uioodstock
MYSTMMi
SPECTRUM 7
daarna de angst van de overheden. Ze
floppen of eindigen in chaos.
Even is er hoop als de grond wordt
aangekocht door Eric Francis. Deze
weldoener uit New York start er in
2008 het museum Bethel Woods Cen
ter for the Arts, een non-profitorgani-
satie die mensen via kunst en educa
tie wil inspireren, met een accent op
het hippie-gedachtegoed uit de jaren
zestig. Qua muziek wil het centrum
echter niet verder gaan dan kleinscha
lige activiteiten en middelgrote con
certen in een nieuw amfitheater aan
de rand van het oorspronkelijke festi
valterrein.
In 2012 gaat een tweede 'expeditie'
van ID&T op zoèk naar het Wood-
stock-festivalterrein in Bethel. Nu
met meer geluk. Jeroen Jansen weet
samen met een collega de weilanden
dit keer wel te vinden. Maar, bena
drukt hij nu, met niet teveel preten
ties. „Natuurlijk hebben we er over ge
droomd om op de plek van zo'n legen
darisch festival neer te mogen strij
ken, maar in eerste instantie wilden
we er gewoon gaan kijken."
Het duo raakt evenwel in gesprek met
grond- en museumeigenaar Francis.
Er ontstaat volgens hen een bijzonde
re klik. „Hij was buitengewoon geïnte
resseerd in ons verhaal. Met Myste
ry land zijn we de laatste jaren sterk
gaan inzetten op duurzaamheid en po-
sitiviteit. Daarin zag hij veel raakvlak
ken."
Niet dat het daarna meteen gepiept is;
de handtekeningen worden pas maan
den later gezet. „Er waren zes a zeven
gesprekken nodig om hem te overtui
gen."
Darlene Fedun, manager van het Be
thel Woods Center for the Arts: „We
hebben voor Mysteryland gekozen
omdat we in veel van dezelfde princi
pes geloven: creativiteit, verbonden
heid, sociale verantwoordelijkheid en
een focus op de bezoekerservaring."
Een dancefestival als reïncarnatie van
de hippietijd? Hoewel ze aangeven
dat de muziekstijlen mijlenver uit el
kaar liggen, zien de betrokkenen ze
ker parallellen. Jansen: „Het toenmali
ge gedachtegoed is op een andere ma
nier weer actueel. De politieke lading
uit de jaren zestig is eraf- geen strijd
tegen de heersende macht of tegen de
Vietnamoorlog - maar de huidige ge
neratie is wel degelijk bezig met be
wustzijnsverandering. Dance is voor
miljoenen jongeren dé manier gewor
den om het leven te vieren, om sa
men te komen op een positieve ma
nier."
De dancefestivals krijgen
volgens Jansen steeds
meer een maatschappelij
ke rol. Het publiek gaat
daar in mee. „Vooral op het gebied
van duurzaamheid en betrokkenheid
lopen we voorop. Bij Mysteryland zit
dat echt in het DNA. Dat heeft zeker
meegespeeld bij het verkrijgen van de
ze locatie."
De bekendste voorbeelden van die
maatschappelijke betrokkenheid
noemt Jansen 10.000 Hours. Met spe
ciale activiteiten als hardloopevene
menten tegen kanker of opruimses-
sies inspireert dat Nederlandse pro
ject jonge mensen wereldwijd iets
voor een ander te doen en een steen
tje bij te dragen aan een betere we
reld. Ook Mysteryland kent een spe
ciaal duurzaamheidsprogramma.
De Nederlands-Vlaamse housepio-
nier Eddy de Clercq, die in Amster
dam aan de wieg stond van het Neder
landse succes van dance, speelde twin
tig jaar geleden op de eerste editie van
Mysteryland. In de dance-evenemen-
ten van het eerste uur zag hij zeker
elementen van de hippietijd terug.
„Het was een en al verbroedering
door muziek. Zo'n festival als Myste
ryland had wel iets van een Wood-
stock-ervaring: het was een vrijplaats,
zonder geluidsoverlast, zonder verve
lende controle van portiers en poli
tie." Tegenwoordig is er volgens De
Clercq, die zich al jaren geleden af
keerde van de dance, nog maar weinig
over van die tijd. „Dance is big busi
ness geworden. De muziek is com
pleet ingekapseld door de industrie,
de feesten zijn professioneler dan
ooit. Muziek en ideologie hebben nog
maar weinig te maken met de oor
spronkelijke uitgangspunten."
Michael Lang, de grote man achter
het Woodstock-festival van 1969, ziet
- los van de muziek - wel degelijk
overeenkomsten. „Wat tijdens dance-
feesten eindelijk weer naar boven
komt, is een grote community spirit.
Iedereen voelt zich verwant, iedereen
komt voor hetzelfde, het is vriend
schap en geen afscheiding meer. Mu
ziek is er niet om je te onderscheiden
of om te verdelen, muziek is univer
seel en moet gedeeld worden. Dat zie
je nu weer terugkomen: mensen vin
den elkaar massaal in en bij de mu
ziek. Daardoor groeit het sociale be
lang van muziek weer. Ze is meer dan
amusement. Muziek is een verbin
ding, een band."
De website www.woodstock-myste-
ryland.com neemt de bezoeker mee
op reis naar de erfenis van het legen
darische festival Woodstock: de hip
piecultuur. Ook de eerste Amerikaan
se editie van het Nederlandse Myste
ryland krijgt er alle aandacht.
Via scrollen (op computerscherm) of
swipen (op tablet) ontstaat een com
binatie van tekst en (bewegend)
beeld, die zorgt voor een bijzondere
beleving van de verhalen. Er zijn tal
van extra kaders waarin de onderwer
pen verder worden uitgediept. Klik
bijvoorbeeld door de fameuze lijst
van acts die weigerden op Wood
stock te spelen. Of bekijk de setlists
van de bands die er wél stonden en
kijk naar de videobeelden van optre
dens.
www.woodstock-mysteryland.com
reageren?
spectrum@depersdienst.nl
ZATERDAG 17 MEI 2014
MYSTERYLAND
Dancemuziek, zoals op Myste
ryland, is voor jongeren een manier
om het leven te vieren, om samen
te komen op een positieve manier.