i ~1 1 li Als een berg opzien tegen de Alpe d' Huez Gemeente Hulst sluit jaar 2013 af met overschot van bijna drie ton I I I I I 32 ZEEUWS-VLAANDEREN Sluis zoekt naar oplossing overlast veroorzakende 'wilde wielerclubs' JAN SCHAALJE Jan Schaalje (62) wilde graag door als wethouder van Sluis, maar 'zijn' PvdA viel buiten de coalitie. Hai Ray, Ik zal er maar meteen eerlijk over zijn; die Alpe d'Huez hè, ik zie er als een berg tegenop. Echt. Eigen lijk wil ik helemaal niet mee. Ik heb mijn doel al bereikt, of liever, ik ben gewoon lekker bezig mijn doel te verwezenlijken, namelijk afvallen. De Koesterchallenge heeft mij (voor mijn doen fana tiek) aan het sporten gekregen én me een dieet -pardon, levenswij ze- opgeleverd dat ik kan volhou den en wat zicht- en meetbare re sultaten oplevert. Ik ben de men sen achter dit unieke project dan ook ontzettend dankbaar, want zonder hen zou ik nooit zijn waar ik nu ben. Maar die berg: serieus, moet dat écht? Ik begrijp dat sommigen een doel moeten hebben om het sporten vol te blijven houden. Ik niet. Voor mij is het afreizen naar Frankrijk en daar uren in de ijle lucht kilometerslang een fors hel lingspercentage slechten geen kroon op, of de afsluiting van, maanden lichamelijk afzien in de sportschool, maar het afzien zelf. Ik ben namelijk waarachtig bang dat ik het niet ga halen. Dat ik hal verwege met mijn tong onder mijn zolen moet afhaken, omdat ik het niet trek. Het trainen op de loopband met dat ding afgesteld op een fikse hellingshoek, hou ik maar eventjes vol voordat het se rieus pijn gaat doen, ik het beu raak en lekker afstap. En laatst in Duitsland dacht ik 'wel eventjes' naar een kasteel te lopen, boven op een steile heuvel. Dat viel vet tegen. Mijn hart bonkte in mijn keel en de lucht waarmee ik mijn longen wanhopig probeerde te vullen, brandde als vuur. Ik begreep dat 'de gemiddelde wandelaar' zo'n drie kwartier doet over het eerste, en meteen het gemeenste stuk van de Alpe. Ik ben geen gemiddelde wande laar, dus ik heb voor mezelf becij ferd dat ik er ruim een uur voor nodig zal hebben. En dan moet ik vervolgens nóg bijna vier uur stap pen. Hoe ga ik dat in vredesnaam doen?? Ik klaag. Ik zeur. Ik weet het. Er zijn een paar dingen die me ervan weerhouden elke smoes om maar niet mee te hoeven, aan te grij pen. Dat zijn de verhalen van voorgangers die zeggen dat het een geweldige ervaring is. En dat is jouw belofte me desnoods over de streep te dragen. Nou succes! X- Sheila RETRANCHEMENT - Wethouder Chris van de Vijver bekijkt of in voering van een 'grensdocument' tot minder overlast van groepjes wielrenners kan leiden. De kersverse Sluise wethouder be loofde dat tijdens een collegebe- zoek aan Retranchement donder dagavond. Inwoners van het grens dorp ergeren zich aan groepjes hard naast elkaar rijdende wiel renners, vaak uit naburig Vlaande ren. De 'wilde fietsclubjes' racen door het dorp en fietsen vaak met z'n vieren of meer naast elkaar op de openbare weg buiten het dorp. Automobilisten kunnen er daar door niet langs en wandelaars en andere fietsers krijgen de schrik van hun leven, luidden de vaker gehoorde klachten. Aan de snel heid van de fietsers is wettelijk niets te doen en de politie is meestal niet aanwezig als (grote) groepen wielrenners 's morgens vroeg over de wegen razen. Maar in Limburg heeft de provin cie een grensdocument met over heden in aangrenzend België en Duitsland getekend om proble men in de kiem te smoren. Van de Vijver: „Als de in dat docu ment opgenomen afspraken resul taat opleveren, kunnen wij ook in overleg treden met buren aan de andere kant van de grens." 