6,3 maanden zoeken naar een baan 1 I 20 WERKEN II Mensen op zoek naar (ander) werk, zijn daar ge middeld een halfjaar zoet mee. Dat blijkt uit een onderzoek naar de ontwikkelingen op de ar beidsmarkt van de Intelligence Group. De organi satie verwacht dat de vraag naar personeel het komende halfjaar aantrekt, behalve in de secto ren verpleging/verzorging. Op dit moment zijn 1,3 miljoen Nederlanders actief op zoek naar een (nieuwe) baan. Dat is op de 6 personen. Het vooruitzicht voor mensen die werkzaam zijn of willen werken in de IT en in technische beroepen is onverminderd groot, terwijl de toe komst voor met name functies op VMBO en MBO-niveau negatiefis, zoals deze krant meld de. Wie een baan zoekt, heeft weliswaar de meeste kans in de IT, de bouw en de techniek, maar dan gaat het wel om functies op een HBO-niveau. In die sectoren - en met de bijbehorende diploma's - duur het gemiddeld een maand om een baan te zoeken. Ook sectoren met relatief veel technici en IT-ge- relateerde functies doen het goed. Wie werk zoekt in de sectoren toerisme, sport en persoonlijke verzorging op VMBO-niveau komt er bekaaid vanaf. Volgens de Intelligence Group duurt het gemiddeld elf maanden voor ie mand in die drie sectoren werk vindt. De Intelligence Group denkt overigens dat het de komende tijd steeds makkelijker wordt voor werkzoekenden om (ander) werk te vinden. Dat komt doordat de vraag naar arbeid toeneemt en tegelijkertijd het aanbod op de arbeidsmarkt daalt. De zogeheten 'arbeidsmarktwaarde' (wat zijn de kans van iemand om werk te vinden) is het afgelopen kwartaal met 0,4 punt gestegen. leder dorp en stad zijn eigen portal, slimme communicatie in de zorg en de toeristische branche, als ook een e-Boule- vard voor bedrijven. Delta wil op tal van fronten de verbin dingsofficier van Zeeland wor den. Dat lijkt voor een energiebe drijf, dat met Zeelandnet een voor de provincie be langrijk multimediabe drijf in huis heeft, vanzelf sprekend, maar dat is het niet één, twee, drie. Nog maar twee jaar geleden verlegde de provi der de koers. Het vizier is sindsdien niet uitsluitend meer gericht op het aanbie den van losse producten en technologi sche toepassingen. Delta is met bijna 200.000 particuliere energieklanten, 100.000 internetklanten en 57.000 digita le telefonie-abonnees als een bodembe dekker vertakt in de Zeeuwse samenle ving. Met 150.000 kabelaansluitingen komt het bedrijf bijna elke huiskamer en kantoor binnen. Daar kun je iets mee, zo wel commercieel als maatschappelijk. Snel een hoop klanten winnen, is niet lan ger het adagium. Delta zet in op een lang durige relatie met de Zeeuwse consumen ten. „Onze kracht is dat we consumenten met de rest van de wereld kunnen verbin den. Daarom willen we waarde toevoegen aan de verbindingen die klanten onder houden met mensen die voor hen van be lang zijn. Familie, vrienden, maar ook je klanten of je potentiële klanten. Dat doen we onder meer met het Portaal van Zee land (TV-kanaal 12), waarop we niet al leen zelf acteren, maar waarop klanten doelgroepen kunnen bedienen met onli ne diensten. En verder met Zeelandnet, waarop andere portalen te vinden zijn, en natuurlijk de nodige apps", zegt Wil lem-Jan Krab, manager business unit Mul timedia. Delta wil de community-strategie ver doorvoeren. Zo loopt er een proef in Wolphaartsdijk met een eigen dorpspor tal - wolphaartsdijk.verbindtons.nl - die al online is. De site bevat relevant nieuws, een prikbord, aankondigingen van evenementen, vacatures en links. Ook kunnen dorpelingen foto's en video uploaden. Uitbreiding met diensten van bijvoorbeeld zorgverleners en lokale on dernemers is dertkbaar. Aangezien steeds meer mensen een pc, tablet en smart- phone bezitten, door de bevolkingskrimp steeds meer voorzieningen zoals scholen en winkels verdwijnen en het openbaar vervoer afkalft, kan zo'n portal een belang rijke rol kan gaan spelen in het sociale le ven van de Wolphaartsdijkenaren, schetst Krab de toekomst. „De bedoeling is dat el ke stad en elk dorp in Zeeland zo'n portal krijgt." Productmanager Bart van Remortel zegt dat uit zo'n portal ook weer initiatieven ontstaan. „Zo zijn er in woonzorgcen trum De Meuleweie al verschillende digi tale buurtcafés op touw gezet. Medewer kers van de Zeeuwse Bibliotheek maken senioren wegwijs op de tablet, zodat ze die in de toekomst kunnen gebruiken om langer veilig en zelfstandig te blijven wo nen. Dan heb ik het over contact met de huisarts en over sociale contacten die er voor zorgen dat ouderen niet vereenza men." Overigens is Delta als leverancier van ver bindingen en techniek ook betrokken bij innovaties in de zorgeconomie. Bijvoor beeld in het project De Zeeuwse Huiska mer, waarin de behoeften van (oudere) bewoners wordt gepeild op het gebied van wonen, zorg en sociale contacten. Del ta werkt daarbij samen met Economische Impuls Zeeland en verschillende zorgaan bieders, zoals SVRZ en Zorgsaam. Op dit moment wordt in Goes een appartement in de flat Weidezicht verbouwd. Verschil lende mensen gaan er tijdelijk op proef wonen. Dat gebeurt ook in Terneuzen en in Zonnemaire. Eind vorig jaar is tevens het Zeeuwse zorgportaal Verbindt Ge zond Leven gelanceerd. Toch even terug naar Wolphaartsdijk. 'We willen iedere Zeeuw met door Frank Balkenende Ontvangststation in Goes. foto's Delta

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 22