#V£ P. VAN EIJZEREN B.V. B02: van en voor ondernemend Zeeuws-Vlaanderen Nilfisk ALTO Evenement B02 Ervaring voor het leven Businessprijs voor 1.499,- ■HHMMMKIMI ZATERDAG 17 MEI 2014 Junior Kamer zet in op horeca Met de 22e editie van het jaarlijk se B2B-event zet Junior Kamer Zeeuws-Vlaanderen in op het the ma horeca, de restaurants in het bijzonder. Met een jaarlijkse om zet van 115 miljoen euro is de ho reca een van de belangrijkste pij lers van de Zeeuws-Vlaamse eco nomie, zegt Richard Reyniers, dit jaar voorzitter van de organi serende commissie. Alle reden dus om de schijnwerpers van het netwerkevenement te richten op culinair Zeeuws-Vlaanderen. No teer in uw agenda als voorlopige datum alvast vrijdag 31 oktober. Tekst: Peter Oggel Foto: Mark Neelemans ook dit jaar voort op het in 2012 inge zette B02, afkorting van business op portunities in het kwadraat. Wel sleu telt hij aan het competitieve element in deze formule. Dat betekent onder meer, legt hij uit, meer interactie met het publiek bij de keuze van de win naar. "We willen onze gasten een gro tere en belangrijkere rol geven. We studeren nog op mogelijkheden hoe we dat kunnen realiseren." De organiserende commissie heeft ter voorbereiding van het B2B-event in middels negen vergaderingen achter de rug. De ervaring leert dat de orga nisatie van het netwerkevenement tijd en energie vergt. Maar dat is het dubbel en dwars waard, is Reyniers overtuigd. Hij is inmiddels ruim twee jaar lid van Junior Kamer, de netwerkorgani satie van jonge (tot 40 jaar) onderne mers en managers. "De organisatie van dit event is een ervaring voor het leven. Je leert er veel van. Het lid maatschap van JK is niet vrijblijvend; elk lid wordt geacht zich in te zetten voor de regio. B02 is publicitair ge zien ons visitekaartje, waarvoor de commissie elk jaar verantwoordelijk is, met steun natuurlijk van alle le den." Reyniers beseft dat hij en zijn teamle den met de organisatie van het event zakelijk en privé prioriteiten moeten stellen. Toch heeft hij niet geaarzeld om dit jaar aanvoerder van de com missie te zijn. "Ik ben nu dertig. Van zelfsprekend heb ik overlegd met een anatal mensen in mijn omgeving, on der wie Paul de Schrijver (directeur Zeeland Supply-red). Die is in 1995 zelf commissievoorzitter geweest en zei direct: 'Doen!'. Privé is er even min een probleem. En ook mijn va der zei: 'zo'n kans moetje niet laten lopen'." De commissie hecht aan een goede re latie met het Zeeuws-Vlaamse be drijfsleven, feitelijk de basis van het B2B-event. Zonder medewerking van de regionale ondernemers geen netwerkbijeenkomst, realiseert Rey niers zich. In juni gaan brochures naar ruim 500 bedrijven met het ver zoek het evenement te ondersteunen. Voor sponsoring zijn vier pakketten ontwikkeld, in prijs variërend van 350 tot 3500 euro. TERNEUZEN - Natuurlijk komt hij graag in de horeca, een hapje en een drankje op z'n tijd, zakelijk zowel als privé. Als geboren en getogen Zeeuws-Vlaming zijn de bourgondi- sche levensstijl en de Vlaamse invloe den hem welhaast met de paplepel in gegeven. Maar dat neemt niet weg dat Richard Reyniers als accountma nager sales en marketing bij Zeeland Supply Industrial Stores.in Terneuzen ook de impact van de regionale hore ca onderkent. "De sector draagt in de vorm van omzet en werkgelegenheid direct en indirect bij aan de economie, van Zeeuws-Vlaanderen. Daarmee is de horeca van groot belang voor deze regio." Reyniers (30) fungeert dit jaar als voorzitter van de commissie die na mens Junior Kamer Zeeuws-Vlaande ren het traditionele B2B-event organi seert en vormgeeft. Eigenlijk hebben hij en zijp acht commissieleden niet erg lang hoeven nadenken om een thema te koppelen aan de grootste netwerkbijeenkomst van Zeeuws-Vlaanderen. Horeca dus. Zeeuws-Vlaanderen telt afgerond 