Alsof iemand op de rand van je bed zit L Ze geeft zich bloot. De selfies van Heieen van Royen - ja, óók zonder kleren - staan in een boek en hangen in een museum. „Dit ben ik." 66 Dom gansje op de campus DIZZIE 11 IJsland rond met Arnaldur Indriöason Eerwraak als thema in thriller Linda Jansma Van Pizza delta Vita tot De moord op mijn vader Ze is niet alleen vrouw. „Niet alleen seks. Niet alleen som ber of positief." Heieen van Royen. Hier in het Letter kundig Museum in Den Haag zoekt ze naar woor den. Te midden van de fo to's die ze van zichzelf nam, nu ze nog toonbaar is. „Vanaf nu wordt het allemaal minder." Zucht. Ze is 49. „Ik ben een optel som van alles. Wat ik heb meegemaakt, heeft me gevormd." Dat wil ze laten zien. En gek zeg. Hier in het museum lijkt het net of de foto's die ze van haar naakte lichaam maakte, niet over haar gaan. „Een week geleden werd ik 's nachts nog wel eens wakker. 'Wat heb ik gedaan!' Nu voelt het vertrouwd. Ik ben hier al vaak geweest." Een groot deel van de selfies nam Heieen van Royen zonder dat ze wist dat ze er iets mee ging doen. Ze postte ze op Twitter en Facebook. Niet eens allemaal. „Op een gege ven moment zei een vriendin, FifI Visser: 'Hier moet je iets mee doen'." En nu ligt er het boek en is er de tentoonstelling. In een prestigieus museum. De plek doet ertoe, knikt ze. „We wilden het serieus aan pakken. Het is geen grap, namelijk. Ik ben schrijver, dus het Letterkundig Museum; prachtig." Lacht. „Grappig om hier als schrijver dan met foto's te exposeren." Bloot. In lingerie. Huilend. Op bed, na de daad. Met bebloede tampon. Vaak nogal ex pliciet. De reacties konden niet uitblijven. Ze haalt haar schouders op. „Mensen oorde len snel. Als ze eenmaal een beeld van je hebben, stellen ze dat niet bij, is mijn erva ring. Ik heb er zelf niet zo veel last van, maar mijn vriendin Fifi bijvoorbeeld, had steeds het gevoel dat ze zich moest verdedi gen." 'Doe jij een project met haar?!' Dan zei ze maar: 'Ga zelf kijken! Oordeel niet voor je het hebt gezien!" Zelf voelt Heieen van Royen niet de behoef te zich te verdedigen. Ze laat zich niet ver leiden om te reageren op de vaak - op z'n zachts gezegd - nogal onfrisse reacties. „Dit is wat ik maak. Ik maak wat ik ben. Dit ben ik. En volgens mij", nu wel een veront schuldigende lach, „doe ik niets slechts. Het is een manier om me uit te drukken. Juist in de tijd van Facebook en Twitter waarin iedereen zich alleen maar van z'n beste kant laat zien. Nou, het leven is niet alleen maar schone schijn en mooie plaat jes. Ik vind het goed om dat te laten zien." Oké. Maar ze laat wél alleen haar fraaie bui tenkant zien. Heieen van Royen hoort het aan en schudt haar hoofd. „Je ziet ook de emotie. Ik heb mezelf gefotografeerd in mijn donkere tijden. In lichte." Troostrijk, vindt ze die foto's. „Omdat je ziet dat alles ijdelheid is." Ze bedoelt het in de betekenis 'vergankelijk'. „Alles komt en gaat. Ik heb moeilijke periodes gehad. En kijk, nu zit ik hier. Heb ik", gebaart ze om zich heen, „dit gemaakt. Het levert ook wat op. Als ik dit leven niet had geleid, had ik dit niet kun nen maken." Die gedachte relativeert, vindt ze. „Het helpt wanneer je weet dat je niet voor al tijd somber zal blijven. Dat ooit alles weer beter wordt. Emoties kunnen zó heftig zijn en zó echt lijken, maar is het voorbij en kijk je terug, denk je: wat was het nu eigen lijk? Dat