijnse
wetgeving strikt te volgen. Ook
houdt het bedrijf zich naar eigen
zeggen aan richtlijnen die mens,
dier en milieu beschermen.
Bezorgde Argentijnen bezoeken
deze week de Tweede Kamer. Zij
hebben in samenwerking met
Milieudefensie onderzoek gedaan
naar de vervuiling van Shell in Ar
gentinië en roepen Nederlandse
politici op om Shell terug te flui
ten. De activiteiten van Shell in
Argentinië bleven eerder beperkt
tot de raffinage van olie en de ver
koop van brandstof. Sinds 2011 in
vesteert Shell in de winning van
schaliegas en -olie in Argentinië.
Dit jaar verdriedubbelde het be
drijf haar investeringen tot 365
miljoen euro.
8 DAGEN V A
voorbij
door onze correspondent
Petra Janbroers
BRUSSEL - Een Europese richtlijn
voor een 'verzekering tegen natuur
lijke en door de mens veroorzaakte
rampen'. Echt waar, daar is de Euro
pese Commissie zich momenteel
over aan het oriënteren.
ÏÈtoL
Europa heeft talloze wetten, veror
deningen en richtlijnen, bedoeld
om de neuzen in dit werelddeel
dezelfde kant op te krijgen. Som
mige lijken onzinnig, op andere
zaten mensen jaren te wachten.
Tot aan de Europese verkiezingen
op 22 mei elke week twee keer
aandacht voor de zin en onzin van
Europese regels.
Vandaag: De zin van een onder
zoek naar richtlijnen voor verzeke
ringen tegen rampen.
Vlakbij de grensovergang Quneitra
passeert een wagen van de VN
een tank die door de rebellen is
buitgemaakt op het Syrische le
ger. foto Xinhua/HH
Prijzen zijn gebaseerd op 2 pers. bezetting p.p. voor 8 dagen exclusief evt. weekend- en/of datatoeslag. Druk- en zetfouten voorbehouden.