1 OOSTBURC - Als wethouder zou je minstens twee raadsperioden aan moeten blijven om maximaal te kunnen functioneren, vindt lan Schaalje. Het duurt een jaar of twee voor je je in alle aspecten van je portefeuille hebt ingelezen en echt bent ingewerkt. Na drie, vier jaar heb je zoveel inzicht in het openbaar bestuur dat je het beleid niet alleen kunt uitvoeren, maar ook kunt sturen, betoogt Schaalje. „Aan het eind van een eerste raadsperiode heb je het werk zo in je vingers dat je zelf een koers kunt uitzetten. Maar goed, dat wil niet zeggen dat een ander het schip niet op koers kan houden." Sinds dinsdagavond is Jan Schaal je officieel oud-wethouder van Sluis. Zijn partij, de PvdA, verloor een zetel tijdens de raadsverkie zingen en viel buiten de coalitie bij de formatie. Een politiek feit dat hij betreurt, maar ook een sce nario waar hij al maanden reke ning mee hield. Natuurlijk vindt Schaalje het jam mer dat hij zijn karwei niet kan af maken. Opening van brede scho len in Oostburg en Breskens; het opkalefateren van de Breskensè haven met een nieuwe vismijn, een Visserij Experience en een Het gaat niet om Jan Schaalje, het gaat om wat het beste is voor de gemeente Sluis aantal appartementen en het ver der op poten zetten van het socia le (zorg)beleid dat de rijksover heid aan de gemeenten overdoet, had Schaalje graag zelf af- en mee gemaakt. Maar hij gaat er vanuit dat de nieuwe wethouders de zaken even nauwgezet aanpakken. „Ik wil niet in teleurstelling blijven hangen. Het gaat niet om wat het beste is voor Jan Schaalje, het gaat om wat het beste is voor de ge meente Sluis." En met de gemeen te Sluis gaat het redelijk wel, con stateert Schaalje. Financieel is Sluis weliswaar nog niet helemaal uit de zorgen, maar de gemeente lijke huishouding begint er weer gezond uit te zien. En over de uit gebreide voorzieningen in de - qua inwoners - bescheiden ge meente mogen inwoners en toe risten ook niet klagen. Schaalje is blij dat hij een aantal ontwikkelingen op gang heeft mo gen (helpen) brengen of vaart heeft mee kunnen geven. Zo na dert de brede school in Breskens de voltooiing en staat vast dat de brede school in Oostburg er komt. Ook de verplaatsing van de vismijn en oprichting van een Vis serij Experience moeten binnen enkele jaren zijn verwezenlijkt. Schaalje hoopt dat zijn opvolger er in slaagt het haventerrein van de voormalige Domeinen te ko pen. „Woningen en nieuwe bedrij vigheid maken de haven attractie ver. En we kunnen als gemeente geld verdienen als we die ontwik kelingen zelf sturen." Angst voor grote risico's ziet Schaalje als koudwatervrees. „Het rijk moet voor verkoop eerst nieu we damwanden aanleggen die vijftig tot honderd jaar meekun nen. En mocht de zeespiegelstij ging nog sneller gaan dan ver wacht dan komen de kosten voor nieuwe dijkverhogingen wel weer voor rekening van de landelijke overheid." Scholen en een haven zijn zicht baar en daarom wordt een wet houder vaak op die ontwikkelin gen aangesproken. Maar voor Schaalje is het in goede banen lei den van de decentralisatie van (zorg)taken nog belangrijker ge weest. Het doet hem goed dat de manier waarop Sluis zich op de veranderingen heeft voorbereid een aantal andere