geldt ook voor liefde. Je kunt zo veel van iemand houden maar als het ge voel over is, kun het niet meer terughalen. Hoe kan dat?" Fascinerend, vindt ze. „Ook een beetje be angstigend. Als alles voorbij gaat, wat is dan echt? Wie ben ik echt?" In die zoek tocht bood haar lichaam het meeste hou vast. „Het lichaam. Het fysiek", ze roept het bijna. „Dat is echt. Dat is tastbaar. Dat weet ik echt zeker!" Echt? Ze laat ook zien hoe ze botox in haar gezicht krijgt gespoten. „Dat is wel echt! Ik pas de werkelijkheid aan, maar daarna", ze wrijft over haar wangen, „is dit de werke lijkheid. Je grijpt in. Klopt. Maar geldt dat niet wanneer je je haar verft? Of je ogen op maakt?" De reacties op haar selfies; in het museum is er een muur mee gevuld. In het boek zijn ze niet opgenomen. Waarom niet? „Zo lelijk", klinkt het eenvoudig. „Gewoon echt heel vies. Voor een boek vind ik het te veel eer. In een museum kan het wel." Er schiet haar iets te binnen. „De mannen die de foto's hebben opgehangen, en dus met mijn blote lichaam liepen te sjouwen, zeiden later dat ze de muur het meest schokkend vonden. Niet de foto's, maar het commentaar erop." Zelf krijgt ze de reacties hooguit uit de tweede hand. „Veel mensen, die mij nog nooit hebben ontmoet, hebben een hekel aan mij. Vinden me vies, raar. Heel ab stract omdat nooit iemand ooit op mij af komt en het recht in mijn gezicht zegt." „Maf', vindt ze de reacties op Twitter en Facebook. „Ik heb zelf nooit de behoefte om iemand via social media af te zeiken. Als ik iets niet interessant vind, negeer ik het gewoon." Ze is - ook nu - het commentaar voor. „Ik ben geen potloodventer. Loop niet naakt door het park. Jij mag mij ziek vinden. Echt. Het mag! Maar ik denk dat het reuze meevalt met Heieen van Royen." Jij mag mij ziek vinden. Echt Het mag! Maar ik denk dat het reuze meevalt met Heieen van Royen <**-»>- N V1HAU1 VMlll Schrijft dat nou anders, als je weet dat je het moet voorlezen? „Ja. En dat is te zien aan de vorm. Ik laat Mila, een fotografe, terug kijken op een periode in haar le ven toen ze 30 was. Maar ik heb niet de stem van iemand van 30. Na heel veel tobben bedacht ik dat ik het zou vertellen als een oudere vrouw die terugkijkt op haar leven. Dat had de bonus dat het daardoor aan diepte won, om dat ze er op reflecteert. Mila zit er niet tot over haar oren in, maar kijkt terug en geeft commentaar. Als ik het als kort verhaal had opge schreven, had ik daar niet aan gedacht. Terwijl het echt mooier is gewor den." Het luisterhoek zet de orale traditie voort. „Ik maak al heel lang luis terhoeken en dat doe ik precies vanuit die overwe ging. Het vertellen van verhalen is altijd een so ciale en orale bezigheid geweest. Dat hebben we tweehonderdduizend jaar rond het kampvuur zitten doen. „Lezen is eigenlijk een heel rare, solistische bezigheid. De mate van intimiteit bij een luisterhoek vind ik heel groot. Ie mand zit op de rand van je bed en leest je voor. Het appelleert aan iets in ons. Het zit in ons evolutio naire systeem dat verhalen aan ons worden verteld. Lezen en schrijven kunnen we nog maar heel kort. Op de klok van de evo lutie stelt het niks voor." Komt het ooit in boekvorm? „Ik vind het eigenlijk wel leuk als het alleen een luisterhoek zou blij ven. Het heeft iets bevrijdends dat een van mijn telgen op deze manier door de wereld rondstapt. Ik weet niet of het op mijn biblio grafie