7 Perspectief T ransport Tekst: Joost de Maat Foto: Hollandse Hoogte Slimmer rijden door veel samen te werken. Distributiecentra Praktijk Joost de Maat is directeur van 2W Logistiek BV met vestigingen in Kapelle en Gilze en Rijen en voorzitter regio Zuid West TLN WHATSAPP BERICHT LEIDT TOT ONTSLAG OP STAANDE VOET De voorzieningenrechter overwoog in deze zaak onder meer dat een dergelijk onjuist bericht, in de gegeven omstandigheden waarbij de werknemer ook nog als veFmist was opgegeven door haar familie, een dringende reden oplevert voor ontslag op staande voet. D^t is pas anders indien blijkt dat het doen van die valse mededeling aan de werknemer als gevolg'van haar psychische toestand niet kan worden aangerekend. Social media kan nuttig zijn, maar blijf kritisch op het gebruik ervan bin nen uw organisatie. Een goed ziektereglement voor uw werk nemers met telefonische ziek melding en controle op de strikte tl a a -kt c naleving van de regels, voorkomt n A A I N O veel e||ende Mr. C.A.F. Haans (Caroline) Advocaat Haans Advocaten Bergen op Zoom Social media is steeds meer ingeburgerd in de maatschappij. Ook op de werkvloer wordt er op los getwitterd, geappt en gemaild. Vaak gaat dat goed, maar soms ook niet. Zo heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel recent bepaald dat een ziekmelding via whatsapp niet door de beugel kon, omdat zij valselijk zou zijn gedaan. De werk nemer bleek namelijk, in weerwil van haar whatsapp bericht dat zij een blindedarmontsteking had en daardoor in het ziekenhuis lag, helemaal niet in een ziekenhuis opgenomen. Zij was daarnaast gedurende enige tijd volledig onbereikbaar en*reageerde niet op verzoeken van de onge ruste werkgever om contact op te nemen. Deze werkgever bleek een stuk minder begaan met de werknemer toen bleek dat zij niet ziek was en gelogen had, waarna ontslag op staande voet volgde. ZATERDAG 17 MEI 2014 Samen Nog nagenietend van een zonnig en druk paasweekend aan de Zeeuwse kust word ik plots ge stoord door een telefoontje van de redactie van deOndernemer met de vraag of ik mijn mening eens op papier wil zetten over hoe het met onze transportsector gaat. Normaal gesproken ben ik niet zo'n schrijver, ik praat lie ver, maar pak toch diezelfde avond de pen ter hand. Volgend dilemma. Welke pet zet ik op? Schrijf ik dit verhaal uit hoofde van mijn bestuurdersschap bij een middelgroot transportbedrijf wat gespecialiseerd is in super marktdistributie en fijnmazige le veringen in de horeca of zet ik de pet op als voorzitter regio Zuid West bij Transport Logistiek Nederland (TLN). KAPELLE - De economie trekt aan, er schijnt weer licht aan het eind van de tunnel. Toch lees je iedere dag over surseance van betaling, faillisse menten en reorganisaties in de sector. Om dan nog maar niet te spreken over het CAO -conflict tussen de bonden en TLN. Is het wel allemaal zo rooskleurig in de transport? Wordt de transportsector gebruikt als melkkoe? Laten we daar eens mee be ginnen. Accijnsverhoging, investeren in schoon, stil en zuinig materiaal. Hoe kun je investeren als je de kop maar amper, of misschien wel net niet boven water kunt houden. Hier ligt een groot probleem voor onze sector. Als men deze aanpassingen niet volle dig of maar gedeeltelijk kan doorbere ken aan klanten, hoe kan er dan 3% meer loon uitgekeerd worden of 4 cent accijns per liter brandstof betaald worden. Dit wordt een lastig verhaal. Ander probleem. We zien steeds va ker witte, vreemde kentekenplaten over 's lands wegen rijden. Onze goed opgeleide chauffeurs zitten wer keloos thuis en het vervoer wordt ge daan door chauffeurs uit het Oost blok. Is dat geen broodroof! Ik vind dat de regering hier eens goed naar moet kijken en passende maatregelen moet nemen. Houd je kwaliteit en knowhow in eigen land. Nederland is een logistiek land, met prachtige ha vens, multimodale vervoersstromen en zeer veel hoogwaardige kennis op het gebied