500 gelegenheden, maar Richard Reyniers: 'De horeca is van groot belang voor deze regio.' Reyniers en de zijnen richten zich na drukkelijk op de restaurants. Dat heeft een goede reden, geeft hij aan. In de afgelopen twee decennia heb ben Zeeuws-Vlaamse restaurateurs met catering, buffetten en walking dinners een belangrijke bijdrage gele verd aan het succes van de B2B-events van Junior Kamer. "Nu willen we de horeca een podium ge ven, de restaurants met name. Zij zijn ons altijd zeer ter wille geweest en hebben een fantastisch aandeel in de events gehad." Het betekent dat één van de Zeeuws-Vlaamse restaurants eind dit jaar wordt gekroond met de JK-busi- nessprijs. De commissie is inmiddels druk met het opstellen van selectie- voorwaarden. Helemaal eruit zijn de leden nog niet, niettemin noemt Rey niers er al enkele: geen sterren, deel nemers moeten plaats bieden aan min stens 20 couverts, een driegangenme nu serveren, streekproducten gebrui ken en btw-plichtig zijn. Onder meer via advertenties in de maand juni in PZC en BNDeStem worden restaura teurs uitgenodigd zich te melden voor deelname. Reyniers en zijn werkgroep borduren woriutaryou Poseidon 5-56 PA koudwater HD reiniger Pompdruk 200 bar, 1.050 liter wateropbrengst per uur 6,1 kW vermogen, Aansluitwaarden: 400V, 3~, 50Hz compleet met 10m hogedrukslang, Ergo 2000 spuitpistool, 5m elektrokabel en TornadoPlus lans Vdfl 2.026,- Van en voor ondernemend Zeeuws-Vlaanderen, is de basis van het jaarlijkse B2B-event van Junior Kamer Zeeuws-Vlaanderen. Het netwerkevenement is sinds de start in 1993 uitgegroeid tot het grootste in de regio, met jaarlijks tussen vijf- en zeshonderd bezoekers, in hoofd zaak vertegenwoordigers van het re gionale bedrijfsleven en (semi-)over heidsinstellingen. Het gaat Junior Kamer -netwerkor ganisatie van jonge ondernemers en managers- vooral om ontmoeting. Maar ook inhoudelijk besteedt JK veel aandacht aan het evenement, specifiek bedoeld om de ontwikke ling van de Zeeuws-Vlaamse econo mie te stimuleren. In de vorm van een competitie plaatst het event re gionale bedrijven met bijzondere prestaties in de schijnwerper van de publiciteit. In ruim twee decennia heeft JK met wisselende formules vorm gege ven aan de B2B-events. Te begin nen met BOV (Beste Onderne- mings Visie), aansluitend BOS (Bu siness on Stage), vervolgens BOOST en sinds 2012 B02, afkor ting voor business opportunities in het kwadraat. Bijzonder elk jaar is ook de locatie waar het event plaats vindt; in die plaats van handeling dient de kracht van het Zeeuws-Vlaamse bedrijfsleven tot uiting te komen. Voor ondernemend Zeeuws-Vlaan deren is het evenement eigenlijk niet te missen, mede dankzij de in leiders en presentatoren die jaarlijks worden uitgenodigd om het pu bliek te inspireren. Elke editie is vanuit het JK-devies learning by doing een commissie in wisselende samenstelling verantwoordelijk UeCHAMSATie- CONSTRUCTIE- EN INSTALLATIEBEOWE Qufitentxag 21 4454 PZ BorsMto tal 1» 352040 Fax (0113) 352259 Emal. in»o4lvanallz«rtn.nl Memel: www.vaneijrartn nl voor organisatie en uitvoering. Die commissie regelt ook de financiën, onder meer op basis van sponsor pakketten voor het bedrijfsleven. De commissie 2014 bestaat uit Ri chard Reyniers (voorzitter), Ube van der Zee, Stijn Guilliet, Bas Op- rins, Anne-Marie Roffel, Frederic Kole, Robin van Hal, Robert Rijn berg en Marijn Regoort. Het B2B-event wordt gekoppeld aan een thema, dit jaar horeca. In zet is de businessprijs van JK Zeeuws-Vlaanderen, bedoeld als im puls voor het regionale bedrijfsle ven. Voor de BO-kaal 2014 wor den na selectie uiteindelijk drie Zeeuws-Vlaamse restaurants geno mineerd. Het publiek kiest tijdens het even op vrijdag 31 oktober (voorlopige datum) uiteindelijk de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 97