hoort." Het is door allerlei grimmi ge gebeurtenissen wel een echte Renate Dorrestein. „Het is onmiskenbaar van mij, ja. Het heeft mijn handschrift. Het is als de kleur van je ogen, daar zit je mee opgescheept. Dat geldt ook voor thematiek en eigen stijl. Het zijn geen dingen die ik kies." Hiermee is je writer's block voorbij? „Ik ben stadsschrijver van Almere en wat ik niet had verwacht: het gaat fantas tisch. Genieten! Ik schrijf aan een roman. Na twee nare jaren van niks, gaat het als vanouds." De jonge Claire van Laerhoven (Cleo) studeert een seizoen aan een Canadese universiteit. Wat leuk en gezellig begint eindigt in een nachtmerrie. Al snel worden twee leraressen dood aangetrof fen. Dat er een verband moet zijn is meteen duidelijk, maar hoe, wat, wie en waarom? Cleo gaat op onderzoek uit. Ter wijl haar vader in Nederland, een bekend jurist, haar nog waar schuwde zich zeker in het buiten land ver van politiezaken te hou den. Maar nee. Ze werkt zich dan ook voortdurend in de nesten en wordt zelfs door de politie even verdacht van betrokkenheid bij de moorden. De campus is de tweede thriller van de jonge Brabantse schrijfster Nathalie Pagie. Vorig jaar debu teerde zij met De toneelclub. Pagie schrijft over jonge mensen en stemt haar stijl daarop af. Dat kan verfrissend zijn, al zijn de teksten vrij obligaat doorspekt met Wow! en Shit! Helaas is haar schrijfstijl dikwijls bijna te simpel, en roept deze meer associaties op met die van een kort verhaal in een meiden blad dan met een volwassen boek. Halloweenfeestjes en kantine maaltijden worden uitgebreider beschreven dan de achtergronden van de moordslachtoffers. Het verhaal kabbelt tweehonderd pagina's voort zonder dat er veel opwindends gebeurt. Pas op het einde wordt het echt spannend. Cleo is - alweer - zo dom om een weekeinde met een Deense stu dent de bergen in te trekken. Daar ontspint zich een kat-en-muisspel dat je in één ruk uitleest. Hiermee bewijst Pagie dat ze absoluut wel spannend kan schrijven. Maar waarom dan niet van begin tot eind? MAANDAG 19 MEI 2014 BLOC Nachtstad, zo luidt de titel van het nieuwe spannende boek van Arnaldur Indriöason. Marjon Kok sprak met hem op IJsland. Binnenkort komt het inter view in de krant, nu schreef ze alvast een blog. Het staat, met foto's, op Dizzie.nl. RECENSIE Vorig jaar waren er vijfhonderd meldin gen van eerwraak. Doelwit, de nieuwe thriller van Linda Jansma, is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Alice Plekken- pol bespreekt de thriller op www.diz- zie.nl en prijst de heftige opknoping. BESPREKINGEN Dagelijks zetten leden nieuwe recensies op www.dizzie.nl. Lees besprekingen van Robert Benninga: Is het een tegenslag of juist een kans?, Carina Bergfeldt: De moord op mijn vader, Ineke Fritz: Pizza della Vita en Pierre Lemaitre: Tot ziens daarboven. WEEK VAN HET LUISTERBOEK door Marjon Kok nje zelf IK CAMPUS De campus Nathalie Pagie 253 blz., 15 euro Uitgeverij Boekerij I Recenseer dit boek op Dizzie.nl door Theo Hakkert Vandaag begint de Week van het Luisterhoek. Renate Dorrestein (60) schreef Liever horen we onszelf en sprak het luisterhoek zelf in. Liever horen we onszelf Renate Dorrestein Gratis bij aankoop van 9,95 euro aan (luister)boeken tij dens de Week van het Luisterhoek en cadeau voor (nieu we) bibliotheekle den. THRILLER door Alice Plekkenpol

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11