Leerlingen ontdekken dertien
fouten op bronwateretiket van Plus
TO0S
PZC
PZC
2 IN HET NIEUWS
STAKING SCHOONMAKERS
Maak iemand
abonnee!
over
NS en Schiphol peinzen er niet
om schoonmakers in dienst te
nemen. Het Rijk doet dat wel.
COLOFON
Ca2+. Hoe erg is dat? „Erg", zegt
Mikes scheikundedocent Ralph
Vrijens. „Natrium is een vaste
stof, Na+ is vloeibaar. Doe je na
trium in water dan kan de boel
ontploffen."
Nadat de leerlingen de lijst met
fouten hadden opgesteld, wilden
ze dat de supermarkt laten weten.
Maar hoe schrijf je een klacht in
Volgens Plus zou er
natrium in het bronwater
zitten, en calcium;
dat is hartstikke fout.
een nette brief? Dat werd een op
dracht voor het vak Nederlands.
Mike had de beste brief die hij ein
digde met: „Hopelijk neemt u de
ze verbeteringen ter harte en
zorgt u ervoor dat de etiketten ver
beterd worden. Graag zie ik een
reactie tegemoet."
Die reactie kwam gisteren. Vol
gens Plus zijn de constateringen
terecht. De leverancier gaat de eti
ketten aanpassen. Plus zegt het
zeer op prijs te stellen dat de leer
lingen het bedrijf op de fouten
hebben gewezen. „Wij vonden be
grippen als natrium en calcium
duidelijker voor de consument.
Maar formeel zijn ze onjuist."
PAUL KUSTERS
toosenhenk.nl B
UTRECHT - De mensen van de afde
ling recrutering bij NS komen af
en toe op gympen naar het hoofd
kantoor in Utrecht om - als het ei
genlijke werk is gedaan - een uur
tje treinen te gaan schoonmaken.
Sinds twee weken springen vrij
willigers bij om de ergste hinder,
veroorzaakt door de schoonmaak-
staking, te helpen opruimen.
Of dat lukt? „Bepaald niet", zegt
een forens die dagelijks naar Am
sterdam reist. „Af en toe is de
stank in de trein niet te harden. Ik
leer steeds beter om door mijn
mond te ademen." NS-woord voer
der Erwin van Scherrenburg er
kent dat ze bij het spoorbedrijf op
hun tandvlees lopen. „Het wordt
steeds moeilijker om de treinen
schoon te krijgen, ondanks de in
zet van ons kantoorpersoneel.
Toch weten we de ergste overlast
en onveilige situaties te voorko
men. We vragen de passagiers
ook hun krant of lege koffiebeker
zo veel mogelijk mee te nemen."
Ongeveer 40 procent van de 1000
schoonmakers bij Hago Railservi
ce heeft het werk neergelegd in
het cao-conflict met de werkge
vers in de schoonmaakbranche.
Sinds twee jaar is het bedrijf ver
antwoordelijk voor de schoon
maak van de treinen. Per dag wor-
den 525.000 prullenbakken ge
leegd, 400.000 kranten uit de trei
nen gehaald, 6500 toiletten gerei
nigd. Daarnaast schrapen de
schoonmakers tientallen kilo's
kauwgum van de banken, vloeren
en ramen.
Het is de derde keer in vier jaar
dat NS getroffen wordt door een
schoonmaakstaking: eerder ge
beurde dat in 2010 en 2012. De
conflicten duurden toen negen en
vijftien weken. Je zou dus zeggen:
tijd om schoonmakers weer in ei
gen dienst te nemen. Ministeries
willen dat ook gaan doen, net als
enkele gemeenten. Ze willen net
als minister Asscher van Sociale
Zaken het goede voorbeeld geven
door fatsoenlijke arbeidsomstan
digheden te bieden. Dat betekent
volgens Asscher dat de schoonma
kers net als vroeger in vaste
dienst moeten komen.
„Nee, daar kan geen sprake van
zijn", zegt NS-woordvoerder Er-
win van Scherrenburg. „Schoon
maken is specialistisch werk. De
bedrijven waar wij mee werken -
NS heeft voor de stations contrac
ten met meerdere bedrijven - we
ten precies hoe je snel en grondig
een trein of station moet schoon
maken. Het werk is al een jaar of
vijftien uitbesteed. Net als bij het
ICT-werk en zoveel andere dien
sten huren we professionals in, zo
dat wij ons op de hoofdtaak rich
ten: het rijden van treinen."
Bij Schiphol klinkt hetzelfde ge
luid. Daar is de overlast van de
schoonmaakacties 'minder groot
dan bij NS', zegt woordvoerder
Jeroen Bos. „We zetten de be
schikbare schoonmakers zo veel
mogelijk in op plaatsen waar onze
reizigers komen, zodat het daar
netjes blijft." Ook Schiphol denkt
er niet aan de schoonmakers weer
in dienst te nemen. „Bij het slui
ten van een contract gaan we niet
alleen voor de laagste prijs."
GULPEN - Het etiket bronwater
zonder koolzuur van supermarkt
keten Plus bevat maar liefst der
tien fouten. Dat hebben scholie
ren van het Sophianum in Gul
pen ontdekt tijdens hun scheikun
deles.
Volgens Plus zou er natrium in
het bronwater zitten, en calcium.
Dat is hartstikke fout, schreef Mi
ke Schösser, leerling 4 vmbo, in
maart dit jaar aan het hoofdkan
toor van Plus Nederland in
Utrecht, namens 35 leerlingen uit
twee scheikundeklassen.
Dat moet natuurlijk Na+ zijn en
Maak iemand abonnee op:
www.pzc.nl/abonneewerftabonnee
•Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee
minimaal 6 maanden abonnee blijven
En u als trouwe abonnee ontvangt
een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-*
De nieuwe abonnee leest de krant
24/7 digitaal nieuws 2 maanden
gratis en betaalt vervolgens normaal
tarief.
Stank in trein is i
www.pzc.nl/abonneewerftabonnee
door Monique Evers
door Wilko Voordouw
40
Zo'n 40 procent van de schoonmakers
bij Hago Rail Services heeft het werk
neergelegd. Dat zijn ongeveer vierhon
derd schoonmakers op een totaal van
circa duizend.
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088- 0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Onze excuses. Meld het via
www.pzc.nl/service.
U ontvangt restitutie en u kunt de
krant van vandaag lezen via E-paper.
Vragen? Bel: 088-0139910
Abonnementstarieven
Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven
Abonneren, wijziging vakantie
service?
Informatie kunt u vinden op onze site
www.pzc.nl/service of bel:
088-0139910.
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitge
verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder
deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie
recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor
meer informatie: copyright@wegener.nl
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg
ener legt van abonnees gegevens vast voor
de uitvoering van de abonnementsovereen
komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor
den om u op de hoogte te houden van inte
ressante producten en diensten van andere
onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese
lecteerde partners.
Indien u geen prijs stelt op informatie van
de PZC of indien u uw toestemming voor
het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma
ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva
cy statement op www.pzc.nl
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118-43 4000
www.pzc.nl
Uitgever
Erik van Gruijthuijsen
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
T: 0113- 31 5670
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
T: 0111-45 4650
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel directeur
Ivo van der Velde
Advertenties
T: 088-0139995 8
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl