MEDIA 25 Koken en bakken op tv is helemaal in. De reden? We kijken graag naar programma's over dingen die we in het dagelijks leven doen. „Ik hoor ook gewone mensen tegenwoordig praten over 'een zoetje naast een zuurtje'." ol zijn we erop. Tv-programma's waarin ervaren chefs ons minuti eus uit de doeken doen hoe we de meest ingewikkel de culinaire hoogstandjes uit on ze eigen keuken kunnen toveren. Ook de talloze kookcompetities en baktalentenshows vinden gre tig aftrek. Maar waarom kijken we zo graag naar geroutineerde professionals en bevlogen ama teurs die driftig in potten, pan nen en bakblikken roeren? Tv-wetenschapper en docent me dia en cultuur Vincent Crone ver diepte zich in het succes van eet-tv. Hij vond een aantal verkla ringen voor de collectieve voorlief de voor kookshows. „Een simpele tv-wet is dat we graag kijken naar programma's over dingen die we in ons dagelijks leven doen. Daar naast geven we heel veel geld uit in de supermarkt, dus zijn pro gramma's over voedsel heel inte ressant voor adverteerders." Net 5 zette afgelopen seizoen ste vig in op potten-en-pannentelevi- sie, met in de middag internatio nale hits als My kitchen rules, Mas- terchef Nieuw-Zeeland en Everyday gourmet. En elke avond ruimde de zender bijna twee uur in voor Hol lands koken en bakken met Bake my day en Masterchef Holland, pro gramma's die afgelopen week hun ontknoping kregen. Remko van Westerloo is er als programmadirecteur van SBS ver antwoordelijk voor dat de zender zo uitbundig de liefde verklaart aan het genre. „Het thema spreekt veel mensen aan. Zeker gecombi neerd met elementen van reality en competitie, scoort het goed. Ko ken raakt zelfs een tikkeltje onder geschikt aan het spel. Hardcore- kook-tv spreekt alleen echte keu kenliefhebbers aan, maar als je dramatiek, eliminaties en ama teurs toevoegt, wordt het voor een heel brede groep interessant." Kookprogramma's zijn van alle tij den, maar Crone merkt op dat het genre zich in korte tijd enorm heeft ontwikkeld. „Je leert de koks steeds beter kennen, komt soms zelfs bij hen thuis. Daardoor voelen we ons verbonden met Ja mie Oliver en Rudolph van Veen. De shows draaien ook steeds meer om de esthetiek van voed sel. Zonder dat je kunt ruiken of proeven wat er op het bord ligt, loopt het water je in de mond." De wetenschapper signaleert dat door het succes van kook-en-bak- televisie zelfs ons dagelijks taalge bruik verandert. „Ik hoor gewone mensen praten over 'een zoetje naast een zuurtje' en ze hebben het over 'een lekker krokantje'." De wens mensen thuis te inspire ren, is wat tv-kok Rudolph van Veen drijft. Hij is een van de ge zichten op de succesvolle digitale zender 24Kitchen. „Kok is een dienstbaar beroep. Ik vraag me bij alles af: wat hebben mensen hier aan? Ik wil ze leren koken." Behal ve dat we onze keukenskills wil len verbeteren, heeft de tv-kok nog een antwoord op de vraag waarom kijken naar koken in is. „Mensen zien graag lekkere ge rechten, ook al kunnen ze die niet ruiken of proeven. Het doet een beroep op de fantasie. Net als met romantische films. We zwijmelen allemaal weg bij die ultieme kus, ook al krijgen we die niet zelf." De levensmiddelenindustrie is de grootste adverteerder op de Ne derlandse televisie. Spot, het on derzoeksbureau voor tv-reclame, becijferde dat de branche vorig jaar 700 miljoen euro uitgaf aan reclame op de buis, 30 miljoen meer dan in 2012. Daarin schuilt volgens Crone ook een verklaring voor de overvloed aan kookpro gramma's. „In die shows zitten producten waarvan de adverteer der wil dat wij ze kopen. Kook-tv is ideaal voor product placement." SBS-baas Van Westerloo bestrijdt dat. „Wat je bereikt aan sponso ring, is minimaal en absoluut niet de drijfveer waarom de publieken en commerciëlen inzetten op kook-tv. Dat doen ze simpelweg omdat het dankbare tv is en goed scoort. Je betaalt die shows uit je eigen budget, anders wil geen chef zich aan je verbinden." Ook Van Veen is het niet met Cro ne's stelling eens. „Oké, er duiken meer alibi-koks op. Die worden ingezet om een commercieel pro duct aan te prijzen in een format dat rond een commerciële wens is bedacht. Maar daarmee verliezen die koks hun betrouwbaarheid. Mensen hebben wel door dat ze er niets van leren. „Ik zie tegenwoordig meer juryle den in kookprogramma's dan koks. Ruim 80 procent van die shows is geen kook-tv, maar een entertainmentprogramma. Heel Holland bakt is geen bakprogram- ma, maar een kandidatenshow. Toch ben ik blij dat ze er zijn. Dat inspireert meer Nederlanders om met koken en bakken bezig te gaan. En zij komen dan naar 24Kitchen voor de verdieping." door Joeke Berg reageren? media@depersdienst.nl Kook- en baktelevisie is 'in'. Programma's als Masterchef Holland (foto links) en digitale themazender 24Kitchen (foto boven, Rudolph van Veen) trekken veel kijkers en inspireren mensen zelf aan de slag te gaan. foto's SBS en PR ZATERDAG 17 MEI 2014

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 85