van logistiek. Koester dat dan ook! In de toekomst kijkend denk ik dat we meer moeten samenwerken. De transporteurs onderling, maar ook ver voerders en verladers. Het is toch nooit rendabel te maken als ik voor één pallet van Zeeland naar Gronin gen moet rijden en weer leeg terug. Doe het samen! Als ik de ene keer een euro verdien en mijn collega 50 cent en de week daarna is het anders om, hebben we allebei wat. Dit soort initiatieven bij een aantal grote super marktketens (het combineren van vracht en vervoerstromen) moet je toejuichen. Je kunt routes combine ren, lege kilometers reduceren en de beladingsgraad verhogen. Zo kun je nog wat verdienen. Samen sterk door sterk door samenwerking fcinq fcoftYi het niet! Laat iedereen nu eens wat verdienen. Zo is er ruimte voor inves teringen. Zo haal je de economie ook weer uit het slop. Ik verwacht de komende jaren een verandering in de wijze van aanleve ren van goederen. Onze economie wordt nog meer een 24 uurs econo^ mie. We doen de boodschappen op het internet. We halen ze af waar en wanneer het ons het beste uitkomt. Dat kan zijn in een garagebox in een woonwijk of in een schuur op het be drijventerrein. We bestellen een paar schoenen of een nieuw jurkje via het web. Voor 22.00 uur besteld, volgen de ochtend in huis. Resultaat: meer bewegingen in een gebied. Maar we willen de overlast beperken. Mijns in ziens ga je dat op deze wijze niet luk ken. Oplossing: We bouwen een groot distributiecentrum aan de rand van de stad waar iedereen zijn of haar goederen kan aanleveren. Er hebben tal van (dure) studies plaatsgevonden naar de haalbaarheid van zo'n stadsdis tributiecentrum maar ze vergeten in elke studie de last mile te berekenen. Dit is nu net waar het om gaat. Wie gaat de laatste kilometer betalen van het distributiecentrum naar de klant. Producenten, leveranciers, opdracht gevers en transporteurs allemaal niet, maar wie dan wel? Je zult met alle be langhebbenden in discussie moeten om dit te bespreken. Dus ook met de vervoerende partijen. Die worden nogal eens vergeten. Want wat heb je nu? Een vervoerder moet voor een paar rot centen de he le dag het snot voor zijn ogen rijden om voor een bepaalde tijd in het win kelgebied zijn goederen af te leveren. Daar zijn vast oplossingen voor te vin den. Laten we nu eens vaker met el kaar rond de. tafel gaan. Er is hier ook een grote taak voor de (lokale) over heid weggelegd. Ik wil graag afsluiten met een mooi praktijkvoorbeeld vanuit mijn eigen onderneming waarin we door samen werken goede resultaten kunnen be reiken. Ruim een jaar geleden zit ik op het Provinciehuis in Middelburg bij een bijeenkomst over het opzetten van een stadsdistributiecentrum. Ik raak daar in gesprek met een partij die zich richt op het leveren van streekproduc ten in Zeeland. Zij hebben een pro bleem: Hoe krijg ik van verschillende leveranciers de producten op een zo efficiënt mogelijke manier, onder HACCP condities, geleverd in de su permarkt, zonder dat al die leveran ciers hun spullen zelf aan hoeven te le veren? Tien bakken koffie en wat Zeeuwse bolussen verder zijn we tot het volgende resultaat gekomen. Mijn opdrachtgever, de leverancier van streekproducten, heeft aan zijn le veranciers gemeld dat wij twee keer in de week de goederen bij hun opha len. Onderweg collecteren wij deze goederen, zetten ze in de desbetreffen de rolcontainer en leveren deze con tainer dezelfde dag nog in de super markt. Voordeel: één stop aan de deur in plaats van 10 leveranciers, dus ook maar één voertuigbeweging, 's Middags besteld, volgende dag com plete bestelling in huis. Kostenreduc tie! Door intensief samen te werken, samen oplossingen verzinnen, samen te overleggen, denk ik datje in de toe komst heel veel kunt bereiken. We zijn op de goede weg, maar we zijn er nog niet. A DV O CAT S N BERGEN OP ZOOM EN ROOSENDAAL www.haansadvocaten.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 99