Een galeriehoudster geeft zich deze zomer bloot. Let terlijk: Anthonia van Rap- pard (71) uit Geersdijk liet zich naakt portretteren door vijftien kunstenaars. 2 SPECTRUM interview Twintig jaar geleden heeft ze het ook ge daan: naakt poseren, toen voor negentien kunstenaars. Antho nia van Rappard was 51 jaar, net gescheiden en sinds vijfjaar galeriehoudster in Den Haag, in het huis aan de Laan van Meerdervoort waar tramlijn 3 een halte had. Temidden van alle verdriet, de zorgen om haar twee jonge zoons en het onderhoud van huis en zaak wilde ze 'iets doen wat nooit iemand eerder had gedaan': „Ik wilde laten zien dat ik een vrije vrouw was, welis waar in de overgang, maar wat zou dat. Bij alle naakttentoonstellingen die ik in die tijd had, gebeurde het dat mannen een werk wilden kopen en dat hun vrouwen dat tegenhielden. Als ik dan zei: 'Waarom laat u uzelf niet schilderen?' was het steeds: 'ja maar dit is niet mooi, en die buik, en dat... Alsof alles aan een mens perfect moet zijn. Ik dacht: dan doe ik het zelf." De expositie schokte 'tout Den Haag', maar was een goot succes. T\vintig jaar later is het tijd voor een reprise, vindt Anthonia. Haar galerie bestaat inmiddels 25 jaar, waarvan de laatste vijfjaar in Geersdijk, waar ze met haar levensgezel, de architect Claude de Vries, een oude boerderij transfor meerde tot kunsthof en beeldentuin. In het jubileumjaar is de galerie ge wijd aan het thema vrouwen in de kunst: de vrouw als kunstobject, als kunstenaar en als levenskunstenaar. Van de oorspronkelijke groep was en kel Jan Asselbergs nog in staat om mee te doen: hij portretteerde haar ditmaal bijna vorstelijk, ten voeten uit, met enkel een koningsblauwe sari losjes om de schouders. Ze zocht nog veertien kunstenaars aan om haar weer te geven zoals zij haar zien. Tot twee weken geleden stond ze op aller lei plaatsen in Nederland en België in ateliers, poserend, soms verkleumd. Kleren verbergen je schoonheid, maar je lelijkheid niet Dat zegt schrijver Khalil Cibran „Ik heb vaak gedacht terwijl ik naar een kunstenaar reed die ik totaal niet kende: wat doe ik hier, waarom doe ik dit. En wat is het heerlijk als je je kle ren weer aan kan doen. Ik ben na één sessie dagenlang grieperig geweest." De eerste tekeningen uit die zittingen vond Anthonia erg confronterend. „Dan zie ik dat er de afgelopen twin tig jaar wel wat met me gebeurd is. Blijkbaar heb je een zelfbeeld dat niet automatisch meegroeit met je leeftijd maar daarbij achterblijft. De accepta tie van dat oudere zelfbeeld is een pro ces dat ik hierdoor heb meegemaakt", glimlacht ze. „Ik heb de kunstenaars gezegd: zet mij neer zoals jullie mij zien. Ik zal niet na afloop zeggen: dat haar moet anders en die rimpels moe ten weg. Geen concessies." De ruim dertig werken zijn deze zo mer te zien in de galerie en verschij nen in een catalogus, vergezeld van een geschreven verslag van de poseer sessies zoals Anthonia die ervaren heeft. „Er zit groot verschil in de bena dering en werkwijze van kunstenaars, die ervaringen wil ik delen. Dat was niet voor iedere kunstenaar even ge makkelijk. Maar zoals één van hen zei: jij geeft je bloot, dan ik ook." Met de naaktportretten maakt ze zich kwetsbaar voor mogelijke afkeuring en afkeer, beaamt ze. Daar berust ze in. „Er zullen mensen zijn die dit ver keerd uitleggen. Maar het gaat niet om mij, het is geen ijdelheid. Er wordt tegenwoordig zo minachtend over ouderen gesproken. Veroudering moet tot elke prijs worden tegenge gaan. Het verval mag niet worden ge zien, wordt verstopt en weggewerkt. Dat wekt bij mij protest: hé, jullie wor den ook oud! 