Leerlingen ontdekken dertien fouten op bronwateretiket van Plus TO0S PZC PZC 2 IN HET NIEUWS STAKING SCHOONMAKERS Maak iemand abonnee! over NS en Schiphol peinzen er niet om schoonmakers in dienst te nemen. Het Rijk doet dat wel. COLOFON Ca2+. Hoe erg is dat? „Erg", zegt Mikes scheikundedocent Ralph Vrijens. „Natrium is een vaste stof, Na+ is vloeibaar. Doe je na trium in water dan kan de boel ontploffen." Nadat de leerlingen de lijst met fouten hadden opgesteld, wilden ze dat de supermarkt laten weten. Maar hoe schrijf je een klacht in Volgens Plus zou er natrium in het bronwater zitten, en calcium; dat is hartstikke fout. een nette brief? Dat werd een op dracht voor het vak Nederlands. Mike had de beste brief die hij ein digde met: „Hopelijk neemt u de ze verbeteringen ter harte en zorgt u ervoor dat de etiketten ver beterd worden. Graag zie ik een reactie tegemoet." Die reactie kwam gisteren. Vol gens Plus zijn de constateringen terecht. De leverancier gaat de eti ketten aanpassen. Plus zegt het zeer op prijs te stellen dat de leer lingen het bedrijf op de fouten hebben gewezen. „Wij vonden be grippen als natrium en calcium duidelijker voor de consument. Maar formeel zijn ze onjuist." PAUL KUSTERS toosenhenk.nl B UTRECHT - De mensen van de afde ling recrutering bij NS komen af en toe op gympen naar het hoofd kantoor in Utrecht om - als het ei genlijke werk is gedaan - een uur tje treinen te gaan schoonmaken. Sinds twee weken springen vrij willigers bij om de ergste hinder, veroorzaakt door de schoonmaak- staking, te helpen opruimen. Of dat lukt? „Bepaald niet", zegt een forens die dagelijks naar Am sterdam reist. „Af en toe is de stank in de trein niet te harden. Ik leer steeds beter om door mijn mond te ademen." NS-woord voer der Erwin van Scherrenburg er kent dat ze bij het spoorbedrijf op hun tandvlees lopen. „Het wordt steeds moeilijker om de treinen schoon te krijgen, ondanks de in zet van ons kantoorpersoneel. Toch weten we de ergste overlast en onveilige situaties te voorko men. We vragen de passagiers ook hun krant of lege koffiebeker zo veel mogelijk mee te nemen." Ongeveer 40 procent van de 1000 schoonmakers bij Hago Railservi ce heeft het werk neergelegd in het cao-conflict met de werkge vers in de schoonmaakbranche. Sinds twee jaar is het bedrijf ver antwoordelijk voor de schoon maak van de treinen. Per dag wor- den 525.000 prullenbakken ge leegd, 400.000 kranten uit de trei nen gehaald, 6500 toiletten gerei nigd. Daarnaast schrapen de schoonmakers tientallen kilo's kauwgum van de banken, vloeren en ramen. Het is de derde keer in vier jaar dat NS getroffen wordt door een schoonmaakstaking: eerder ge beurde dat in 2010 en 2012. De conflicten duurden toen negen en vijftien weken. Je zou dus zeggen: tijd om schoonmakers weer in ei gen dienst te nemen. Ministeries willen dat ook gaan doen, net als enkele gemeenten. Ze willen net als minister Asscher van Sociale Zaken het goede voorbeeld geven door fatsoenlijke arbeidsomstan digheden te bieden. Dat betekent volgens Asscher dat de schoonma kers net als vroeger in vaste dienst moeten komen. „Nee, daar kan geen sprake van zijn", zegt NS-woordvoerder Er- win van Scherrenburg. „Schoon maken is specialistisch werk. De bedrijven waar wij mee werken - NS heeft voor de stations contrac ten met meerdere bedrijven - we ten precies hoe je snel en grondig een trein of station moet schoon maken. Het werk is al een jaar of vijftien uitbesteed. Net als bij het ICT-werk en zoveel andere dien sten huren we professionals in, zo dat wij ons op de hoofdtaak rich ten: het rijden van treinen." Bij Schiphol klinkt hetzelfde ge luid. Daar is de overlast van de schoonmaakacties 'minder groot dan bij NS', zegt woordvoerder Jeroen Bos. „We zetten de be schikbare schoonmakers zo veel mogelijk in op plaatsen waar onze reizigers komen, zodat het daar netjes blijft." Ook Schiphol denkt er niet aan de schoonmakers weer in dienst te nemen. „Bij het slui ten van een contract gaan we niet alleen voor de laagste prijs." GULPEN - Het etiket bronwater zonder koolzuur van supermarkt keten Plus bevat maar liefst der tien fouten. Dat hebben scholie ren van het Sophianum in Gul pen ontdekt tijdens hun scheikun deles. Volgens Plus zou er natrium in het bronwater zitten, en calcium. Dat is hartstikke fout, schreef Mi ke Schösser, leerling 4 vmbo, in maart dit jaar aan het hoofdkan toor van Plus Nederland in Utrecht, namens 35 leerlingen uit twee scheikundeklassen. Dat moet natuurlijk Na+ zijn en Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee •Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 24/7 digitaal nieuws 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Stank in trein is i www.pzc.nl/abonneewerftabonnee door Monique Evers door Wilko Voordouw 40 Zo'n 40 procent van de schoonmakers bij Hago Rail Services heeft het werk neergelegd. Dat zijn ongeveer vierhon derd schoonmakers op een totaal van circa duizend. Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/service. U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Vragen? Bel: 088-0139910 Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitge verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer informatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg ener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereen komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor den om u op de hoogte te houden van inte ressante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese lecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva cy statement op www.pzc.nl Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 www.pzc.nl Uitgever Erik van Gruijthuijsen Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel directeur Ivo van der Velde Advertenties T: 088-0139995 8 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4