gemeenten in den lande tot voorbeeld dient. Jan Schaalje werd lid van de PvdA, omdat hij vindt dat men sen niet aan hun lot mogen wor den overgelaten. „Liberalen zet ten meer in op zelfredzaamheid, maar ik vind dat we met zijn allen ook verantwoordelijk zijn voor minderbedeelden." Een aan tal van die nooddruftigen kijkt met angst en beven uit naar de herinrichting van het sociaal do mein. De gemeente is vanaf vol gend jaar verantwoordelijk voor levering van hun zorg, maar moet dat wel met veel minder geld doen dan het rijk er nu voor uit trekt. Maar Schaalje denkt dat een aangekondigde 'verzachting' in de kortingen de gemeente Sluis in staat stelt de zorgvoorzieningen in stand te houden. „Zorgbehoe- venden mogen zo weinig moge lijk merken van de veranderin gen. Een integrale aanpak levert niet alleen een bezuiniging op. Eén regisseur, die één zorgplan voor één huishouden aanstuurt, kan er ook voor zorgen dat er zo weinig mogelijk hulpverleners over de vloer komen, die wel alle zorgbehoeften vervullen." Zorgbehoevende moet weinig tot niks merken van veranderingen in sociaal domein Luujm.jansegeveltechnieh.nl Burgemeester en wethouders stel len de gemeenteraad voor om het resterende bedrag van 261.000 eu ro in de algemene reserve te stop pen om de financiële positie van de gemeente te versterken. In een toelichting op de jaarreke ning geven B en W aan dat het po sitieve saldo het gevolg is van een hogere algemene uitkering van het rijk, lagere salariskosten en minder kapitaalslasten. Dat laat ste omdat investeringen vertraagd zijn uitgevoerd, zoals de uitvoe ring van het informatiebeleids plan. Verder heeft ook de werkwij ze van Hulst voor Elkaar gezorgd voor lagere uitgaven. Tegenvallers waren er vorig jaar ook, zoals de frictiekosten voor de opheffing van het Maatschappe lijk Werk Zeeuws-Vlaanderen, de herziening van grondexploitatie plannen, met name de nieuwe Bierkaai, lagere inkomsten vanuit de bouwleges en tegenvallende parkeeropbrengsten. Aan parkeerinkomsten was er eerst 884.000 euro geraamd. Dat is later bijgesteld naar beneden. Uiteindelijk is er vorig jaar 836.000 euro aan parkeergeld bin nengekomen. Dat is altijd nog 72 mille meer dan in 2012. De par keerwachters in Hulst deelden vo rig jaar 3.986 bekeuringen uit te genover 3.920 in 2012. Een meevaller was ook de hon denbelasting. Die bracht 12.000 euro meer op dan de geraamde 130.000 euro. Dat is te danken aan het opnieuw houden van contro les op het bezit van honden. EP PZC-verslaggevers Sheila van Doors- selaer en Raymond de Frel hebben zich een gezamenlijk doel gesteld: eind mei beklimmen ze de Alpe d'Huez. Ze haken aan bij het Zeeuws-Vlaamse sportproject Koes- terchallenge. Zij berichten in deze rubriek over hun drijfveer om meer te sporten en anders te eten. Actte geldig bij aankoop wan Kómmerllng K-Vision kunststof kozijnen Oostburg: Tel OII7 451404 Neringiueg 9 (Stampershoeh industrieterrein) v„sslBoen: T€, 0„8 46Q025 GARAGeoeuneM - daxxapeuen Handelsweg 17 (Vrijburg industrieterrein) Wethouder zijn door René Hoonhorst Jan Schaalje Jan Schaalje door Eugène Verstraeten HULST - De gemeente Hulst sluit het financieel jaar 2013 af met een overschot van 296.000 euro. Voor uitlopend daarop is zo'n 35.000 eu ro eerder al door de gemeenteraad bestemd voor Arbo-verplichtingen, de Veiligheidsregio en schuldhulp verlening. EP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 144