'Kleren verbergen je schoonheid, maar je lelijkheid niet', dat is mijn favoriete citaat van de schrijver Khalil Gibran." De expositie en de catalogus zijn ei genlijk onderdelen van een soort drie luik van reflectie. Ze werkt al ander halfjaar aan een boek over haar leven. „Ik zoek nog een uitgever. Het schrij ven heeft nu stilgelegen door dit pro ject, maar ik pak het weer op." Haar leven begint in 1943 als tweede kind in het gezin van vijf dochters en een zoon van een automonteur en diens vrouw in Amsterdam, vlakbij Schiphol. „We hoorden er doorlopend het luchtalarm. Mijn eerste woordje was niet 'papa' of'mama', maar 'bang'." Haar jeugd is niet gelukkig. „Mijn moeder was afstandelijk en ver ongelijkt. Ik heb altijd het idee gehad dat ik niet voldeed. Mijn vader was mijn maatje. We. gingen vissen, knut selden samen. Maar dat hield op toen ik twaalf werd. Hij trok zich terug en ik wist niet waarom. Dat was een klap. Mijn zusjes gingen naar de mid delbare school, maar ik 'kon niet le ren'. Ik moest thuis huishouden en in het bedrijf van mijn vader werken." Ondanks de spot en de afkeuring thuis gaat ze naar de handelsavond school, en met hulp van een oom en haar grootvader naar de academie voor expressie in woord en gebaar te Utrecht. Ondertussen wordt ze gedi plomeerd apothekersassistente. „Zo had ik in elk geval een beroep." Een zenuwinzinking betekent dat ze haar studie moet afbreken. Ze zou nog veel studies beginnen: Frans, fysiothera pie, pedagogie, en ook steeds weer af breken. Door ziekte, maar vaker door de professie van haar man. Op haar 27-ste ontmoet ze een student geolo gie. Ze trouwen als hij als geologisch onderzoeker bij de mijnen in Zambia gaat werken. Anthonia gaat mee en maakt kennis met het leven als 'expat' op de compounds, de parken voor blanke westerse werknemers, met bridge en literatuurclubs. Dat leven leidt ze twaalf jaar lang, op diverse plaatsen in de wereld als echtgenote van een attaché van het ministerie van Landbouw. Het leven als diploma tenvrouw is eenzaam. „Ik moest alles alleen regelen: de scholen voor onze zoons, een huis. Overal waar je komt, weten mensen dat je vertrekt. Je bent een passant. Je bouwt nergens een net werk op. Mijn man had zijn werkkrin gen, ik zat thuis." Na een laatste uitzending van het ge zin naar Bonn, besluit ze voor zichzelf te beginnen. „Ik ging doen wat ik zelf wilde, niet wat mijn mannen wil den." Ze opent een galerie voor heden daagse, figuratieve kunst. „Met ab stracte kunst heb ik altijd moeite ge had. Ik vind het ambacht belangrijk. Ik wil graag kijken, maar als je er pas iets aan hebt als de kunstenaar uitleg heeft gegeven? Kunst gaat niet om we ten. Kunst kan mensen iets laten voe len en inzichten geven." Bij Anthonia was in 1994 dat inzicht dat haar huwelijk voorbij was. Veer tien jaar leefde ze nog zelfstandig in Den Haag, reizend, klussend aan het enorme Haagse pand, tot Claude op haar pad kwam. En toen ze hem zei dat ze in Zeeland wilde wonen - dat ze ontdekte na bezoeken aan de Kunstschouw - ging hij mee. „Ga het leven aan", adviseert ze. „Je leven ligt vast, daar geloof ik in. Maar als je niet de weg gaat die voor jou is bestemd, krijg je problemen. Als je op je intuï tie vertrouwt, vind je je levenspad vanzelf. Je krijgt seintjes onderweg, die moet je wel herkennen en ver staan. Niet maar blijven hangen in het vaste stramien. Toen we in Geersdijk kwamen, was ik net 65 en Claude 76, maar we hebben het toch onderno men: 3,5 jaar bouwen en kappen en rooien en planten. Ik ben intens dank baar voor wat we hier hebben, zolang we het hebben. Ik wil die schoonheid delen met mensen." ié Het is confronterend. Ik zie dat er in twintig jaar wel wat met me gebeurd is Naaktportretten van een levenskunstenaar door Claudia Sondervan Naaktportret door Meg den Hartog, beeld uit de catalogus. De expositie 'Een galerie houdster geeft zich bloot' opent zaterdag 14 juni bij Hof stede Galerie Lijn 3 aan de Provincialeweg in Geersdijk. De tentoonstelling is te zien tot en met 24 augus tus. De kunstenaars: Jan Asselbergs, Karei Buskes, Sam Drukker, Meg den Har tog, Ron Kalle, Francien Krieg, Frank Leen- houts, Tine Lie- vens, Debora Makkus, Jan van der Meij, Hanneke Nater- op, Rein Pol, Svetlana Tarta- kovska, Cas Wa terman, Truus Werners.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 62