uioodstock MYSTMMi SPECTRUM 7 daarna de angst van de overheden. Ze floppen of eindigen in chaos. Even is er hoop als de grond wordt aangekocht door Eric Francis. Deze weldoener uit New York start er in 2008 het museum Bethel Woods Cen ter for the Arts, een non-profitorgani- satie die mensen via kunst en educa tie wil inspireren, met een accent op het hippie-gedachtegoed uit de jaren zestig. Qua muziek wil het centrum echter niet verder gaan dan kleinscha lige activiteiten en middelgrote con certen in een nieuw amfitheater aan de rand van het oorspronkelijke festi valterrein. In 2012 gaat een tweede 'expeditie' van ID&T op zoèk naar het Wood- stock-festivalterrein in Bethel. Nu met meer geluk. Jeroen Jansen weet samen met een collega de weilanden dit keer wel te vinden. Maar, bena drukt hij nu, met niet teveel preten ties. „Natuurlijk hebben we er over ge droomd om op de plek van zo'n legen darisch festival neer te mogen strij ken, maar in eerste instantie wilden we er gewoon gaan kijken." Het duo raakt evenwel in gesprek met grond- en museumeigenaar Francis. Er ontstaat volgens hen een bijzonde re klik. „Hij was buitengewoon geïnte resseerd in ons verhaal. Met Myste ry land zijn we de laatste jaren sterk gaan inzetten op duurzaamheid en po- sitiviteit. Daarin zag hij veel raakvlak ken." Niet dat het daarna meteen gepiept is; de handtekeningen worden pas maan den later gezet. „Er waren zes a zeven gesprekken nodig om hem te overtui gen." Darlene Fedun, manager van het Be thel Woods Center for the Arts: „We hebben voor Mysteryland gekozen omdat we in veel van dezelfde princi pes geloven: creativiteit, verbonden heid, sociale verantwoordelijkheid en een focus op de bezoekerservaring." Een dancefestival als reïncarnatie van de hippietijd? Hoewel ze aangeven dat de muziekstijlen mijlenver uit el kaar liggen, zien de betrokkenen ze ker parallellen. Jansen: „Het toenmali ge gedachtegoed is op een andere ma nier weer actueel. De politieke lading uit de jaren zestig is eraf- geen strijd tegen de heersende macht of tegen de Vietnamoorlog - maar de huidige ge neratie is wel degelijk bezig met be wustzijnsverandering. Dance is voor miljoenen jongeren dé manier gewor den om het leven te vieren, om sa men te komen op een positieve ma nier." De dancefestivals krijgen volgens Jansen steeds meer een maatschappelij ke rol. Het publiek gaat daar in mee. „Vooral op het gebied van duurzaamheid en betrokkenheid lopen we voorop. Bij Mysteryland zit dat echt in het DNA. Dat heeft zeker meegespeeld bij het verkrijgen van de ze locatie." De bekendste voorbeelden van die maatschappelijke betrokkenheid noemt Jansen 10.000 Hours. Met spe ciale activiteiten als hardloopevene menten tegen kanker of opruimses- sies inspireert dat Nederlandse pro ject jonge mensen wereldwijd iets voor een ander te doen en een steen tje bij te dragen aan een betere we reld. Ook Mysteryland kent een spe ciaal duurzaamheidsprogramma. De Nederlands-Vlaamse housepio- nier Eddy de Clercq, die in Amster dam aan de wieg stond van het Neder landse succes van dance, speelde twin tig jaar geleden op de eerste editie van Mysteryland. In de dance-evenemen- ten van het eerste uur zag hij zeker elementen van de hippietijd terug. „Het was een en al verbroedering door muziek. Zo'n festival als Myste ryland had wel iets van een Wood- stock-ervaring: het was een vrijplaats, zonder geluidsoverlast, zonder verve lende controle van portiers en poli tie." Tegenwoordig is er volgens De Clercq, die zich al jaren geleden af keerde van de dance, nog maar weinig over van die tijd. „Dance is big busi ness geworden. De muziek is com pleet ingekapseld door de industrie, de feesten zijn professioneler dan ooit. Muziek en ideologie hebben nog maar weinig te maken met de oor spronkelijke uitgangspunten." Michael Lang, de grote man achter het Woodstock-festival van 1969, ziet - los van de muziek - wel degelijk overeenkomsten. „Wat tijdens dance- feesten eindelijk weer naar boven komt, is een grote community spirit. Iedereen voelt zich verwant, iedereen komt voor hetzelfde, het is vriend schap en geen afscheiding meer. Mu ziek is er niet om je te onderscheiden of om te verdelen, muziek is univer seel en moet gedeeld worden. Dat zie je nu weer terugkomen: mensen vin den elkaar massaal in en bij de mu ziek. Daardoor groeit het sociale be lang van muziek weer. Ze is meer dan amusement. Muziek is een verbin ding, een band." De website www.woodstock-myste- ryland.com neemt de bezoeker mee op reis naar de erfenis van het legen darische festival Woodstock: de hip piecultuur. Ook de eerste Amerikaan se editie van het Nederlandse Myste ryland krijgt er alle aandacht. Via scrollen (op computerscherm) of swipen (op tablet) ontstaat een com binatie van tekst en (bewegend) beeld, die zorgt voor een bijzondere beleving van de verhalen. Er zijn tal van extra kaders waarin de onderwer pen verder worden uitgediept. Klik bijvoorbeeld door de fameuze lijst van acts die weigerden op Wood stock te spelen. Of bekijk de setlists van de bands die er wél stonden en kijk naar de videobeelden van optre dens. www.woodstock-mysteryland.com reageren? spectrum@depersdienst.nl ZATERDAG 17 MEI 2014 MYSTERYLAND Dancemuziek, zoals op Myste ryland, is voor jongeren een manier om het leven te vieren, om samen te komen op een positieve manier.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 67